Wednesday, July 8, 2015

Doktor tak sahkan autisma


Tak faham. Ada seorang ibu mengadu. Doktor telah maklumkan anaknya autism tapi doktor berkenaan tidak mahu buat pengesahan rasmi. Menjadi kesukaran baginya untuk kebanyakkan urusan termasuk pendidikan.

KOMEN FB KELAB ANAK AUTISMA
Kendalian Pak Yoep


  • Hamitaf Hallud pergi hospital kerajaan...jumpa pakar kanak2...dia boleh aturkan tu....
  • Dyana Hani Kamaruddin saya pernah alami..thn lps anak sy disahkn mild autism tp doktor mmg xbagi surat pengesahan ats alasan ank sy x teruk..so saya xbole buat kad oku...tp minggu lps checkup sy bgtau doktor sy nk masukkn ank sekolah tadika thn dpn, doktor terus bg borang permohonan kad OKU lengka dgn pegesahan pegawai perubatan..skrg sy hanya perlu isi borang dan hantar ke pej kebajikan masyarakat daerah...
    Like · Reply · 2 · July 2 at 3:21pm
  • SHa Mj saya pn sama doktr xbg jgak surat pengesahan...dn dia ckp ank saya mild autism..dn bleh bersekolah sklh harian biasa...tp pelajaran mmg ketinggalan la
    Like · Reply · 1 · July 2 at 3:26pm
  • Mania Iena Dulu saya pon camtu jg doktor tak nk bg surat, saya sek kan ank dkt pra sek biasa n bincang ngan guru kekas supaya pihak sek kluarkan surat untuk bg pada doktor..surat tu mengatakan yg ank tsk blh berada di kelas biasa...
  • Knizam Helmy Maaf tumpang lalu..bole saya nak tahu kalau area putrajaya.. ada tak doktor yang bole keluarkan surat pengesahan bagi kanak2 autism..sbb nak tggu appointmnt hospital govt .. mmg lambat kan..
    Like · Reply · 2 · July 2 at 4:19pm
  • Nora Ahsin cuba pergi ppukm. mgkn cepat sikit dr gov. sy dpt pegesahan dr doc madya fairuz. ppukm
  • Czuana Manja Seperti sya jga, nk pengesahan doktor anak autism tapi doktor tak nak sahkan umur anak 3 tahun, katanya boleh sembuh kalau menjangkau umur 5 tahun,skrg dh umur 7 tahun bru kna sahkan, itupun sya merayu sbb anak kena pi sekolah, kna dptkan kad oku, sek aliran perdana xnak terima..
  • Norasilana Mohamad Torik Tumpang berkongsi pengalaman......anak sulung sy berusia 7thn girl....doktor menyatakan anak sy ada ciri2 autism dan doktor x nak mangatakan ia autism....doktor masih nak anak sy bersekolah biasa....sbbnya anak sy boleh dlm 3m...membaca.menulis dan mengira.....doktor nak bg anak sy biasa dgn persekitaran sekolah....masa tadika persekitaran berbeza....doktor x nak kalau htr sekolah khas anak sy makin ke belakang....tp anak sy masih dlm pemantauan doktor.....bln 8 ni anak sy ada 2 temujanji...pediatrik dan pulih cara kerja
    Like · Reply · 1 · July 2 at 5:31pm
  • Sawalia Lee Z Kalau tiada keyakinan tak boleh jadi doktor.
    Like · Reply · 1 · July 2 at 5:44pm
  • Zaihanim Ahmad Tajuddin Saya pun...tak dpt surat pengesahan..nk buat kad oku mmg x dpt. Skrg anak dh 4 taon.. aritu siap bwk borang dh ambik kt jkm tp dr tknk sign...katanya tggu 5 taon..huhu skrg kami dh penat nk mintak pengesahan tu..dia cuma kuarkan surat refer bila saya nak anto anak ke sek khas utk diintervensi awal..adoiyai mmg ssh nk wat kad oku tuu..
    Like · Reply · 1 · July 2 at 5:51pm
  • Yuni Rozy Try jumpa doc lain
  • Sahlawati Binti Amran Rizal Abdul Nasir..problem yg sama kite alami.hmmmm
  • Mohd Faizal Ahmad Doc pn kata mcm tu... x bg surat rasmi pengesahan... dia kata mild autism...
  • Aimi Nadiah Sama la mcm situasi saya sekarang ni....bingung dibuatnye 
  • Darwisha Putra Sama la sy pn..bingung ad yg ckp tggu ank 7thn bru dpt pgesahn..
    Like · Reply · 1 · July 2 at 7:00pm
  • Najah Musla Sy pun sm..smpi sekarang tiada surat pengesahan.
    Like · Reply · 1 · July 2 at 8:37pm
  • Knizam Helmy Tahun dpn anak saya dh 7 tahun.. darjah 1.. risau klu masuk kelas biasa.. x dpt nak sesuaikan..mnta surat pengesahan.. x dpat2...
    Like · Reply · 1 · July 2 at 10:26pm
  • Tieqa Zri Anak sy jgk di kategori mild autism and sy telah mendapat pengesahan dari dr juanita lope , pakar kanak2 hukm . Ketika beliau masih btugas disitu . Lengkap dgn borang permohonan kad oku and sgt2 jelas penjelasan mengenai condition anak sy. Alhamdulilla...See More
  • Nurhida Hana-San sy dh xingat cmne sy buat kad oku anak sy ms umur dia 4 thn,tp sbb dia autism n hyperaktif mmg kene buat kad oku..sy dpt surat dari h serdang dan salinan psy assessment,pengesahan sy buat kt klinik kesihatan...Alhamdulillah dpt dh kad oku
  • Noor Shaliza Maaf, sekadar pendapat. Anak saya juga mild autism. Saya rasa saya faham mengapa doktor x mahu beri surat pengesahan dulu dan berharap agar anak dapat melalui pendidikan perdana.Ini kerana pendidikan khas akan menyebabkan anak kita berada di dlm kelompok mereka sahaja dan akan sentiasa dijaga sepanjang tempoh persekolahan. Sedangkan ank mild autism ada potensi untuk berdikari di perdana tetapi.....perlu dilatih dulu pada peringkat awal.saya juga gagal dlm proses ini, anak saya 3bulan di thn 1 perdana, kini di pend khas. Pencapaian di pend khas bagus tetapi guru juga ada menyatakan silibus kssr 1 pend khas spt bm telah dikuasai. Nk bg lebih, itu silibusnya dan umur baru 7thn. Saya faham situasi guru yg mengajar pelbagai kategori masalah murid. Sekarang dgn adanya pend inklusif, peluang anak saya tuk bersama murid perdana semakin cerah.saya berharap anak saya dapat memenuhi kriteria yg diperlukan tuk melayakkan dia ke inklusif satu hari nanti. Kalau awal2 dh dpt surat, peluang tuk anań∑ mencuba di perdana telah tertutup.mane tahu, dia mampu, jd saya nasihat, sabar dulu ye. Biar anak melalui proses itu.
    Like · Reply · 5 · July 3 at 1:20am
  • Mohd Zafri Omar mild autisme selalunye doc akan bg terapi dulu sbb potensi jd normal tu ade....cume pakar bg cadangan sekolah semua yg byrn blnn agak tinggi...hmm..
  • Noni Herb Anak saya sepatutnya lambat jumpa doktor dlm tahun depan ke Hukm tapi disebab kan anak hantuk kepala diq cepatkan awal bulan jun haritu.. Segala perbicangan dan ciri2 autisme tu ketara dia terus diagnosis dan bagi borang oku serta ke ppd...tapi ppd kata terpulang kepada ibu bapa nak hantar sekolah anak kat mana dan Doktor cakap kalau anak saya dah boleh kembali normal kad oku tu boleh cencel bila2 masa.. Anak saya 3 tahun, tak boleh berkomunikasi lagi,hyperaktif

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!