Saturday, November 22, 2014

Autisma Menangis Selalu

Assalamualaikum saya dri Brunei.

Saya ingin tahu mcmna mgendalikan ank yg slalu mnangis..dlm shari dia slalu sja mnangis tnpa henti.kalau pun diam hnya ntk 10-15min slpas itu mnangis smula.ank saya 3thn lbih dan dia di sahkan ada autism..mohon pada siapa2 yg ada pgalaman,share2 tip supaya ank tidak lg mnangis.

Sumber - PM dalam KAA


KOMEN rakan KAA


Zalina Jamaludin anak sy pn camtu gak...kenal pasti apa yg dia takutkan..kdg2 suasana...ssh nk cite...pd kita suasana ok je...tp bg dia, seraaaammmmm je!

Yeni Thomas Koten sia punya anak pn gtu dlu ..tapi lepas sia kenal pasti apa yang minta baru dia diam

Ielah Kulit Manggis Sian nyer ... Mcm alia dulu... Masa umur 2thn nangis spanjang masa... Ntah sy slalu pasang ayat alquran... LPs asar mandikan dia air garam suam... Ruqyah dulu... Malam... Sblum tido... BC ayat al-quran kat kpala dia... Sampai bbln2 sy amalkan LPs tu... Alhamdulillah dia stop Dan ceria... Gelak plak Dan senyum2... Ckp ulang2 ... Bila diorg takut2 sy buat gitu... Xjemu2 sampai skarang... Dah 7thn dia ada ckp... "Mata merah" dah mati... Xphm ape dia ckp... Sabar ye... Ujian Allah.

Sury Yurika ank sya pun autis n mmg sentiasa mengusut tnp sebab..dia pun blm lg pndai bckp lancar,jd sya sentiasa memberi perhatian lbh kpdnya seperti pa yg dia nk,pa yg ingin d smpaikn(da kala sya sndiri tk fhm pa yg dia ckpkn)..yg pntg jgn bkeras dgn dia.insyallah semuanya akn normal biarpun mengambil msa yg agak lama.

Dayang Norhuraida Kalo rs anak tu menangis keras perut sbb kembung,carikan dentinox colic bg mkn..tp kalo masih menangis.mungkin gangguan..cube pergi darulsyifa y berdekatan dgn rumah..boleh google darulsyifa..minta air tawa&doa2 dr ustaz2 y pandai ilmu agama utk pulihkn anak&pagar rumah.
Tp utk masa tdekat,kalo anak menangis mlm xnk berhenti,cube mandikan anak dgn air limau nipis bancuh air sebaldi ke(petua dr sorg ustazah)kateny,bende2 halus xsuke dgn bau limautu.
Kite ikhtiarla,insyaallah

Naniza Rashid Bole kenalpasti menangis dlm suasana mcmmn, terang/ gelap, ddk sendirian/org ramai. Drpd crita d atas ank puan seperti seorg knk2 yg pasif dan takut untuk buat apa2 aktiviti. Puan bole melatih lebih byk proses sensori untuk ank. Bkn sehari, sebulan, setahun tp hari2 ank perlukan ransangan.
Uci Ariyani Kena cari punca knp dia menangis,dulu ms anak sy umur 3 tahun,mengantuk,lapar,pasti akan tantrum sbb x pandai lg nak ckp apa yg dia mahukan
Sufaini Bidin Kalau pandai mengaji Cuba baca sendiri ayat2 al Quran...klu tak bawa jumpa ustaz...ITU Cara Islamic...Cara modern Cuba but tak tau kat dia masa dia nangis...buat kerja lain
Ellyn Aikal anak sya dh 11 thn.lau menangis mama nya cari2 le pe dia nk.mungkin mkn.ganti pmpers.kembung perut.mungkin gangguan.baca Al fatihah kt umbun2.ayat kursi pn boleh...tk bejalan tk becakap.nk sesuatu yg lbih dia akan paut tgn mamanya...

Ros Liana Anak saya pn sm kdg nangis xtntu ms xtahu knp nk ckap xblh jd dia nangis ja la..mmg kna sabar bnyk jg anak syurga ni...

Abe Wan Kelate Kalau xnk mkn @ minum cuba tengok dlm mulut...takut2 lidah @ gusi yg melecet,..anak sy dh pernah kena...nangis memanjang...maklumlh diorg xtau nk ckp..kalau ada cari ubat Muco-Aid Liquid

Eila Azila Anak saya menangis mlm dr lahir smpai skrang..dah 3 tahun dah sya nga suami xcukup tdo mlm.tula bila t

Eila Azila *bila tau dia ada autism sbr je byk2..dah 2kali pegi ke darussyifa mintak air tawar nga ayat2 quran ...alhamdulillah xbyk perubahan tp kurangla menagis mlm...

Eila Azila Kene bc quraran tiap2 mlm...

Ielah Kulit Manggis Buat sndiri.... Bancuh susu blend kismis n badam... Klu batuk BG madu tukar smua mknn ikut sunnah... Dekatkan diri dgn Allah... Solat mlm... Sedekah seminggu skali...niat kan Ank sembuh... Xperlu hrpn tinggi gunung cukup dia jadi mukalaf tahu sbg org Islam... Allah akn BG klu kita ikut jln dia automatic... Prose's pengucupan otak bila dia terlalu2 nangis... Klu rawatan Islam jin disaluran otaknya sdang menyekat... Bkn nk takutkan lagi cpt ikhtiar cr agama lagi cpt bole kawal

Ielah Kulit Manggis Oil fish... Bila mandi tepok plahan kpala dia dgn air BC ayat kursi surah insyirah surah fatihah...

Ielah Kulit Manggis Mlm tido kan awal... Jgn dgr muzik meleka kan.. Cuba idup zuhud... Sentiasa dgrkan dia asmaulhusna... Klu dia sakit perut bawang putih campor minyak zaitun sapu perut tapak kaki ubun2 Dan sendi sambil ruqyah

Ielah Kulit Manggis Apepun doa IBU bapa paling mujarab... Jgn hrp org buatkan doakan... Allah sdang menguji Dan memanggil kita dgn kasih sayang Nya.... Pandang dengan positif ... Hadiah yg diberi bungkusan xelok tapi dalam nyer mungkin berharga... Autism bkn musibah atau cacat tetapi Allah sdang memanggil kita berjihad pelihara ahli syurga yg juga ticket kita

Jamiah JM Thewive Kenal pasti punca dulu. Cek seluruh badan. Mana tau ada bisul atau sesuatu yg membuat anak tidak selesa.. Kadang2 anak menangis kerana inginkan perhatian.. Belai anak dgn penuh kasih sayang dan bawa la jumpa doktor..

Mohd Firdaus ank saya dulu pun macam tu jgk sekarang dah 4 tahun alhamdulillah dah kurang. saya jumpa ustaz.azmi 0125346374.insyaAllah ia dapat membantu walaupun dari jauh. Kita sama sama banyak berdoa. Banyak bawa dia bersiar siar untuk lepaskan tekanan dalam dirinya taman kanak-kanak. anak saya pun autisme. banyak2 bersabarlah tuan


No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!