Thursday, July 29, 2010

Keputusan Ujian Bulanan Faqihah (Julai 2010)

Setakat ini baru menerima satu keputusan ujian bulanan Faqihah iaitu Bahasa Inggeris. Dia mendapat markah 84%. Jumlah soalan yang diuji ialah 60 soalan dalam pelbagai bentuk. Kemampuan Faqihah amat dikagumi termasuk semua kerja sekolah yang diberikan oleh guru mampu dibuat dengan sempurna. Kini tidak sukar untuk mengarahkannya membuat sebarang kerja sekolah disamping dia tekun membuatnya. Walaubagaimanapun kami masih perlu berada disisinya semasa dia membuat kerja sekolah. Tahun 2010 merupakan perubahan ketara berlaku kepada diri Faqihah.

Wednesday, July 28, 2010

Perkhemahan Urus Diri

Tarikh: 23 Julai 2010 - 24 Julai 2010
Masa: 3 Ptg 23 Julai 2010 - 5 ptg 24 Julai 2010
Temapat: Perak Riverside Resort Kuala Kangsar
Anjuran: Pendidikan Khas SK Seri Mutiara

Catatan:
Pertama kali Faqihah mengikuti aktiviti seumpama ini yang memerlukan tidur malam di lokasi perkhemahan. Pertama kali juga dia berpisah dengan umminya. Diberi kebenaran oleh guru menghubungi ummi pada jam 10.30 malam. Tiada masalah besar dihadapi dimana dia dapat mengikuti semua aktiviti dijalankan kecuali masalah tidak mahu makan dengan makanan yang disediakan oleh penganjur dan kencing malam.

Saturday, July 17, 2010

Perkembangan permata hatiku terkini

HADIF (1tahun) - Dah mula menapak...berjalan...2...3 langkah mulai 16 Julai 2010

HAZIQ (6 tahun) - Dah pandai menggunakan wang untuk membeli makanan dalam van yang dinaikinya ke tadika. Latihan matematik kerja rumah, tadika, tiada masalah dilakukan sendiri.

FAQIHAH (8 tahun) - Cemerlang dalam peperiksaan pertengahan tahun 2010 di SK Seri Mutiara, Semua A untuk semua subjek (5A).

FAKHIRA (10 tahun) - Pertama kali mengikuti perkhemahan kokurikulum di SK Convent.

Kanak-kanak lembab dalam pelajaran

Eh! Kamu, kenapa baca perlahan sangat? cikgu suruh kamu baca supaya semua ahli kelas dengar.

Bukan kamu seorang saje yang dengar,´ marah seorang cikguku kepada kawan sekelasku yang bernama Salmiza bila diminta membaca cerita di dalam buku teks di hadapan kelas.³Aku tak tau la pasai apa Salmiza tu tak mau bercakap sangat dengan kita. Dok diam sorang-sorang je.Ajak main pun tak mau. Pelik la dia ni, lain dari orang,´ sungut rakan sekelasku kepada ku.Tahukah kita kanak-kanak yang lambat atau susah belajar itu sebenarnya sakit? Mereka bukan malas atau tidak bersungguh semasa belajar sama ada dalam kelas mahupun di mana saja. Mereka mungkin ada masalah semasa belajar, bersosial, fizikal dan sebagainya. Mengapa saya memilih hendak menulis topik ini? Sebab selepas saya mengedit 3 buku berkaitan anak istimewa dan pendidikan khas, baru saya sedar apa yang dialami oleh kawan saya masa saya kecil dulu. Mungkin dia tergolong dalam kanak-kanak bermasalah seperti ini. Nampak macam tak bersungguh masa belajar dan tak mahu berkawan dengan rakan lain. Dari segi fizikal biasanya kanak-kanak yang bermasalah ini normal. Sebab itu mereka tidak dihantar oleh ibu bapa ke sekolah pendidikan khas. Kebanyakan orang tidak sedar ia berlaku pada anak sendiri.

Jadi kita perlu jadi ibu bapa yang perihatin dan berilmu pengetahuan. Macam mana nak kesan anak kita bermasalah ataupun tidak andainya fizikalnya sempurna? Cuba kesan di mana kelainan yang ada pada anak kita berbanding kanak-kanak yang sebaya dengannya. Adakah dia ada kekurangan yang pelik dari segi kemahiran membaca, mengira ataupun bersosial. Andainya dia terlalu lain daripada kanak-kanak biasa, bawa dia berjumpa doktor.

Kadang-kadang kanak bermasalah ini cemerlang dalam bidang membaca, tetapi sangat bermasalah dalam mengira ataupun yang perkara berkaitan nombor. Bila diminta menulis nombor, mereka menulisnya dalam keadaan terbalik ataupun tak dapat menyelesaikan pengiraan yang mudah. Ini pun perlu diberi perhatian. Ia mungkin tidak dapat dikesan semasa kecil. Tetapi ia dapat dikesan seawal usia 5 tahun. Kadanag-kadang mereka sangat mahir belajar tetapi sangat bermasalah dalam pergaulan. Ada jugak yang sudah 10 tahun pun tak pandai membaca, tetapi sangat cantik lukisan yang dihasilkan. Mereka juga ada kelebihan lain. Kebanyakan cikgu biasa tidak sedar akan masalah ini. Jadi kita sebagai ibu bapa yang perlu sedar akan keadaan anak kita.

Antara situasi teruk yang mungkin dihadapi oleh kanak-kanak ini adalah, nampak huruf-huruf pada tekas yang tercetak di atas buku tenggelam timbul, kabur dan berselerakan. Sedangkan kita dan kanak-kanak normal nampak huruf itu teratur dan mudah dibaca. Kadang-kadang mereka pergi ke ke pasar raya besar seorang diri, tak tahu pulak jalan keluarnya. Bila nampak perkataan ┬ÁKELUAR¶ je. huruf-huruf tu berterbangan pada pintu. Haa« macam pelik kan! Itulah realitinya. Tetapi kanak-kanak tak sedar masalah yang mereka hadapi, sebab mereka fikir ini situasi biasa yang dialami oleh orang lain. Tanda-tanda ini dapat dikesan oleh ibu bapa bila mereka mengadu tak dapat membaca seperti kawan sekelas yang lain, tak nak ke sekolah sebab cikgu marah tak tahu nak selesaikan pengiraan dan sebagainya.

Apabila kanak-kanak ini dibawa bertemu doktor, mereka akan diuji dengan ujian yang khusus bagi mengesan masalah atau penyakit ini. Andainya ujian ini menunjukkan mereka bermasalah, ibu bapa dinasihatkan menghantar anak ke sekolah pendidikan khas. Sekolah pendidikan khas bukan untuk kanak-kanak yang cacat fizikal sahaja, tetapi juga untuk kanak-kanak bermasalah pembelajaran.

Keistimewaan Sekolah Pendidikan Khas

Di sekolah ini, mereka diajar dengan teknik yang berlainan daripada teknik mengajar biasa. Layanan juga lebih. Kanak-kanak tidak ditekan bagi menguasi sesuatu pelajaran atau kemahiran. Andainya mereka diajar mengira dan tiba masanya mereka berasa bosan ataupun tertekan kerana tidak dapat menyelesaikan masalah yang diberi, guru akan memberi tugasan yang lebih ringan seperti mewarna ataupun melukis. Emmm« seronokkan! Bagi sesiapa yang ingin menjadi guru pendidikan khasni perlu tabah, sabar dan penyayang. Respect abis aku pada cikgu pendidikan khas ni.

A¶ha! dah panjang rupanya penulisan aku nih. Ni tak masuk bab apa faktornya, adakah keturunan ataupun tidak? Autisme? Hiperaktif? Disleksia? Sebenarnya setiap kali mengedit dan ada benda baru yang saya dapat, memang teringin sangat nak syer dengan orang lain. Tak pe, kalau nak tahu lanjut berkaitan kanak-kanak ini, dapatkan buku-buku pendidikan khas keluaran PTS Professional Publishing S/B. Buku ini bukan untuk guru saje, tp juga untuk ibu bapa. Banyak lagi yang perlu kita tahu sebagai pendidikan keibubapaan supaya kita bersedia menghadapi situasi ini andainya berlaku pada kita dan yang penting anak kita mendapat pendidikan dan bimbingan yang wajar dengan keupayaan dirinya.


Soalan:

Saya mempunyai satu masalah, sehingga hari ini masih belum dapat Diselesaikan. Saya mempunyai seorang anak lelaki yang sangat lambat untuk bertindak balas. Untuk bercakap juga sangat pelat walaupun umurnya sudah 6 tahun pada mac lalu. Saya telah membawanya berjumpa pakar namun kata pakar tersebut, anak saya tidak mengalami sebarang masalah. Sudah bermacam-macam makanan dan vitammin yang mampu merangsang otak telah saya berikan namun, tiada perubahan. Saya buntu. Harap doktor dapat membantu.

Sekian terima kasih.

Dari,
Muhamad Irwanizam Ibrahim

Ampang,Selangor.


Soalan di atas akan dibincangkan untuk post seterusnya.

Friday, July 16, 2010

Hari Bertemu Waris sekolah Faqihah 16 Julai 2010

KEPUTUSAN PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN FAQIHAH

Nama: Noor Faqihah Izzah Iwani
Kelas: PK Dinamik
Sekolah: SK Seri Mutiara Ipoh

1. Peperiksaan Pertangahan Tahun 2010

Bahasa Malaysia (Kefahaman) - 92%
Bahasa Malaysia (Penulisan) - 94%
Bahasa Inggeris - 98% (Kertas 1 - 98% / Ketas 2 - 98%)
Mathematics - 94% (Kertas 1 - 90% / Ketas 2 - 98%)
Science - 88% (Satu kertas sahaja)

Pencapaian: 5A

2. Ujian Bulanan untuk bulan Mac 2010

1. Bahasa Melayu - 83%
-Pemahaman
2. Bahasa Inggeris -71%
3. Matematik - 74%
4. Sains - 66%

Pencapaian: 1A 3B

Friday, July 2, 2010

Masalah komunikasi kanak-kanak autisme

Pertanyaan Syahrulikram Mohd Yasin " blh sy tau brp ramai parent yang mempunyai anak autism yg nonverbal (x bercakap)? adakah menjadi kebiasaan knk2 autism kat m'sia nonverbal? "
Wednesday at 11:20pm · Comment · Like · Promote

Zeti Akhtar anak saya masih x bercakap..umurnya 10 tahun.
Wednesday at 11:39pm · Like · · Flag

Mie Ahmad Terus berusaha...insyaallah satu masa nanti.....
Yesterday at 3:06am · Like ·
1 person · · Flag

KELAB ANAK AUTISME Zeti..doktor ada kata apa2 tak? Ada pergi speach theraphy? Macamana berkomunikasi dgnnya?
Yesterday at 4:16am · Like ·

Syahida Yep mengikut kajian/teori, chances utk anak2 autisme non-verbal adalah 50% (bukan utk msia saja, dimana2 di seluruh dunia). tp itu sekadar teori, Tuhan penentu segala..kna teruskan usaha.
rasanya utk anak non-verbal, masih banyak lg cara untuk memudahkan mereka berkomunikasi (contoh: gunakan PECS i.e.kad2 bergambar).
anak saya 7 tahun, baru bercakap 2-3 patah (itupun bila 'dipaksa' atau perlu saja).
Yesterday at 8:28am · Like · · Flag

Norlin Samat Anak saya 9 tahun .. paling panjang ayat dia 6 perkataan.. alhamdullillah sekarang dia da boleh bermain/bergurau dengan adik dia.. kami masih terus berusaha mengajak dia berbual dgn kami.. skrg dia da respond pertanyaan kami.. walaupun ayat 3-4 perkataan..janjji kena sabar & terus berusaha & x leh marah2 dia..
Yesterday at 8:50am · Like · · Flag

Mie Ahmad Betul...teruslah menyokong dia, buat akt yg boleh merangsang utk dia brcakap...cth lihat apa kecenderungan dia, buat akt bersama, sed demi sed dia akan bercakap sbb ada perasaan ingin tahu yg mendalam dlm diri dia...w.pun pd peringkat awal hanya keluar sepatah perkataan
Yesterday at 9:11am · Like · · Flag

Zamri Tembol salam. anak saya umur 7 thn baru sebut 2-3 perkataan yg sama berulang-ulang. Pemerhatian saya - anak saya dia menunjukkan mahu berkata-kata tapi tak dapat diluahkan dan ada masa dia nak tahu sesuatu. Risau gak bila keadaannya macam ni.

Apa saya buat, saya dan isteri cuba fahamkan apa yang dia ingin katakan dan saya menyebutnya (terpaksa meneka-neka), dan dia akan cuba ikut (selalunya tak ikut pun). Once dia sebut kita orang rekod (dan ingat) supaya kita boleh ulang kan perkataan untuk dia sebut.

Saya buat teknik ni sehingga sekarang, alhamdulillah, dia boleh berbual 2 hala sekarang dan pandai bertanya jika dia nak tahu sesuatu (dan berulang-ulang - walaupun dah tanya byk kali soalan yg sama).

Mcm Norlin kata - Sabar & terus berusaha.

Kaji terperinci tingkahlaku anak dan gunakan pendekatan yang sesuai dengan mereka. Adakalanya kena ubahsuai cara2 yang sedia ada untuk anak saya. Ada juga yang langsung tak boleh digunakan untuk anak saya. Jadi saya & isteri kena fleksibel dan terus mengkaji & menguji. :)

See More
Yesterday at 11:35am · Like · · Flag

Bajuri Johari betul.... kena banyak berbual dengan anak ini. Allah ciptakan manusia mempunyai hati.. dia boleh berkata-kata cuma kita yg tak tahu... mudah saja untuk mengenal tanda dia boleh bercakap.. apabila kita memberi arahan atau suruhan. dia melakukan dengan betul... itu bermakna dia faham... dan dia boleh bercakap... cuma kita perlu bersabar untuk mendidik ia dan boleh latih ia bercakap dengan baik....isya Allah...
Yesterday at 12:46pm · Like ·
1 person · · Flag

Cikgu Sue Pkhas pilih terapi yang sesuai dengan anak anda dan jalankan secara konsisten........
Yesterday at 5:39pm · Like ·
1 person · · Flag

Syahida Yep setuju dengan CS, jgn jadikan anak 'guinea pig'.pilih 1 kaedah, beri masa untuk lihat kesan dan istiqamah.
satu lagi nak kongsi(ramai dah tahu rasanya), bila bercakap dengan anak autisme, gunakan ayat pendek/ringkas/senang faham, sebut perlahan-lahan dan jelas, supaya mereka senang nak 'digest & proses'.

ZT->anak saya masih belum boleh berbual 2 hala..
saya setuju, ibubapa kna inovatif, kreatif dan fleksibel...kena pandai 'baca' dan faham anak autisme ni (sy sendiri sdg mencuba sedaya upaya).
Yesterday at 5:45pm · Like ·
2 people · · Flag

Nazri B. Isnin saya muhammad. aminul hafiz baru sikit2 cakap umur saya 4 tahun... saya papa,mama, nenek, woody,nak, kuar awwah wak bar, Chiakkkk. wawa, puiiii... yang lain aaaa aaaa aaaa.
Yesterday at 8:32pm · Like · · Flag

Cikgu Sue Pkhas ada seorang kanak autisme non verbal.............bertahun hidup depan tv dengan kartun........sampai masa matangnya...........dia bersuara dengan bahasa inggeris stail kartun...........hebatkan......sebenarnya mereka mendengar dengan baik...........cuma perlu dibangunkan dan dimotivasikan..........
23 hours ago · Like · · Flag

Wan Haslinda Murni Sani sebabgai therapist untuk kanak2 autisme,saya setuju dgn syahida, gunakan ayat2 pendek/senang faham. sebenarnya melalui playtime adalah cara terbaik untuk create interest mereka bercakap..contohnya dia suka main bubble..so mula2 bagi free dulu 2-3 bubbles,lepas tu cuba cakap ''bub___" ..walaupun dia cuma cakap "ah", kita cakap je "bubble' dan bagi dia bubbles tu..harap2 faham apa saya nk cakap ni :-)
22 hours ago · Like ·
1 person · · Flag

Zamri Tembol wan: kat mana blh amik kursus2 therapy ni ye?
21 hours ago · Like · · Flag

Syahrulikram Mohd Yasin bg knk2 yg verbal..biasanya dia akan ekolalia, atau ckp ikut ayat dlm tv@iklan, guna bhs yg agak pelik atau terlalu formal. walau apa pun perlu latih dia berkomunikasi dgn orang dan bukan skadar cukup asal dia blh ckp.

bg knk2 yg nonverbal perlu latih komunikasi alternatif (AAC) spt PECS, MAKATON, Pic Comm Board atau gune perantaraan cermin,puppet, cermin mata hitam dll bergantung kepada kesesuaian dia. yg penting perlu latih kemahiran komunikasi sebelum dia berumur 6-7 thn kerana pada peringkat ini dia akan membuat rutin kelakuan mencederakan diri sendiri stiap kali dia berkehendak sstu krn dia tidak reti bgmn nak minta/bgtau apa yg dia nak pd ms yg sama kehendak dia makin bertambah.
21 hours ago · Like · · Flag

Syahida Yep ZT-> search ANDI initiative (saya pun nak blaja, tgh plan & save)
5 hours ago · Like · · Flag

Syahida Yep SMY-> saya setuju, kna 'intensif' latih ms umur prasekolah tp tak bermakna kalau dah lepas 7 tahun tak boleh teruskan stimulasi dan ransangan...mengikut kajian sains, walaupun saraf otak berkembang dengan giat pada peringkat umur kanak2, ia berterusan sepanjang hayat. so, kita semua tak boleh putus asa.

anak saya, mula bercakap sepatah2 umur 4 tahun, naik 2-3 patah sejak tu (tp agak stagnant hingga skrang umur 7 thn).yg sy perhatikan, bila sudah mula bercakap, tantrum kurang sbb da boleh bgtau apa dia nak/mahu.
5 hours ago · Like · · Flag

Zamri Tembol SY: tq
5 hours ago · Like · · Flag

Masalah komunikasi kanak-kanak autisme

Pertanyaan Syahrulikram Mohd Yasin " blh sy tau brp ramai parent yang mempunyai anak autism yg nonverbal (x bercakap)? adakah menjadi kebiasaan knk2 autism kat m'sia nonverbal? "
Wednesday at 11:20pm · Comment · Like · Promote

Zeti Akhtar anak saya masih x bercakap..umurnya 10 tahun.
Wednesday at 11:39pm · Like · · Flag

Mie Ahmad Terus berusaha...insyaallah satu masa nanti.....
Yesterday at 3:06am · Like ·
1 person · · Flag

KELAB ANAK AUTISME Zeti..doktor ada kata apa2 tak? Ada pergi speach theraphy? Macamana berkomunikasi dgnnya?
Yesterday at 4:16am · Like ·

Syahida Yep mengikut kajian/teori, chances utk anak2 autisme non-verbal adalah 50% (bukan utk msia saja, dimana2 di seluruh dunia). tp itu sekadar teori, Tuhan penentu segala..kna teruskan usaha.
rasanya utk anak non-verbal, masih banyak lg cara untuk memudahkan mereka berkomunikasi (contoh: gunakan PECS i.e.kad2 bergambar).
anak saya 7 tahun, baru bercakap 2-3 patah (itupun bila 'dipaksa' atau perlu saja).
Yesterday at 8:28am · Like · · Flag

Norlin Samat Anak saya 9 tahun .. paling panjang ayat dia 6 perkataan.. alhamdullillah sekarang dia da boleh bermain/bergurau dengan adik dia.. kami masih terus berusaha mengajak dia berbual dgn kami.. skrg dia da respond pertanyaan kami.. walaupun ayat 3-4 perkataan..janjji kena sabar & terus berusaha & x leh marah2 dia..
Yesterday at 8:50am · Like · · Flag

Mie Ahmad Betul...teruslah menyokong dia, buat akt yg boleh merangsang utk dia brcakap...cth lihat apa kecenderungan dia, buat akt bersama, sed demi sed dia akan bercakap sbb ada perasaan ingin tahu yg mendalam dlm diri dia...w.pun pd peringkat awal hanya keluar sepatah perkataan
Yesterday at 9:11am · Like · · Flag

Zamri Tembol salam. anak saya umur 7 thn baru sebut 2-3 perkataan yg sama berulang-ulang. Pemerhatian saya - anak saya dia menunjukkan mahu berkata-kata tapi tak dapat diluahkan dan ada masa dia nak tahu sesuatu. Risau gak bila keadaannya macam ni.

Apa saya buat, saya dan isteri cuba fahamkan apa yang dia ingin katakan dan saya menyebutnya (terpaksa meneka-...
See More
Yesterday at 11:35am · Like · · Flag

Bajuri Johari betul.... kena banyak berbual dengan anak ini. Allah ciptakan manusia mempunyai hati.. dia boleh berkata-kata cuma kita yg tak tahu... mudah saja untuk mengenal tanda dia boleh bercakap.. apabila kita memberi arahan atau suruhan. dia melakukan dengan betul... itu bermakna dia faham... dan dia boleh bercakap... cuma kita perlu bersabar untuk mendidik ia dan boleh latih ia bercakap dengan baik....isya Allah...
Yesterday at 12:46pm · Like ·
1 person · · Flag

Cikgu Sue Pkhas pilih terapi yang sesuai dengan anak anda dan jalankan secara konsisten........
Yesterday at 5:39pm · Like ·
1 person · · Flag

Syahida Yep setuju dengan CS, jgn jadikan anak 'guinea pig'.pilih 1 kaedah, beri masa untuk lihat kesan dan istiqamah.
satu lagi nak kongsi(ramai dah tahu rasanya), bila bercakap dengan anak autisme, gunakan ayat pendek/ringkas/senang faham, sebut perlahan-lahan dan jelas, supaya mereka senang nak 'digest & proses'.

ZT->anak saya masih belum boleh berbual 2 hala..
saya setuju, ibubapa kna inovatif, kreatif dan fleksibel...kena pandai 'baca' dan faham anak autisme ni (sy sendiri sdg mencuba sedaya upaya).
Yesterday at 5:45pm · Like ·
2 people · · Flag

Nazri B. Isnin saya muhammad. aminul hafiz baru sikit2 cakap umur saya 4 tahun... saya papa,mama, nenek, woody,nak, kuar awwah wak bar, Chiakkkk. wawa, puiiii... yang lain aaaa aaaa aaaa.
Yesterday at 8:32pm · Like · · Flag

Cikgu Sue Pkhas ada seorang kanak autisme non verbal.............bertahun hidup depan tv dengan kartun........sampai masa matangnya...........dia bersuara dengan bahasa inggeris stail kartun...........hebatkan......sebenarnya mereka mendengar dengan baik...........cuma perlu dibangunkan dan dimotivasikan..........
23 hours ago · Like · · Flag

Wan Haslinda Murni Sani sebabgai therapist untuk kanak2 autisme,saya setuju dgn syahida, gunakan ayat2 pendek/senang faham. sebenarnya melalui playtime adalah cara terbaik untuk create interest mereka bercakap..contohnya dia suka main bubble..so mula2 bagi free dulu 2-3 bubbles,lepas tu cuba cakap ''bub___" ..walaupun dia cuma cakap "ah", kita cakap je "bubble' dan bagi dia bubbles tu..harap2 faham apa saya nk cakap ni :-)
22 hours ago · Like ·
1 person · · Flag

Zamri Tembol wan: kat mana blh amik kursus2 therapy ni ye?
21 hours ago · Like · · Flag

Syahrulikram Mohd Yasin bg knk2 yg verbal..biasanya dia akan ekolalia, atau ckp ikut ayat dlm tv@iklan, guna bhs yg agak pelik atau terlalu formal. walau apa pun perlu latih dia berkomunikasi dgn orang dan bukan skadar cukup asal dia blh ckp.

bg knk2 yg nonverbal perlu latih komunikasi alternatif (AAC) spt PECS, MAKATON, Pic Comm Board atau gune perantaraan cermin,puppet...
See More
21 hours ago · Like · · Flag

Syahida Yep ZT-> search ANDI initiative (saya pun nak blaja, tgh plan & save)
5 hours ago · Like · · Flag

Syahida Yep SMY-> saya setuju, kna 'intensif' latih ms umur prasekolah tp tak bermakna kalau dah lepas 7 tahun tak boleh teruskan stimulasi dan ransangan...mengikut kajian sains, walaupun saraf otak berkembang dengan giat pada peringkat umur kanak2, ia berterusan sepanjang hayat. so, kita semua tak boleh putus asa.

anak saya, mula bercakap sepatah2 umur 4 ...
See More
5 hours ago · Like · · Flag

Zamri Tembol SY: tq
5 hours ago · Like · · Flag

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!