Wednesday, November 20, 2013

BAGAIMANA MENJAYAKAN KEGAGALAN ANAK



EKORAN dari artikel bertajuk antara 2 darjat yang mengulas hadiah Mini Cooper kepada seorang anak yang mendapat 5A, kami diminta pembaca menghuraikan sub-topik yang merujuk apa bezanya 5A dengan beberapa A dan B. Ramai ibu bapa dan guru yang ingin tahu bagaimana memotivasikan anak-anak yang kecewa kerana gagal dapat 5A untuk terus menempa kejayaan.

Sebelum itu ingin kami ambil peluang mengucapkan terima kasih kepada ibu anak ini yang turut memberi komen dan tidak terlalu defensif. Beliau kelihatan tenang dan memahami yang kami sekadar mengingatkan diri sendiri, keluarga beliau dan masyarakat amnya, semata-mata atas dasar kasih sayang.

Mari sama-sama kita doakan agar keluarga muda ini mendapat keberkatan hidayah dari asbab itu. Jika ada sedikit sebanyak kesilapan pun itu sudah adat manusia. Jika kita merendah diri dan memohon ampun, insyaAllah kita akan dapati Allah itu maha pengampun dan pemurah dengan petunjuk dan limpahan kasihNya. Kerana asbab itu, ramai yang mendapat pelajaran walaupun ramai juga yang melontar komen pedas dan kurang sopan. Kami sendiri ingin memohon maaf sekiranya keluarga ini ada terasa hati. Sesungguhnya Allah tahu hasrat sebenar kami.

Kami ingin ambil rumusan dari 11 ayat pendek dalam Surah 93 Ad-Dhuha (matahari pagi) untuk digunapakai secara umum untuk membantu kes anak yang gagal mendapat 5A. Kita ambil analogi cahaya pagi/dhuha itu sebagai petunjuk.

Antara pelajaran surah itu ialah, jangan sekali-kali tinggalkan dan benci mereka yang dalam kegelapan atau gagal. Sebenarnya banyak kes anak yang terbiar tanpa kita sedar. Mereka seolah-olah macam anak yatim yang tiada bimbingan walaupun ibu bapanya kaya dan masih ada. Mereka terabai, ibarat pengemis yang diherdik kerana meminta-minta bimbingan dan kasih sayang dari ibu bapa sendiri.

Ini menyempitkan hati mereka yang tidak puas hati lalu gagal pada awalnya. Kalaupun mereka tidak terjebak dengan jenayah atau gejala sosial, ini tetap menjejas kecerdasan minda dan kreativiti pembelajaran mereka. Setelah kita bimbing dengan semangat kasih sayang berasaskan Basmallah, maka Allah janji bahawa AKHIR hidup anak ini boleh menjadi jauh LEBIH BAIK DARI AWALnya.

Lebih dari itu, Allah minta kita sebarkan atau siarkan teknik yang telah berjaya kita perolehi dan nikmati itu agar lebih ramai akan berjaya bersama anak kita.


Sumber: WARGA PRIHATIN FB

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!