Saturday, February 20, 2016

Dah matang anakku Umar



Anak Pak Yoep... Umar Hazmi. Baru usianya 1 Tahun 6 Bulan... Nampak je HURUF & ANGKA pasti nak mengeja. Rahsianya?

Thursday, February 18, 2016

Syarat Sahabat Sejati

Sedap pulak kata2 Prof Dr Muhaya ni... Tkasih prof...
🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟🌟
Bait2 ayat Prof Muhaya menarik utk dijadikan sedikit pedoman kita.
Waktu sedang "di puncak" kita merasa banyak teman di sekeliling kita.
Waktu sedang "Berkuasa" kita percaya diri boleh melakukan apa saja.
Waktu sedang "Tak Berdaya" barulah kita sedar siapa sebenarnya sahabat sejati yang kita ada..
Waktu sedang "Jatuh" kita baru sedar selama ini, siapakah teman yang memperalat dan memanfaatkan kita.
Waktu sedang "Sakit" kita baru tahu bahawa sihat itu sangat penting, jauh melebihi harta.
Waktu kita "Miskin" baru kita insaf pentingnya amalan sedekah walau pun seringgit dan saling membantu saudara kita..
Masuk "Usia Tua" baru kita tahu rupanya masih banyak amalan dituntut Allah yang belum dikerjakan/banyak ilmu yang kurang dan baru kenal jalan ke masjid.
Saat "di Ambang Ajal" kita baru tahu ternyata begitu banyak waktu yg terbuang sia-sia.
Hidup tidaklah lama,
Sudah saatnya kita bersama-sama membuat HIDUP LEBIH BERHARGA:
Saling menghargai,
Saling membantu,
Saling memberi,
Saling mendukung.
Jadilah teman setia tanpa syarat ...
Jangan saling memotong dan menggunting sesama teman...
Tunjukkanlah bahawa anda masih mempunyai Hati Nurani yang tulus. Jauhkan niat jahat untuk mencelakai atau memfitnah.
Jauhkan niat memaksa seseorang melakukan suatu hal untuk kepentingan peribadi kita.
Apa yang ditabur itulah yang akan dituai
Allah swt tidak pernah menjanjikan bahwa langit itu selalu biru, bunga selalu mekar, dan mentari selalu bersinar.
Tapi ketahuilah bahawa Allah swt selalu memberi pelangi disetiap badai, senyum disetiap air mata, Rahmat dan berkat di setiap cubaan, dan jawapan di setiap doa......
Jangan pernah menyerah , Teruslah istiqamah beribadah... kerana..
hidup ini terlalu indah....
Hidup bukanlah suatu tujuan, melainkan sebuah persinggahan sementara..
Sahabatku,
Indahnya hidup bukan kerana banyak orang mengenal kita, besarnya kuasa kita, hebatnya pengaruh kita... tetapi berapa ramaikah orang yang merasa bahagia kerana mengenali kita..
-prof muhaya

Sunday, February 14, 2016

Faktor mempengaruhi anak bercakap

Terdapat 3 perkara yang perlu diajarkan kepada anak anda sebelum ia boleh belajar bercakap.

1. Orang sekeliling.
2. Aktiviti sekeliling.
3. Perbuatan seseorang.

‪#‎Cara‬ ajar anak bercakap - Sambungan

Friday, February 12, 2016

KIsah Ustaz & Orang Asli Islam

Kisah ustaz diperkampungan orang asli
~ rutin bulanan mengajar orang asli
~ kehadiran tidak tetap
~ suatu hari tiada yang hadir
~ ustaz terpaksa solat seorang diri
~ semasa solat, ustaz berkenaan rasa kehadiran seseorang
~ tamat solat, semasa bagi salam....
~ salam pertama, pandang kanan tiada orang
~ salam ke2, pandang kiri juga tiada orang
~ rupa2nya orang asli tu berada betul2 dibelakang ustaz tersebut
~ ustaz tersebut terkejut, kerana...
~ orang asli tersebut solat hanya berseluar pendek sahaja
~ ustad tanya, mengapa solat pakai seluar pendek
~ orang asli jawab, 
 "Saya okey jugak ustaz, berseluar pendek tapi solat....RAMAI KAT LUAR TU... ramai yang PAKAI SELUAR PANJANG tapi TAK SOLAT"

Wednesday, February 10, 2016

Anda Muslim?

Sama2 kita fikirkan - KENYATAAN drp yang bukan Muslim

✏Antara statement beliau yg terngiang2 di telinga...
▶Saya tidak pernah ambil MC lebih 20 tahun puan sebab saya nak gaji saya berkat. Jika saya tidak sakit, saya tak nak buat2 sakit. Ada ramai org sakit sebab selalu minta MC, buat2 sakit dan Tuhan bagi sungguh2 sakit

▶Saya ada seorang anak yg OKU...dulu kecil2 selalu sakit. Saya percaya, Tuhan bagi saya ujian untuk saya kuat. Kini anak saya dah 14 tahun, semakin baik..boleh belajar sendiri tanpa perlu masuk sekolah khas. Saya kena jaga betul2 kerja saya supaya gaji saya berkat untuk isteri dan anak2.

#Bagaimana kita sebagai seorang Muslim?

Monday, February 8, 2016

Risiko anak autisme di Aliran Perdana

Inilah luahan hati ibubapa anak istimewa di mana, si anak di tempatkan di sekolah2 biasa. Malangnya ada yg tak mengerti unless mereka sendiri punyai anak/saudara yg mengalami autisme.

I'm sorry. I will be saying this to many of you many times over the next 10 years... probably weekly. And I really am.

I'm sorry because I'm the reason he's in your class. I fought for him to be mainstreamed because all of the doctor's and specialists told me that being in a least restrictive environment among peer models would be best for his development.

I'm sorry because I know that you aren't trained for this.

I'm sorry because I know you'll have 25 kids in your class, all with different abilities, and you're going to have pay special attention to my son.

I'm sorry for every day he acts out or hurts another child or melts down in your classroom.

I'm sorry because I don't have all the answers.

Sumber - Samsul Muariff

Saturday, February 6, 2016

PdP Abad ke-21

Semua guru diminta amalkan PdP Abad ke-21

1. Penulisan Objektif Pembelajaran dan Kesan Pengajaran di atas papan tulis.
2. Jelaskan kepada murid tentang tujuan pembelajaran hari tersebut dan hasil yang dikehendaki di akhir pembelajaran.
3. Pembelajaran berpusatkan murid.
4. Murid melaksanakan aktiviti dalam kumpulan.
5. Guru sebagai pembimbing bergerak dari satu kumpulan kepada kumpulan yang lain.

Thursday, February 4, 2016

Keadaan tidak patut ajar bercakap?

Dalam keadaan seperti mana tidak patut ditolong ajar bercakap?

1. Cuaca terlalu panas @ sejuk
2. Cahaya lampu tidak begitu terang
3. Terlalu bising
4. Kanak2 lain sedang bermain berdekatan
5. Anak tidak dapat cari tempat yg selesa utknya
6. Anak ketakutan @ malu


Perkara yang paling penting yang akan dibincangkan selepas ini ialah BAGAIMANA HENDAK MENOLONG anak belajar bercakap.

Tuesday, February 2, 2016

Bila masanya TIDAK patut ajar bercakap?

Bila masanya TIDAK patut ditolong?

1. Bila anak itu letih.
2. Bila anak itu merasa tidak sihat.
3. Bila anak itu tidak mahu berkerjasama.
4. Bila anak itu mahu berlari dan melompat dan bermain dgn anak2 lain.

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!