Monday, March 28, 2016

Bantu Anak2 Istimewa... Bagaimana?

Bagaimana mahu membantu mereka?
Faham. Bantu. Hargai.

FAHAM.

Cuba fahami perbezaan mereka dengan tidak membandingkan mereka dengan anak tipikal. Terutamanya dalam proses, cara serta sistem pembelajaran mereka. Mereka hanya berbeza dari cari penerimaan dan cara berfikir.

BANTU.

Bantu mereka dengan tidak memaksa mereka ikut cara kita. Sebaliknya bantu mereka dengan kita mencari metod dan pendekatan yang sesuai dengan mereka. Pendekatan yang sesuai dengan mereka antara faktor yang mempercepatkan usaha kita membantu mereka.

HARGAI.

Kebanyakan mereka mempunyai perasaan yang sangat sensitif dan akan menyimpan apa kata-kata negatif yang dilontarkan kepada mereka. Ini akan membuatkan mereka cenderung tiada keyakinan diri. Hargai mereka dengan melihat lebih banyak sisi kebaikan dan kelebihan mereka.
Percayalah, cara kita menerima mereka, menentukan setakat mana kita dapat membantu mereka. Perbezaan yang dimiliki mereka merupakan aset yang terpendam dan hanya akan menyerlah apabila kita merubah sudut pandang kita kepada mereka.
Dan kerana setiap anak itu adalah ujian, maka apakah perlu kita membiarkan amanah ini dibiarkan dengan label-label yang lebih mencederakan emosi mereka? Mereka adalah amanah, bukan beban. Untuk di cinta bukan di sisihkan.

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!