Monday, February 28, 2011

Peniaga OKU ditindas



Cha Seah Nee (duduk, dua dari kiri) bersama rakan-rakannya menunjukkan salinan laporan polis mengenai kekasaran yang dilakukan oleh kakitangan MBPJ di Petaling Jaya, semalam.


PETALING JAYA 24 Feb. - Usaha golongan orang kurang upaya (OKU) untuk hidup berdikari dan mencari pendapatan sendiri ternyata tidak semudah yang dijangka.

Malah, mereka turut menjadi mangsa penindasan pihak-pihak tertentu walaupun perkara berkenaan tidak sepatutnya berlaku.

Itulah yang berlaku kepada seorang peniaga OKU apabila tapak gerai yang telah diperuntukkan kepadanya sebelum ini cuba ditukar oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ).

Lebih menyedihkan, pihak berkuasa tempatan itu didakwa turut mengugut dan mengasarinya dalam usaha memaksa peniaga itu dan beberapa peniaga kecil lain berpindah dari gerai yang diperuntukkan kepada mereka sebelum ini.

Insiden di pasar Taman Megah di sini itu didakwa berlaku sejak beberapa minggu lalu.

Peniaga OKU, Cha Seah Nee, 39, berkata, dia tidak menyangka kakitangan MBPJ sanggup bertindak begitu kasar terhadap OKU sepertinya.

"Saya bukan peniaga haram. Saya ada lesen dan telah diberikan tapak gerai untuk saya, sesuai dengan keupayaan saya sebagai OKU," katanya yang berkerusi roda kerana lumpuh kedua-dua belah kaki.

Seah Nee ditemui pemberita selepas bersama empat peniaga lain membuat laporan di Balai Polis Sea Park hari ini berhubung tindakan kasar serta ugutan oleh pihak MBPJ itu.

Mereka membuat laporan dengan bantuan Badan Latihan dan Hidup Berdikari (ILTC).

Kekecewaan sama turut dialami oleh Daisy Rani, 48, yang menjual bunga di kawasan itu.

Menurutnya, dia telah diberi lesen untuk berniaga di salah satu tapak bahagian hadapan di pasar berkenaan sejak beberapa bulan lalu.

"Tapi beberapa minggu lalu, pihak MBPJ tiba-tiba meminta dan mendesak kami mengosongkan tapak berkenaan dan berpindah ke bahagian belakang yang lebih jauh," katanya kesal.

Tindakan itu bukan sahaja menyukarkan kami tetapi juga akan merugikan.

"Kami tidak setuju kerana ia jauh dan menyukarkan kami untuk memunggah barang jualan," katanya.

Sementara itu, Presiden ILTC, G. Francis Siva ketika ditemui berkata, MBPJ bukan sahaja telah mendiskriminasikan golongan OKU malah menyekat peluang mereka untuk hidup berdikari.

Katanya, baru-baru ini, satu memorandum telah diserahkan kepada Ahli Majlis MBPJ, T. Anthony Siva Balan bagi membawa perkara itu kepada Datuk Bandar Petaling Jaya.

Siva Balan yang menyifatkan tindakan itu sebagai kejam meminta Datuk Bandar menyiasat perkara itu bagi mencari punca tindakan tersebut diambil oleh MBPJ.

Peniaga OKU ditindas

Oleh WAN RAHIMAH WAN DRAMAN


Special Olympics peringkat Kebangsaan 2010































































Dilantik sebagai Jurulatih Olahraga Kontigen Perak.
Pencapaian pasukan olahraga yang disertai 8 peserta berjaya memperolehi 6 Emas 2 Perak dan 3 Gangsa.
Perak berjaya menjadi Johan keseluruhan.

Saturday, February 26, 2011

Autisme Penyakit Cacat Daya Fikir

Sepasang suami isteri apabila berumahtangga ingin dapatkan cahaya mata untuk menambah suasana keriangan hidup berkeluarga.

Oleh itu, ayah dan ibu kepada bayi baru lahir itu mempunyai 1,001 harapan untuk masa depan bayi kesayangan mereka. Andainya bayi dilahirkan itu normal, mereka akan lega dan tidak perlu bimbang.

Namun jika berlaku sebaliknya dan bayi yang ditunggu-tunggu sekian lama didapati cacat, reaksi ayah dan ibu akan bertukar. Ada ibu bapa boleh menerima hakikat ini, terus berusaha dan bertawakal kepada yang Maha Kuasa, demi masa depan anak mereka.


Namun, ada juga ibu bapa mungkin berasa putus asa dan sanggup membiarkan anak istimewa ini begitu saja tanpa memberi perhatian dan tumpuan sepatutnya.

Malah, ada ibu bapa tidak mahu lagi menjaga anak seperti ini, justeru sanggup menyerahkan anak mereka kepada jabatan kebajikan masyarakat untuk dibelai dan dijaga atau meninggalkannya di hospital.

Yang lebih teruk ialah apabila bayi tidak berdosa ini dibungkus dengan kain dan diletak di merata-rata tempat dengan harapan orang lain akan mengambilnya.

Apabila berbicara mengenai bayi tidak normal dan didapati cacat dalam perkembangan daya fikir, sistem yang terganggu ialah sistem saraf, terutama struktur otak.

Kecacatan pada struktur otak akan menjejaskan fungsi otak, oleh itu kanak-kanak terbabit akan menunjukkan tanda luar biasa daripada aspek tingkah laku, emosi dan pertuturan. Kadar perkembangan daya fikir menjadi lembab dan keupayaan untuk bercakap pada umur seawal dua tahun terjejas.

Gangguan perkembangan intelek atau daya fikir seperti ini disebut penyakit autisme.

Jika seorang kanak-kanak tidak dapat bertutur apabila mencapai umur dua tahun, ayah atau ibunya boleh membawa anak mereka berjumpa doktor pakar dalam bidang telinga, hidung dan tekak, atau disebut sebagai pakar otorinolaringologi.

Selain gangguan bertutur, kanak-kanak autistik menunjukkan ciri-ciri seperti tidak suka berinteraksi dengan orang lain dan jika mereka membuat sesuatu, mereka akan mengulang-ulang perbuatan itu.

Di samping itu, kanak-kanak berkenaan turut mengalami gangguan tidur. Kanak-kanak autistik sukar tidur pada waktu malam dan jika tertidur mereka kerap terbangun, oleh itu pada siang hari mereka mudah mengantuk.

Gambaran seperti ini membuatkan ibu bapa sering runsing dan bimbang. Akan timbul persoalan jika isteri mengandung lagi, adakah gangguan daya fikir ini akan berlaku juga kepada anak yang bakal lahir.

Setiap ibu bapa berharap mendapat cahaya mata normal dan boleh membesar seperti kanak-kanak lain — iaitu menjadi riang, suka bermain sesama rakan dan boleh berinteraksi dengan baik.

Permasalahan Pertuturan

Namun tidak dapat dinafikan bukan semua harapan dan impian menjadi kenyataan. Disebabkan sesuatu yang mungkin sudah berlaku sama ada secara disedari atau tidak, ada segolongan kanak-kanak mengalami permasalahan autisme.

Gangguan autisme hampir sama dengan satu lagi gangguan yang boleh berlaku kepada kanak-kanak iaitu gangguan Asperger. Cuma perbezaannya, gangguan Asperger tidak menunjukkan permasalahan pertuturan seperti dialami dalam gangguan autisme.

Gangguan autisme dan Asperger berlaku lebih kerap pada kanak-kanak lelaki dan ada peningkatan risiko kepada adik beradik lain. Selalunya gangguan ini boleh dikesan sebelum kanak-kanak mencapai umur tiga tahun.

Kajian dibuat menunjukkan wujudnya beberapa gangguan kesihatan yang boleh dialami kanak-kanak ini seperti ensefalitis atau jangkitan pada otak dan anoksia ketika kelahiran, iaitu kekurangan oksigen pada bayi.

Ini menunjukkan adanya perubahan fizikal pada otak kanak-kanak berkenaan. Jika dibuat ujian elektroensefalografi (EEG) akan dapat dilihat perubahan pada gelombang otak yang menunjukkan corak tidak normal.

Ada juga yang mencapai umur remaja dan boleh mengalami kekejangan. Walaupun demikian, ada segolongan kecil daripada kanak-kanak istimewa ini yang mampu bekerja dan boleh berdikari.

Memang benar ada ramai kanak-kanak autistik mengalami gangguan tidur. Kajian di luar negara menunjukkan mereka sukar tidur, kadangkala mengambil masa sehingga sejam sebelum dapat tidur.

Apabila dapat tidur, mereka kerap terbangun dan mudah terjaga pada awal pagi lagi, kadangkala sebelum jam lima pagi. Malah, mereka juga didapati tidak mahu tidur bersendirian.

Permasalahan tidur pada kanak-kanak autistik memberi gambaran bahawa ibu bapa perlu tahu iaitu gangguan tidur di kalangan kanak-kanak boleh disebabkan pelbagai perkara.

Oleh itu, daripada aspek memberi bantuan dan rawatan, punca sebenar gangguan tidur perlu diketahui supaya intervensi yang hendak dibuat bertepatan dengan punca masalah.

Jika tidak, sesuatu pendekatan rawatan itu hanya berfokus kepada simptomnya dan bukan kepada puncanya.

Kanak-kanak autistik dikatakan mengalami permasalahan dalam proses perkembangan intelek, emosi dan perilaku sosial. Pada peringkat umur tiga tahun, mereka masih tidak dapat bertutur, emosinya terbatas dan tidak mampu beramah mesra dengan rakan sebaya.

Dengan adanya pengetahuan sempurna mengenai gangguan ini, usaha terbaik boleh dibuat bagi mengurangkan permasalahan dihadapi. Ibu bapa perlu banyak bersabar dan mendapat bantuan daripada sanak saudara masing-masing bagi meyakinkan diri bahawa mereka sudah buat yang terbaik kepada anak istimewa ini.

Masa depan anak ini bergantung kepada sejauh mana gangguan perubatan dan komplikasi lain yang mungkin timbul.

Jika anda ada anak seperti ini, anda bukan keseorangan. Ramai ibu bapa lain mengalami nasib sama. Kadar berlaku gangguan autisme dikatakan di antara dua hingga lima kes bagi setiap 10,000 individu.

Oleh itu, wujud pelbagai persatuan sukarela, terutama dari kalangan ibu bapa yang ada anak seperti ini. Persatuan ini mempunyai matlamat sama iaitu membantu sesama sendiri ketika menghadapi cabaran dan dugaan dalam memelihara anak istimewa mereka.

Sehingga ini tiada gen spesifik yang berkaitan dengan gangguan ini ditemui. Walaupun risiko berlakunya gangguan ini didapati lebih sedikit di antara adik beradik terbabit, ia tidak bermaksud semua atau 100 peratus anak yang berkaitan akan mengalami gangguan sama. Manusia hanya dapat merancang dan Allah SWT jua yang menentukan segala-galanya.

Sebab Saya Sayang Awak

Dalam satu kisah percintaan yang menarik,

Sepasang suami isteri berjalan di tepi tasik yang indah.

Kemudian si isteri bertanya kepada si suami…

Isteri: Mengapa Abang menyukai saya? Mengapa Abang cintai saya?

Suami: Abang tidak boleh terangkan sebabnya namun begitu abang

Memang menyayangi dan mencintai sayang!

Isteri: Abang tak boleh terangkan sebabnya?????

Bagaimana abang boleh boleh katakana abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tidak boleh menerangkannya?????

Suami: Betul!!! Abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan

bahawa abang memang mencintakan sayang!!!

Isteri: Tak boleh bagi bukti!!! Tidak!!!

Saya hendak abang terangkan sebabnya… Kawan2 saya yang lain

mempunyai suami & boyfriend, semuanya tau terrangkan sebabnya!!!

Namun abang tidak mampu hendak melakukannya….

Si suami menanrik nafas panjang & berkata…..

“Baiklah!!! Abang mencintai sayang sebab sayang cantik, menpunyai suara yang merdu, penyayang & mengingati abang selalu. Abang suka akan senyuman manis & setiap tapak sayang melangkah, di situlah cinta abang besama sayang!!!”

Si isteri tersenyum puas dengan penerangan si suami. Namun begitu….

Selang beberapa hari kemudian, si isteri mengalami kemalangan & koma. Si suami teramat sedih & menulis sepucuk surat kepada isteri yang di sayangi.

“Sayang… Jika di sebabkan suaramu aku mencintai mu…

Sekarang bolehkah aku mendengar suaramu??? Tidak!!!

Oleh itu aku tidak boleh lagi mencintaimu…

Jika disebabkan rupa & wajahmu aku mencintaimu,

Sekarang dapatkah aku menatap wajahmu seperti dahulu???

Tidak!!! Oleh itu aku tidak boleh lagi mencintaimu…

Jika disebabkan kemesraanmu di sampingku aku mencintaimu,

Sekarang mampukah engkau menunjukkannya???

Tidak!!! Oleh itu aku tidak boleh lagi mencintaimu…

Jika disebabkan senyumanmu terhadapku aku mencintaimu…

Sekarang bolehkah aku melihat senyumanmu di depan mata ku???

Tidak!!! Oleh itu aku tidak boleh lagi mencintaimu…

Jika di sebabkan derap langkahmu aku mencintaimu….

Sekarang bolehkah aku melihat engkau melangkah di hadapan ku???

Tidak!!! Oleh itu aku tidak boleh lagi mencintaimu…

Jika di sebabkan hebatnya pengorbananmu terhadapku ku mencintai mu??

Sekarang apakah yang engkau dapat lakukan padaku???

Tidak!!! Oleh itu aku tidak boleh lagi mencintaimu…

Jika cintaku tehadapmu memerlukan sebabnya, seperti sekarang….

Aku tidak mungkin mempunyai sebab mencintaimu lagi…

Sesunguhnya cintaku terhadapmu tidak mempunyai sebab…

Tetapi sentiasa di rasai & berada di dalam hatiku buat selama2nya…

There is no reason me to love u…

U r always in my heart…

Hadif.... kata dulang paku serpih

Kebiasaannya, kalau Hadif minta nk beli burger atau air kt tepi jln aku akan katakan ada kuman.......smlm aku beli rojak buah kt tepi jln, masuk aje dlm kereta Hadif cakap...mama, itu ada kuman la.....hi hi terkena btg hidung sndri

Mie Ahmad
Kelab Anak Autisma (FB)

Friday, February 25, 2011

Aqeel...perubahan positif anak-anak autisma

"syukur alhamdulilah aqeel semakin menunjukkan perubahan setelah 2 bulan bersekolah di tadika homalee.hari demi hari aqeel menunjukkan reaksi yg positif dapat makan sendiri,pakai stokin +kasut dgn sendiri,menyanyi lagu negaraku dgn penuh semangat,semangat utk ke sekolah,membaca buku..dan apa yg buat saya terharu AQEEL sgt di sayangi ol...eh guru2 dan rakan2nya di sana.. sy tidak menyangka ada insan lain sgt menyayangi dia selain mama N papa kerana saya akui sukar masyarakat utk menerima dia seadanya

SYUKUR PADAMU YA ALLAH atas kurniaan MU.."

Azlizan bt Nordin
Kelab Anak Autisma (FB)

Hilang Kesabaranku


Buat kali ke-2 dalam tempoh 3 tahun aku menyingga.. mengaum sehingga didengari seantoro dunia. Rakan-rakan sekerjaku terkejut... sebab mereka tidak pernah melihat atau mendengar aku bertindak sedemikian. Ini kali ke-2 aku bertindak sedemikian.

Kali pertama semasa dalam kelas di mana pelajar tidak mahu melaksanakan arahanku...menulis jawapan di papan hitam. Bukan saja tidak mahu menulis tapi membuat reaksi yang tidak sewajarnya sebagai pelajar. Geram....apa lagi aku mengaum buat kali pertama sehingga pelajar tersebut menangis tersedu-sedu. Dia mohon keluar kelas. Rupa2nya dia talefon ibunya...selepas itu ibunya datang dan membawa dia balik awal.

Kini...Karvisant...seorang pelajar yang cacat dr segi mental dan fizikal (kaki)...dia merupakan pelajar baru melapor tahun ini. Dia mempunyai masalah tingahlaku. Tidak mendengar arahan guru, memukul rakan-rakan tanpa sebab dan menunjukkan reaksi melawan kepada guru. Selain bersekolah di sini, dia turut belajar di Pusat Pemulihan Komuditi (PDK). Dua kali seminggu dia belajar di sana.

Sebelum ini, aku tidak kisah sangat dgn tingkah-lakunya. Masalah tersebut diselesaikan oleh guru-guru dan PPM. Hari ini, semasa perhimpunan selepas rehat...dia menganggu rakan-rakanya dalam perhimpunan..memukul...menjerit-jerit tanpa sebab. Aku selaku guru bertugas arahkanya keluar drp perhimpunan diawasi oleh pengawas pendidikan khas. Tidak mahu mematuhi, pengawas keluarkan juga dia drp tempat perhimpunan. Apa reaksinya....

Dia membuka seluar dan seluar dalamnya sebagai tanda protes. Nampak 'anu'nya. PPM tidak boleh buat apa-apa...apa lagi aku 'mengaum' dihadapannya. Mula2 tak mahu juga ikut arahan memakai semula seluar tsbt. Akhirnya dia akur...nampak ketakutan dgn tindakanku. Kesian juga aku...sekali aku mengaum...dia ketakutan...mengigil...itu le pasal..jangan buat hal. Dia memakai semula seluarnya dan masuk semula ke dalam kelas. Dalam hatiku tiada sedikit pun perasaan marah, cuba bertindak tegas supaya dia tidak mengulangi perbuatan yang tidak sewajarnya...telah berada dalam tahap kritikal...membuka seluar (telanjang) sebagai tanda protes.

Semasa aku bertindak sedemikian...ramai yang melihat dan terkejut dgn tindakanku yang tidak pernah mereka dengar dan lihat sebelum ini. Tindakanku itu disaksikan juga oleh pelajar-pelajar pendidikan khas lain dan pelajar aliran perdana. Guru-guru...tak pasti berapa ramai yang tengok. Tetapi...selepas kejadian itu..ada yang berkata...garangnya yoep...tak pernak kami tengok yoep macam tu. Aku cuma bertindak demikian sekiranya sesuatu itu dah berada dalam keadaan kritikal. Sentuhan fizikal bukan amalanku...rotan...

Niatku ketika itu...mendidiknya. Tiada terdetik pun dlm hatiku untuk memarahinya...

Akhirnya, aku berisytifar...memohon keampunan kehadrat Illahi. Semoga diberi kekuatan dan kesabaran dalam mendidik anak-anak istimewa ini. Ameen...

Thursday, February 24, 2011

Hari pertama persekolahan Haziq Fikhri 3 Jan 2011

Aksi Hadif Ziqri di Kolam Air Panas Sg Klah

Faqihah DULU dan KINI

1. DULU tidak bercakap KINI bercakap walaupun tidak selancar kanak-kanak biasa.

2. DULU tidak fasih bahasa melayu KINI telah dapat menggunakan bahasa melayu walaupun tidak lancar


3. DULU sangat hiperaktif KINI dah semakin kurang walaupun masih hiperaktif


4. DULU tidak mendengar arahan KINI sudah mendengar arahan walaupun kadang tidak mahu melaksanakan arahan

5. DULU kencing malam KINI tidak kerap kencing malam

6. DULU susah nak tidur malam KINI dah tiada masalah untuk tidur awal

7. DULU sentiasa bercakap sendirian KINI dah semakin kurang

8. DULU tidak pandai bergaul KINI dah pandai bergaul dengan sepupunya

9. DULU tidak tahu membaca KINI dah pandai membaca lancar dalam BI

10. DULU tidak pandai mengira KINI dah pandai mengira


Banyak lagi perubahan yang berlaku...akan disenaraikan kemudian

Tuesday, February 22, 2011

Pemintaan Home Tuition oleh Bekas Pelajarku

*****salam cikgu..

Apa khabar?

Saya nak tanya..cikgu terima ke pelajar baru kalau kakak sy nak masukkan ank2 dia? Mereka weak sgt maths and ada seorg yg nak UPSR tahun ni.

Kakaknya yg UPSR last year dapat C terus..haiz..! Kakak sy terus serapkan mereka masuk ke sekolah kebangsaan biasa dr IIS.

Takda itensif tuition n pantauan prestasi yg istimewa drpd sekolah kerajaan..baiklah hantar pergi sekolah kebangsaan drpd buang duit...ha, duit tu boleh guna ke tuition class.

Betul tak cikgu?

Tq.

*****IIS tu apa? Buat masa ni...kalau ikutkan waktu tuition cikgu dah penuh. Tuition ni bukan buat sungguh2...cuma bantu anak-anak jiran dan rakan je. Kakak tu tinggal kat mana...?

*****Salam Cikgu..

Oh IIS tu Ipoh International Schl tp mereka ambil KBSR syllabus. Saya dh tanya akak, akak kata nak masukkan ank dia yg perempuan age 13yo tu. Sbb very weak n slow sikit.

Akak tanya saya, cikgu ni penyabar tak? Saya bgtau lah..kalau tak sabar takkan saya dpt A for SPM hari tu. Kakak duduk kat Tambun Lost world tu..tp willing hantar ambil, lgpun akak taknak home tutor sbb byk distraction kat rumah..

Cikgu timbang2 kan dulu ya. Kalau ok sy bgtau akak..tq cikgu.

Monday, February 21, 2011

Sejarah tercipta dalam Home Tuition


Ibu Puteri Syazwani memaklumkan pencapaian math anaknya dalam peperiksaan bulanan mendapat 100%. Ramai kawan anak-anaknya bertanya dia mana dia tuition sehingga mencapai keputusan sedemikian. Sebelum ini, prestasinya tidaklah sebaik itu di mana dalam peperiksaan akhir tahun sekadar mendapat gred C sahaja (50 - 65%). Pencapaian terbaik anak didik home tuitionku dalam peperiksaan. Kini, ramai kawan-kawanya ingin tuition denganku tapi terpaksa menolaknya kerana tiada masa tambahan matlamatku hanya untuk membantu dan mempastikan kualiti tinggi dihasilkan. Kuantiti tidak penting. Wang bukan matlamatku.

Pencapaian 2010

UPSR
Syahirah
Percubaan - Gred D
UPSR sebenar - Gred B

PMR
Afiq
Percubaan - Gred E
PMR sebenar - Gred C

Thursday, February 17, 2011

Isteriku dan kerjaya terkini

Dipindahkan ke jabatan kejuruteraan mulai jan 2011 setelah berada di jabatan perancang bandar selama 10 tahun. Kini isteriku terpaksa menghadapi suasana baru dan bebanan kerja baru sehingga tidak mengizinkan dia balik awal. bnyak perkara perlu dipelajarinya. Di rumah terpaksa menyiapkan kerja setelah anak-anak tidur. Balik rumah dalam keadaan keletihan...terpaksa melayan anak-anak yang memerlukan kasih-sayangnya. Sampai bila ianya akan berterusan, tak pasti. Mungkin setelah menguasai kemahiran baru..baru mudah dia melaksanakan kerja. Dah hampir 2 bulan berlalu...masih sibuk lagi.

Saturday, February 12, 2011

Autism: Demi Sebuah Kesedaran


05042008136.jpg

SAYA MENULIS ARTIKEL INI SEBAGAI USAHA MENINGKATKAN KESEDARAN IBU BAPA TENTANG MASALAH AUTISM DI KALANGAN KANAK-KANAK. IA MERUPAKAN PANDANGAN PERIBADI SAYA. PEMBACA DINASIHATKAN SUPAYA MENDAPATKAN NASIHAT PAKAR PERUBATAN UNTUK PANDUAN KHUSUS – disclaimer

“Anak ana sudah pun didiagnos sebagai pesakit Autism“, beritahu rakan saya.

Saya mengurut dada. Ia kali pertama saya berdepan dengan teman yang anaknya didiagnos dengan Autism, selepas proses screening dibuat oleh doktor pakar kanak-kanak.

Wajah teman saya amat sugul. Isterinya juga begitu.

“Sekurang-kurangnya sekarang kita sudah tahu masalah Ahmad, dan boleh mengusahakan langkah-langkah berhadapan dengannya”, itu sahaja yang mampu saya ungkapkan.

SAKIT TELINGA

Asalnya Abang Rahim menyangkakan kelewatan Ahmad bertutur berpunca daripada masalah telinga anaknya itu. Ahmad sering sakit telinga, dan doktor telah pun melakukan sedikit pembedahan untuk memperbaiki struktur telinga Ahmad. Pembedahan itu disusuli pula dengan terapi percakapan selama beberapa bulan. Namun terapi tersebut telah akhirnya membawa Ahmad kepada penemuan yang lebih serius.

Ahmad didiagnos sebagai pesakit Autism.

Abang Rahim tidak pernah menyangka bahawa beberapa tabiat ganjil anak lelakinya, Ahmad, merupakan simptom-simptom penting kepada Autism tersebut. Ahmad yang comel itu sentiasa secara konsisten mengipas-ngipaskan tangannya ketika bermain. Ahmad juga sangat obses dengan benda-benda yang berkilau terutamanya air kosong di dalam gelas.

“Ehh, jangan tarik cermin mata ustaz tu!”, kata Abang Rahim kepada anaknya Ahmad.

Saya hanya ketawa. Namun dalam ketawa itu, kami semua faham bahawa obsesi Ahmad kepada kilauan cahaya pada cermin mata saya adalah salah satu simptom Autism yang dihidapi oleh Ahmad.

SIMPTOM

Pada hitungan kami, simptom Autism yang ada pada Ahmad amat ketara.

Selepas penerangan oleh doktor pakar, serta pembacaan jurnal perubatan yang dicari di perpustakaan, kami dapat mengesan banyak tanda Autism pada Ahmad. Ia meliputi obsesinya kepada kilauan cahaya, suka meletakkan lidahnya pada dinding yang sejuk, mengibaskan tangan (hand flapping), tetapi apa yang paling ketara adalah kegagalan Ahmad berinteraksi.

Ahmad tidak pernah berpaling atau menyahut apabila namanya dipanggil. Beliau juga tidak sama sekali dapat membuat hubungan mata (eye to eye contact) dengan sesiapa. Ini merupakan petanda-petanda penting kepada Autism, yang diertikan sebagai perkembangan tidak teratur otak yang mengurangkan daya interaksi sosial dan komunikasi seseorang. Ia menyebabkan tingkah laku pengidap Autism itu menjadi terbatas, dan berlaku secara berulang-ulang. Simptom ini boleh dikesan pada usia awal seorang kanak-kanak, di sekitar usia 3 tahun sebagai misal.

Malah Ahmad juga mempunyai kecenderungan yang kuat untuk menyusun permainannya dalam bentuk satu barisan yang lurus dan ia merupakan satu petanda kritikal terhadap gejala Autism yang dihidapi oleh Ahmad.

JURUTERA

Tu, future engineer tu!“, saya pernah bergurau dengan Abang Rahim tentang ‘bakat’ Ahmad menyusun blok permainannya dalam barisan yang amat lurus. Abang Rahim hanya tersenyum.

Biar pun ia hanya gurauan, saya sendiri terpegun kerana adanya kajian yang menunjukkan hubungan di antara profesyen kejuruteraan dengan Autism. Seseorang yang mempunyai datuk dan ayah seorang jurutera, mempunyai statistik berganda terhadap Autism.

Setelah Ahmad didiagnos dengan Autism, beliau telah mengikuti program persekolahan khas. Pesakit Autism biar pun kebanyakannya berdepan dengan kesulitan menguruskan diri, termasuk soal mengawal rasa mahu membuang air besar, dan ada kalanya boleh pula secara sengaja mencederakan diri sebagai usaha untuk ‘memberitahu’ sesuatu, ramai juga pesakit Autism yang berjaya dibantu mengatasi kelemahan asas itu.

Lebih awal seorang anak dikesan dengan Autism, lebih segera langkah mendidiknya dengan pendidikan khas dapat dilakukan dan lebih besarlah potensi anak itu tadi untuk dibekalkan dengan skill asas kehidupan yang diperlukan pada hari-hari mendatang.

Ada juga kanak-kanak Autistic yang mempunyai tahap IQ yang lebih tinggi dari orang lain. Obsesinya, boleh memberikan bakat luar biasa di dalam bidang seni lukis, matematik dan daya ingatan yang tinggi seperti yang ditonjolkan melalui watak Raymond lakonan Dustin Hoffman di dalam filem kegemaran saya, RAIN MAN. Filem yang memenangi banyak anugerah ini adalah pengenalan yang baik untuk kita memahami apakah Autism dan bagaimanakah tingkah laku mereka.

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

AUTISM DAN VAKSIN

Diagnosis ke atas Ahmad, berlaku ketika UK dihebohkan dengan dakwaan bahawa Vaksin MMR (measles, mumps dan rubella) sebagai salah satu punca kepadanya. Vaksin tiga serangkai ini lazimnya diberikan kepada bayi yang berumur di 12 bulan ke atas. Ini berikutan daripada meningkatnya jumlah pesakit Autism di Amerika Syarikat yang jauh lebih awal memperkenalkan vaksin MMR berbanding UK dan Malaysia sendiri.

“Kita nak bagi ke Saiful Islam vaksin MMR ni?”, saya bertanya kepada Ummu Saif.

Tidak dapat kami sembunyikan perasaan bimbang apabila dilanda dengan isu ini. Ingatan kami segera pergi kepada Ahmad, anak Abang Rahim.

“Susah nak cakap. Banyak sangat bercampur dengan politik”, kata Ummu Saif.

Ketika itu Ummu Saif sendiri baru sahaja menghabiskan internship beliau. Masih hijau dalam profesyen perubatan. Kesulitan mendapatkan maklumat yang tidak bias berlaku akibat banyaknya campur tangan politik. UK pada masa itu ‘mengugut’ bahawa ibu bapa yang enggan menyuntik anak mereka dengan MMR, akan dihentikan daripada menerima child benefit.

Saintis di Amerika Syarikat umumnya lebih vokal dalam mempertahankan dakwaan bahawa MMR sememangnya mempunyai kaitan dengan Autism.

“Logik pun. Isu Autism adalah kebarangkalian. Tetapi enggan memberi vaksin MMR kepada anak hampir pasti menjadikan anak kita sebagai mangsa sakit yang jauh lebih merbahaya, malah boleh juga menjadi punca penyebaran wabak berbahaya itu”, kata Ummu Saif merasionalkan fikiran saya.

Measles, mumps dan rubella adalah penyakit berjangkit yang AMAT berbahaya dan tidak boleh dipandang enteng.

Benar.

Vaksin bukan perkara kecil. Sikap ibu bapa mengabaikan vaksin anak-anak bukan sahaja mendedahkan anak itu kepada wabak maut, malah anak itu juga boleh menjadi punca penyebaran wabak tersebut kepada orang lain.

dharara.jpg
“Tertolak segala perkara yang mudarat lagi memudaratkan”

Berdasarkan hadith tersebut yang juga menjadi kaedah penting di dalam prinsip Islam, saya meletakkan vaksin sebagai suatu kewajipan syar’ie ke atas ibu bapa terhadap anak-anak mereka. Juga ke atas kerajaan untuk membekalkannya sebaik mungkin.

Namun disebabkan oleh kebimbangan yang ada, apa yang saya dan Ummu Saif buat ialah melewatkan sedikit vaksin MMR kepada Saiful Islam, juga Naurah dan Imaduddin. Mungkin berat bagi tubuh si anak untuk menerima 3 vaksin serentak. Kami memberi vaksin tersebut atas ijtihad peribadi kami sebagai ibu bapa, ketika anak-anak kami berusia 18 bulan, lewat 6 bulan dari tarikh yang ditetapkan. Alasan ketika itu, anak-anak kami dibesarkan di rumah dan bukan di nursery, lantas risiko terdedah kepada jangkitan berbahaya jauh lebih rendah. Ia sekadar pertimbangan peribadi.

KESEDARAN IBU BAPA

Biar pun Abang Rahim sedikit terlewat dalam mengesan masalah anaknya Ahmad, sikap positif beliau dan isteri amat saya kagumi. Mereka berlapang dada, kembali kepada Allah dalam mencari kekuatan dan hikmah di sebalik ketentuan ini, dan tidak bertangguh dalam menyegerakan rawatan pendidikan untuk Ahmad.

Saya kagum dengan kesungguhan Abang Rahim menyediakan pelbagai perkara, termasuklah cermin besar di dalam rumahnya, untuk menjadi tempat Ahmad ‘berlatih bercakap’. Selepas setahun Ahmad mengikuti program khas di sekolahnya, saya dapat melihat serba sedikit perkembangan Ahmad terutamanya dari aspek keupayaan bersosial. Sekurang-kurangnya dia sudah sedikit responsif apabila namanya dipanggil oleh ibu bapanya sendiri.

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Apa yang lebih penting ialah ibu bapa harus menjauhkan diri dari denial syndrome, enggan membawa anak kepada pemeriksaan semata-mata kerana tidak sanggup untuk mendengar ‘berita rasmi’ berkenaan abnormatili yang berlaku kepada anak-anak. Ibu bapa harus sedar, betapa semakin lewat anak ini didiagnos dan diberikan rawatan susulan, semakin sukar untuk si anak beroleh bekalan asas hidupnya bagi kegunaannya masa hadapan.

MENGESAN SIMPTOM

Perhatikanlah perkembangan anak-anak dengan teliti, khususnya di usia pra sekolah. Lima simptom berikut, adalah petanda penting yang mungkin menandakan anak kita mengidap Autism:

1. Percakapan yang amat terhad

Kanak-kanak Autistic tidak mencantumkan perkataan. Lazimnya seorang kanak-kanak berusia 2 tahun boleh mencantumkan dua atau tiga perkataan dalam percakapannya. Tetapi kanak-kanak Autistic tidak bercakap dengan jelas. Malah kadang-kadang mereka semacam mempunyai bahasa mereka sendiri, atau hanya mengulang apa yang disebut oleh orang lain. Ini diistilahkan sebagai echolalia.

2. Menolak hubungan mata

Seorang kanak-kanak normal berusia 2 tahun boleh memandang muka kita hingga 30 saat. Kanak-kanak Autistic tidak akan melihat mata kita dan sentiasa cuba mengelak, mengalihkan wajahnya malah menyembunyikan wajahnya seperti ‘itik yang menyembunyikan kepala di bawah kepak’.

3. Hanya boleh melakukan satu perkara dalam satu masa.

Bebanan sensori menyebabkan kanak-kanak Autistic hanya mampu menggunakan satu derianya secara aktif dalam satu masa. Sama ada kanak-kanak itu memandang wajah kita, atau mendengar percakapan kita. Melakukan kedua-keduannya secara serentak adalah amat keterlaluan buatnya, sedangkan ibu bapa lazimnya akan menyuruh si anak melihat wajah mereka sambil mendengar. Keadaan yang sama juga lazim berlaku di sekolah.

4. Tiada keinginan untuk berinteraksi dengan kanak-kanak lain.

Kanak-kanak Autistic biasanya lebih gemar bermain sendirian. Mereka juga tidak tahu bermain dengan permainan biasa bagi kanak-kanak. Misalnya, jika diberi kereta, kanak-kanak Autistic ini bukan bermain dengannya sebagai kereta, sebaliknya menyusun kereta-kereta itu dalam satu barisan lurus. Anda juga tidak dibenarkan untuk menyentuh kereta-kereta itu.

5. Menganggap sesuatu yang bukan permainan sebagai permainan.

Dalam kes Ahmad, beliau amat obses kepada kilauan dan imej wajahnya pada kilauan tersebut. Maka dalam kes ini, amat penting untuk peralatan rumah seperti pisau disembunyikan. Kanak-kanak Autistic mungkin akan menjadi begitu obses dengan wajahnya yang kelihatan pada mata pisau yang berkilau itu, dan ini amat berbahaya.

Jika ada di kalangan anak-anak kita yang mempunyai tiga daripada simptom-simptom di atas, segeralah dibawa anak itu berjumpa dengan doktor pakar kanak-kanak. Anak itu mungkin mengidap Autism, atau mungkin juga sindrom-sindrom PDD (pervasive developmental disorder) yang lain seperti Sindrom Rett, Asperger dan sebagainya.

Kepada teman-teman saya yang menerima ujian dari Allah dengan kurniaan cahaya mata yang didiagnos dengan Autism, kuatkanlah semangat dan positifkan pandangan serta sikap kita kepada mereka.

Jika fitrah anak-anak diubah oleh ibu bapa kepada menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi, ibu bapa jugalah penentu terbesar dalam membawa anak-anak Autistic kepada kehidupan normal terdekat, asalkan ibu bapa itu sendiri melakukannya dengan penuh keyakinan diri.

Di Malaysia, maklumat berkenaan Autism, boleh diperolehi dari organisasi seperti Early Autism Project Malaysia dan Parent’s Resource for Autism Malaysia (PR4A).

Salam sokongan dari saya buat pesakit Autism dan ibu bapa mereka.

ABU SAIF @ www.saifulislam.com
56000 Kuala Lumpur

Friday, February 11, 2011

Ahli Kelab Anak Autisma 2010

Senarai terkini 2011 akan dikeluarkan setakat ini berjumlah seramai 138 orang.

1. Pak Yoep

Nama anak: Faqihah

Umur: 9 tahun

Jantina: Perempuan

Kategori: Autisme

Tempat tinggal: Ipoh

Pendidikan: SK Seri Mutiara (Pendidikan Khas)

2. Mie Ahmad

Nama anak: Muhammad Amin Hadif

Umur: 7 th

Jantina: Lelaki

Kategori: Mild Autisme

Tempat Tinggal: Kuala Selangor

3. Raudah (MAKLUMAT BELUM DITERIMA)

Nama anak:

Umur:

Jantina:

Kategori:

Tempat tinggal:

4. Khabir Ghazali

nama anak: Muhammad Hariz Ihsan bin Abdul Khabir

Umur: 8 thn

Jantina: lelaki, autism spektrum disorder

Tempat tinggal: Perai Penang.

5. Izhar Ibrahim

Nama anak:

1. Iman Naqiyyuddin (15 thn)

2. Izzadin Fikri (13 thn)

3. Idris Nassruddin (12 thn)

Jantina: Lelaki

Kategori: ADD/Autisme/ADHD

Tempat tinggal: Melaka

6. Noor Aqilah

ama anak (Adik): Hamidah Binti Ashamuddin

Umur: 14 tahun

Jantina: Perempuan

Kategori: Down Syndrom

7. Syahidah Yep

Nama anak: Nurhan Nabil bin Nasrurridzwan

Umur:7 tahun

Jantina: Lelaki

Tempat Tinggal: Johor Bahru

8. Fizah Mat (MAKLUMAT BELUM DITERIMA)

Nama anak:

Umur:

Jantina:

Kategori:

Tempat tinggal:

9. Fauziah Md Aiyup (MAKLUMAT BELUM DITERIMA)

Nama anak:

Umur:

Jantina:

Kategori:

Tempat tinggal:

10. CAD (Yusri) (MAKLUMAT BELUM DITERIMA)

Nama anak:

Umur:

Jantina:

Kategori:

Tempat tinggal:

11. Norlin Samat

Nama Anak: Syed Luqmanulhakim Syed Mahadi

Umur: 9

Jantina: Lelaki

Kategori: Mild Autisme /Hyperactive.

Tempat Tinggal: Petaling Jaya

12. Anis Safraz bt Ahmad

ama anak: amirul arslan wadi

umur:3 thn+++

jantina :L

kategori:autisme

tpt tinggal:kemaman,tganu

13. Sri Latha

Nama anak: Thanushyaa

Umur: 7 tahun

Jantina:

Kategori:Diagnosa: Asperger Syndrome (mild autism)

Tempat tinggal: Puchong

Catatan: Sekolah Kebangsaan Puchong Utama 3 (akan memulakan pembelajarannya dalam pendidikan khas selepas cuti sekolah akan datang)

Pusat diagnosis: Pusat Perubatan Universiti Malaya (Dr Manveen Kaur)

14. Mazira ghani.

nama anak:mohammad syafiq kamaruddin.

umur:12 tahun

jantina:lelaki

kategori:Autisme

15. Zeti Akhtar Adnan

Nama anak- Sarah Aqilah Muhammad Rashidi.

umur - 10 tahun.

Jantina- perempuan.

Kategori : mild retardation/ deletion of 4Q

Tempat Tinggal: Ipoh

16. Nazri b. Isnin

Nama : Muhammad. Aminul Hafiz B. Mohamad. Nazri

Umur: 4 Tahun

Jantina : Lelaki

Kategori : Autistic hyperactive

Tempat tinggal: Masjid Sultan Hisamuddin alam Shah Bt. 14 Hulu langat selangor.

17. Nadzifah Rashidah Mohd Ariffin Salam,

Nama anak: Mohamed Azam

Umur: 5 tahun

Jantina: Lelaki

Kategori:Diagnosa: Autistic (PDD-NOS)

Tempat tinggal: Sg Ramal Dalam, Kajang

Pendidikan: NASOM PJ

18. Muhd Nizam Ahmad

Nama anak: Farah Irdina

Umur: 11 thn

Sekolah: Sekolah Kebangsaan Puchong Utama 3

Kategori: Mild Autisme...

Tempat Tinggal: Puchong Selangor

19. Uraidah

Nama adik: Abdul Hadi

Umur : 10 tahun

Jantina : Lelaki

Kategori : Autisme...

Tempat tinggal ; Tapah, Perak

20. Cherly (adik) - Lelaki

21. Atifah (adik)

22. Zambri Tembol

Nama anak: Hariz b. Zamri

Umur: 9 tahun

Jantina: Lelaki

Kategori: ASD...

Tempat tinggal: Tmn Sri Saujana, Kota Tinggi, Johor

Pendidikan: SK Sri Saujana

23. Zam Zarina

Nama anak : Ahmad Naqiuddin

Umur : 3 tahun

Jantina : Lelaki

Kategori : Autism n ADHD

Tempat tinggal : Parit Raja , Batu pahat , Johor

24. Suzilah Talib

Nama anak: Amad Luqmanul Haqeem b. Aziz

Umur: 7 tahun

Jantina : Lelaki

Kategori : Autisme + hyper

Sk: Sk.Syed Idrus, kuang, chemor perak.

25. Sheka Amira

Nama anak : Muhammad Khairul Nizam

Umur : 6thn

Jantina : Lelaki

Kategori : Autisme+Hyperactive, Diagnosis by : Pusat bimbingan kanak² n keluarga,HosptL permai,

Tempat tinggal: JB.

26.Nur Hidayah binti Azemi

Nama anak : Muhammad Adam bin Irwan

Umur : 5 Tahun

Jantina :Lelaki

Kategori : Mild autisme n ADHD

27. Rosmarina Yusoff

Nama Anak: Tuan Mohd Rafi Irfan

Umur: 6thn,

Jantina: lelaki,

Tempat Tinggal: johor bahru.

Kategori: Mild autisme n ADHD

28. Janet AnthonyTanggoh (adik)

29. Azri Mohamad Noor & Wan Khazana Azlinda

Nama anak:Wan Muhammad Amiruddin

Umur: 10

Jantina: Lelaki

Kategori: Autism...

Tempat tinggal: Petaling Jaya Selangor

30. Yusmariza Yusoff

Nama anak: Ahmad Haazim

Umur: 6 tahun

Jantina: Lelaki

Kategori: Mild Autisme

Tempat tinggal: Wangsa Maju, KL...Pendidikan: NASOM Titiwangsa

31. Hasmah Hitam (cucu) - Melaka

32. Salwani Ali

Nama anak: Ahmad Danial bin Hamdi

Umur: 12 tahun

Jantina: lelaki...

Kategori: ASD

Sekolah: Sekolah Jalan 6, BBBangi

Tempat tinggal: No 14, Jalan Saujana 2/6, Desa Saujana, Sg Merab, Sepang

33. Marina Ariff (Umar)

Nama anak: Umar bin Hasfizal

Umur: 12thn

Jantina: Lelaki

Kategori: Autism with hyperactivity

Sekolah: Nasom dan Sek.Keb Setapak...See More

34. Noradilah Abdullah

35. Mrz Squqreez (Daniel)

36. Liza Marina

37. Siti Norizan bt Mohamad

38. Yasmin A. Hamid

39. Nor Silawati

Nama anak:IRSYAD IZZUDDIN BIN SAIFUL NIZAM

Umur; 5 TAHUN

Jantina:LELAKI

Kategori:MILD AUTISME

Sekolah: SEK.KEB.TAMAN KOPERASI POLIS FASA2(PRA SEK.PDDKN KHAS)

40. Hazmaliza Omar (Zalia)

41. Mahani Talib

42. Intan Baizura

43. Nooraz Rashid

nama anak: Harith Ikhwan bin Hafizi

Umur: 12 tahun

Kategori: Autisme & ADHD

Sekolah: SK Tmn Seri Gombak

44. Wadina Mohd Azhar

45. Suzana Abdullah (Adham)

46. Apokedalik Mane

47. Noor Hazlina Hamzah (Nazmi)

48. Intan Maizura

49. Zilayanti Mohamad

nama anak : adam zarif bin ahmad nizam

umur : 4 thn

jantina : lelaki

kategori : hyperactive & slow learner

alamat : shah alam,selangor

50. Nor Zehan

nama anak ZULQARNAIN BIN SULONG

umur:6 tahun

kategori:autisme

sek:sk taman pantai sepang putra,sg pelek,sepang selangor

51.Nurliza Nis Naim

Nama anak : Mohd Aiman Aznur

Umur : 11 Tahun

Jantina : Lelaki

Kategori: Mild Autisme

Sekolah : Sek Ren Taman Tasik Jaya Seremban

52. Rohaizan Bin Abdul Wahab (Afif Zahiruddin)

53. Shiela Alisaya (khairizwan iskandar 4thn

54. Lilifazlina Asman

  • Nama anak: Muhammad Izzuddin Bin Bahtiar

  • Umur:5 Tahun

  • Jantina : Lelaki

  • Kategori: Autisme

  • Alamat: Tampoi, Johor bahru



  • 55. Asliza Ali Nordin

  • nama anak .Alya Athira bte Raymond Adam

  • umur:4tahun

  • jantina:perempuan

  • kategori:autism

  • sek.PDK Kasih Templer

  • 56. Noradilah Abdullah

    Nama anak: Ahmad Dzariff Imran bin Ahmad Nazri

  • Umur: 4 tahun

  • Jantina: lelaki

  • Kategori: mild autisme

  • sekolah: Tadika Elit Ceria dan CVC...

  • Alamat:Taman Tampoi Utama JB

  • 57. Mayzatt Maisya

  • Nama anak: Sarah bt Shazali

  • Umur: 4 tahun

  • Jantina: Perempuan

  • Kategori: ADHD with mild autisme

  • Alamat: Kulim, Kedah

  • 58. Puteri Nuur At-Terawis

  • Nama anak: Megat Idris Naquiyuddin bin Megat Iskandar

  • Umur: 3 tahun

  • Jantina: Lelaki

  • Kategori: GDD + autism

  • Alamat: Putrajaya

  • 59. Hafiz Izzudin

    Nama saya : Hafiz Izzuddin Bin zainudin

  • Umur : 10 tahun

  • Jantina: lelaki

  • Kategoriz: Mild autism - Asperger

  • Belajar: NASOM Inclusion Program...

  • Sekolah: SK Lelaki Jalan Batu KL

59. Rohaya Hassan

60. Rojhana Osman

Nama anak: Wan Muhd Firdaus bin Wan Azman

Umur : 5 tahun

Jantina : lelaki

Kategori: Mild Autism

Tempat tinggal: Shah Alam...

Belajar: NASOM Setia AlamSee More

61. Ju Mustapha Juhaida Mustapha

Nama anak : Muhamad Khalid Adam b. Zulkifly

Umur : 5tahun

kategoro:Mild autisme

Belajar Tadika swasta(normal) dan terapi sendiri oleh parents

Tempat tinggal : KL

  • 62. Azura Mohd Shafiai

  • Nama anak : Muhammad Akid Danial

  • Umur 8 tahun

  • Kategori ; Mild Autisme

  • Belajar : Integrasi Pendidikan Khas, Sek. Keb Taman Medan, Petaling Jaya, Selangor...

  • Tempat tinggal : Petaling Jaya

  • Harap dapat btukar-tukar pendapat dan pandangan dengan parents yang ada anak autisme ni. Sekadar untuk pguat smangat apabila bhadapan dgn masyarakat yg sinis mmandang anak2 autisme ni.

  • 63. Adlina Abu Naim

  • Nama anak2: Amirul Syafiq / Azuar Faris

  • Umur : 8 / 5 tahunKategori : Autism Spectrum Disorder

  • Belajar : NASOM Butterworth/Pend Khas Sek Keb Bagan Jermal

  • 64. Azlizan Bt Nordin

    Nama anak:Ruhi Aqeel bin Ruhi Mukhlis

  • umur :5 tahun

  • kategori :mild autisme

  • Tempat Tinggal:kota bharu kelantan

  • ingin mengetahui dgn lebih lanjut mengenai penjagaan anak autisme.saya telah hantar 3 tadika, tapi semuanyer reject,pengasuh dah be...rapa ramai yg berhenti..terapi di HUSM ..sesiapa boleh tolong kat mana tempat/sekolah yg sesuai utk aqeel.

65. Nur Ain Yusof (Iman)

66. Rahayu Bt Saar

Nama Anak: Siti Aisyah Jumailia Binti Mohd Dusuki.

Tahun lahir: 2002 (umur 8thn).

Kategor: Mild Autisme.

Tempat tinggal: Gombak Selangor.

Pendidikan: Sekolah Kebangsaan & dalam Kelas Pendidikan Khas.

67. Normaiza Ab Rahim

Nama anak: Iskandar Mirza bin Mansur (Anak sulung dari 2 beradik)

Umur: 4 tahun/ (13 Feb 2006)

Kategori: Autisme

Tpt Tinggal: Bandar Dato' Onn Johor Bahru

Pendidikan: belum pernah bersekolah formal cuma terima rawatan di PDK Kempas (OT) dan Hosp. Sultan ismail (ST).See More

68. Akma Suhaimi

Nama ibu : Nurul Akmar Bt Ahmat Suhaimi

Nama anak : Ahmad Naqeeb B Mohamed Azmi

T/L : 3.8.2002

Kategori : Autistic (Hyperactive)

Alamat : No 14, Jln Penghulu Kassim, KS/7A, Tmn Alam Shah 2, 40000,

Klang Selangor.

Sekolah : SK Tmn Klang Jaya, Klang Selangor

No Tel : 012 9036404See More

69. Bonda Mirza

Nama Ibu: Nor Azlin Anuar

Nama Anak : Muhammad Syabil Mirza bin Sharipunnahar

Umur : 4 Tahun (04.06.2006)

Kategori : PDD-NOS

Alamat : Bandar Baru Bangi,Selangor.

70. Azizi Sudin

Nama anak: Muhammad Afiq Amsyar b. Azizi

Umur : 6 tahun

Jantina : lelaki

Kategori: Mild Autism/ Hyperactive

Tempat tinggal: Sg Petani

Belajar: Pusat Pendidikan Khas PEKAKASee More

71. Intan Zarina

Nama anak : Sofea

Umur : 7 tahun (7.12.2003)

Kategori : Mild autism

Sekolah : NASOM dan Tahun 2 di SK Sri Damai, PJ.

Tinggal di PJ

72. Edina Mohd Azhar

...Nama anak: Faaeq bin Zulhilmy

Umur: 3 thn 3 bulan (DOB 4Nov 2007)

Jantina:LELAKI

Kategori: AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD) with HYPERACTIVITY

Sekolah: (Taska) Sri Bistari Ceria, Bandar Saujana Putra, Selangor

73. Adralaila Adi Nasri

Saya pun ank mendaftar...

Adralaila Adi Nasri

Nama anak : Aqil Hakim

...

Umur : 4 tahun (12.8.2007)

Kategori : ADHD

Sekolah : Tadika Pintar An Nur, Melaka

Salwani Ali

nak update no 32. Ahmad Danial Hamdi. Sekolah Menengah Kebangsaan Dato' Abu Bakar Baginda

74. Nursyima Ismail

Nama anak: Ameer Luqman

Jantina: Lelaki

Umur : 5 thn (30.6.2006)

Kategori: ASD & hyperactive

Sekolah: MA Joseph Special Needs/OT&ST di hospital

...Alamat: Taman Seri Keramat, KLSee More

75. Ummie Zafir Nama anak: Zafir Khan B. Farik Khan

Umur: 6 thn (23 sep 2005)

Kategori: Mild ASD

Alamat: Pasir Gudang, Johor

Sek: Tadika Sistem & CVC

76. Norafizah Aziz

Norafizah Binti Abdul Aziz

Nama anak: Muhammad Firdaus b. Abdul Halim

Umur : 10 tahun

...Jantina : lelaki

Kategori: Autism & Hyperactive ( Masih tidak boleh bercakap )

Tempat tinggal: Muar , Johor

...Belajar: Sekolah Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran Ismail 1 Muar

77. How Peak Yen

How Peak Yen

Nama anak: Thong So Ler

Umur: 10 thn (16 Apr 2000)

Kategori: Moderate ASD

Alamat: Kuala Lumpur

...Sek: SK Danau Kota, SPICES

78. Dayana Daniel

Nama Anak : Muhammed Daniel Eirfhan Bin Mohd Nurul Fitry

Umur : 7 thn

Kategori : Autisme

Alamat : Butterworth, Pulau Pinang

Pendidikan : NASOM & Sek. Ren. Keb. Bagan Jermal, Butterworth

79. Nietta Noritta

Nama anak: Mohamad Hazeeq b. Mohamad Hamzah

Umur : 12thn (7/6/1999)

Kategori : Autisme

Alamat : Selayang,Sealangor

Pendidikan : Pendidikan khas SK Selayang Jaya/ PDK Kasih Temple

80. Maslina Yazid

boleh add me to the group .what do you need

my son 10 +years old irfan luqman.he is autistic attending 3 days government special class school and 2 day behaviour intervention class in MA Joseph.

81. Nietta Noritta Nama anak: Mohamad Hazeeq b. Mohamad Hamzah

Umur : 12thn (7/6/1999)

Kategori : Autisme

Alamat : Selayang,Sealangor

Pendidikan : Pendidikan khas SK Selayang Jaya/ PDK Kasih Templer

82.Janet Lmc

How ,dah lama saya “di sini ”,nanti saya ajak kawan (chinese parents ) “datang ”。

Ahmad Husni Jaafar Nama anak: Ahmad Haiqal b Ahmad Husni

Umur: 7'+ (1/4/2003)

Kategori: Autisme

Alamat : Section 7 Platinum, Shah Alam

Sek: Sek Keb Raja Muda Sect 4 Shah Alam (Integrasi khas)

83. Lala Khalid

saya pun nak daftar la...

nama anak: muhammad danish haiqal

Umur: 6 thn

Kategori: ASD

Alamat: Cheras, KL

...Pendidikan: MA Joseph Special needs & Brainy bunch montessori schoolSee More

84. Shahreena Ruduwan nama anak : muhammad najmi

umur :8 thn

kategori : adhd n hyperactive

alamat : putra heights

sek : tadika sayang,section 7,shah alam.

Shahreena Ruduwan pembetulan....

kategori : ADHD and autism

SEDANG DIKEMASKINI... akan dikemaskini sepenuhnya apabila genap setahun kewujudan KAA.

Adikku disahkan Jantung Berlubang.

Sedih dan pilu apabila mengenangkan adikku kini disahkan mengidap penyakit jantung berlubang.... Penyakit tsbt telah kena sejak dia kecik lg tp baru kini di kesan. Diketahui pada 11 Feb 2011 jam 11.15 mlm drp suaminya yg baru balik dari hospital... tak mampu, buat masa ini untukku menulis kisahnya di sini...sedih.. memikirkan masa depan dia dan keluarganya.

Thursday, February 10, 2011

Pencapaian Pendidikan Khas smksp 2010

KEJAYAAN TERKINI 2010
1. 4x100m (Tempat ke-2) Jemputan SMK Jalan Pasir Putih
2. Menyertai Kejohanan Olahraga Sekolah sebagai Rumah Sukan (Tempat ke-5).
3. Versi Baru Buletin Pendidikan Khas Diterbitkan Dengan Nama ANUGERAH
4. Kejohanan Olahraga peringkat sekolah (Jumlah markah-235 dengan satu Emas, 2 Perak dan 3 Gangsa) .
5.Menyertai kursus Ahli Lembaga Koperasi anjuran ANGKASA/Koperasi sekolah (10 pelajar),
6. Tiga orang pelajar bertugas di Koperasi Sekolah
7. Penyertaan dalam peraduan mewarna (Tempat ke-3- Thulasi Babu)) anjuran Perbadanan Perpustakaan Awam Negeri Perak (4 peserta).
8. Menyertai pertandingan badminton tertutup SMK Seri Putera (2 peserta).
9. Kejohanan Special Olympics peringat daerah Kinta (Tempat Pertama_ dengan 7 EMAS, 6 PERAK dan 6 GANGSA.
10. Kejohanan Special Olympics peringkat negeri Perak(2 EMAS, 2 PERAK dan 1 GANGSA)
11. Pertandingan Papan Kenyataan Kelab/persatuan/unit uniform peringkat sekolah (Tempat kedua).
12. Lawatan Sambil Belajar ke Melaka (7 guru dan 18 pelajar).
13. Pertama kali melaksanakan Terapi Boling dan Terapi Renang serentak.
14. Penerbitan Buletin Perdana sempena Hari Terbuka peringkat Pendidikan Khas.
15. Menyertai karnival permainan Futsal dan Petanque (Johan dan Naib Johan) peringkat sekolah.
16 Menyertai pertandingan futsal 4 penjuru (Johan) anjuran SMK Seri Ampang
17. Special Olympics peringkat Kebangsaan 2010 di Stadium Perak mewakili negeri Perak (3 pelajar)
18. Memberi persembahan sempena Hari Anugerah Cemerlang Akademik 2010 dibawah kendalian En Mazlan
19. Menerima Anugerah sempena Hari Anugerah Kokurikulum 2010
a. Sijil Penghargaan - 3 orang
b. Sijil Kepujian - 15 pelajar
c. Sijil Cemerlang - 4 pelajar
d. Anugerah Colour - 3 pelajar

Memori pertama kali merancang dan melaksanakan lawatan ke Melaka

Tuesday, February 8, 2011

Kanak-kanak berkeperluan khas


FAHAMI situasi kanak-kanak berkeperluan khas bagi mengelakkan mereka dibelenggu masalah dalam pelajaran di sekolah dan dalam kehidupan seharian.


RAMAI orang yang beranggapan bahawa orang kurang upaya (OKU) adalah terdiri daripada mereka yang mempunyai kecacatan fizikal seperti terencat akal, cacat anggota, pekak , bisu dan buta.

Tidak ramai yang mengetahui bahawa kanak-kanak yang mengalami masalah pembelajaran adalah sebahagian daripada mereka yang dikategorikan sebagai OKU di bawah masalah pembelajaran.

Secara amnya, terdapat enam kategori keperluan khas di Malaysia yang layak didaftarkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk mendapatkan kad OKU. Kategori tersebut ialah kurang upaya pendengaran, penglihatan dan fizikal, cerebral palsi, masalah pembelajaran dan lain-lain.

Di bawah kategori masalah pembelajaran ini adalah kumpulan kanak-kanak yang mengalami lewat perkembangan (Global Developmental Delay) iaitu untuk kanak-kanak yang berusia kurang dari 3 tahun, kanak-kanak Sindrom Down, autisma, kurang tumpuan dan hiperaktif - lebih dikenali sebagai Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD), dan juga kanak-kanak terencat akal (Intellectual impairment) yang berumur lebih dari 3 tahun.

Selain itu masalah pembelajaran spesifik seperti dyslexia (kesukaran dalam menulis, mengeja dan membaca) dan dyscalculia (sukar mengira) juga termasuk dalam kategori keperluan khas. Kebiasaannya, guru-guru berhadapan dengan kanak-kanak yang sukar untuk mengikuti pembelajaran di sekolah dan sebahagian daripada mereka dilabelkan sebagai bodoh, dungu, lembab dan nakal kerana tingkahlaku mereka yang kadang-kala mengganggu kelas.

Ramai pelajar yang masih gagal menulis nama sendiri, tidak mengenal warna dan bentuk, serta sering gagal melakukan kerja sekolah kerana tidak faham soalan dan sebagainya. Ramai yang beranggapan sekiranya kanak-kanak ini tidak dapat membaca, ianya adalah disebabkan mereka malas dan tidak minat belajar.

Kebanyakan mereka akan diletakkan di kelas terakhir dan diajar oleh guru-guru pemulihan. Guru-guru akan membantu pelajar ini sedaya upaya agar mereka dapat belajar seperti pelajar lain.

Sesungguhnya mengajar di kelas pemulihan memerlukan banyak kesabaran dan sedikit peningkatan dalam pembelajaran kanak-kanak ini adalah satu kepuasan bagi guru-guru ini. Pun begitu, ramai juga guru-guru yang kecewa setelah usaha mereka tidak menampakkan hasil.

Ini adalah titik permulaan di mana pelajar-pelajar ini patut dirujuk kepada pakar psikiatri untuk penilaian seterusnya.

Ramai yang tidak mengetahui dan ramai yang juga tertanya-tanya mengapa perlu dirujuk kepada pakar psikiatri sedangkan anak-anak mereka normal dan tidak mengalami penyakit mental. Sebenarnya masalah pembelajaran adalah salah satu masalah yang dilihat di klinik psikiatri.

Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) adalah salah satu hospital yang memberikan perkhidmatan ini.

Kebiasaannya, pelajar boleh dirujuk oleh guru-guru, ibu bapa ataupun oleh doktor dari mana-mana klinik terus ke Unit Bimbingan Kanak-kanak dan Remaja di Klinik Psikiatri. Penilaian asas oleh jururawat yang terlatih ke atas pelajar-pelajar ini akan dilakukan pada sesi pertama.

Penilaian termasuklah ujian untuk mengetahui secara kasar IQ (Intelligent Quotient) pelajar dan beberapa set soal selidik berkaitan tingkah laku pelajar dan masalah pembelajaran. Seterusnya pelajar-pelajar ini akan diberikan tarikh temujanji untuk bertemu doktor.

Kebiasaannya selepas penilaian dilakukan oleh doktor dan disokong oleh laporan akademik pelajar dari pihak sekolah, sekiranya ternyata mereka mempunyai masalah pembelajaran, pelajar ini akan dirujukkan ke JKM untuk pendaftaran OKU dan ke Jabatan Pendidikan Negeri untuk penempatan yang sesuai. Ini adalah amat perlu untuk memastikan mereka mendapat pembelajaran yang lebih baik dalam konteks suasana belajar yang lebih selesa berbanding dengan kelas biasa di mana rakan-rakan yang lain adalah pelajar yang tidak mengalami masalah pembelajaran.

Pada masa yang sama, penilaian dari segi emosi juga dilakukan kerana tidak dapat dielakkan pelajar yang mempunyai masalah pembelajaran ini akan mengalami perasaan rendah diri atas kekurangan mereka dan kemungkinan mengalami tekanan emosi.

Pun begitu, ada juga di kalangan ibu bapa yang kurang bersetuju dengan status OKU dan tidak mahu anak-anak mereka dirujukkan ke sekolah dengan pendidikan khas.

Ini adalah antara masalah yang dihadapi oleh doktor dan kebiasaannya sebelum rujukan dibuat, perbincangan secara mendalam dengan ibu bapa dijalankan agar mereka tidak salah anggap dan faham mengapa kanak-kanak ini perlu dirujuk kepada pakar. Penting untuk doktor menerangkan tentang kelebihan pendaftaran OKU ini, lagipun pihak kerajaan telah memberi banyak peruntukan untuk OKU. Sementara itu, kanak-kanak ini akan dirujukkan ke unit pemulihan cara kerja untuk penilaian lanjut oleh jurupulih cara kerja di HUSM.

Selepas penilaian, jurupulih cara kerja yang memang terlatih dengan masalah pembelajaran ini akan melakukan terapi yang bersesuaian kepada pelajar-pelajar ini.

Kebiasaannya, mereka akan dikenalpasti mengalami masalah seperti sensori integrasi dan pengamatan yang menyebabkan mereka mengalami kesukaran dalam pembelajaran di dalam bilik darjah. Latihan di unit ini perlu dilakukan secara berkala untuk memastikan keberkesanan terapi.

Pada masa yang sama, pelajar berkenaan akan dirujuk ke unit pertuturan sekiranya mempunyai masalah pertuturan dan unit-unit lain yang berkaitan sekiranya perlu. Ini adalah satu rawatan yang komprehensif untuk kanak-kanak dengan masalah pembelajaran.

Di sini jelas menunjukkan bahawa masalah pembelajaran bukanlah satu masalah yang mudah tetapi ianya adalah satu masalah yang memerlukan kerjasama dari banyak pihak untuk memastikan pelajar ini mendapat peluang belajar sebagaimana pelajar normal yang lain.

Adalah penting untuk ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang lemah dalam pembelajaran menghantar anak-anak mereka untuk penilaian lanjut. Begitu juga guru-guru yang mengenalpasti pelajar-pelajar terutamanya mereka yang gagal dalam KIA 2M untuk menjalani penilaian lanjut agar diagnosis boleh dilakukan dan mereka mendapat tempat yang sepatutnya dalam sistem pendidikan.

Monday, February 7, 2011

Guru yg mengambil berat dan mendidik anakku, Faqihah



Cik Rabiatul Adawiah
SK Seri Mutiara Ipoh, Perak

Terima kasih muridku

Faridatul Mathy
Sama2..Ini kesedaran am sahaja Cikgu :) semalam waktu sy ke supermarket..ternampak sorang ibu ni dgn anak autisme..anak dia mmg bijak, cuma dari segi tingkahlaku n pertuturan tak berapa lancar. Saya kagum tgk kesabaran ibunya melayan ank tu..Sy nampak ada sisi malu pada ibu tu bila menyorong troli tu..sebenarnya ibu bapa kpd anak istimewa tak perlu rasa begitu..kamilah insan lain yg perlu faham situasi sebenar keadaan ni..Sy kagumi kecekalan Cikgu.. :) InsyAllah sy bantu semampu saya.

Cara mengatasi anak mengamuk


Ummie Zafir

Assalamualaikum, saya ada anak lelaki autisme berumur 6 tahun dan dia agak aktif esp kalau bwk keluar, sejak akhir2 ni dia suka jerit2 ulang arahan2 saya pd dia dan dia akan mengamuk sekiranya tidak dpt apa yg diinginkan serta memukul saya dan suami, setakat ini kami tidak mengamalkan diet yg sesuai utknya

KELAB ANAK AUTISME

Kawan makanan amat perlu dilakukan terhadap anak-anak yg aktif terutama makanan yang manis. Selalulah bawa dia keluar agak dia biasa dgn kawasan sekeliling, jika tidak... dia agresif sbb jarang jumpa. Anak saya peringkat awal mmg macam tu... sekarang dah okey..

KELAB ANAK AUTISME

Satu lagi...jangan ikut sangat kehendaknya... jika nak beri juga, selepas masa tu... bukan ketika itu.

Ummie Zafir

Anak sy memang x mkn benda2 manis, air pun air kosong, dia sendiri x nak, kecuali coklat, tp sy hanya belikan dark coklat, tp memang ada manis jugaklah, cuma mknn yg sy msk mostly letak gula, dairy products pun sy ada bg dia mcm cheese n m...knn ada gluten pun sy kasi jugak..sy pun x pasti camne effect mknn ni pd bdk autisme
Sy pun memang selalu bwk dia keluar, seminggu sekali at least sbgi terapi jugaklah spy dia x excited sgt bila keluar, cuma dia dh ada pattern sendiri, kalau keluar mesti nk beli toy, dulu2 sy x kisah sgt sbb bg sy ms dia kecik2 dia x pandai main mcm bdk2 lain, so sy nk dia explore n b more kreatif, tp biasalah sekali dh ajar benda salah dh jadi rutin pulak pd dia, n kalau x dpt mengamuk kat kedai, tergolek2 kat lantai, org2 pulak pandang mcm pelik, sy pegang dia kuat2 spy dia cool down n sy bgtau kalau nk beli mesti ada duit n bukan selalu boleh beli, mayb sebulan sekali, tp biasalah itu cakap biasa je yg sy sendiri x pasti dia phm ke x, sbb dia br je boleh ckp sepatah 2 utk mintak benda2 yg dia suka..n dia masih lg tergolek kat lantai menjerit2, mcmana ya?
lg satu setiap kali pegi shopping mall dia memang nk masukkan tiket dlm mesin tpt byr tiket, tp kalau queue pjg, dia menonong je terus ke depan, sy blom pernah guna kad oku ank sy di tpt public, tp bab keluar jalan2 ni sy agak stress utk kwl dia plus cara org pandang, n saya pernah ditengking x tau jg ank..hai..tolonglah bg saya advice sbb kdg2 saya agak stress n down memikirkan situasi mcm niSee More

Noradilah Abdullah

ummie zafir is a friend of mine. hi kak nazlin and farik too! welcome to our club!
rasanya part makanan ni dila takleh la nak komen sebab dzariff makan semua. kalau dila nak sekat2 pulak, takut dia taknak makan dah sebab dia memang selectiv...e eater. dila rasa zafir tu manjalah...sebijik dzariff.. sebab anak tunggal. dzariff pun tantrum jugak tapi dila tegas dengan dia. Alhamdulillah, setakat ni dia ikut..ada jugak time dia golek kat lantai and jerit2, what i do is angkat dia..and say no! tak pukul pun. orang nak tengok pun tengokla, nak marah pun marahla , i just tell them kid's issue...u know me. hati batu sikit! pastu bawak dia keluar dari tempat tu untuk redakan stress level dia tu. keluar pegi taman permainan ke apa ke...selalunya jadi (distract attention dia...and at the same time make him sit still and explain kenapa tak boleh, walaupun kita cam taktau dia paham ke tak...lantakla). untuk dzariff normally, i show him no matter what i am still the boss..and he has to behave to get something he wantsSee More

Ummie Zafir

ok..Tx Dilla, akak sebenarnya dulu pun angkat dia, skrg mak ai, dh x lrt, tp lom pernah cuba bwk dia pergi tpt lain yg dia suka (distract attention), nantilah akak cuba k :) , by the way Zafir pun selective eater, tu yg x smpi hati nak thn, cuma akhir2 ni sejak bibik dh takde, buat perangai betullah, agaknya dia sedih tp x tau nk ckp camne kan, sbb tu lah ingat nk kwl diet dia, takut dh mkn mcm2 ni dia jd camtu kan, emo tul!!

Ju Mustapha

Baru2 ni bawa khalid pi wangsa walk..dia nak ais krim dan dah mula terlentang kat lantai...saya angkat dan pegang tanganya sambil pulas sikit telinga dan cubit peha...dia pun terus jln elok jer...tapi mulutnya babling jer tanda protes...bila dah ok...baru beri ais krim...so far khalid ni suka pi pasar raya terutama jusco..bab makanan...langgar pantang gak tapi seeloknya kontrol...khalid dah tak makan sgt jajan..la ni gila makan kacang tanah..badam lagi elok bagi makan. ..nak lagi bagus..makanan organiklah...

Noradilah Abdullah

dila pernah try makanan organik tu...amik sikit yang kawan punya kat CVC. hmmm...tak sedap!!! sangatt!!! kawan tu bagi biskut organik kat dzariff...dia taknak pegang pun. dahtu camno?

Ju Mustapha Khalid

pun tak suko jugok...dia makan kacang campuran dan cereal yg free gluten jer...kalau beli sokmo..kempis lah kak ju...mahal wehhhh..so far itulah yg disarankan oleh pihak2 yg mahir...bkn maher zain...heee

KELAB ANAK AUTISME

Ju...buat lawak pulak...he..he...

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!