Thursday, March 21, 2013

Ragam guru2 sekolah (PDK)


"salam pada rakan kelab ingin saye kongsikan disini masalah yg saye alami mungkin sedikit sebanyak dengan pendapat yg di berikan dapat membantu saye ngan masalah ini.anak saye baru bulan ni bersekolah di PDK XXXX.minggu lepas mase saye ambik anak pulang sekolah saye tengok anak saye macam susah nak bejalan kelihatan kaki dia bila jln terkencot2.Saye tak rase ape lagi hingga sampai di rumah dia terus baring di tilam.bila saye bawa dia mandi dia jln tetap terkencot2 gak.Jadi saye dan suami bawa dia ke hospitak,anak saye tak pandai cakap lagi dan dia memang susah nak ada perasan sakit.sampai di hospital doktor suruh g xray.kemudian doc kate kaki anak saye kena simen selama seminggu.Jadi dia tak boleh sekolah hingga simen dibuka.kirakan 2 hari je pun anak saye tak boleh sekolah.keesokan suami kesekolah bagi kat cikgu masalah anak saye kemudian ada tanye anak saye ada jatuh atau tidak.cikgu kate tak de.jadi benda ni tak jadi masalah lah bila cikgu dia kate cam tu.saye pun tak fikir nak salahkan sape.Ari ni anak saye dah mula sekolah.Pergi ke sekolah suami antar blk tadi saye jemput.Dengan perasaan gembira saye nak ambik anak pulang.sampai di pintu sekolah tiba2 seorang cikgu bercakap dengan nada kuat dan

kasar.mengatakan yg anak saye ni elok je nape bersimen.sebelum ni ada jugak budak bersimen tapi 3 bulan.tak kan anak saye seminggu je.dia seolah tak pecaya.hingga saye bukak hand set tunjuk gambar anak saye ketika bersimen dikaki.Sepatutnye sebagai guru melayu dan berpendidikan gunalah cara berkhemah tanye khabar ajak saye ke satu sudut atau dlm bilik berbincang ape yg jadi pada anak saye.Ni dia boleh tingikan suara di depan org lain.Hinggakan saye tak bole menceritakan ape yg berlaku.Dia nak surat dari doktor,katenye nak catit kedatangan.Saye tak mintak ari tu surat dari doktor pasal anak saye hyper tak terkawal masa xray dia nak lepaskan diri.Tapi saye ada kad yg mengesahkan ada ke hospital KL.Bila saye sedang memandu pulang dari ambik anak,saye terfikir untuk tidak hantar anak saye bersekolah disitu lagi.saye ada call sekolah untuk bercakap ngan penyelia belum saye abis cakap dia letak talifo.dua kali saye call dia buat yg same.alasan dia,yg dia tak marah.dia boleh tak mengaku ape yg dia katekan seolah nak menutup busuk dlm kain sendiri.saye tak pernah complain ape2 pasal sekolah tu walau setiap kali saye ambik anak saye blk anak saye seperti org yg haus kat padang pasir,bekalan yg saye berikan tak penah bersentuh.alasan sekolah ada sediakan makanan.Tentu rakan2 kelab faham macam mane budak2 autisma kalau makan memang susah.Anak saye tak datang 2 hari disebabkan simen dia sibuk nak surat.tapi sekolah tu yg sentiasa ada saje cuti tak perlu surat pulak.Masa mula anak saye sekolah 2 hari je.pas tu sekolah kate cuti ada aktiviti sekolah anak tak payah hadir.minggu lepas tu saye antar dia kate ada cuti seminggu cikgu kursus.minggu ni pulak sampai esok je sekolah pasal khamis ada lain aktiviti.Macam ni gaya sekolah mane anak nak pandai,asyik cuti.sekolah cuti tak de surat tak pe.murid cuti sakit sibuk nak surat kononye bukti..saye menyesal sekolah kan anak saye di PDK XXXX.Pada hal sebelum ni ramai yg mengharapkan saye jng hantar anak di Pdk.Sebab bnyk kemungkinan akan berlaku.Saye tak kan sekolahkan anak saye hingga ada kekesongan di Nasom kerana itu saje harapan saye dari dulu.Nasom adalah pilihan terbaik untuk anak autisma." Luahan perasaan ibu dlm FB KAA



No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!