Friday, May 31, 2013

Autisma MINAT kejuruteraan


Assalamualaikum. maaf sebab baru ada kesempatan.. menyambung cerita tentang anak saya. Semasa dia berumur 5 tahun saya hantar juga ke tadika biasa bukanlah mengharapkan beliau macam anak-anak lain.

Setahun dia bersekolah di tadika swasta tapi masih belum banyak perubahan dari sikap dan berdikari. Semasa berumur 6 tahun dia diterima masuk pra-sekolah di sekolah kebangsaan.

Alhamdulillah sedikit peningkatan cuma waktu rehat dia agak memilih apa yang dihidangkan.


Kadang2 langsung tak menjamah kecuali makanan yang dia suka iaitu nasi lemak atau piza. Dari membisu tiba2 dia akan bersuara minta ditambahkan. mujurlah keperihatinan guru2 akan menunaikan permintaan beliau. 

Autistic Teen Working on Astrophysics Ph.D.

PHOTO: Jacob Barnett, who has an I.Q. higher than Einstein, speaks at TEDxTeen, with a presentation called,
Jacob Barnett, who has an I.Q. higher than Einstein, speaks at TEDxTeen, with a presentation called, "Forget What You Know", posted April 9, 2012. (TEDxTalks/Youtube)

An Indiana mother said that her determination to find a niche for her autistic son, who doctors had little hope for, led him to flourish into a budding astrophysicist with an off-the-charts IQ, and he is now pursuing a PhD. in physics.

Kristine Barnett's son, Jacob, 15, was diagnosed with moderate to severe autism when he was 2. Because he had lost language, he was on the more severe end of the spectrum. Psychologists and teachers believed that the young boy may not ever speak again. As Barnett put it, they thought that he was lost.

"He was very precise," she told ABCNews.com. "He wasn't barreling through the world like other little boys. He lined cars up precisely. His mannerisms were precise.

juzQ30 Testimoni

Boleh digunakan sebagai HADIAH

Nama pengguna: Saunah Moikul - 0197433631

Sebelum mengambil juzQ30, anak perempuan saya yang belajar di tingkatan 2 di salah sebuah sekolah di Pasir Gudang tidak berminat untuk belajar. Dia lebih suka melayari internet dan... menonton TV.

Saya diperkenalkan dengan juzQ30 oleh pengedar Dr. Hj. Tengku Asmadi. Alhamdulillah dengan izin Allah setelah mengambil 4 sachet juzQ30 saya dapat lihat perubahan pada anak saya yang mana dia tidak berminat lagi melayari internet dan menonton TV.
Sekarang ini dia lebih gemar belajar dan mengulangi pelajarannya.

Bukan itu sahaja, wajah anak saya nampak lebih ceria dan saya sendiri merasa sangat tenang setiap kali melihat wajahnya.

Terima kasih kepada pengedar juzQ30, Puan Safiah 0127804511 yang syorkan kepada saya agar mencubanya kepada anak saya dan juga kepada Dr. Hj. Tengku Asmadi yang telah menghasilkan produk yang berkualiti. Kepada ibu/bapa yang lain saya cadangkan agar cubalah berikannya juzQ30 kepada anak-anak anda dalam usaha kita membantu mereka menjadi anak yang cerdik dalam pembelanjarannya. Insya Allah anda pasti tidak menyesal setelah mencubanya. Sehingga kini saya telah beli 3

Hubungi kami alkindi5919@yahoo.com  untuk tempahan.

TV Rosak

Add caption
 
TV kami dah 2 bulan LIPLAP dan mulai smlm dah TIDAK BOLEH digunakan, ROSAK...setelah memberi perkhidmatan selama hampir 10 tahun. TV ini pun BUKAN TV baru.. kami beli 'secondhand' je.

Sblm itu TV di'MUSNAH'kan oleh Faqihah. PECAH berderai ketika umurnya 3 tahun. Mujur TIDAK ditimpanya.

Pada 28 Mei 2013, tamatlah sudah riwayat TV di atas. TV dah tidak boleh digunakan. Setakat ini TIADA pembelian dilakukan. Anak2 pun nampaknya tak kisah sangat tapi kesian pulak tengok. Mujur ada komputer dan laptop. Pakat sama2 tengok cerita yang diminati.

Malang kat pak yoep ...dah tak boleh tengok BERITA dan BOLA terutama malam ini. JDT lwn Pahang.

Kesannya dah kurang gaduh. Berebut siaran TV.

Thursday, May 30, 2013

Kesilapan Ibubapa mendidik anak

Info:  Kesilapan Ibu Bapa dalam mendidik anak-anak
=====================================
-Untuk renungan bersama

Anak yang baru dilahirkan ke dunia ini adalah diibaratkan kain putih yang suci. Ibubapa lah yang akan membentuk dan mencorakkan anak-anak ini. Di antara kesilapan yang sering dilakukan oleh ibubapa dalam mendidik anak mereka adalah seperti di bawah. Semoga ibubapa dapat mengelakkan daripada melakukan kesilapan-kesilapan ini.

Kesilapan pertama: Kurang berdoa 
- Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah Saidul (penghulu) Istighfar Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9) Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38) Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41). Kurang berdoa semasa membesarkan anak. Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 :128) Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 :74) Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya. 

Kesilapan kedua: Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi)
- Seperti: menakutkan anak-anak dengan sekolah, menakutkan dengan tempat gelap, menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau, menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur.

Kesilapan ketiga: Tidak tegas dalam mendidik anak-anak
- Tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak, terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka. 

Kesilapan keempat: Menegur anak secara negatif
- Seperti mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah). Membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain. 

Kesilapan kelima: Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda (intelektual)
- Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani. 

Kesilapan keenam: Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak
- Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. : Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra' bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra' : "Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka." Rasulullah melihat kepada Aqra' kemudian berkata : "Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi."-(Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim) 

Kesilapan ketujuh: Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas
- Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, iaitu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi dihadapan anak-anaknya. 

Kesilapan kelapan: Susunan rumahtangga yang tidak kemas
- Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara itu dan membesar menjadi pemalas dan selekeh. 

Kesilapan kesembilan: Kurang menghidupkan sunnah di rumah
- Seperti memberi salam, makan berjemaah, beribadah bersama-sama, dan sebagainya. Dalam menjawab salam, lazimkanlah menjawab salam dengan yang lebih baik dari salam yang diberi. 

Kesilapan kesepuluh: Tidak menggantungkan rotan di tempat yang mudah dilihat oleh anak-anak
- Dalam Islam, merotan anak dengan tujuan mendidik adalah satu sunnah. 

Kesilapan kesebelas: Kurang mendedahkan anak-anak dengan model yang cemerlang
- Seperti para ulama' dan orang-orang yang berhemah tinggi dan berakhlak mulia. Anak-anak juga patut didedahkan dengan sembahyang jemaah, kuliah agama dan aktiviti-aktiviti yang bersesuaian dengan akhlak Islam. 

Kesilapan keduabelas: Bertengkar di depan anak-anak
- Ini akan menyebabkan anak-anak rasa tertekan dan membenci salah seorang dari ibubapanya. 

Kesilapan ketigabelas: Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita
- Baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar. 

Kesilapan keempatbelas: Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton
- Samada dari TV ataupun video. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak. 

Kesilapan kelimabelas: Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak
- Sebagai ibubapa kitalah yang akan disoal di akhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam. 

LIKE dan SHARE @ @[398190260243899:274:UmmiMama Biz]

Kredit to :http://badrul-story.blogspot.com/
Info: Kesilapan Ibu Bapa dalam mendidik anak-anak
=====================================
-Untuk renungan bersama

Anak yang baru dilahirkan ke dunia ini adalah diibaratkan kain putih yang suci. Ibubapa lah yang akan membentuk dan mencorakkan anak-anak ini. Di antara kesilapan yang sering dilakukan oleh ibubapa dalam mendidik anak mereka adalah seperti di bawah. Semoga ibubapa dapat mengelakkan daripada melakukan kesilapan-kesilapan ini.

Kesilapan pertama: Kurang berdoa
- Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah Saidul (penghulu) Istighfar Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 8-9) Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali 'Imran, 3 : 38) Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41). Kurang berdoa semasa membesarkan anak. Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2 :128) Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 :74) Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya.

Kesilapan kedua: Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi)
- Seperti: menakutkan anak-anak dengan sekolah, menakutkan dengan tempat gelap, menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau, menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur.

Hasil SENI anak autisma

Amir Hamzah - Samsiah Othman
Hadif - Intan Rayahin Hassan

Tip sihat makan di luar


ULAM-ULAMAN antara makanan yang paling baik untuk kesihatan.


PENGAMBILAN makanan sihat sangat penting dalam kalangan masyarakat yang mementingkan gaya hidup sihat.

Sungguhpun begitu, ia hanya dapat direalisasi apabila anda menyediakan makanan sendiri di rumah. Ini kerana apabila menjamu selera di luar sama ada di restoran atau gerai, makanan yang disediakan tidak mengikut 'definisi' sihat yang anda inginkan.

Berikut disediakan beberapa tip untuk anda apabila makan di luar:

- Apabila memesan minuman, pilih air kosong, minuman tanpa lemak atau susu rendah lemak, teh tanpa gula atau minuman lain tanpa gula.
- Minta roti gandum untuk sandwic.
- Apabila berada di restoran, mulakan dengan sepinggan salad sayuran. Ini dapat membantu anda mengawal rasa lapar dan kenyang lebih awal.
- Minta sos salad dihidangkan berasingan di bahagian tepi pinggan dan ambil kuantiti yang perlu sahaja.
- Pilih hidangan utama yang mempunyai gabungan sayuran seperti kebab atau pasta dengan sos tomato.
- Pesan makanan yang dikukus, dipanggang atau direbus, bukannya digoreng atau ditumis.
- Pilih hidangan kecil atau sederhana sama ada anda memesan hidangan utama atau sampingan mahupun minuman.
- Pesan pilihan makanan daripada menu dan bukannya menuju ke arah pelbagai pilihan makanan di bufet yang disediakan.
- Jika hidangan utama yang disediakan terlalu banyak, cuba salah satu daripada strategi di bawah bagi mengelakkan anda makan berlebihan:
- Makan buah-buahan terlebih dulu sebelum makan makanan berat
- Pesan sebahagian hidangan pembuka selera atau hidangan sampingan dan bukannya keseluruhan hidangan utama.
- Kongsi hidangan utama bersama rakan.

SEBAIKNYA kongsikan hidangan yang dimakan bersama teman-teman.


- Bungkus lebihan makanan yang tidak dihabiskan dan simpan di rumah dan makan jika anda perlu.
- Apabila makanan yang dipesan sampai, ketepikan sebahagiannya bungkus segera.
- Elakkan diri anda daripada menghabiskan semua makanan sehingga pinggan licin apabila anda sudah kenyang. Biarkan baki makanan jika anda sudah kenyang.
- Bagi menjaga kesederhanaan dalam pengambilan kalori, lemak dan gula, ikut cara di bawah:
- Pesan sos salad supaya dihidangkan di tepi supaya anda boleh mengagakpenggunaan sos yang anda mahu.
- Pesan makanan yang tidak mempunyai kuah atau sos berkrim.
- Tambahkan sedikit mentega atau tidak perlu langsung di dalam makanan.
- Jika anda menempuh perjalanan yang panjang, pek buah-buahan segar, sayuran, atau kekacang untuk membantu anda hindarkan diri daripada mengambil makanan manis dan berlemak.

Sumber: http://www.choosemyplate.gov.

juzQ30 Produk Pemakanan Minda

Untuk keterangan lanjut, anda boleh hubungi talian diatas ATAU hubungi kami alkindi5919@yahoo.com


JuzQ30 adalah produk pemakanan minda yang mengandungi lebih daripada 10 bahan pemakanan untuk nutrisi minda yang diperkaya dengan 6,236 ayat Quran dan diterapikan dengan 30 juz al-Quran. 

JuzQ30 adalah pemakanan untuk nutrisi minda yang diformulasikan oleh Dr. Hj. Tengku Asmadi

Ia terdiri daripada  bahan-bahan berikut:

A. Bahan-bahan yang disebut dalam al-Quran

1. zaffaran, 
2. habatussawda, 
3. madu, 
4. delima, 
5. zaitun, 
6. kurma, 
7. air zam-zam, 
8. manna 

B. Bahan-bahan yang terbukti secara saintifik bagus untuk minda

1. pegaga, 
2. gingko biloba, 
3. badam, 
4. garam bukit 
5. dan kismis. 

Semua ekstrak bahan ini diadun dengan menggunakan air Zamzam yang telah ditulis dengan 6,236 ayat al-Quran.

Menutup aurat dengan betul


SIAPA kata seseorang wanita itu tidak boleh berjaya dengan menutup aurat dengan betul. - Gambar hiasan.



BAGAIMANAKAH cara bertudung yang dituntut oleh Islam. Pada hari ini, terdapat pelbagai pilihan tudung di pasaran, namun kebanyakannya singkat. Segelintir wanita juga memakai baju dan seluar ketat serta baju lengan pendek ketika bertudung. Apakah hukumnya mereka berpakaian sedemikian tetapi bertudung?

JAWAPAN:

MENUTUP aurat itu bukanlah hanya memakai tudung atau menutup kepala tetapi menutup segala anggota badan yang diwajibkan. Aurat seorang lelaki adalah dari pusat hingga ke lutut manakala wanita pula seluruh tubuh kecuali muka dan tapak tangan.

Ekoran, kekurangan kefahaman tentang aurat maka berlakulah maksiat ketika berfesyen dalam kalangan masyarakat Islam hari ini.

Lambakan fesyen tudung di pasaran adalah amat baik dalam perkembangan umat Islam menuju jalan untuk mencapai kesempurnaan Islam.

Bagaimanapun, dikhuatiri terdapat pihak yang hanya mencari keuntungan dalam perniagaan sehingga membelakangkan hukum dengan menjual tudung berfesyen yang tidak mengikut batasan hukum seperti:

* Material yang nipis hingga menampakkan aurat.
* Baju dan seluar yang ketat serta jarang.
* Tudung singkat sehingga nampak leher.
* Tudung kecil hingga nampak bentuk dada, sedangkan Allah memerintahkan supaya melabuhkan kain tudung hingga menutupi bawah dada. Surah Annur ayat 31 menyatakan : Dan hendaklah mereka menutup kain tudung (khumur) ke dada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka..."

Terdapat juga, pemilik perniagaan tudung dan busana Muslimah yang tidak menutup aurat. Mudah-mudahan Allah memberi petunjuk dan hidayah.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com


Tuisyen CUTI sekolah 2013


Klinik Matematik Pak Yoep menganjurkan Program Tuisyen Ulangkaji sempena Cuti Sekolah Pertengahan Tahun 2013. Aktiviti yang dilaksanakan ialah Perkhidmatan Home Tuition.

Program ini juga BAKAL dilaksanakan pada pada CUTI AKHIR TAHUN 2013 yang dilaksanakan secara berkumpulan (1 Kelas 10 Pelajar) di Pinji Mewah Ipoh dan Home Tuition sekitar Ipoh.

Hubungi alkindi5919@yahoo.com untuk keterangan lanjut .


JADUAL PROGRAM CUTI SEKOLAH UPSR/PMR/SPM FASA 1 TAHUN 2013 (25 MEI 2013 - 9 JUN 2013)

Hari/Sesi
Sesi 1
Sesi 2
Sesi 3
Isnin
Amira
TamanMeru
Syazwani
Pengkalan
Qarish
Taman Lapangan
Selasa
Amin
Tasek
Danial
Tambun
Alya
Jelapang
Rabu
Amira
TamanMeru
Firdaus
Tasek
Rafiq
Pinji Mewah
Khamis
Amin
Tasek
Danial
Tambun
TAHLIL
Jumaat
Ezham
Pengkalan Bidari
Syazwani
Pengkalan
Sharizal
Meru Impian
Sabtu
Alya
Jelapang
Nabila
Jln Pasir Putih
REHAT
Ahad
Shahirah
Pengkalan Megah
REHAT

Mums and dads, don’t ignore the early signs of autism

Hfrrhfmv-1369274630
Early identification and behavioural intervention is the best way to minimise the effects of autism. Image from shutterstock.com

When a newborn joins a family we become beguiled by the perfection of this wondrous new being. Any hint of difference is easily overlooked during the early years.

We now understand that the onset of symptoms of autism spectrum disorders is variable during the first two years of life. Signs are evident in some children from birth, while others may appear to be developing typically but then fail to progress.

Other children may lose some of their already-developed skills. Words the child may have previously (and correctly) used to name or request objects, for instance, may no longer be uttered. This apparent slowing or regression in development usually becomes apparent between 15 to 24 months of age, but may begin even later.


What is autism?

Ulangtahun Perkahwinan


Sedar tak sedar pada tanggal 30 Mei 2013 telah genap ulangtahun perkahwinan pak yoep kali yang ke-14. Kebiasaannya tiada sambutan meraikan ulangtahun tersebut. Sekadar ucapan CINTA dengan iringan doa kebahagiaan kekal selamanya.

Dalam tempoh tersebut kami dikurniakan 4 orang cahayamata iaitu Fakhira ( 13 tahun ), Faqihah ( 12 tahun - autisma ), Haziq ( 9 tahun ) dan Hadif ( 4 tahun ).

Kami kini tinggal di 'mahligai' yang dibeli pada 2004 Pengkalan Megah Ipoh. Sekadar rumah teres sahaja sebagai tempat berteduh setelah berkelana di Taman Meru, Tronoh dan Pengkalan Bidari dengan menyewa di sana dalam 5 tahun tempoh perkahwinan kami.

Kenderaan! Proton Saga MVXXXX kekal digunakan sejak 1990. Produa Kelisa kegunaan isteri ditukar kepada Viva pada 2012. Motorsikal AEEXXXX masih digunakan sejak 2001.

Itu sahaja harta yang ada. Harta yang paling bernilai EMPAT cahayamata.

Terima kasih isteriku HANITA. Menyayangiku, Mencintaiku... Sabar melayari kehidupan bersama2ku. Susah dan senang dihadapi bersama.

Cinta dan sayang KEKAL selamanya.


Wednesday, May 29, 2013

Anak Istimewa TERPINGIR

 
Masih lagi terdapat mereka yang menceburkan diri di dalam pendidikan khas bahawa mereka benar-benar tahu akan keadaan kanak-kanak istimewa sedangkan apa yang ketara golongan ini memerlukan pemahaman yang luas di dalam menanganinya. 
 
Kanak-kanak istimewa ini masih terpinggir di kalangan orang yang mengatakan bahawa mereka serba tahu. 
 
Pengetahuan tentang dunia istimewa ini memerlukan pemahaman serta kerjasama yang erat tetapi mereka yang tahu ini masih mengatakan mereka serba tahu....
 
Semememangnya orang yang benar-benar berilmu akan lebih merendahkan diri mereka tetapi sebaliknya...
 
Mereka mengabaikan pengetahuan mereka pula untuk menyelami dunia istimewa ini dengan hati yang terbuka bahawa untuk membawa mereka ke arah yang lebih baik memerlukan pelbagai cara dan melibatkan semua pihak....
 
Apa kesudahannya sekiranya semua orang mengatakan mereka tahu kesemuanya dan tidak mahu membuka minda ....
 
Menyataupadukan semua alternatif yang ada untuk membantu golongan istimewa untuk berubah dari satu tahap ke tahap yang lebih baik walaupun setiap mereka mempunyai kelemahan serta kelebihan yang sukar dinilai dengan statistik yang jelas.
 
Apa peranan kita?
 
Saya rasa saya perlu belajar banyak untuk menyelami mereka dan terasa kekurangan. 
 
Sumber: Razia Aziz KAA

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!