Monday, March 14, 2016

Anak Autisme di Aliran Perdana

ANAK AUTISME DI ALIRAN PERDANA (Kelas Normal)

"Assalamualaikum warga KAA.. Sy nk mnx pndpt.. Ad x at gp nie yg ankny autism tp bersekolah biasa bkn ppdk..? Sy nk thu cm mne yerk tuan² puan² atasi mslh ank..? Ank sy ari² merayu at sy mnx tlg jumpa cikgu sbb xnk buat ejaan.. Cikguny spt xnk memahami mslh ank sy sdngkan pihak hospital dh bg memo pd pihak sekolah mngatakan ank sy slow leaner.. Bl ank sy xbley buat ejaan, ank sy mesty kne rotan 5 kali di tgn.. Jd ank sy xnk pergi sekolah skrg nie..
—feeling buntu."

Sumber - Visitor Post KAA kendalian pak yoep

Comments
Ayuti Iyoko Onanoko Pergi jumpa ckgu tu sendiri selesai mslh
LikeReplyMessage1Yesterday at 7:17am
Afieza Rahim Tukarkn sekolah.. Masukkan anak ke ppki... Jgn sebab ego, tetap nak anak ke aliran perdana.. Anak memang bermasalah... Kesian pd anak tu sebab jadi mangsa keadaan.. Saya byk baca tentang ibubapa nak sangat anak mereka sekolah di aliran perdana walaupon dah tau anak mereka bermasalah... Kata mereka atas nasihat doktor.. Ibubapa boleh fikir sendiri apa yg terbaik utk anak mereka
LikeReplyMessage16Yesterday at 7:58am
Aust Mohammad Betul tu Afieza Rahim...saya sokong...aliran perdana terlalu laju kerana mengejar silibus...program.pendidikan khas intergrasi(ppki)...lebih releven kerena murid berkeperluan khas perlukan cikgu yg luar biasa di ppki...xperlu amik upsr dan pt3...biarkan dia belajar terus amik spm.je...pelajar austism biasanya mempunyai kelebihan tersendiri...dan di luar jangkaan...jgn serabutkan fikiran anda....hanya fikirkan anak istimewa ni...adalah tiket mak ayahnya ke syurga...insya allah
LikeReplyMessage11Yesterday at 8:12am
Afieza Rahim Aust Mohammad.. Tu lah.. Saya pon tak faham kenapa masih ada lagi ibubapa pd Anak istimewa ni masih tak boleh terima hakikat yg anak mereka adalah anak istimewa.. Kekadang bila saya baca apa yg mereka post, saya jadi geram pulak.. Dah terang2 anak memang anak istimewa, mereka tetap nak masukkan anak mereka ke sekolah aliran perdana.. Pastu salahkn cikgu aliran perdana yg tak tau n faham yg anak mereka anak istimewa.. Seharusnya ibubapa yg patut faham anak mereka seharusnya berada disekolah mana.. Ini bukan masa cuba n cuba.. Dlm mencuba tu kesan pd anak istimewa tu sendiri.. Kesian, sampaikn anak tu yg jadik mangsa keadaan... Saya lihat, ada ibubapa yg ego.. N ada yg ckp doktor suggestkn... Tapi cuba fikir, doktor hanya dok n ngadap anak kita cuma 1@2 jam saja... Bukan sepanjang hari.. Yg mengadapnya kita n cikgu2... Kita n cikgu2 yg lebih arif n faham camne anak kita...
LikeReplyMessage6Yesterday at 8:19am
Ariati Atie masukkn ank ke ppki...diasana ank akn lebih diberi perhatian...ank kak mild autisme dan slow learner...selesa belajar di ppki...
LikeReplyMessage3Yesterday at 8:20am
Afieza Rahim Jika anak benar2 boleh belajar, walaupon di ppki, anak boleh diinklusifkn n boleh ambik exam seperti upsr n pt3.. Jgn fikir di ppki anak tiada masa depan...
LikeReplyMessage8Yesterday at 8:22am
Mohd Yusri Hashim Ada tak list ppki di Malaysia ni?
LikeReplyMessage3Yesterday at 8:36am
Hazura Abdul Aziz Masukkan anak ke ppki... guru2 sana lebih pakar & memahami anak dari yg aliran perdana
LikeReplyMessage2Yesterday at 8:54am
KELAB ANAK AUTISME Peluang masih ada.... tahap kematangan lewat.
Ariati Atie klau pun di aliran perdana mmg nk kena cari guru dan skolh yg btul2 memahamilh....klau tidak ank mmg akn jauh ketinggalan...ibu bapa pun nk kena useha lebih pntau dan ajar ank sendiri dirumah jgn terlalu mengharapkn pihak sekolh..
LikeReplyMessage3Yesterday at 9:08am
Ruzidah Sadiyen Laa..nape masuk kn anak aliran perdana ??..hantar je ppki..nti cikgu bleh inklusif kan anak jika ank layak..
LikeReplyMessage2Yesterday at 9:20am
Angah Aemy Pernah terfkr dan pergi ke ppdk utk daftar ank bljr ke sane.. Tp yg mnjd mslh utama dn kesilapan sy, ank sy x pndai n x fhm bahasa melayu.. Ms mula² ank pndai nk berckp sy tlh sekolahkan ank di tadika cina spt kakakny.. Sy lewat dpt kesan mslh ank dan dpt rwtn doc.. Jd kefahaman n kelbihan dy berckp pd bahasa cina.. Kalo kte ckp dlm bahasa melayu ngan dy, mmg dy x fhm lngsung.. Jd krn itulah doc n guru di ppdk galakkan dy bersekolah di aliran perdana.. Bkn ego atau x terima hakikat ank autism + dyslexia.. Ank sy pun bljr jugak di pendidikan khas swasta (kiwanis special children centre) tp seminggu 2 kali..
LikeReplyMessage1Yesterday at 9:24amEdited
Sharifah Shahira Maaf menyampuk, ada sesiapa boleh share lokasi2 ppki?
Angah Aemy Ppki tu singkatan bg ape..? Di tpt sy ppdk..
LikeReplyMessage1Yesterday at 9:26am
Anny Hussain Program pendidikan khas intergrasi ...
Aust Mohammad Angah Aemy ddk mana...?
Aust Mohammad Hmmmm...sekrng ni anaknye sekolah sjkc ke...?
Hamidah Abd Jabar masukkn ke pendidikan khas..ank2 lebih selesa dn cemerlang disana..ibu bapa x pening kepala, hati pon x sakit..trbukti pada anak sy sendiri..
LikeReplyMessage4Yesterday at 10:00am
Norhayati Yusof cuba pergi ppd ikut prosedur bw surat pengesahan dr doktor
Norhayati Yusof tentang bahasa tu percayalah guru2 ppki ini mampu ada yg tak blh ckp pun mereka mampu
LikeReplyMessage2Yesterday at 10:01am
Hamidah Abd Jabar Alhamdulillah..keputusan peperiksaan amat membanggakan kami..
LikeReplyMessage5Yesterday at 10:04amEdited
Norhayati Yusof kita sebagai ibubapa jangan putus harap cuba setiap semua ada jalannya tersendiri
LikeReplyMessage1Yesterday at 10:03am
Wan Zahariah Wz Dulu sy pun membuat kesilapan.. cuba aliran perdana atas cadabgan dr. Tp... ank sy bukan sja ketinggaln tp jadi takut untuk je sek. Skrg sy tukarkan dia ke ppki.. jgn kisahkan pandangan org lain tp fikir masa depan mereka.. tahap kebolehan mereka x sama dgn kanak2 biasa.. so jgn siksa mereka dgn sesuatu di luar kemampuan mereka...
LikeReplyMessage4Yesterday at 10:09am
Afieza Rahim Anak saya dr tak pandai memegang pensil, apatah lagi membaca, menulis n mengira masa mula2 masuk ppki.. Anak saya doktor sahkn mild Autisme.. N suggestkn ke sekolah aliran biasa... Anak saya kenal nombor.. Boleh kenal dr 1-100.. Tapi tak suka pd bm.. N bila bg buku bm, dye baling n mengamuk... N Alhamdulillah, tahun ni tahun ke dua di ppki, dah boleh membaca ngan lancar,menulis n mengira... Atas usaha n bimbingan cikgu2 ppki n kita sebagai ibubapa anak Autisme... Masa tahun pertama di ppki, saya bincang n jumpa cikgu2 dippki minta mereka bantu saya utk atasi masalah anak saya yg tak nak langsung atau tak suka bm... N Alhamdulillah, berkat kesungguhan n bimbingan dr cikgu2 ppki, anak saya dah boleh membaca ngan lancar.. Selalu exam bm, dpt 100% bm.. Percaya lah.. Cikgu2 ppki adalah cikgu2 yg terlatih.. Mereka tahu nak handle masalah anak2 istimewa ini...
LikeReplyMessage10Yesterday at 10:15amEdited
Irna Nurasikin Pada pendapat saya,lebih baik masukkan anak ke PPKI dari aliran perdana.Bila anak mengadu x suka buat,maknanya dia x dpt ikut apa yg diajar oleh cikgu aliran perdana.Di PPKI,cikgu terlatih Dan dilatih utk mengajar anak2 istimewa ini..Sbb di Ppki,satu cikgu menjaga Dan mengajar dlm murid x lebih Dr 5 org...Cikgu Ppki lebih memahami dan dpt membantu anak istimewa ini.Insha Allah,anak Tuan puan dpt belajar Dan berjaya spt anak tipikal..Amin
LikeReplyMessage4Yesterday at 10:23am
Mina Mursalim Jumpa cikgu tu bincangkan....kasian dgn ank puan
Vne Saimin mmg ank autisme tpt dia d kelas khas sj sng..klo skolh biasa problem..
LikeReplyMessage1Yesterday at 10:46am
Zie Man Umur brapa patut hntar ke ppki..7 thun ke..atau masa umur 5 @ 6 thun...tq
LikeReplyMessage1Yesterday at 11:07am
Nur Hanani Kesian anak..tukar ke kelas ppki la..cgu ppki da terlatih taw mcm mna nk uruskan..lgipun bilangn murid dlm satu kls ppki sikit..ckgu blh bg prhtian lebih..nnti mkin lama dia trauma nk bljr...
LikeReplyMessage1Yesterday at 11:20am
Afieza Rahim Anak saya masuk ppki umur 7 tahun.. Sekarang anak saya baru nak masuk 8 tahun n ini tahun ke 2 di ppki.. Anak saya hanya bersekolah di tadika biasa selama 3 minggu sahaja.. N lepas tu tak pernah bersekolah di mana2 tadika.. Masa tu baru masuk 5 tahun n saya masih tak tau anak saya anak Autisme... N lepas dr tu saya bawa anak ke hospital n pakar sahkn anak mild Autisme.. N masa tu masih tak tau ada sekolah pra utk Ppki... Bila anak nak masuk umur 7 tahun, terus daftarkn anak ke sekolah ppki...
As HjKhalid Afieza Rahim seronok baca progress anak Sis....boleh saya tahu anak PPKI mana ye.....Selangor ke?
LikeReplyMessage23 hrs
Afieza Rahim As HjKhalid..anak saya di ppki segamat johor
LikeReplyMessage23 hrs
Noor Shaliza Anak saya mild autism, thn ke 2 di ppki, sek aliran perdana x sampai 3 bln. Kalau ada rezeki dia, biarlah cikgu yg buat keputusan bila dia sesuai untuk inklusif di perdana. Kata guru kelas, masih ada lg masalah tingkahlaku pd dia. Skrg saya ditakdirkan mengajar pemulihan yg di antara muridnya ada 3 murid autism. Murid ini boleh membaca n membuat latihan tetapi hanya apabila diberi perhatian 1 to 1. Di perdana x dpt guru nk laksanakan kelas seperti di ppki kerana di ppki ada ppm yg akan membantu guru. Pendapat saya, sekiranya murid autism telah menjalani terapi tingkahlaku, mereka akan lebih fokus n bersedia belajar di perdana.
LikeReplyMessage122 hrs
As HjKhalid X salah Puan nak cuba anak di mainstream... Tp bagi masa dan lihat progress dia...bincang ngan Cg juga...kalau dia xde progress dan menerukkan keadaan, bolehla daftar di ppki. Pilih PPKI yg ada syllibus dan program yg bagus...kena survey...
LikeReplyMessage22 hrs
Fauzana Ahmad Rasli Saya diminta oleh doktor utk mskkan ke aliran perdana walaupun hati saya berat..tp..saya cuba...masa mskkan anak saya le aliran perdana....cikgu pun janji akan cuba...tp..masalahnya bila dideclare masalah anak saya autisme...semua pergrkan dia dikataka...See More
LikeReplyMessage21 hrsEdited
Salawati Talib Anak saya sopea di ppki sk2A seremban.
LikeReplyMessage116 hrs
Ajat's Ramli Kena masuk pendidikan khas. Spatutnya dia dah anak ada masalah cmtu dia akan cadangkan masuk p. Khas.. Pelik juga
LikeReplyMessage15 hrs
Umayra Leeza Fahmy Sy pun dlm dilema nk daftarkn anak sy tahun depan di mana.ppki atau arus pedana.Saya pernah ditakut2kn pasal cikgu ppki yg selalu cuti sebab krusus,dlm kelas bukan mengajar tp mengait,selalu buat jamuan,dn paling extrem sy drg cikgu selalu cuti bersalin..benarkah semua kata2 negative ni...
LikeReplyMessage15 hrs
Ayuti Iyoko Onanoko Ppki boleh kalau Ade kad oku, ank sy x de kad jadi aliran perdana. . in sha Allah ikhtiar yg terbaik bt anak.

1 comment:

  1. semangat bapak dan Ibu, terus membina anak-anak autisma, semoga semua dilancarkan dan dimudahkan jalanya

    ReplyDelete

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!