Saturday, January 24, 2015

Permata Negara dimansuhkan - siri 3


Dalam tempoh tak sampai sehari, post ini di laman Kelab Anak Autisma FB kendalian pak yoep mendapat respon daripada 8920 penggunjung dengan 43 komen. Ada komen positif dan sebaliknya. Setahu pak yoep, program permata ini mengkhususkan kepada anak-anak istimewa yang mild sahaja. Bagaimana dengan yang teruk dan kritikal. Tiadakah program khusus untuk mereka?
8,916 people reached

  • Syahrul Idham Sgttttt setuju
  • Sharipunnahar Ahmad Wazir Kalau die dapat anak autistik baru die tahu ape itu PERMATA.
    Like · Reply · 6 · 21 hours ago
  • Klik SEE MORE

  • Norida Sidek Sesiapa yg berada di tempat kami.. Punya anak autistik.. Baru tahu kenapa permata tu perlu..
    Like · Reply · 8 · 21 hours ago
    • Dany Yell Saya pun ada anak autism. Tapi langsung tak terima manfaat dari PERMATA.
    • Syareeza Ayob Saya pon ade anak autism. Tapi mmg tak join permata Sebab.. Saya rasa ade org lain yg lebih memerlukan.. Tak bermakna saya tak guna kan benda tu ia tak berguna.. Tak harus di mansuhkan
      Like · 3 · 20 hours ago
      • Samsul Muariff Saroni saya ada anak autisme...tapi tak semestinya anak saya dpt faedah baru saya bersetuju. Yg ptg anak2 autisme akan terbela di masa akan dtg
        Like · 4 · 20 hours ago
      • Norida Sidek Ya.. Betul.. Mungkin ada kata anak mereka x terima manfaat dari permata.. Cuba anda dekatkan diri dengan permata kurnia.. Banyak aktiviti dan kursus untuk parents yg ada anak autistik ni.. Diaorg bimbing kita.. Saya pernah sertai kursus yg diaorg anjurkan.. Sgt bagus.. Betul kata encik samsul.. Sekurang2nya nasib mereka terbela..
      • Zara Qaisara Sekadar pendapat sy..Amik tahu xtvt permata..susah payah Dr hasnah n the team..Allah je la yg dpt membalasnya..bukn sy membodek/mengampu..dlm kes sy, sy x tgu permata mencari sy..tp sy mencari permata sbb sy memerlukan kepakaran mereka membantu sy utk lebih memahami ank syurga sy..so far alhamdulillah..amat membantu..
        Like · 2 · 15 hours ago
      • Syareeza Ayob So kesimpulannye.. Org yg tau je paham aktiviti permata n kenapa ia harus dikekalkan
    • KELAB ANAK AUTISME

      Write a reply...
  • Rara Rasat maybe permata kurnia utk.autism maintain....yg utk IQ tinggi tu x yah laaa kot
    Like · Reply · 7 · 21 hours ago
  • Abd Karim Mat Jidi Pogram permata nie banyak.. Yang untuk autisme tu harap di kekalkan ... Yang lain tu boleh di kaji semula
    Like · Reply · 6 · 21 hours ago
  • MamaZara KakakJihah Sy pn setuju 
  • Zara Qaisara Bila permata mansuh otometik permata kurnia affected..sbb dia under 1 roof..politik nk cepat naik selalu dengan kenyataan kontroversi...mungkin dia cukup berduit utk hntr ank2 autistic ke eip berbayar yg biasanya mahall..*sigh*
    Like · Reply · 1 · 21 hours ago
  • Sab Sabrina Kesian juga kpd anak2 yg gifted. Syg untuk dimansuhkan. Kita ada anak2 autism jd kita rasa perlu. Begitu juga ng anak2 yg gifted yg perlu tempat2 spt ini. Mungkin bkn mansuh tapi kurangkan kos.
    Like · Reply · 2 · 21 hours ago
  • Zainurin ZA Ramai siswazah lepasan ipt yang masih menganggur. Exposekan mereka kepada pendidikan khas agar boleh mereka diserapkan ke Permata dan menjalankannya dengan lebih efektif dan efisyen. Lets build back Permata the proper way.
    Like · Reply · 7 · 20 hours ago
  • Tuan Haji Barbarossa Bajet untuk permata sangat tinggi sedangkan tadika kemas n perpaduan buruk ja. Masuk permata pun ada yang pakai orang dalam. Yang betul layak tak dapat.
    Like · Reply · 4 · 20 hours ago
  • Syareeza Ayob Betol zainurin.. Expose IPT graduates yg menganggur dgn segala kerja amal..termasuk program bersama anak2 istimewa spt autism. Jgn terkejut jika ramai lagi masyarakat yg tak tau ape itu autism. Kaji balik permata instead.. Which is necessary and not. Tak perlu mansuhkan
    Like · Reply · 2 · 20 hours ago
  • Pok Rol Ini politik... Bukan 'apa', tapi 'siapa' yg patut dimansuhkan....
    Like · Reply · 2 · 20 hours ago
  • Diana Jafar Tgula dia ade ank mcm ank sy br dia tau perasaan sorg ibu yg mpunyai ank2 istimewa..
    Like · Reply · 1 · 20 hours ago
  • Bambang Hariyanto Sugino Sy juga ada anak autisme umur dh 12 thn..mana permata nya??? Apa bantuannya??? Klu bantuan hanya utk segelintir je lebih baik dimansuh je..xde hala tuju!!!
    Like · Reply · 1 · 20 hours ago
  • Pejal Bin Ibrahim X payah lah nk mansuhkan... Buat benda baik pun nk dimansuhkan...bukan benda jahat pun..untuk anak anak demi masa depan. Knpa x pertikaian peruntukan untuk penjara atau pusat srenti..? Bela biawak hidup dlm penjara, kuar lokap buat balik, yg betul betul berubah 0.00007685%.
    Like · Reply · 1 · 20 hours ago
  • Nor Silawati ...takyah la nak berpolitik sgt dlm membangunkan sahsiah ank melayu kt...melentur buluh biar dr rebung...klau kt pikir smua tak betul...sampai bl pun ank bangsa kt ditahap tu jer la...
  • Zeera Yatt As'Salam
    maaf menyampuk. saya share kata2 dr seorg sahabat saya

    program Permata Negara Yang mendapat peruntukan sebanyak RM 711 Juta . Kalau nak diikutkan tak cukup .

    RM 711 Juta tersebut diperuntukkan kepada Program Pra-Sekolah Kementerian Pelajaran yang mempunyai 164,000, Untuk Kemas pula 212,000 murid , untuk tabika perpaduan pula sebanyak 46,000 murid , Untuk Permata sendiri ada 3,000 murid .

    Sekarang campur semua dah ada 400,000 murid . Secara kasarnya RM 1800 bagi setiap pelajar . Sekarang cari sendiri mana Taman asuhan kanak-kanak yang boleh beri yuran tahunan RM 1800 atau RM 150 sebulan . Kalau ada pun , anak anda akan tetap belajar ABC Sampai darjah 1 . Membaca pun GAGAL .
    Like · Reply · 2 · 19 hours ago
  • Zeera Yatt program permata ant nampak dan tidak. kalau anda tak cari anda x nampak. dan jangan buat2 tak nampak wpon benda ada didepan mata. yg anda nampak rasa benci kerana dipropagandakan. kenapa harus masa depan anak2 ni dipolitikkan? 
    cube tengok anak2 yg terlibat dgn program permata. sebulan ibu ayah yg berpendapatan sederhana hanya membayar rm30 sahaja utk 1 hari. encik2 yg diatas tu pergi melawat taska2 permata tengok bagaiman anak2 disini dilayan dan diasuh malah rasanya lebih baik dr ibubapa sendiri.

    Like · Reply · 8 · 19 hours ago
  • Nor Hayati Mohamad Sulaiman Komen saya khusus utk permata autisme. Tgk unjuran anak autistik di USA akan jadi 1:2 pada thn 2050, dan kat Malaysia pun makin lama makin ramai, saya rasa perlu kekalkan. Projek rintis begini boleh ditambahbaik dan diperluaskan perkhidmatannya ke seluruh negara dgn support berterusan. Kalau x dpt kat anak kita pun xpelah sbb keturunan kita berterusan berkembang. Esok2 nasib belum tentu..
    Like · Reply · 3 · 19 hours ago
  • Zeera Yatt utk anak2 autisme mungkin yg sudah ada anak skrg, tak dpt mereka fasiliti yg sedang dibina skrg, tetapi manfaat utk anak2 autisme pada masa akan dtg. tidak bangga kah kita menjadi sebahagian pembanguna program yg bakal menjadi salah satu program utama di malaysia?
    ant sedar atau tidak, di sekolah, di hospital disitulah permata mainkan peranan. kalau di pulau pinang, sudah diwujudkan klinik perkembangan kanak2, khas utk bukan sahaja anak austisme malah anak2 yg bermasalah dr segi perkembangan mental. 
    ini semua adalah sebahagian dr program permata. doktor2 pakar dihantar ke luar negara utk cari sebahagian ilmu, bawa balik ke malaysia utk tolong anak2 rakyat Malaysia. tidak bersyukurkah kita?
    Like · Reply · 3 · 19 hours ago
  • Zeera Yatt seleps ini rajin2 la follow rancangan program permata. jangan hanya mengharapkan semuanya disuap. semuanya tersedia didepan mata. benda dah disedikan antara kita nak atau tidak ahaja
    Like · Reply · 2 · 19 hours ago
  • Nurrul Ain Alial Mulub Saya xsetuju ia dinansuhkan .bkn ke sekolah untuk permata kurnia blm dibuka .kecian kat anak2 syurga kita klau ia dimansuhkan...
    Like · Reply · 1 · 19 hours ago
  • Fadzilah Jamil masalahnya yg orang nmpak permata Rosmah. Tu yg hangin tu...yg ni dia tak nmpak
    Like · Reply · 4 · 19 hours ago
  • Zien Al Besouty Setuju.....
  • Nahar Mon Setuju...
  • Mayuni Mujiman Sawalia Lee Z.. saya pun sama.. tidak tau pun wujud tu.. bila google baru lah dpt info, akan d bina d sentul utk mendidik100 anak with mild autisme.. baru nak bina ka atau mcm mana? Ka dkt Sabah blm.ada.lg?
    Like · Reply · 1 · 19 hours ago
  • Mariah Nawi Supposed artikel tu tulis terang-terang Rosmah yang patut diganti as penaung kot...tapi tulis berkias untuk raih publisiti dan simpati. Permata Kurnia utk autisme mmg perlu, yang lain ikut keperluan dan bajet negara lah. My 2 cents..
    Like · Reply · 1 · 18 hours ago
  • Riduan Narawi Bagi saya byk manafat yg diperolehi apabila diwujudkan permata negara. Mengapa harus dipertikaiankan berkenaan peruntukan. Ditempat kami terdapat pusat permata negara dan Dikalangan kanak-kanak yg menerima pendidikan awal ada juga ibubapa menghantar anak autisme. Apabila anak autisme tersebut bergaul dgn anak yg normal sedikit sebanyak memberi perubahan seperti tahu dgn rakan, pandai makan sendiri walaupun tumpah. Selain itu apa yg saya perhatikan perubahan yg ketara apabila menyambut rakan dgn gembira serta mengeluarkan suara walaupun kita tdk tahu maksud yg disebut. Mungkin dibandar tdk memerlukan permata negara tp kami di kpg menerima banyak manafat. Berlainan di bandar banyak kemudahan disediakan. Jangan mengikut teori diri sendiri, tp tidak memikir kpd org yg masih memerlukan kemudahan tersebut.
    Like · Reply · 3 · 18 hours ago
  • Kamal Mansor Eloklah sikap macam ni ..., bila terdesak, berhenti berusaha. Apa yg tengah dibuat, tinggalkan. Apa yg ada, jual. Ini baru gawat harga minyak turun, musibah banjir .....Kalaulah begini cara pemikiran generasi muda kini yg mendabik sebagai pemimpin masa depan....nampaknya kita akan mundur kebelakanglah....jadi Somalia kita besok!
    ..cadangkan PLKN ditukar pada kerana tenaga, paksa orang muda ni semua buat khidmat masyarakat, masuk kampung kerjakan kebun, bagi dia makan ubi kayu je...rasakan mereka ni erti kesusahan hidup sebenar!! Jangan hanya tau cakap pandai !
    Like · Reply · 2 · 18 hours ago
  • Zairihan Zainuddin Setujuuuu..... Yg autism tu OK yg lain2 tu ngarut... Yg biasa tu kata tuk golongan berpendapatan rendah...Tp hakikatnya kirim salam aaa golongan rendah nk dpt 4 thn cuba apply ... Kebanyakannya akn pas pada kengkwn mereka yg msg2 parent ada yg doktor peguam n seangkatannya.... Ni bukan fitnah yer...
    Like · Reply · 3 · 17 hours ago
  • Mohd Satar Org yg x mahu melihat negaranya maju akan hanya merungut saja... x pandang masa depan. Pandang masa singkat saja
  • Izaijib Isro Untuk bahagian segamat shja,sy dlm proses buat kelas untuk anak2 autisme tanpa lesen.nnti dah siap smua,blehlah anta anak anda...jngn risau,sy akan pantau rakan sy yg akan mengajar dn mndidik mereka setiap hri.cuma berikan kepercayaan saja pada kami...tapi kelas masih dlm proses perbincangan....biarlah krajaan nk mansuhkn,rakyat biasa boleh bantu anak2 autisme ni....rakan2 sy adalah lepasan maktab yg ingn mmbuat amal pda anak2 autisme.sekian
  • Jamilah Mat Hassan Pandai2 dia suruh mansuh..............ada anak macam ni baru dia terhegeh2 nk cari tempat. Lain kali kalu nk cakap fikir pasal perasaan berpuluh orang yg ada anak istimewa yg perlukan khidmat permata kurnia.....insaflah.....utk bangsa Melayu.........
    Like · Reply · 2 · 15 hours ago
  • Syareeza Ayob Otak n hati kalau dah berkarat dek politik macam ni lah.. Bnda baik kerajaan buat pon dengki nak di politik kan.. Haih..
    Like · Reply · 2 · 15 hours ago
  • Ashraff Daniel X setuju
  • Hairul Azwan Politik blaka..tujuannya bersih..tp nmpk rosmah trus xbrsih lg murni
  • Siti N N Irwan itu le nak cakap politik kuasa.yg berkuasa die yg menang.sepatutnya bnykkan sekolah or tadika autisme.saya duduk di putrajaya pun susah nak dpt sekolah or kemudahan budak autisme.
  • Aswandi Andi Bagi saya, program permata banyak membantu ibubapa yg mempunyai anak anak yg terlebih bijak (genius), berbakat melebihi usia dan malah permata juga membantu anak anak istimewa supaya proses pembelajaran mereka tidak ketinggalan....
    Like · Reply · 2 · 11 hours ago
  • Aswandi Andi Rara~~~mana hang dpt dapatan kajian kata PLKN x ada capai objektif???....asas apa???
    Like · Reply · 1 · 11 hours ago
  • Rohaya Hassan Tak patut. Awat Datin Rosmah jd mangsa.. .dpat pahala free.
  • Kak Ngah Dia ada anak yg masuk permata negara ke?
  • Sala Pk Untuk rara...anda mgkin xtau manfaat permata krn anda xde anak yg autimes..yg baik knape nk di mansuhkan..knape kt msih berckap menda yg xpenting..anak2 yg autisme pun rkyat mlysia..knape mreka perlu jd mangsa perbalahan politik..jgn sombong dn angkuh rara. Mgkin hr ni bkn hr anda

Sumber - Kelab Anak Autisma FB kendalian Pak Yoep

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!