Saturday, January 30, 2016

Bila patut ditolong belajar bercakap?

Masa dan tempat yang paling baik untuk mengajar anak anda bercakap ialah:

1. Bila anak itu sihat dan gembira.
2. Bila anak itu berminat untuk bermain.
3. Bila anak itu berminat kpd apa yg anda buat.
4. Bila anak berminat kepada barang-barang yang baru
5. Bila anak itu melawat ke tempat yang baru
6. Bila anak itu sedang makan, mandi, memakai pakaian atau membuat perkara-perkara yang biasa yang yang.

Thursday, January 28, 2016

Mengapa ibubapa penting?

Mengapa ibubapa dan penjaga penting dlm membantu anak bercakap.

1. Mereka sangat memahami anak itu.
2. Mereka mungkin lebih faham tentang apa yg hendak dikatakan oleh anak itu drp orang lain.
3. Mereka menghabiskan banyak masa bersama anak itu dan kerana itu mempunyai banyak peluang mengajar bahasa kepada anak itu dalam alam semulajadi.
4. Mereka mengetahui bila masanya anak itu terlalu letih untuk belajar dan bila anak itu gembira dan bersedia untuk belajar

BILA anak patut ditolong belajar bercakap?

Permata Kurnia di Tempat Anda

DATIN Seri Rosmah Mansor beramah mesra bersama kanak-kanak autisme ketika lawatannya bagi melihat perjalanan program di Pusat PERMATA Kurnia, Sentul. Turut sama, Perunding Kanan Program PERMATA, Tan Sri Profesor Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin (berdiri kanan).- Foto Sairien Nafis

KUALA LUMPUR: Penaung Program Permata Datin Seri Rosmah Mansor berkata pihaknya berhasrat membina lebih banyak pusat Permata Kurnia di seluruh negara bagi menyediakan program prasekolah untuk kanak-kanak autisme.
Isteri Perdana Menteri itu berkata, ketika ini hanya pusat PERMATA Kurnia di Sentul yang memulakan operasi pada 3 November lalu menyediakan program prasekolah untuk kanak-kanak autisme berusia antara empat hingga tujuh tahun.
"Permata sememangnya ingin menambah bilangan pusat seperti ini di seluruh negara bagi membantu dan memberikan pendidikan buat kanak-kanak autisme, namun ia masih lagi dalam rangka perancangan sahaja," katanya.
Beliau berkata demikian ketika berucap semasa melawat pusat autisme pertama negara 'PERMATA Kurnia' di Sentul bagi meninjau perjalanan program yang disediakan kepada 241 kanak-kanak autisme.
Semasa lawatan dua jam itu, Rosmah turut mendengar penerangan dan pengalaman ibu bapa mengenai anak-anak mereka yang mengikuti pendidikan awal di pusat itu.
"Pusat Permata Kurnia ini adalah projek perintis bagi mengenal pasti masalah yang timbul dan penambahbaikan dalam program yang disediakan," kata Rosmah.
Sementara itu, pegawai bank, Rushidan Mansor, 46, yang menghantar anak perempuannya berusia empat tahun ke pusat itu bersyukur kerana anaknya kini menunjukkan perkembangan positif selepas beberapa minggu menghadiri sesi persekolahan di PERMATA Kurnia.
"Minggu pertama mengikuti program di sini, anak saya menunjukkan respons positif seperti hubungan mata, mula bermain bersama adiknya malah kini saya boleh bawa dia berjalan-jalan malah anak saya mampu makan sendiri seperti kanak-kanak normal lain," katanya.
Ibu kepada dua anak autisme, Hazawani Halin turut bersyukur kerana anak-anaknya menunjukkan perkembangan positif selepas mengikuti program pendidikan di pusat itu.
"Program yang ditawarkan pusat PERMATA Kurnia berjaya walaupun hanya beberapa bulan dibuka," kata wanita berusia 30 tahun itu. - BERNAMA

Sumber - http://www.bharian.com.my

Tuesday, January 26, 2016

Belajar Bercakap - Siapa yg boleh menolong?


Org terpenting dlm membantu seseorang kanak2 belajar bagaimana hendak memahami bahasa dan bercakap ialah Ibubapa & Penjaga


~ Mengapa?

Monday, January 25, 2016

Kawan Faqihah di Brighter Future

Mengamit memorinya setelah sekian lama tak berjumpa dengan kawan karibnya semasa berada di Brighter Future... Wong Yi Chi...

Sunday, January 24, 2016

Menolong anak anda belajar bercakap

Dalam masa terdekat ini pak yoep ingin berkongsi maklumat berkaitan dengan Cara Ajar Anak Bercakap. Aspek ini merupakan suatu faktor utama yang dihadapi oleh anak-anak autisme. Dalam usaha menolong anak anda belajar bercakap, anda perlu mengetahui perkara-perkara berikut:

Siapa boleh menolong?

Mengapa?
Bila patut ditolong?
Keadaan mana patut ditolong?

Bila masanya tidak patut ditolong?
Dalam keadaan mana patut ditolong?
Dalam keadaan seperti mana tidak patut ditolong?

BAGAIMANA HENDAK MENOLONG?

Saturday, January 23, 2016

Hasil Seni - Yusra Haziq


HASIL SENI ANAK AUTISME
- From Yusra Haziq (8 Tahun). Hobi dia.

Wednesday, January 20, 2016

Autisme - Pemain Bola Sepak terbaik dunia

He was diagnosed at 8 years old, still in Argentina with Asperger Syndrome, known as a mild form of autism. Although the diagnosis of the athlete has been poorly publicized and questioned, as a way to protect it, the fact is that his behavior on and off the field are revealing.
Having Asperger Syndrome is no demerit. People are generally male, having difficulties in socialization, and repetitive motor acts very strange interests. Popularly, the syndrome is known as a factory geniuses. It is the case of Messi.
It is possible to identify, by experience, such as autism reveals itself in his behavior on the field – the team, the dribbling, the drive, the kick. “Autistics are always looking to adopt a pattern and repeat it thoroughly,” says Nilton Vitulli, father of a patient of Asperger’s syndrome and active member of the NGO and Reality Autism and social Citizen Health Network, which brings together parents and relatives of “aspergianos “.
“Messi always makes the same movements: almost always falls on the right, dribbles the same way and often makes that goal Cavadinha, typical of him,” says Vitulli, who played football and almost went professional. He explains that, thanks to the extraordinary memory that autistics have, Messi should probably know all the moves that can occur, for example, in time to finish on goal. “It’s as if he foresaw the movements of the goalkeeper. He just repeats a familiar pattern. When he enters the area, you know that will make the goal. And celebrate, with that typical smile autistic, who fulfilled his mission and is relieved. ”
The quality of the kick, Messi extraordinary, and the ability to keep the ball stuck in the foot, even at high speed, are probably second Vitulli also repeating patterns, allies, of course, the great skill of the player. It compares the behavior of Messi to a famous Hawaiian surfer Clay Marzo, also diagnosed with Asperger syndrome. “It is an extraordinary surfer. And you can see autistic features when it is a wave. So, like Messi, he is perfect, as if he knew exactly the behavior of the wave and just repeat a pattern. ” But autistic, according Vitulli, are not creative, just repeat what they do. “Cristiano Ronaldo and Neymar create more. But err more, “he says.
Autism may be able to impressive achievements – and the movie Rain Man, made ​​in 1988, illustrates this. Today it is known, for example, that Newton and Einstein physicists had some form of autism, as well as Bill Gates.
Also off the field, their behavior is revealing. Who has not noticed the difficulty of communicating the news, reported in press conferences and even in commercial perpetrated by him? Or in his aloof behavior toward social events? For Giselle Zambiazzi, president of the AMA Brusque, (Parents, Friends and Professionals Autistic Region and in Brusque, Santa Catarina), and mother of a 10 year old boy diagnosed with Asperger’s syndrome, was a revelation to observe certain attitudes Messi.
“Starting with the interviews: it is visible how much that bothers environment. That air “lost” dying to escape. Scratchy’s head, the hands, the look that never looks in fact. An autistic have difficulty dealing with this barrage of information from the external world, “says Giselle. According to her, you can see the high degree of concentration of Messi: “He knows exactly what he wants and has the same objectivity that I see in my son.”
Giselle watched a few plays of the Argentine and also had no doubts: “Look who ‘do not look’ is the same in all I see. In a move he was taking the ball to be face to face with an opponent. It was time to face him. He raised his head, but his gaze averted. Ie, there was no communication. He just kept his stroke in his goal, was there and made the goal. No more. ”
According to Giselle, Messi has recognized talent into something simple which is great for everyone and do not see much point in fame, money, women, partying. “Just do what one knows and does well. The rest would be a consequence. Another aspect that is very similar to my son. ”
The idea of ​​one of the biggest celebrities in the world to be an autistic is not surprising, but enchants. Messi will never be a conventional celebrity. According to Giselle, it simply will always be a professional who performs his profession as best they can – but aloof to clubbing, to interviews and events. “They need and want your condition is met. Never gonna get used to the harassment. Always have a few friends. And hardly know what to do before a battalion of photographers and fans screaming around you. Anyway, surely his contribution to the world will be unforgettable, “she says.Another characteristic of autism, she said, is becoming extremely frustrated when they lose, they are very demanding. “Everything has to come out exactly as we set out to do, otherwise it is in crisis right. And usually dominate a particular subject. That is, if Messi is autisticand decided to play football, the possibility of being the best in the world would be really great, “she says.
Sumber - http://www.dailydock.com/autism-helped-messi-become-worlds-best/

Monday, January 18, 2016

Autisma - Jangan putus asa

Saya pernah melalui fasa 'putus asa' dalam mendidik anak autism saya. Ketika itu... doktor, pakar, ubat, suplement, program, aktiviti dan semua usaha saya tidak memberi walau seinci perubahan terhadapnya.

Sehinggalah akhirnya saya sedar, 'PENAWAR' sebenar untuknya adalah diri saya sendiri. Selepas itu, baru saya lihat usaha-usaha lain membuahkan hasil secara mendadak.
Mengapa Allah beri mereka kepada kita?
kerana Allah maha tahu kitalah ibu bapa yang paling kuat hatinya untuk menempuh ujian dalam mendidik mereka.
Mengapa Allah beri mereka kepada kita?
Kerana Allah maha tahu kitalah ibu bapa yang paling layak untuk mencintai dan menyayangi mereka.
Lantas mengapa kita mengharapkan orang lain dapat mendidik mereka sebaik mungkin, dapat menyayangi dan memahami mereka seikhlas hati lebih dari kita sendiri. Sedang surat perlantikan untuk semua amanah itu telah Allah beri kepada kita...
Percaya pada diri. Kitalah ibu bapa yang terpilih!! Kita sudah mendapat satu jaminan untuk mengutip imbalan dari amanah ini di Akhirat sana, sekiranya amanah ini dilaksanakan demi Allah.
Biar siapapun guru mereka selepas ini, berjanjilah... yang kita adalah guru pertama yang membawa mereka mengenal dunia, mengenal Pencipta.
Pandanglah mereka 'BERBEZA' bukan 'KURANG'. Mereka akan terus menjadi 'KURANG' sekiranya lebel itu tidak ubah dari pemikiran kita. Percayalah, dengan me

Sumber - Ar Rizqy

Sunday, January 17, 2016

15 - Ayat Hari ini

Impian

Ada impian dicapai awal
Ada impian dicapai lewat
Apapun impian perlu tetap dicapai
.....

Sis,
Agaknya macam mana impian
Sis nak mencuba produk saya ya

Sambung / tambah perlu ya

Pengawas PPKI

Murid pendidikan khas juga dilatih untuk menjadi seorang pemimpin. selain daripada ketua kelas, mereka juga dilantik sebagai pengawas sekolah yang bertanggungjawab dengan kelas pendidikan khas.

A.         TUGAS DAN TANGGUNGJAWAB PENGAWAS

1.         Mengawal disiplin pelajar.
2.         Mementingkan imej diri dan menunjukkan teladan yang baik kepada pelajar dan pengawas junior.
3.         Menjaga imej dan nama baik sekolah.
4.         Membantu guru, pembantu kepada para guru dari segi penyampaian arahan atau maklumat kepada rakan-rakan pelajar.
4.         Memastikan keceriaan sekolah dijaga.
5.         Mematuhi peraturan sekolah sambil menguatkuasakannya.
6.         Memimpin rakan-rakan pelajar.
7.         Mencegah kes jenayah di sekolah.
8.         Menghormati guru.
9.         Tidak memberat sebelah dalam tugas harian.
10.        Serius dan bersikap positif semasa menjalankan setiap tugas, sentiasa menjalankan tugas dengan penuh dedikasi.
11.        Mendisiplinkan diri sebelum mendisiplinkan pelajar lain.
12.        Memastikan diri sendiri mencapai prestasi yang cemerlang dalam bidang akademik, kokurikulum, sahsiah dan disiplin.
13.        Sentiasa peka terhadap apa yang berlaku dan memberikan cadangan dan pendapat kepada Lembaga Pengawas untuk memperbaiki keadaan.
14.        Mengenalpasti pelajar-pelajar yang bermasalah disiplin dan cuba sedaya upaya untuk mengubah sikap mereka.
15.        Mempengaruhi para pelajar untuk berdisiplin dan memberikan teguran kepada mereka yang bersalah.
16.        Menyimpan rekod atau maklumat pelajar yang bersalah sebagai panduan masa hadapan.
17.        Patuh kepada ketepatan masa. Para pengawas harus sampai ke tempat tugas lebih awal daripada masa yang ditetapkan.
18.        Memastikan para pelajar beratur semasa membeli makanan di kantin, pergi ke makmal sains atau bengkel dan di luar kelas sebelum nyanyian lagu Negaraku pada setiap pagi dan selepas waktu rehat

B.         BESAR TUGASPENGAWAS & KETUA KELAS

1.         Bertindak sebagai PENDEDAH
2.         Bertindak sebagai PEMBIMBING
3.         Bertindak sebagai BADAN PERUNDING
4.         Bertindak sebagai MOTIVATOR/PENDORONG
5.         Bertindak sebagai PERANCANG
6.         Bertindak sebagai ROLE MODEL

C.         Perincian Tugas KECIL Pengawas di sekolah

1. Pintu Pagar
2. Di Kantin
3. Perhimpunan Sekolah
4. Di kelas
5. Di Koperasi
6. Majlis Perasmian/Perayaan


D.         Prosedur Bertugas Di Pintu Pagar Sekolah

1.         Kawalan di Pintu Pagar sekolah secara berkumpulan sama ada di hadapan atau di belakang kawasan sekolah.
Masa
Dekati pelajar yang dikesan melakukan kesalahan secara berhemah
Panggil namanya
Tegur dengan cara yang baik
Tanya perkara yang menyebabkan pelajar lewat (Sekiranya lewat) Cth. Boleh awal sikit ke sekolah
Sekiranya baru kali pertama-nasihatkan sahaja
Sekiranya kesalahan yang berulang acapkali-catatkan dalam buku rekod kawalan

2.         Catat dalam Rekod kawalan berkaitan kesalahan pelajar berkaitan:
Kesalahan Lewat ke sekolah
Tidak memakai topi keledar
Seluar saiz tidak menepati ukuran
Tidak memakai lencana-perempuan
Tidak memakai tali leher
Rambut panjang
Tidak memakai stoking
Pastikan masuk ke kawasan sekolah dengan basikal yang dibawa dan disusun dengan teratur

3.         Prosedur Bertugas Di Kantin dan koperasi sekolah Sekolah
Kaunter membeli-pastikan pelajar beratur mengikut saluran tertentu
Meja makan lelaki /perempuan
Duduk bersopan, lepas makan minta masukkan dalam bekas yang disediakan
Dekati pelajar yang cenderung terlampau bising ketika makan
Perhatikan tingkah lakunya atau kelakuannya, sekali sekali senyum dan jeling
Tegur kesalahan secara berhemah
Sebut namanya sekiranya tahu atau panggilan bersopan
Beritahu secara baik
Sekiranya pelajar degil juga –perhatikan sahaja pada masa yang sama kesan namanya.
Catat dalam buku laporan

4.         Perincian Tugas Pengawas SekolahProsedur Bertugar Di Dewan/ Majlis Rasmi sekolah
Berada dalam kedudukan masing
Tidak berkumpul dalam kelompok pengawas sahaja
Dekati pelajar yang cenderung terlampau bising
Beri isyarat jangan bising
Perhatikan tingkah lakunya atau kelakuannya
Tegur kesalahan secara berhemah
Sebut namanya sekiranya tahu atau panggilan bersopan
Sekiranya pelajar degil juga-perhatikan sahaja pada masa yang sama kesan namanya.
Catat dalam buku laporan

Saturday, January 16, 2016

Rawatan Anak Istimewa

Jeri Quotient merupakan suatu penawar yang dapat membantu mengatasi masalah autisme yang dihadapi oleh kanak-kanak istimewa. 

Di antara masalah yang dihadapi kebanyakan kanak-kanak ialah tidak dapat berkomunikasi, tiada fokus, sukar tidur malam dan sering tantrum. 
Kanak-kanak ini sering juga dikenali sebagai kanak-kanak nakal kerana tingkahlakunya yang berbeza dengan kanak-kanak normal. 
Selain mengamalkan Jeri Quatient, kami juga syorkan kanak-kanak autisme ini dapat mengamalkan CL/CEO1 dan CL/CEO 18 termasuk mandian Shower Power dengan titisan Seri Wangi yang diamalkan secara mandi ais untuk menghasilkan impak maksimum. 
Jika berkesempatan bolehlah hadir ke pusat rawatan di ipoh, perak untuk mendapatkan pemeriksaan secara percuma.
Produk ini juga berkemampuan untuk merawat masalah-masalah yang dihadapi oleh anak-anak istimewa dalam pelbagai kategori. In Shaa Allah.

‪#‎Perkongsian‬ Pengalaman
‪#‎Duta‬ Attitude Therapy

PPKI Buang Anak Istimewa

Ekoran daripada luahan rasa seorang ibu di laman FB Kelab Anak Autisme kendalian pak yoep. Untuk keterangan lanjut boleh layari laman tersebut.

PPKI membuang murid istimewa...Amat berharap semua ppki memainkan peranan sewajarnya dalam mendidik anak2 istimewa ini. Tugas dan tanggungjawab anda akan dipersoalkan di akhirat kelak. 

Sedih dan pilu & geram pun ada terhadap apa yang berlaku terhadap anak istimewa berkenaan yang kini hanya duduk di rumah yang hanya bergantung kepada ibubapanya untuk belajar. Tak salahkan ibunya. Beliau amat kecewa dgn PPKI. 

Tak kira apapun murid istimewa & ibubapa mereka adalah pelanggan PPKI. Tiada mereka TIADA guru pendidikan khas. Perlu bersyukur anda ada kerjaya disebabkan kehadiran mereka. Lakukanlah yang terbaik terhadap anak-anak istimewa ini. 

Pak Yoep juga telah mengalaminya sehingga terpaksa memindahkan anak istimewa pak yoep ke sekolah lain yang jauh dari lokasi tempat kerja di mana sebelum itu, lokasi sekolah anak pak yoep hanya bersebelahan dengan tempat kerja pak yoep. 

Dikesempatan ini, pak yoep nak ucapkan jutaan terima kasih kepada ppki smksm yang telah memberikan didikan terbaik kepada anak istimewa pak yoep, Noor FAQIHAH Izzah Iwani, sepanjang berada di sekolah rendah 2008 - 2014. 

Terima Kasih Cikgu dan PPM.

‪#‎Mohon‬ maaf, pak yoep beremosi.

Friday, January 15, 2016

Anak Autisme Mengamuk Lagi!

Anak mengamuk. 
Sila jadi cerdik dan kawal diri sendiri.

Anak mengamuk.
Ibu pun mengamuk.
Anak baling barang.
Ibu pukul tangan anak.
Anak tendang kerusi.
Ibu pukul kaki anak.
Anak guling atas lantai jerit-jerit.
Ibu jerkah anak dan jerit sampai jiran rumah hujung pun boleh dengar.
Ok. Anak tu umurnya 3 tahun. Ibu pula umurnya 30 tahun. Ibu boleh cerdik sikit tak? Boleh tak bergaya seperti orang umur 30an?

Komunikasi.
Fahami apa punca anak mengamuk. Mesti ada punca. Tak tau? Teka.
Komunikasi.

Guna soalan mudah yang hanya perlu jawapan ya/tidak @ angguk/geleng.
“Ilman marah umi?”
“Ilman tak nak air ni?”
“Ilman tak nak balik?”
“Ilman nak umi tidur kat ilman?”

Komunikasi dan pertimbangan.
Kalau dah faham apa masalah anak, ibubapa mesti pertimbangkan sama ada anda kena bertegas atau anda boleh terima kehendak anak.

Komunikasi.
Guna ayat pendek dan jelas. Jangan guna perkataan umum seperti,
“Boleh ke Ilman buat macam tu?”
Sepatutnya, “Boleh baling buku tak?”
image
* Yg baju merah tu namanya Ilman.
Elakkan tanya soalan “kenapa?” masa soal-jawab dengan budak 3 tahun.
“Kenapa Ilman baling buku?”
– bayangkan budak 3 tahun yang dalam keadaan marah nak menjawab “sebab ilman marah abi sebab abi kacau air milo tu sebab ilman sebenarnya nak kacau sendiri sebab ilman suka kacau sendiri pakai sudu.”
Realitinya….kemahiran bahasa ini belum lagi untuk anak 3 tahun.
Maka….jangan tanya ‘kenapa?’ Buang masa, tenaga dan menambah kemarahan ibubapa saja.

Jangan takut dengan anak sendiri.
Selepas buat pertimbangan, kalau keputusan anda memerlukan ketegasan, maka sila bertegas. Anak yang terus mengamuk sakan apabila ibubapa telah bertegas menandakan bahawa ibubapa selalu ikutkan kehendak anak.

Anak menunjukkan rasa tak puas hati tu adalah biasa. Tapi anak yang berterusan mengamuk, baling, gigit, tendang dan menjerit-jerit dengan keputusan ibubapa – itu adalah luar biasa. Muhasabah semula parenting style anda.

Adakah ibubapa selalu ikutkan sangat kehendak anak?
Adakah ibubapa selalu takut apabila anak mengamuk?
Adakah ibubapa konsisten setiap kali berhadapan dengan situasi amuk?
Bertegas

* Tinggalkan anak sendirian. Elakkan melihat perangai dia.
* Tanamkan dalam hati, “nanti dia bosan dan letih, diamlah tu.”
* Kalau anda jenis ‘cepat tangan’, cepat kurung diri sendiri dalam bilik mandi dan basuh muka @ ambil wudhuk.
* Kalau anda jenis ‘hati kering’, pergi buat benda lain dan berseronok. Sebolehnya biar dia nampak anda dalam keadaan seronok. (Makan ais krim @ buah kegemaran @ keluarkan mainan lama yang dah lama tak nampak)
* Biarkan hingga akhirnya anak yang datang menyerah kalah.

Komunikasi.
Mesti ada saling memahami dan sesi bermaafan antara ibubapa dan anak.
“Minta maaf dulu dengan umi.”
“Umi pun minta maaf sebab tadi umi tinggi suara kat Ilman.”

Penerapan agama.
Mana-mana agama pun menekankan kebaikan sikap mentaati ibubapa. Bagi yang muslim, selalu terangkan kepada anak konsep-konsep berikut:
– anak soleh
– sabar
– syukur
– syaitan yang membisik
– selawat dan istighfar apabila marah

Penerangan ini bukan semasa situasi mengamuk. Nanti jadi bebelan semata-mata. Ia mesti diterangkan semasa dalam keadaan biasa-biasa seperti waktu dalam kereta, waktu makan atau sebelum tidur.
image
* siapa rajin bacakan buku kepada anak-anak? Sila senyum dan ucap tahniah kepada diri sendiri.

Tapi yang istighfar tu, memang saya dan suami suruh anak ikut sebut ‘Astaghfirullah hal azim’ lepas anak sedikit bertenang. Walaupun Ilman masih pelat 3 tahun, tapi suruhkan saja dia ikut sebut. Yang penting dia usaha nak sebut.

Setiap anak lain ragamnya. Sebagai anak kedua, saya agak memahami perangai anak kedua saya ni. Yang penting ialah bagaimana kelakuan kita selaku ibubapa pada saat situasi tu berlaku? Apa tindakan kita? Apa keputusan kita?

Tiada siapa yang sempurna. Kita cuma boleh usaha untuk perbaiki diri dan cuba lagi lain kali supaya kita menjadi lebih baik dari sebelumnya.

Ini kisah orang yang anaknya tiada masalah bertutur. Bayangkan betapa berat dugaan bagi ibubapa yang anaknya tak boleh bertutur. Hanya tahu jerit, baling, tendang, berguling dan gigit orang lain.

Kalau dah 2 tahun masih tak bercakap, bawalah anak berjumpa speech therapist berhampiran.

Saya menganjurkan bengkel terapi pertuturan di :
1) Kuantan pada 24/12/15, khamis
2) Setapak pada 26/12/16, Sabtu

Sumber :
Ruby Speech Therapy
Sms @ whatsapp 0133109703


Thursday, January 14, 2016

14 - Pembayaran 2

[Jumaat Dan Musafir]

Dua perkara yang sangat BESAR dan dekat dengan kita

Ketahuilah bahawa ada waktu doa kita terus diangkat untuk dimakbulkan pada hari jumaat dan waktu musafir

Jadi panjatkan doakan kalian

Pertama:
Di saat dua khutbah jumaat (khas untuk para lelaki, para isteri suruh suami doakan sekali)

Kedua:
Saat saat akhir sebelum maghrib hari jumaat

Ketiga
Sekiranya anda bermusafir (bercuti/balik kampung)
Juga banyakkan berdoa dalam perjalanan

Moga semua ini dapat kita amalkan dan kongsikan pada sahabat sahabat lain
......

MAKLUMAN!!

πŸš€UTK MINGGU INI SAHAJAπŸš€

Sebagaimana semua org tahu, Harga Garam AURA REZEKI adalah RM60.00 satu sets. =========================
Tetapi MINGGU INI SAHAJAπŸš€
Dari 25hb - 30hb /11/2015

Kami bagi HARGA KASIH SAYANG AURA JMV 🌹😍

BELI SATU RM50πŸ’Ž
BELI DUA CUMA RM90🌹


>>FREE SERUM MAWAR 30ML


STOK ADALAH SANGAT TERHAD!

PERMINTAAN HANGAT!!😘😘 DAPATKAN SEKARANG!!!πŸ˜πŸ˜πŸ“£πŸ“£
===========================
Jom berAuraRezeki! ;)
#Solehah bantu. ^_^
πŸ“² W.aps/telegram 016-7741667
πŸ“² W.aps/telegram 016-7741667
πŸ“² W.aps/telegram 016-7741667

JIWAI AURAMU Bersama kamiπŸŒΉπŸ’ŽπŸŒΉπŸ˜

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

PROMOSI SAH HINGGA 30/11/2015 SAHAJA! **

....

Moga semua urusan kita dipermudahkan hari ini

Aminnn3x

Tuesday, January 12, 2016

12 - Contoh Ayat Cust

Salam 😁😁 

Masih ingat iza lg? Hihi.. Jubah Abaya Fateema.. Moge2 still ingat.. Huhu.. 

Iza saje je kaco.. Bosan2.. Tetibe teringat.. Tp xtahu nk cakap ape.. 

Alang2 teringat ni iza nak ajar somethinglah.. Hihi

Nak ajar cara2 nak ukur jubah/ baju jika nak beli atau tempah baju atas talian (online) 

Meh iza citer satu2.. Moge nanti klu nk oder jubah ngan iza ke.. Ngan org lain ke xde mslh tersilap bg saiz.. 

Mule2.. Kite ambik jubah atau baju kite yg paling selese tau.. Iza prefer jubah sebab iza buat Jubah. 

Lepas tu kiter hamparkan atas lantai.. 😁😁 sediakan sekali pita ukur.. 

Kite ukur bahu dulu.. Sebab klu bahu ukuran lari, baju automatik jadi xselesa.. Serebeh.. 

Dah dapat ukuran bahu.. Kononnye 14.5 inci.. Tengok jadual saiz yg diberi.. Cari saiz yang tepat. Tengok bahu sahajer..

Kalu berdasarkan saiz jadual iza.. Bahu 14.5 tu saiz S.. Kemudian ukur pula bhgian dada dan pinggul.. Rujuk Saiz S.. Same x.. Kalu nak besarkan boleh besarkan sedikit.. 

Kemudian baru ukur labuh jubah.. Ukuran labuh jubah perlu diambil dari tengah2.. Atau tepi bahu.. Ukur sampai bawah.. 

Kemudian baru ukur lengan.. Ambik ukuran bermula dari sambungan jahitan pada bahu.. Ukur sampai habis lengan.. 😁😁 

Gitulah cara nak dapatkan ukurannye.. InsyaAllah ukuran jd lebih tepat.. Jubah yang terhasil InsyaAllah selesa.. 😁😁

Bolehlah cube nanti deh.. 🌷🌷🌷

Saturday, January 9, 2016

13 - Pembayaran

Jumaat dan Dan Musafir

Dua perkara yang sangat BESAR dan dekat dengan kita

Ketahuilah bahawa ada waktu doa kita terus diangkat untuk dimakbulkan pada hari jumaat dan waktu musafir

Jadi panjatkan doakan kalian

Pertama:
Di saat dua khutbah jumaat (khas untuk para lelaki, para isteri suruh suami doakan sekali)

Kedua:
Saat saat akhir sebelum maghrib hari jumaat

Ketiga
Sekiranya anda bermusafir (bercuti/balik kampung)
Juga banyakkan berdoa dalam perjalanan

Moga semua ini dapat kita amalkan dan kongsikan pada sahabat sahabat lain
......

MAKLUMAN!

Satu:

Saya akan berada diluar kawasan mulai hari ini hingga isnin. Jadi mungkin tak dapat banyak berkomunikasi dengan tuan puan ataupun jawab sebarang soalan.

Dua:

In sya Allah, Tuan Puan boleh mula buat "PAYMENT" untuk ebook "sistem & ayat follow up" (ebook siap mid Dec) mulai sekarang ke akaun ini πŸ‘‡

Nama Akaun. : Guru Niaga 
Bank : Cimb 
No Akaun : 8601894453
Email. : guruniagabest@gmail.com
No Telefon : 019 571 1825

Atau 

Nama Akaun. : Guru Niaga
Bank : Maybank
No Akaun : 558275005654
Email. : guruniagabest@gmail.com
No Telefon : 019 571 1825

Secret message saya bayarannya.

Tiga:

Offer tak pernah dibuat Orang

Yang berminat dengan ebook mini terkini "9+1 Cara Memujuk Pelangan Guna Ayat CTA"

Harganya cuma RM5 je

Jadi bolehlah bank in sekali ya
He heeee
......

In sya Allah kita akan berhubung semula pada hari selasa nanti

Sebarang pertanyaan boleh terus wassap atau telegram saya personal ke 0195711825
....

Moga semua urusan kita dipermudahkan hari ini

Aminnn

Friday, January 8, 2016

11 - Rumusan

Ayat "bodoh" lagiπŸ‘‡

alamak saya ingat sis balas wassap tadi

jenuh saya lari... rupanya bunyi phone orang lain

Alang alang dah baca ni sis
Macam mana dengan janji kita semalam sis

.......


ayat santai dan ada unsur humor
<--more-->
Jadi orang pertama follow up

1st selepas subuh
kita perlu jadi orang PERTAMA dia nampak
sebelum dia jumpa orang lain

contoh

doa

Assalamualaikum

Didoakan segala yang baik sahaja datang pada Tuan/Puan hari ini

Aminnn
.....

Makluman:

letak info / offer anda

Contoh
Isnin


Alhamdulillah

"MANISnya hari Isnin"

Lebih manis bila nampak SENYUMAN

bukan manis pada minuman
.......

Salam Isnin sis

.....

Jom
#BelajarStoryTelling
#BelajarCopyWritting
Malam jumaat nanti
10-12 malam

Jumaat wajib
ContohπŸ‘‡



hari jumaat

Assalamualaikum

Alhamdulillah hari ni hari Jumaat

Perbanyakkan
Istighfar
Selawat
sedekah
Doa
......

Info produk kita

waktu peak hours

contoh waktu makan

......

Makan yang bawa Bahagia

Alhamdulillah
Saya dalam perjalanan untuk
Makan tengahari
Tentu sahabat pun sama

Rezeki Allah sentiasa ada
Kita yang pilih nak syukuri atau sebaliknya

Jom makan dengan rasa bahagia
......

Ehh makan makan juga
Ni lah nak cerita ....

Macam mana dengan cerita kita tempoh hari
masih tak selesai lagi...ni

Buat macam nak gossip

Sis sis maaf la tak sabar nak share sesuatu ni


terbaru yang saya terima ni

post print screen testimoni

Penting nya storytelling sebagai copywrtting

1. Mempengaruhi mindam
2. Cerita mudah diingat
3. Tangkap emosi customer

Jadi saya amat galakkan sis buat cw kaedah storytelling 



Maaf ini contoh saya

Ya sis
perasaan tu biasa

Tu sebab ayat follow up kita perlu beri manfaat pada pembaca

Bukan sekadar 
menjual menjual

Kalau mereka tak beli pun tak pe

Atleast mereka suka terima wassap kita

Ada manfaat
Ada seloka
Ada nasihat
Ada semanggat


In sya Allah
lama lama dia "tergoda"

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!