Sunday, March 24, 2013

Peringatan BUAT ibubapa anak2 autisma


PUTTING OUR ASPIE CHILDREN/TEENAGER/ADULT FIRST PRIORITY 

 - PERINGATAN untuk kami, as Parents dan Anak2 kami, Parents in AA & Aspie Adults.

Kelebihan kita sebagai manusia, Allah telah menganugerahkan kita mempunyai AKAL. Bukan itu sahaja walaupun anak kita ada kelainan malah anak kita telah dikurniakan IQ yg tinggi. Maka itu kita as Parents gunakanlah KURNIAAN yg ada pd anak2 Aspie kita.

Kita gunakan waktu yg kita ada ini utk memperbaiki kekurangan anak2 Aspie menjadi senormalnya yg boleh utk menjalani kehidupan harian mereka sekarang & akan datang. Bagi Aspie Adult, mereka dah sampai ke tahap dewasa sekarang, mereka telah melalui banyak liku2 kehidupan dari kecil hingga kini, oleh itu mereka mesti melalui kehidupan harian mereka senormal yg boleh saperti orang lain juga.

Ya, memang benar anak2 kita GIFTED WITH ASPERGER hingga sepanjang hayatnya & sampai bila kita as Parents nak mengingatkan kpd anak2 kita tentang sindrom atau kekurangan yg dihidapinya?? Jika kita tidak mengubah cara pemikiran kita, apabila anak kita dewasa, mereka akan menjadikan Asperger sebagai alasan utk tidak berubah kpd insan yg terbaik malah mereka boleh menjadi sebaliknya saperti mengalami gangguan Depression, Bipolar, Schizophrenic dll.

Kita as Parents tidak mau sama sekali perkara2 saperti ini berlaku kpd anak2 Aspie kita yg akan dewasa kelak dan telah dewasa sekarang. Cara kita INTERVENSI adalah cara orang timur adalah jauh berbeza dari orang barat. Maka ubahlah sikap & cara pemikiran kita as Parents demi utk anak2 kita supaya mereka menjadi INSAN yg sihat terutama dari segi MENTAL, FIZIKAL dan juga EMOSI mereka.

YA ALLAH, PERMUDAHKANLAH KEHIDUPAN HARIAN KAMI DAN BERIKANLAH KEPADA KAMI KEKUATAN UNTUK MENDIDIK ANAK2 KAMI DIBUMI MU INI.....

Sumber: Sulfia Indryati

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!