Friday, June 14, 2013

Kelas Pendidikan Khas KPM TIDAK GUNA


 Antara kata2 yang dikeluarkan drp mulut orang terpelajar

"Pegawai MAIPk menyatakan TIDAK guna hantar anak2 istimewa ke kelas pendidikan khas KPM sebab mereka tak dapat apa2. Pegawai berkenaan syorkan anak2 istimewa ini dihantar ke sekolah2 swasta"

Benarkah kenyataan beliau?

Norul Huda sy antar ank sy ke kelas pendidikan khas..dr umur 5 tahun.skarang umur dia dah 8tahun..alhamdulillah byk perubahan..yg paling penting dia dah mula berkeyakinan&pandai bergaul ngan org sekeliling..x lg menyepi7takut pd org yg x d kenali..

Onz Fyra Jgn la tinggi sgt hrpn bila hntr ke mn pn...hari ni hntr esok nk perubhn...swasta pn ambil masa juga yg dr kecil hntr sehingga besar..

Iwan Azly Ali Sekolah kerajaan yg bagus tak banyak. Anak saya 2 sekolah kerajaan dah cuba dan perkembangannya semakin teruk dan menurun. Terpaksa ke sekolah swasta walaupun sangat mahal. 

Samsul Muariff Saroni mungkin dgr dr cakap2 sesetengah kelompok manusia, mmg tak byk improvement kalau masuk PPKI....tengok keadaan anak juga. Kita kena faham kemampuan anak kita sendiri. Kita tak boleh nak compare semua anak Pendidikan Khas mempunyai tahap yg sama. Lagi satu faktor, jgn samakan perkhidmtan berbayar dgn yg tidak berbayar. Kalau mampu mmg sebaiknya hantar ke swasta...namun tidak menidakkan bahawa ada anak Pendidikan Khas yg menyerlah hasil dr didikan guru2 di Pendidikan Khas. Salah silap ada di mana2...tepuk dada tanya selera....sekadar memberi pendapat

Che Sue Blink Blink Wah statemnt tu x spttnya mnggmbrkn ksrluruhn.sy sbg guru pend.khas x setuju.lain cikgu lain perangainya. Pen.khas ada byk kategori.kalau anak hiper kita kena intervensi hiper dia dulu .sama jg mcm sindrom down.kalau autistik lbh pd pmbljrn scr multimedia dan individu.ada sekolah kekurngn guru. X dnafikn yg buat keje ala kdr sbb x minat tp jgn gmbrkn scr keseluruhan. Nk mngajr murid istimewa kena lihat akhirat bkn dunia semata2.

Satariah Mohd Satar Itulah yg berlaku pd aliff. Tapi saya tak salahkan pihak sek. Mereka cuma mengikut kurikulum yg telah ditetapkan pihak atasan. Pendapat saya pihak kementerian perlu membuat kajian menyeluruh mengenai hal ni. Ada juga kanak2 yg blh ikut...tp mcm anak sy mmg tak blh..tiada pilihan.swasta mahal dan jauh dari rumah...

Syahrulikram Mohd Yasin Tiada tmpt yg perfect..sbb ank tu smuanya x sama walau pun kecacatannya sama. Yg pnting usaha bersama2.. Swasta pun kalau mak ayah x pedulikn lps blk sek sama je.. Bak kata wonderpets "apa yg pnting?"..

Nora Kerel tak setuju. diakui mmg ada kelas PPKI yg ambil mudah, namun ada juga yg komited, doakan yg terbaik untuk anak istimewa. parents boleh bekerjasama dan berbincang dgn guru apa improvement yg mereka mahu, In Sha Allah kalau guru ppki itu komited, pasti hasilnya jadi. tiada istilah goment atau swasta , semua terpulang pd jati diri masing2.

Nurasma Nawawi Sebenarnya komitmen ibubapa yg penting bila ada anak berkeperluan khas ni,tak bleh depend pd guru 100%.Saya tgk ramai parent yg lepas tgn. 


Rozie Idris Kluarkn kenyataan tanpa usul peksa.. main serkap jarang.. boleh trasa guru2 p.khas gomen.. nk ckp fikir dlu.. stiap anak oku berbeza thp kemampuan masing2.. lbih2 lgi anak autis.. ada anak autis yg thp autisnya 10% shj.. ada yg hampir 90%.. so yg thp teruk mmg kurg progressnya.. jgn letak ksalahan di atas bahu guru2 shj.. ibu bp juga perlu berusaha.. pikir2 kanlah...

Banyak lagi komen2 drp rakan2 pak yoep di laman FB Kelab Anak Autisma. Untuk maklumat lanjut sila kunjungi laman tersebut.
 

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!