Wednesday, October 9, 2013

Tantrum & Punca-puncanya

Pernah nampak kan budak2 menjerit, menendang, menggigit atau berguling di lantai?Haa itulah contoh tantrum..  Jom kita baca sama.. Syafi skrg ni pon boleh tahan gak dia wat perangai.. ni yg nk tepek kat sini supaya aku senang nak refer..

Apa itu tantrum?
Emosi yang diluahkan oleh kanak-kanak dan ia boleh berlaku seawal usia sembilan bulan hingga setahun. Anak kecil ini tidak tahu bagaimana untuk memberitahu & mereka tidak tahu cara untuk mengendalikan perasaan ini.

Masalah ini dapat ditangani dengan pendekatan secara konsisten dan ia akan kurang atau hilang dengan sendiri apabila usia mencecah tiga hingga empat tahun. Dari sudut psikologi, kanak-kanak meluahkan tantrum kerana mereka ingin menjadi lebih berdikari. Jika mampu, mereka mahu memakai baju sendiri, makan sendiri dan menjadi kecewa bila tidak berupaya melakukannya.

Pencetus tantrum
Tidak selesa fizikal contohnya lapar, penat atau sakit- Samalah keadaannya seperti orang dewasa yang sukar mengekalkan ‘mood’ yang baik dalam situasi sama dialami kanak-kanak.

Emosi tidak terkawal, takut, teruja dan bosan. Suasana persekitaran yang mengganggu perasaannya juga boleh mencetus tantrum. Contohnya kunjungan temu janji dengan doktor, aktiviti membeli-belah yang lama dan berlanjutan.

Malahan waktu bermain yang lama dengan kawan sebaya juga boleh mengundang tantrum. Jadi, cuba kenal pasti punca tantrum sebelum anda ambil langkah menanganinya. Ia samalah ibarat seorang doktor yang mengenal pasti penyakit terlebih dahulu sebelum memberi ubat untuk rawatan.

Ingin mendapatkan perhatian - Tindakan yang dianggap ‘melampau’ oleh kita sebagai ibu bapa sebenarnya isyarat yang ingin anak anda berikan supaya anda beri lebih perhatian kepadanya.Kesibukan anda terhadap kerja menyebabkan anda sendiri tidak faham karakter anak anda sendiri! Jika, kita tidak faham apa yang ingin disampaikan dalam nada suara yang kecil. Jadi anak-anak mungkin terpaksa menggunakan teriakan dan jeritan sebagai cara berkesan demi menarik perhatian ibu bapa.

Sebagai ibu bapa, perhatian yang ringan seperti ‘eye contact’ dengan anak dan sentuhan dan suara yang lembut sudah memadai untuk anak anda mengetahui bahawa mereka mendapat perhatian anda

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!