Sunday, March 10, 2013

Ragam anak autisma ke tadika



"btul tu ibu bpa jgn ikut prasaan sgt.kita nk yg trbaik utk ank.ank autisme mmg pndai mnguasai emosi kita.sbb tu ade ckgu yg trus amik n pluk kuat2 ank kita n suh ibunya prgi ( balik) je ( ckgu yg act mcm ni biasanya sgt cnfident n fhm dgn tugasnya).sbb slgi ada ibu mnemani lg lmbt dorg nk trima mlh ade yg xmo trima lgsg suana,kwan n rutin bru..sbnrnya lpas ibu2 prgi ckgu2 / pmbntu ni yg akn mngambil alih mmujuk n syg mereka ( stiap kli).lma klman mreka akn mnerima ckgu/ pmbntu itu n mula bgaul ngn kwan2 n proses pmbljarn akn brmula scra perlhn2.walaupn de yg brbuln2 bru hilg mnangis.mmg ckgu2 sudh khas sdia fham.apa reaksi ank keesokan hri adalh mngmuk x mhu ke sek.itu biasa.nangis ke x ke smbil pujuk2 truskn je anta.kl kita fk x smpai hti tgk dia mnangis n anta x anta ke sek....kita trpksa brdepn dgn msalh ni lbih lma.x bgus utk ank itu sdri sbnrnya.prcyakn sya cz (pnh kj tska dlu)budk norml yg dhntr ke tska pn de yg mcm 2 smpai stgh thun mraung pn ade smpai riuh tska mcm de budk kna dera bygkn slma 6 bln wlaupn d pujuk2-x nk pish ngn mk.smpai mk nya mngadu pning dgn prangai ank sdri n tpksa anta tska biar bljr brenggang n bgaul.bygkn 6 bln smpai kmi x smpai ati tp mknya mtk tlg juga dia da xde cara dia sggup byr lbih ktanay aslkn ank nya bljr suatu.lpas 6 bln bru ok.sronok mk dia.apath lg ank2 autisme kita ni.ank adalh sgalanya.malang skli ade seorg ibu yg sy knali ( kwn) x mahu mghntr ank ke klas mcm ni sbb dia bkja n x boleh amik tghr smpai ank ini berumur 14 thun tp x bsekolh nb brdftr sbg oku.d anta ke rumh saudara.maknanya segala hak keistimewaan n pmblajran anak nya dinafikan-krn dia brkrja.pdhl bnyk ibu d luar sm na yg sggup bkja krs krn sggup hnta ank autisme nya ke tpt2 yg mhl byarannnya dmi msa dpn ank.kita bkja utk apa?bkn stkt utk `mmbli bju bru kita sndri` tp utk DIA jg kn?fk la mcm ni...stidk2 nya skrg ade kita.klu kita dah tiada mcmana.tdkkah skurg2 nya kita ingin liht dia beroleh sdikit skill / atau apa kmahirn pn /bljr brgaul spya dsenangi sesiapa.klu slgi dgn kita dia xde kmjuan sbb itu lh kita kna usahakn supaya dia mndpt pndidkn yg bsesuaian.biarlah xpndai mcm ank org lain pn ( jgn ssekali bnding)2kn ank kita ngn ank org)skurangnya dr dia x boleh /x pandai buat ssuatu kpda boleh.budk2 sma mcm baby.stiap SATU ( wlaupn bru 1..) kbolehn akn sgt2 mmbuat kita rsa trharu apath lg yg strusnya...x mustahil smpai dia pndai n boleh bsaing ngn arus pdana mcm ank sy cntohnya.walaupn ade `orang` yg mngatakan sy keras hati x mcm x ksian ank, sggup tggl ank mnangis, ank mraung pn anta gk ke sek,tp sy thu itu yg tbaik untuknya.tgk lah d mna dia brada skrg...mnjadi kbggaan n kesyangan phk sekolh.skrg da thun ke 3 d naikkn ke klas biasa (dlm 1 kwsan sek)tp wlaupn msih ada klakuan autisme nya ckgu klas biasa n kwn2 pn seolh2 bljr mmahaminya...-----sbg perangsang kpd ibu2 ank autisme"


Drp Adiratnajuwita Adi

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!