Monday, October 22, 2012

Tingkahlaku Autisma Remaja



Berikut cerita mengenai anak2 autisma yang telah remaja/dewasa. Setakat ini tidak banyak maklumat diperolehi mengenai anak2 autisma yang telah remaja/dewasa. Kita wajar memerhatikan tingkahlaku anak2 autisma kita kerana mereka mempunyai daya imaginasi yang tinggi. Kadang2 tingkahlaku mereka sukar dijangkakan. Kebanyakan dipengaruhi oleh pesekitaran yang mereka lihat seperti menonton tv, internet @ video.



 

KES PERTAMA
 
"Makcik saya sorang tu ada biras dia yang ada autism. benda ni berlaku entah bila tapi budak tu dah umur 20 tahun lebih. saya tak ingat cerita penuh dia jadi saya tak boleh nak cerita secara terperinci tapi dengar citer, satu hari tu, budak tu balik, amik parang ke kapak ke apa entah dan pergi tetak kepala mak dia.....mak dia meninggal dunia. bila disiasat, dengar cerita dia ada nampak kat mana entah benda yang ada kaitan menetak kepala....ke benda yang berkaitan." 


 KES KEDUA


"Ada sorang ni cerita kat mak saya. kat kampung dia, ada budak autism dalam belasan umur. satu hari tu dia nampak orang sembelih ayam. pastu dia pi pisau dan pi sembelih adik dia. dia kata dia hanya buat apa yang dia nampak. rasa gerun bila baca....tapi saya pernah terbaca macam mana budak2 ni boleh terpengaruh dengan benda2 ganas dan akhirnya tiru. kalo budak tipikal boleh tiru apatah anak2 kita yang lurus bendul."


 
RESPON:



PERTAMA: Ada benarnya, pengaruh dr tv pun lagi aura tu.. kami tak benarkan iz1 tgok WWF & citer triler yg berbunuhan guna senjata, kalau kebetulan citer/drama ada aksi ganas auto kami peringatkan semua tu hanya lakonan & tidak elok diikuti nanti TUHAN TAK SUKA/MARAH @ polis tangkap, masuk penjara.. Alhamdullillah.. setakat ni iz1 faham dah. Apapun hal ni memang merisaukan..Na'uzubillaaminzoliq! Terimakasih ALERT 



KEDUA:....pd pendpt sy lah ka...kes2 mcm ni mebi more to mental disorder....mebi autism + mental disorder...ntah la...pendpt sy yg x dak background medical..apa2 pun..moga dijauhkan drp anak2 kita laa...menda2 cam ni jgn kata autism..even tipikal ppl pun leh buat
like

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!