Saturday, July 17, 2010

Mengapa setengah-setengah kanak-kanak lembab dalam pelajaran

Eh! Kamu, kenapa baca perlahan sangat? cikgu suruh kamu baca supaya semua ahli kelas dengar.

Bukan kamu seorang saje yang dengar,´ marah seorang cikguku kepada kawan sekelasku yang bernama Salmiza bila diminta membaca cerita di dalam buku teks di hadapan kelas.³Aku tak tau la pasai apa Salmiza tu tak mau bercakap sangat dengan kita. Dok diam sorang-sorang je.Ajak main pun tak mau. Pelik la dia ni, lain dari orang,´ sungut rakan sekelasku kepada ku.Tahukah kita kanak-kanak yang lambat atau susah belajar itu sebenarnya sakit? Mereka bukan malas atau tidak bersungguh semasa belajar sama ada dalam kelas mahupun di mana saja. Mereka mungkin ada masalah semasa belajar, bersosial, fizikal dan sebagainya. Mengapa saya memilih hendak menulis topik ini? Sebab selepas saya mengedit 3 buku berkaitan anak istimewa dan pendidikan khas, baru saya sedar apa yang dialami oleh kawan saya masa saya kecil dulu. Mungkin dia tergolong dalam kanak-kanak bermasalah seperti ini. Nampak macam tak bersungguh masa belajar dan tak mahu berkawan dengan rakan lain. Dari segi fizikal biasanya kanak-kanak yang bermasalah ini normal. Sebab itu mereka tidak dihantar oleh ibu bapa ke sekolah pendidikan khas. Kebanyakan orang tidak sedar ia berlaku pada anak sendiri.

Jadi kita perlu jadi ibu bapa yang perihatin dan berilmu pengetahuan. Macam mana nak kesan anak kita
bermasalah ataupun tidak andainya fizikalnya sempurna? Cuba kesan di mana kelainan yang ada pada
anak kita berbanding kanak-kanak yang sebaya dengannya. Adakah dia ada kekurangan yang pelik dari
segi kemahiran membaca, mengira ataupun bersosial. Andainya dia terlalu lain daripada kanak-kanak
biasa, bawa dia berjumpa doktor.

Kadang-kadang kanak bermasalah ini cemerlang dalam bidang membaca, tetapi sangat bermasalah dalam mengira ataupun yang perkara berkaitan nombor. Bila diminta menulis nombor, mereka menulisnya dalam keadaan terbalik ataupun tak dapat menyelesaikan pengiraan yang mudah. Ini pun perlu diberi perhatian. Ia mungkin tidak dapat dikesan semasa kecil. Tetapi ia dapat dikesan seawal usia 5 tahun. Kadanag-kadang mereka sangat mahir belajar tetapi sangat bermasalah dalam pergaulan. Ada jugak yang sudah 10 tahun pun tak pandai membaca, tetapi sangat cantik lukisan yang dihasilkan. Mereka juga ada kelebihan lain. Kebanyakan cikgu biasa tidak sedar akan masalah ini. Jadi kita sebagai ibu bapa yang perlu sedar akan keadaan anak kita.

Antara situasi teruk yang mungkin dihadapi oleh kanak-kanak ini adalah, nampak huruf-huruf pada tekas
yang tercetak di atas buku tenggelam timbul, kabur dan berselerakan. Sedangkan kita dan kanak-kanak
normal nampak huruf itu teratur dan mudah dibaca. Kadang-kadang mereka pergi ke ke pasar raya besar seorang diri, tak tahu pulak jalan keluarnya. Bila nampak perkataan ┬ÁKELUAR¶ je. huruf-huruf tu
berterbangan pada pintu. Haa« macam pelik kan! Itulah realitinya. Tetapi kanak-kanak tak sedar masalah yang mereka hadapi, sebab mereka fikir ini situasi biasa yang dialami oleh orang lain. Tanda-tanda ini dapat dikesan oleh ibu bapa bila mereka mengadu tak dapat membaca seperti kawan sekelas yang lain, tak nak ke sekolah sebab cikgu marah tak tahu nak selesaikan pengiraan dan sebagainya.

Apabila kanak-kanak ini dibawa bertemu doktor, mereka akan diuji dengan ujian yang khusus bagi
mengesan masalah atau penyakit ini. Andainya ujian ini menunjukkan mereka bermasalah, ibu bapa
dinasihatkan menghantar anak ke sekolah pendidikan khas. Sekolah pendidikan khas bukan untuk kanak-
kanak yang cacat fizikal sahaja, tetapi juga untuk kanak-kanak bermasalah pembelajaran.

Keistimewaan Sekolah Pendidikan Khas

Di sekolah ini, mereka diajar dengan teknik yang berlainan daripada teknik mengajar biasa. Layanan juga lebih. Kanak-kanak tidak ditekan bagi menguasi sesuatu pelajaran atau kemahiran. Andainya mereka diajar mengira dan tiba masanya mereka berasa bosan ataupun tertekan kerana tidak dapat
menyelesaikan masalah yang diberi, guru akan memberi tugasan yang lebih ringan seperti mewarna
ataupun melukis. Emmm« seronokkan! Bagi sesiapa yang ingin menjadi guru pendidikan khasni perlu
tabah, sabar dan penyayang. Respect abis aku pada cikgu pendidikan khas ni.

A¶ha! dah panjang rupanya penulisan aku nih. Ni tak masuk bab apa faktornya, adakah keturunan ataupun tidak? Autisme? Hiperaktif? Disleksia? Sebenarnya setiap kali mengedit dan ada benda baru yang saya dapat, memang teringin sangat nak syer dengan orang lain. Tak pe, kalau nak tahu lanjut berkaitan kanak-kanak ini, dapatkan buku-buku pendidikan khas keluaran PTS Professional Publishing S/B. Buku ini bukan untuk guru saje, tp juga untuk ibu bapa. Banyak lagi yang perlu kita tahu sebagai pendidikan keibubapaan supaya kita bersedia menghadapi situasi ini andainya berlaku pada kita dan yang penting anak kita mendapat pendidikan dan bimbingan yang wajar dengan keupayaan dirinya.

Rujukan:

Soalan:

Saya mempunyai satu masalah, sehingga hari ini masih belum dapat Diselesaikan. Saya mempunyai seorang anak lelaki yang sangat lambat untuk bertindak balas. Untuk bercakap juga sangat pelat walaupun umurnya sudah 6 tahun pada mac lalu. Saya telah membawanya berjumpa pakar namun kata pakar tersebut, anak saya tidak mengalami sebarang masalah. Sudah bermacam-macam makanan dan vitammin yang mampu merangsang otak telah saya berikan namun, tiada perubahan. Saya buntu. Harap doktor dapat membantu.

Sekian terima kasih.
Dari,
Muhamad Irwanizam Ibrahim
Ampang,Selangor.

JAWAPAN:

Terima kasih diatas soalan tersebut. Saya kira dari apa yang saudara jelaskan, anak saudara boleh dikategorikan di dalam golongan rencatan mentalnya yang mana disusuli oleh rencatan tindak balas badan. Antara punca rencatan mental yang utama adalah:-

1. Dilahirkan dengan otak yang kecil dan tidak membesar mengikut perkembangan yang
normal.
2. Pemasalahan genetik sepertisindrom down.
3. Ibu yang tidak mendapat nutrisi yang sempurna ketika mengandung seperti galian
4. iodin dalam Kretinisme.

4. KEROSAKAN PADA OTAK . PUNCANYA TERMASUKLAH: -

- Demam campak dihidapi oleh si-ibu ketika mengandung. Meningitis atau jangkitan radang
otak ketika bayi.
- Hydrocephalus (Kepala yang semakin membesar disebabkan oleh pengumpulan cecair
otak).
- Kecedaraan atau trouma pada kepala,kadang-kadang disebabkan oleh enjutan yang
-kuat semasa menimang bayi.
-Ketumbuhan/tumor otak.
-Keracunan dari plumbum dan racun serangga.
-Kesan sampingan dari bahan kimia,toksid dan ubatan.
-Demam panas.
-Hipoksia atau kekurangan oksigen ketika lemas waktu dilahirkan.

5. SEBAB- SEBAB YANG TIDAK DIKETAHUI

Dari sudut rawatan moden, tidak ada rawatan yang khas bagi masaalah rencatan mental. Bagaimanapun, keadaan minda boleh dibantu dengan latihan minda yang berterusan. Dari sudut yang lain, pemakanan kanak-kanak perlu dititik beratkan. Makanan segera terutamanya yang mengandungi bahan perwarna, perisa dan pengawet perlulah dielakkan. Pastikan anak saudara mengamalkan pemakanan yang seimbang yang kaya dengan nutrisi. Usia dari bayi sehingga 12tahun amat penting kerana ini merupakan tempoh waktu dimana berlakunya tumbesaran otak. Diwaktu inilah saya yakin, peranan pemakanan kesihatan yang sempurna dapat membantu masalah yang dialami oleh anak saudara. Sejenis asid lemak mustahak yang membentuk 60peratus dari struktur otak. Badan manusia tidak berupaya menghasilkan asid lemak ini dan ia hanya boleh didapati dari pemakanan tertentu sahaja seperti ikan,kekacang dan buah zaitun. Bagi ayam dan lembu tidak mengandungi DHA. Ia penting bagi tugas transmisi implus saraf otak, meningkatkan kandungan serotonin iaitu sejenis neurotransmitter yang memberi kecerian (kekurangannya menyebabkan kanak-kanak bersifat baran, ganas dan tertekan), melindungi otak dengan cara mengurangkan bahan yang menyebabkan kerengsaan pada otak, meningkatkan acetylcholine iaitu sejenis bahan kimia untuk merangsang daya ingatan, meningkatkan kelajuan gelombang p300 supaya memudahkan pembelajaran dan penghafalan maklumat

Lisine. sejenis asid amino mustahak yang kekurangannya menyebabkan kanak-kanak kurang berselera, namun ia tidak mempengaruhi kanak-kanak yang sudah berselera.

Multivitamin.Dan Garam Galian. penting untuk keperluan tumbesaran yang sihat dan sempurna.Kolostrum. atau susu awal lembu. Kaya dengan factor antibodi yang boleh membantu meningkatkan sistem imun kanak-kanak supaya tidak mudah mendapat jangkitan kuman.

Ekstrak bilberi. membantu daya pemfokusan dan penglihatan kanak-kanak bagi memudahkan proses pembelajaran.


MENILAI KANAK-KANAK PRASEKOLAH YANG
LEMBAB

Dalam tempoh 25 tahun yang lalu, taraf kesihatan dan pemakanan kanak-kanak adi negara ini telah meningkat. Ini menjadi Faktor utama menurunnya kadar kematian bayi dan kanak-kanak berbanding masapmasa lalu. Bilngan anak dalam sesuatu keluarga pula semakin berkekurangan . Ibu bapa semakin menumpukan perhatian yang lebih kepada perkembangan intelek anak-anak mereka . Mereka sangat khuatir jika anak mereka yang berada dalam lingkungan usia tiga hingga lima tahun (pra sekolah ) lembab .

Kecacatan -kecacatan yang serius biasanya mudah dikenal pasti oleh ibu bapa sebelum anak
menjangkau usia tiga tahun . Ini termasuklah cacat penglihatan , rencat akal yang teruk serta cacat
fizikalyang mengakibatkan ketidakupayaan untuk mengerakkan tangan dan kaki seperti lazimnya .
Tetapi , ada sesetengah ibu bapa yang merasakan bahawa anak mereka terlalu lembab
dibandingkan dengan kanak -kanak yang sebaya dengannya walaupun pada zahirnya , dia kelihatan
normal . Ibu bapa yang bersikap demikian sebenarnya membuat kesimpulan daripada
pemerhatianmereka terhadap pencapaian kefahaman bahasa atau keupayaan pertuturan anak
mereka yang dirasakan lebih lambat berbanding dengan kanak -kanak yang sebaya dengannya .

Ibu bapa sering membanding kebolehan anak mereka dengan adik -beradik yang lain atau dengan
anak jiran tetangga mereka . Tetapi , pada hakikatnya kanak -kanak berbeza antara satu sama lain
dari segi pencapaian sesuatu ciri perkembangan. Ibu bapa mungkin menganggap anak mereka
lembab jika si anak lebih lambat memperolehi kemahiran bertutur , membaca , bergaul dan berdikari
berbanding dengan adik -beradiknya yang lain . Ada juga ibu bapa yang saya temui yang tidak
langsung berasa bimbang tentang prestasi intelek anak mereka walaupun si anak memang lembab
jika dibandingkan dengan kanak -kanak yang sebaya dengannya . Oleh itu , persepsi ibu bapa
tentanganak mereka akan mempengaruhi mereka dalam membuat penilaian tentang prestasi intelek
anak mereka .

Kadangkala , persekitaran dan cara gaya keibubapaan yang tidak menggalakkan perkembangan
anak boleh menjadi punca sesetengah kanak -kanak prasekolah lembab dari segi pencapaian
bahasa , kemahiran sosial dan kebolehannya melakukan aktiviti -aktiviti tanpa bantuan orang lain
seperti makan , minum , bersalin pakaian dan sebagainya . Tidaklah menghairankan mengapa kanak
-kanak di pusat -pusat jagaan yang tidak mendapatcukup perhatian didapati lembab dalam banyak
aspek . Ini dibuktikan melalui satu projek penyelidikan yang pernah dijalankan dipusat jagaan kanak -
kanak tempatan oleh jabatan pediatrik , UKM dalam tahun 1983 .

Kanak -kanak tersebut telah dibahagikan kepada dua kumpulan dan diuji daya intelek mereka . Satu
kumpulan telah diberikan program pengayaan (enhancement programme ) yang memerlukan juga
penglibatan sekumpulan wanita secara sukarela yang telah dilatih tentang cara -cara merangsang
bayi dan kanak -kanak . mereka telah meluangkan banyak masa untuk berinteraksi , bercakap
,bercerita , bermain , membelai , mengasuh serta melayan kanak -kanak ini makan , minum ,memakai
baju dan membuka seluar sendiri . Selepas dua bulan , setiap kanak -kanak dalam kedua -dua
kumpulan telah diuji inteleknya . Didapati bahawa kanak -kanak dalam kumpulan yang telah
mendapat rangsangan lebih cepat mencapai kemahiran bertutur , berdikari , bersosial dan
sebagainya . Ini menunjukan betapa kuatnya faktor stimulasi dalam proses meningkatkan prestasi
intelek seseorang kanak -kanak itu

Pakar kanak -kanak menyarankan agar kanak -kanak yang mengalami masalah perkembangan
dikenal pasti dari awal -awal lagi supaya rancangan pemulihan atau pengayaan dapat diatur untuknya
. Faktor -faktor negatif yang mempengaruhi perkembangannya perlu dikenal pasti untuk
membolehkan pakar -pakar merancang program pemulihan dari peringkat awal lagi . Banyak kajian
telah menunjukkan bahawa intervensi awal lebih membawa manfaat daripada intervensi yang
dijalankan apabila si anak itu sudah dewasa .

Punca seseorang anak itu lembab prestasi inteleknya boleh dikaitkan dengan faktor biologi (baka )
dan faktor budaya atau kekeluargaan . Faktor baka banyak mempengaruhi prestasi intelek seseorang
kanak -kanak tetapi tanpa persekitaran yang optimum , kanak-kanak itu tidak dapat mencapai potensi
yang optimum . Jika penilaian terhadapkanak -kanak prasekolah yang lembab dilakukan dari awal -
awal lagi , dapatlah program pembelajaran masa depannya diaturkan Ibu bapa perlu mengetahui
kekutan -kekuatan dan kelemahan -kelemahan anak mereka . Mereka perlu dibimbing oleh para
profesional tentang caragaya keibubapaan dan strategi -strategi pembelajaran yang betul supaya
intervensi awal dapat di jalankan di rumah .Kanak-kanak prasekolah yang bagaimanakah yang perlu dinilai?

Pengetahuan tentang perkembangan kanak-kanak telah berkembang denagn pesatnya melalui sumbangan-sumbagan pakar kanak-kanar, pakar psikologi, pakar pendidikan dan pakar patologi pertuturan (speech pathologist). Memandangkan perkembangan yang pesat dalam bidang ini,
pendekatan yang bercorak multidisiplinari telah digunakan di negara-negara maju. Walau
bagaimanapun, pendekatan ini amat sukar dilaksanakan di negara-negara membangun seperti
Malaysia yang masih kekurangan pakar dalam bidang-bidang berkenaan. Untuk menilai seseorang
kanak-kanak prasekolah yang lembab, pengetahuan dalam bidang perubatan pediatrik (paediatrics
medicine), sains urat saraf dan psikologi (nuerilogical and psychological sciences,) embriologi,
patologi pertuturan, pendidikan, perubatan sosial jurulatih cara kerja dan jurupulih cara anggota
diperlukan. Doktor dan pakar kanak-kanak merupakan golongan profesional yang mula-mula
berhadapan dengan kanak-kanak yang mempunyai masalah kesihatan atau perkembangan.Merekalah yamg perlu memastikan sama ada kanak-kanak tersebut menghidap sebarang penyakit lain yang memerlukan rawatan atau tidak. Mereka juga perlu memastilkan sama ada tumbesaran yang dihadapi ole kanak-kanak itu disebabkan oleh penyakit, kurang zat pemakanan atau lain-lain. Masalah pendegaran atau penglihatan perlu dikenal pasti. Pakar tersebut juga akan menentukan sama ada masalah perkembangan yang dialami oleh seseorang kanak-kanak adalah disebabkan oleh faktor baka, kurang zat pemakanan atau kurang rangsangan. Merekalah yang bertanggungjawab mengaturkan penilaian lanjut oleh pakar-pakar psikologi dan para profesional dalam bidang yang berkaitan, jika perlu.

Para profesional dalam bidang perkembangan kanak -kanak mempunyai teknik mereka sendiri untuk
menilai kanak -kanak yang bermasalah . Apa yang agak merumitkan iailah keadaan di mana
seseorang kanak -kanak itu mengalami masalah rencat akal akibat sesuatu penyakit atau lain -lain
keadaan yang memerlukan rawatan . Contohnya iailah seorang kanak -kanak berusia tiga tahun yang
dikatakan lembab .Dia mual pandai berjalan hanya pada usia dua tahun serta masih belumpandai
bertutur , sukar memahami sesuatu arahan yang di beri , kurang aktif dan bantut . Kebetulan , dia
mengalami keadaan yang dinamakan congenital hypothyroidism dan memerlukan penilaian doktor
untuk memastikan keadaan ini. Dianggarkan satu daripada seribu orang kanak -kanak yang
mengalami congenital hypothyroidism . Kanak -kanak yang mengalami perkembangan perlu dipasti
sama ada menghidap keadaan di atas atau tidak . Keadaan ini boleh dirawat dengan menggunakan
hormon tiroksina . Pakar psikologi atau pakar pendidikan perlulah benar -benar pasti bahawa kanak -
kanak yang lembab mengalami masalah perubatan dan merujukkan kes-kes berkenaan kepada
pakar kanak -kanak atau doktor untuk pemeriksaan selanjutnya . Jika si anak dinilai oleh seorang
pakar psikologi atau pakar pendidikan , pendiagnosan penyakit tidak akan dibuat kecuali pakar
tersebut berhubung rapat dengan doktor atau pakar kanak -kanak .

Penyakit sawan yang terbiar tanpa rawatan boleh menjejaskan prestasi intelek kanak -kanak yang
menghidapinya . Ahli profesional yang tidak mempunyai latar belakang perubatan mungkin tidak akan
terfikir untuk menimbangkan kemungkinan ini . Oleh itu , penyakit sawan kanak -kanak itu
kemungkinan lambat atau tidak akan dirawat langsung . Saya pernah bertemu seorang kanak -kanak
berusia lima tahun yang telah menghidap penyakit sawan selama tiga tahun . Daripada riwayat yang
diambil , sungguh ketara sekali yang dia menghidap penyakit tersebut . Pemeriksaan electroen -
cephalogram (EEG ) menyokong diagnosis ini dan telah dirawat dengan ubat tahan sawan .

Sawan ada berbagai -bagai jenis. Sejenis sawan yang dinamakan petit mal epilepsy yang sering
menyerang kanak -kanak akan mengakibatakn si mangsa secara tiba -tiba termenung beberapa
ketika walaupun sejurus sebelum itu dia bercakap atau sedang menjalankan sesuatu aktiviti .
Peristiwa ini mungkin berlaku 10 hingga 20 kali dan perlu dirawat dengan ubat . Tanpa rawatan , dia
tidak akan dapat menumpukan perhatian kepada pelajarannya di dalam bilik darjah .
Kanak -kanak yang bagaimana yang memerlukan penilaian ?

Dari pengalaman saya, kebanyakan ibu bapa yang mempunyai anak yang bermasalah dapat
mengesan jika ada sesuatu yang tidak kena pada anak mereka itu . Tetapi , sama ada mereka akan
mengambil perhatian berat dan mendapatkan nasihat para profesional dengan segera tidaklah dapat
dipastikan . Pada pandangan saya, bilangan kanak -kanak prasekolah yang dikenal pasti lembab dan
diberi intervensi awal oleh para profesional adalah terlalu kecil . Golongan yang mempunyai taraf
sosioekonomi rendah biasanya mempunyai reratusan kanak -kanak prasekolah lembab yang lebih
tinggi dibandingkan dengan golongan sosioekonomi dan taraf pendidikan yang tinggi .
Kanak -kanak yang termasuklah dalam golongan di bawah mempunyai risiko yang tinggi untuk
mengalami masalah pembelajaran . Penilaian para profesional yang arif tentang masalah ini perlu di
perolehi .
Mereka yang dilahirkan ringan timbangan beratnya (kurng daripada 2.5kg ) terutamanya jika mereka
pernah menerima rawatan intensif selepas dilahirkan akibat kelemasan (perinatal aspyxia ) atau

penyakit kuning yang serius (septicaemia )
1. Mereka yang mempamerkan ciri -ciri perkembangan yang lambat .
2. Mereka yang sering berpenyakit
3. Mereka yang menunjukan prakelakuan seperti kurang tumpuan perhatian (attenspan
deficit disorder ) , masalah pergaulan dan masalah komunikasi
4. Mereka yang tinggal dalam suasana rumahtangga dan keluarga yang kucar-kacir
sehingga mereka berasa kurang tenteram .
. Bagaiman menilai kanak -kanak prasekolah yang lembab ?

Riwayat yang terperinci perlu dicatitkan . Maklumat -maklumat yang diperoleh dapat membantu
doktor menentukan sama ada kanak -kanak itu benar -benar mempunyai masalah pembelajaran dan
sebab -sebab timbulnya masalah tersebut .

Contohnya kanak -kanak berusia 3 1/2 tahun yang hanya boleh menuturkan beberapa patah
perkataan sahaja tetapi boleh menuturkan beberapa patah perkataan sahaja tetapi boleh memahami
dan mengikut arahan -arahan yang diberikan walaupun kepintarannya dianggarkan hanya setaraf
dengan kanak -kanak yang berusia dua tahun . Keupayaan dari segi pelaksanaan aktiviti -aktiviti
harian seperti makan minum , bersalin pakaian , berjalan dan sebagainya adalah memuaskan . Dia
dilahirkan prematur ( 32 minggu sahaja dan telah disahkan menghidap sawan pada hari pertama
kelahirannya . Ini di sebabkan oleh kekurangan bahan glukos dalam darahnya pada masa itu.
Maklumat ini penting untuk memahami punca asa kelembapan pemikiran si anak ini. Pakar kanak-
kanak sudah lama mengetahui bahawa sawan di peringkat pranatal yang disebabkan oleh
kekurangan bahan kimia glukos boleh mengakibatkan seseorang anak itu lembab pemikirannya
apabila dia meningkat dewasa. Itulah sebabnya setiap bayi yang dilahirkan prematur diawasi supaya
tahap glukos dalam darahnya sentiasa berada pada paras normal.

Satu lagi kes melibatkan seorang kanak-kanak lelaki yang berusia tiga tahun yang telah dibawa
berjumpa doktor kerana didapati tahap pemikirannya lembab. Apabila dikaji riwayatnya secara
terperinci, didapati bahawa dia pernah mendapat penyakit meningitis atau lembam otak pada usia
tiga tahun. Penyakit meningitis boleh mengakibatkan rencat otak, pekak atau sawan.
Kedua-dua kes ini menunjukkan betapa pentingnya kajian yang terperinci keatasa riwayat seseorang
kanak-kanak itu untuk mengatahui punca-punca atau sebab -sebab pemikirannya lembab.

Kajian terhadap perkembangan bahasa seseorang kanak -kanak juga amatlah penting kerana kanak
-kanak yang lembab mempunyai risiko yang tinggi untuk mengalami masalah pembelajaran apabila
dia dewasa . Lazimnya , pada usia tiga tahun seorang kanak -kanak yang normal sudah boleh
bercakap menggunakan ayat yang penuh , umpamanya , " Mak , adik haus , nak minum air oren ".
Kanak -kanak berusia tiga tahun yang rencat akal mungkin hanya boleh bertutur satu atau dua patah
perkataan sahaja .

Ada berbagai -bagai punca yang menyebabkan seseorang kanak -kanak lambat bercakap .
Antaranya iailah kurang daya pendengaran , kurang peluang bergaul dan berinteraksi dengan orang
di sekelilingnya , rencat akal dan mungkin juga kerosakan di bahagian otak yang menguasai fungsi
pertuturan . Saya pernah bertemu kanak -kanak yang lambat bercakap walaupun dia boleh
memahami dan mengikuti arahan -arahan yang diberikan . Kanak -kanak yang sebegini seolah -olah
kurang mempunyai motivasi untuk bercakap . Pemeriksaan fizikal tidak menunjukan apa -apa
masalah seperti kurang pendengaran , kerosakan pada alat pertuturan dan sebagainya .
Perkembangan dari segi yang lain juga memuaskan . Apabila dikaji riwayat keluarganya , didapati
bahawa ayahnya , didapati bahawa ayahnya juga lambat bercakap sewaktu kecilnya dahulu .Olehitu ,
masalah yang dihadapi oleh kanak -kanak itu kelihatannya ada kaitan dengan baka dan tidak perlu
bimbangkan kerana dia bercakap dengan normal apabila dewasa sedikit kelak . Memang tepat
seperti yang diduga , kemahiran pertuturannya meningkat dalam tempoh masa beberapa bulan
kemudiannya .

Pemeriksaan perkembangan kanak -kanak prasekolah yang lembab perlu dijalankan untuk
menentukan tahap perkembangannya dalam aspek seperti pergerakan motor halus , kemahiran
kendiri dan juga kemahiran sosialnya . Jika dia mempamerkan tingkah laku yang abnormal seperti
kurang tumpuan perhatian , terlalu aktif , tidak mahu bergaul dengan orang lain atau asyik
bersendirian , perhatian yang sewajarnya perlu diberikan kerana ini boleh menjejaskan
perkembangan bahasanya . Jika perkembangan pertuturannya berlainan daripada kanak-kanak lain ,
perhatian juga perlu diberikan . Kebolehan melukis , meniru gambar lukisan atau membuat sesuatu
bentuk dengan kiub boleh memberi maklumat tentang prestasi inteleknya . Umpamanya , kanak -

kanak yang berusia tiga tahun lazimnya sudah boleh meniru bentuk bulatan dengan pensiljika
disuruh dan boleh mengecam serta menunjukan gambar -gambar binatang dengan tepat seperti yang
di arahkan oleh si penguji .

Dalam menilai prestasi intelek seseorang kanak -kanak , penguji perlulah meninjau kebolehannya
dari berbagai -bagai segi termasuklah kemahiran pertuturan , keupayaan memahami bahasa yang
digunakan oleh orang lain , kebolehan menggunakan tangannya untuk melukis , mereka bentuk
model, meniru susunan kiub dan memasukkan sesuatu bentuk geometrik kedalam acuannya. Dari
bahasa dan percakapan kanak-kanak, dapatlah seseorang penguji itu mengaggarkan tahap
pemikirannya. Tetapi, jika seseorang kanak-kanak itu pekak atau tidak berupaya bersuara seperti
kanak-kanak biasa, ujian-ujian ini akan diubahsuaikan. Umpamanya kecerdasan pemikiran seorang
kanak-kanak yang pekak dan tidak boleh bercakap seperti kanak-kanak biasa boleh diukur
berdasarkan keupayaannya mematuhi arahan-arahan si penguji.

Satu kaedah ujian yang digunakan bagi kanak-kanak pekak yang berusia dua tahun ialah dengan
menyuruh dia menunjukkan mulut,rambut, mata, hidung dan telinganya. Satu cara lagi ialah dengan
menyuruh dia menunjuk kearah gambar kucing, kereta, botol susu dan sebagainya. Gambar-gambar
yang dipilih mestilah sesuai dengan tahap intelek kanak-kanak itu. Pakar kanak-kanak dan pakar
psikologi perkembangan kanak-kanak yang mahir boleh menilai tahap perkembangan seseorang
kanak-kanak dari pelbagai segi hanya dengan memerhatikan kanak-kanak itu menjalani ujian-ujian
yang diaturkan, meneliti tingkah lakunya. Dalam pergaulan dan cara dia berinteraksi dengan orang
lain. Pakar tersebut juga boleh memerhatikan tingkah laku kanak -kanak tersebut tatkala dia bermain
-main seorang diri atau bersama -sama kanak -kanak lain dan juga dengan mendengar pertuturannya
yang secara tidak langsung dapat memberikan gambaran tentang apa yangterkandung dalam
pemikirannya (thought content ) . Satu kaedah yang saya gunakan untuk kanak -kanak yang berusia
dua hingga tiga tahun iailah dengan menunjukkannya gambar -gambar serta menyuruh dia bercerita
tentang setiap gambar itu . Gambar -gambar yang biasa saya gunakan iailah gambar pemandangan
di tepi laut , lapangan terbang , suasana di pasar , pemandangan di tengah -tengah kota raya dan
sebagainya . Kanak -kanak yang bijak akan menunjukkan kebolehannya bercerita dengan baik
tentang setiap gambar itu .

Kebanyakan pakar kanak -kanak tidak mempunyai masa yang cukup untuk meneliti perkembangan
kanak -kanak prasekolah yang lembab . Mereka hanya sekadar dapat membuat pendiagnosan
masalah yang dihadapi oleh kanak -kanak itu mungkin terpaksa merujuk pada ahli psikologi untuk
mendapat keputusan ujian intelek yang lebih terperinci .

Dalam menjalankan pemeriksaan , pakar kanak -kanak akan meninjau prestasi tumbesaran kanak -
kanak itu dengan menggunakan carta tumbesaran ( growth chart ). Dia akan memastikan yang kanak
-kanak itu tidak mengalami masalah pendengaran dan penglihatan . Kanak -kanak yang bermasalah
akan dirujukkan kapada pihak -pihak yang berkenaan untuk tindakan selanjutnya .

Pakar -pakar yang menjalankan pemeriksaan perkembangan urat saraf ( neurodevelopmental
examinition ) akan memastikan sama ada si anak itu boleh menggerakkan kaki dan tangannya tanpa
rasa kekok atau mempamerkan sebarang ciri -ciri kelemahan dan gerakan yang tidak normal . Dia
juga perlu meninjau sama ada tumpuan perhatian kanak -kanak itu singkat atau tidak dan sama ada
kemahiran pengamatan (perceptual skills ) , daya ingatan (memory ) , cara memproses sesuatu
maklumat atau stimulasi yang diberikan serta tingkah laku kanak -kanak itu memuaskan atau tidak .

Kadang kala , pemeriksaan terhadap kanak -kanak yang lembab mungkin mendedahkan kelainan -
kelainan tertentu seperti rabit lelangit (cleft palate ) , buah zakar tak turun ( undescended testis ) ,
masalah jantung dan katarak mata . penyakit - penyakit seperti lelah , resdung , sawan tidak
membesar ( failure to thrive ) , pucat dan sebagainya perlu dirawat terlebih dahulu sebelum penilaian
intelek kanak -kanak prasekolah yang lembab ini boleh dilakukan dengan memuaskan . Kanak -kanak
yang pucat (anaemic) mungkin mengalami kerurnnan cacing seperti cacing kerawit dan sebagainya .
dia sering mengantuk , tidak bermaya dan tidak menunjukan minat untuk belajar.
Intervensi awal

Penilaian ke atas kanak -kanak dari peringkat prasekolah awal adalah penting supaya program -
program intervensi awal dapat diaturkan. Program -program intervensi juga perlu disesuaikan untuk
setiap kanak -kanak menurut diagnosis , kekuatan -kekuatan dan kelemahan -kelemahan kanak -
kanak itu sendiri .

Sesuatu program yang diatur itu mempunyai objektif -objektifnya yang tersendiri yang perlu difahami
oleh ibu bapa . Umpamanya , jika seseorang kanak -kanak itu tidak mempunyai motivasi untuk
bercakap , usaha -usaha untuk merangsang minatnya , membina keyakinan diri dan memberi dia
peluang berinteraksi serta bergaul dengan dengan rakan -rakan sebayanya boleh dijalankan . Kanak
-kanak yang berusia tiga hingga empat tahun yang masih tidak mempamerkan kemahiran
pengamatan (perceptual skills ) boleh diberikan pendidikan khas . Jika penguasaan bahasanya lemah
, dia haruslah digalakkan supaya lebih banyak berbual serta mengikuti sesi -sesi bimbingan khas
untuk mempertingkatkan kefahaman bahasanya .

Sebagaimana yang telah diterangkan , kemahiran bahasa mempunyai kaitan yang rapat dengan
pencapaian akademik . Oleh itu , perhatian yang sewajarnya haruslah diberikan terhadap
perkembangan bahasa seseorang kanak-kanak.

Intervensi mungkin memerlukan rawatan ubat. Contohnya, kanak-kanak yang sering mendapat
sawan perlu diberikan ubat cegah sawan. Kanak-kanak yang mengalami kekurangan hormon tirod
(hypothyroidism) akan dibekalkan denagn hormon tersebut seumur hidup. Bagi kanak-kank yang
hiperaktif, intervensi-intervensi awal yang merangkumi program pengubahsuaian tingkah laku bagi
membantunya mengawal diri (self-control) perlu diaturkan. Ubat-ubat tertentu boleh digunakan untuk
mengurangkan keresahan anak itu sewaktu menjalani program pemgubahsuaian tingkah laku. Bagi
kanak-kanak yang menghadapi masalah pengamatan dan tidak boleh mengenal abjad, berbagai
-bagai kaedah pembelajaran boleh digunakan untuk mempertingkatkan prestasi inteleknya.

Kesimpulan

Kanak-kanak prasekolah yang lembab perlu mejalani penilaian yang terperinci supaya pendiagnosan
dapat dibuat dan ciri-ciri kekuatan serta kelemahan anak itu dapat dikenal pasti. Ini amatlah penting
agar program pemulihan berserta objektif-objektif yang telah disesuaikan bagi seseorang kanak-
kanak itu dapat diaturkan. Biasanya, seseorang kanak-kanak yang lembab akan mempamerkan ciri-
ciri perkembangan bahasa yang lembab. Setiap kanak-kanak yang didapati lambat bercakap perlulah
mendapatkan penilaian lanjut . Perlu ditegaskan lagi bahawa pencapaian bahasa amatlah penting
kerana ini adalah asas bagi menguasai kebolehan membaca dan menulis .

Penilaian awal keatas kanak-kanak prasekolah yang dikhuatiri lembab akan membantu para
profeional, ibu bapa dan jabatan pendidikan menentukan sama ada dia boleh ditempatkan disekolah
biasa, disekolah yang menawakan pendidikan khas ataupun dipusat-pusat pengajian yang
mempunyai program-program pendidikan diluar sistem persekolahan yang formal.


Bagaimana nasib anak-anak lembap?

Rahsia hati seorang ibu, catatan saya minggu lalu mengundang pelbagai reaksi. Ada ibu yang menangis
menelefon bercerita tentang anak-anak mereka. Begitu dengan kaum bapa ada yang tersentuh hati. Semuanya kerana anak. Dalam banyak reaksi yang diterima saya terpanggil memetik e-mel kiriman seorang wanita yang menamakan dirinya Mama Prihatin.

Rencana Kanak-kanak Lembab
Ditulis oleh Nurulhilyati Abdul Halim pada 30/9/2005

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!