Friday, July 2, 2010

Masalah komunikasi kanak-kanak autisme

Pertanyaan Syahrulikram Mohd Yasin " blh sy tau brp ramai parent yang mempunyai anak autism yg nonverbal (x bercakap)? adakah menjadi kebiasaan knk2 autism kat m'sia nonverbal? "
Wednesday at 11:20pm · Comment · Like · Promote

Zeti Akhtar anak saya masih x bercakap..umurnya 10 tahun.
Wednesday at 11:39pm · Like · · Flag

Mie Ahmad Terus berusaha...insyaallah satu masa nanti.....
Yesterday at 3:06am · Like ·
1 person · · Flag

KELAB ANAK AUTISME Zeti..doktor ada kata apa2 tak? Ada pergi speach theraphy? Macamana berkomunikasi dgnnya?
Yesterday at 4:16am · Like ·

Syahida Yep mengikut kajian/teori, chances utk anak2 autisme non-verbal adalah 50% (bukan utk msia saja, dimana2 di seluruh dunia). tp itu sekadar teori, Tuhan penentu segala..kna teruskan usaha.
rasanya utk anak non-verbal, masih banyak lg cara untuk memudahkan mereka berkomunikasi (contoh: gunakan PECS i.e.kad2 bergambar).
anak saya 7 tahun, baru bercakap 2-3 patah (itupun bila 'dipaksa' atau perlu saja).
Yesterday at 8:28am · Like · · Flag

Norlin Samat Anak saya 9 tahun .. paling panjang ayat dia 6 perkataan.. alhamdullillah sekarang dia da boleh bermain/bergurau dengan adik dia.. kami masih terus berusaha mengajak dia berbual dgn kami.. skrg dia da respond pertanyaan kami.. walaupun ayat 3-4 perkataan..janjji kena sabar & terus berusaha & x leh marah2 dia..
Yesterday at 8:50am · Like · · Flag

Mie Ahmad Betul...teruslah menyokong dia, buat akt yg boleh merangsang utk dia brcakap...cth lihat apa kecenderungan dia, buat akt bersama, sed demi sed dia akan bercakap sbb ada perasaan ingin tahu yg mendalam dlm diri dia...w.pun pd peringkat awal hanya keluar sepatah perkataan
Yesterday at 9:11am · Like · · Flag

Zamri Tembol salam. anak saya umur 7 thn baru sebut 2-3 perkataan yg sama berulang-ulang. Pemerhatian saya - anak saya dia menunjukkan mahu berkata-kata tapi tak dapat diluahkan dan ada masa dia nak tahu sesuatu. Risau gak bila keadaannya macam ni.

Apa saya buat, saya dan isteri cuba fahamkan apa yang dia ingin katakan dan saya menyebutnya (terpaksa meneka-...
See More
Yesterday at 11:35am · Like · · Flag

Bajuri Johari betul.... kena banyak berbual dengan anak ini. Allah ciptakan manusia mempunyai hati.. dia boleh berkata-kata cuma kita yg tak tahu... mudah saja untuk mengenal tanda dia boleh bercakap.. apabila kita memberi arahan atau suruhan. dia melakukan dengan betul... itu bermakna dia faham... dan dia boleh bercakap... cuma kita perlu bersabar untuk mendidik ia dan boleh latih ia bercakap dengan baik....isya Allah...
Yesterday at 12:46pm · Like ·
1 person · · Flag

Cikgu Sue Pkhas pilih terapi yang sesuai dengan anak anda dan jalankan secara konsisten........
Yesterday at 5:39pm · Like ·
1 person · · Flag

Syahida Yep setuju dengan CS, jgn jadikan anak 'guinea pig'.pilih 1 kaedah, beri masa untuk lihat kesan dan istiqamah.
satu lagi nak kongsi(ramai dah tahu rasanya), bila bercakap dengan anak autisme, gunakan ayat pendek/ringkas/senang faham, sebut perlahan-lahan dan jelas, supaya mereka senang nak 'digest & proses'.

ZT->anak saya masih belum boleh berbual 2 hala..
saya setuju, ibubapa kna inovatif, kreatif dan fleksibel...kena pandai 'baca' dan faham anak autisme ni (sy sendiri sdg mencuba sedaya upaya).
Yesterday at 5:45pm · Like ·
2 people · · Flag

Nazri B. Isnin saya muhammad. aminul hafiz baru sikit2 cakap umur saya 4 tahun... saya papa,mama, nenek, woody,nak, kuar awwah wak bar, Chiakkkk. wawa, puiiii... yang lain aaaa aaaa aaaa.
Yesterday at 8:32pm · Like · · Flag

Cikgu Sue Pkhas ada seorang kanak autisme non verbal.............bertahun hidup depan tv dengan kartun........sampai masa matangnya...........dia bersuara dengan bahasa inggeris stail kartun...........hebatkan......sebenarnya mereka mendengar dengan baik...........cuma perlu dibangunkan dan dimotivasikan..........
23 hours ago · Like · · Flag

Wan Haslinda Murni Sani sebabgai therapist untuk kanak2 autisme,saya setuju dgn syahida, gunakan ayat2 pendek/senang faham. sebenarnya melalui playtime adalah cara terbaik untuk create interest mereka bercakap..contohnya dia suka main bubble..so mula2 bagi free dulu 2-3 bubbles,lepas tu cuba cakap ''bub___" ..walaupun dia cuma cakap "ah", kita cakap je "bubble' dan bagi dia bubbles tu..harap2 faham apa saya nk cakap ni :-)
22 hours ago · Like ·
1 person · · Flag

Zamri Tembol wan: kat mana blh amik kursus2 therapy ni ye?
21 hours ago · Like · · Flag

Syahrulikram Mohd Yasin bg knk2 yg verbal..biasanya dia akan ekolalia, atau ckp ikut ayat dlm tv@iklan, guna bhs yg agak pelik atau terlalu formal. walau apa pun perlu latih dia berkomunikasi dgn orang dan bukan skadar cukup asal dia blh ckp.

bg knk2 yg nonverbal perlu latih komunikasi alternatif (AAC) spt PECS, MAKATON, Pic Comm Board atau gune perantaraan cermin,puppet...
See More
21 hours ago · Like · · Flag

Syahida Yep ZT-> search ANDI initiative (saya pun nak blaja, tgh plan & save)
5 hours ago · Like · · Flag

Syahida Yep SMY-> saya setuju, kna 'intensif' latih ms umur prasekolah tp tak bermakna kalau dah lepas 7 tahun tak boleh teruskan stimulasi dan ransangan...mengikut kajian sains, walaupun saraf otak berkembang dengan giat pada peringkat umur kanak2, ia berterusan sepanjang hayat. so, kita semua tak boleh putus asa.

anak saya, mula bercakap sepatah2 umur 4 ...
See More
5 hours ago · Like · · Flag

Zamri Tembol SY: tq
5 hours ago · Like · · Flag

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!