Monday, August 13, 2012

Berat mulut anak2 autisma


Faktor genetik, keliru dengan bahasa rojak antara punca anak enggan bercakap lancar

Soalan:

SAYA ada anak lelaki yang kini berusia 6 tahun dan sedang memasuki prasekolah. Masalah saya sekarang, anak saya tidak mahu bercakap dengan orang lain kecuali keluarganya. Bila berada di rumah dia seorang yang aktif sehingga kadang-kala tidak dapat dikawal. Selain dari itu anak saya juga tidak lancar bercakap seperti kanak-kanak sebaya usianya. Saya risau sekiranya anak saya hantar ke sekolah khas. Bagaimana cara untuk saya mengatasi masalah ini. Ibu risau


Jawapan:

Keupayaan bercakap antara kanak-kanak, berbeza dan ia berkait rapat dengan faktor persekitaran dan kesihatan. Bahasa atau percakapan biasanya akan tercetus apabila ada ruang untuk berinteraksi antara seorang dengan yang lain dalam konteks sosial. Ia juga ada kaitannya dengan keupayaan seseorang kanak-kanak itu berfikir dan menguasai perbendaharaan kata. Bahasa juga boleh berkembang dengan lancar dan berterusan, atau secara mendadak.

Galakan dan sokongan memainkan peranan penting untuk merangsang keupayaan kanak-kanak bercakap dengan sempurna. Pemupukan rasa keyakinan diri yang tinggi akan dapat membantu kanak-kanak mengatasi rasa malu dan bimbang untuk bercakap. Kanak-kanak selalunya lebih memahami (bahasa reseptif) dari apa yang mereka boleh tuturkan (bahasa ekspresif).

Menurut kajian, satu bagi setiap 10 kanak-kanak menghadapi masalah lambat bercakap dan ada fakta mengatakan biasanya kanak-kanak lelaki, tiga atau empat kali lebih terdedah kepada masalah ini berbanding dengan kanak-kanak perempuan.
Tidak dinafikan, ada sesetengah kes anak lambat bercakap kerana faktor genetik yang mana ayah atau ibunya ketika kecil pun lambat bercakap atau malu untuk bercakap dengan orang lain. Ada juga kanak-kanak yang tidak mahu bercakap kerana mereka menganggap itulah caranya untuk mereka mendapat perhatian dan tumpuan sepenuhnya daripada ibu bapa atau penjaga terutama bagi ibu bapa yang terlalu sibuk hingga kurang memberi perhatian untuk bercakap dengan anak.

Ada anak yang tidak lancar pertuturannya kerana mereka keliru dengan bahasa rojak yang digunakan oleh ibu bapa atau penjaga. Selain itu kanak-kanak yang selalu bermain sendiri dan kurang terdedah kepada hubungan sosial juga, akan menghadapi masalah sama.

Keupayaan bercakap sebenarnya berkait rapat dengan empat peringkat perkembangan bahasa kanak-kanak.

Peringkat pertama - bermula dengan kemahiran fonologi iaitu seseorang kanak-kanak belajar mengeluarkan bunyi dan memahami bunyi-bunyi bahasa pertuturan. Pada peringkat ini, jika seseorang kanak-kanak menghadapi masalah pendengaran seperti jangkitan pada gegendang telinga atau masalah berkaitan “hearing block” yang biasanya berlaku dalam tempoh dua atau tiga tahun pertama kelahiran, pastinya kanak-kanak ini akan menghadapi masalah pertuturan jika tidak di kenal pasti dari awal. Begitu juga bagi kanak-kanak yang mempunyai masalah ‘oral-motor’ iaitu kesukaran menggunakan lidah, bibir dan dagu untuk mengeluarkan perkataan; atau kanak-kanak yang di kenal pasti mempunyai masalah autisma. Dalam konteks ini, pengesanan awal adalah suatu yang amat kritikal agar kanak-kanak dapat dirujuk segera kepada pakar kesihatan dan dilakukan intervensi terhadapnya.

Namun begitu, ada juga logiknya seseorang kanak-kanak itu lambat bercakap kerana asyik menggonggong botol atau puting di bibirnya sehingga dia kurang berpeluang menggerakkan bibir mengikut bunyi yang didengar!

Peringkat kedua - ialah kemahiran semantik iaitu keupayaan kanak-kanak memahami perkataan dan menguasai perbendaharaan kata. Jika di peringkat ini kanak-kanak tidak didedahkan kepada pelbagai perbendaharaan kata atau perbendaharaan kata yang dipelajarinya adalah dalam bentuk ‘bahasa rojak’ yang mengelirukan, serta tidak berpeluang berkomunikasi dengan orang di sekitarnya, sudah pastinya dia akan menghadapi kesukaran untuk bercakap bila dia didedahkan kepada dunia luar yang lebih luas ruang lingkupnya.

Peringkat ketiga - ialah keupayaan kanak-kanak belajar cara mencantum dan menyusun perkataan menjadi ayat yang betul dari segi tatabahasa. Di peringkat ini, sokongan dari aspek emosi amat diperlukan. Jika pada peringkat ini, kanak-kanak sering dimarah kerana “buat bising”, atau disergah kerana bercakap apa saja perkara yang didengarinya (walaupun tanpa memahaminya), keyakinan dirinya akan runtuh. Begitu juga jika kanak-kanak ini dalam kategori berisiko tinggi seperti tidak cukup zat makanan, tekanan emosi yang keterlaluan, penderaan dan sebagainya akan menyebabkan proses belajar untuk bercakap terganggu.

Peringkat keempat - Paling kompleks iaitu perkembangan pragmatik yang membabitkan peraturan menggunakan bahasa dalam konteks sosio yang berbeza atau tujuan yang pelbagai. Ini termasuklah kebolehan untuk membezakan bagaimana bercakap dan bertingkah laku terhadap rakan perbualan yang berbeza, kebolehan mengekalkan tajuk perbualan dan kebolehan mengekalkan eye-contact yang sesuai (bukan merenung, atau melihat ke tempat lain) ketika perbualan. Peringkat yang keempat ini, berkembang selari dengan perkembangan intelek kanak-kanak dan berkait dengan keupayaannya untuk berfikir mengenai apa yang diperkata atau dilakukan. Jika puan melakukan pemeriksaan kesihatan terhadap anak dan mengenal pasti faktor dan peringkat perkembangan bahasa anak puan dengan kasih sayang dan kelembutan.



Sumber: Bharian

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!