Wednesday, March 2, 2016

Watak anak autisme

Watak berbeza anak autisme di rumah dan sekolah. Di sekolah akur dgn arahan guru manakala di rumah berlaku sebaliknya.

Terima banyak respon daripada ahli FB kelab anak autisme kendalian pak yoep. Melebihi 4 ribu pengunjung dalam post tersebut.

Perkara ini merupakan sesuatu yang berlaku. Kebanyakkan ibubapa tidak menyedarinya sekiranya tiada perjumpaan kerap antara guru dan ibubapa membincangkan perihal anak masing masing. 

Diantara yang dibincangkan ialah

Comments
Comelniya Taska Atau mungkin sebalik nya?

Nor Adura watak ank saya la tu

Mark Fivezal Sebenar nya anak kita nak perhatian bila di rumah. Di sekolah pandai diaorg jaga diri sebenarnya.

Zura Zura Eh..yeke..

Zinnirah Humaira Saya nak tny,ada x anak2 puan2 & tuan2 sekalian dlm group ni yg mmpunyai ank austisme yg sgt agresif scara tba2,mrh,mngis & sush utk dpujuk..malah lbh agresif bla kta mmujuk & mmluknya...
Ahyuna Abu Bakar Itulah ank saya...huhuhu
Bila di sklh mudahnya mndgr kata...smpai dia ckp ckgu yg betul...umi yg salah...alahai ank...tp ttp sbr dgn karenahnya...dan jlskan dgn fakta yg mudah difahami...

Lin Zainuddin Lin Ank saya tkut no ngn cikgu..tp kat umah dia mcm2 hal...

Azah Zin macam ank sy la tu..sampai di taska elok je duduk diam..xde lompat2.

Mohd Zafri Omar anak sy mcm tu

Zuraini Abd Karim Boleh terjadi sebab 2 perkara;
1. At home: no impression... My territory.. My comfort zone... My safe sequence routine...I become what I want to... I explore my own self...with or without someone present,
2. At therapy centre, it design such a way that we compromise in conductive and conducive ways... There is rules to obey, there is authority, there is ' observant' at all time. They are allowed to demonstrate 'unwanted behaviour' with consequences/corrective response.

Nor Affedah Kat skolah cikgu layan lebih la.... Kat umah kene wat sndiri heheh tu la....

Nor Affedah Sekolah ppki anak sy... Cikgu atau pembantu cikgu sentiasa ada di sisi dia... Tu yg manja kot...

Zuraini Abd Karim Or...
Sometimes they child told you secretly that... I am tired to follow 'rules' and instructions at therapy centre.... I need break... I want to feel ' me' again

Zuraini Abd Karim That is passive aggressive behavior.. That is way... Share how your child behave at home with therapist so that.... Therapist can trigger that during intervention

Zuraini Abd Karim My 2 cent comments..

Veriley Darda Sy setuju.anak sy juga mcm ni

Roz Liena mcm anak sya.. maybe dorg dah biasa sgt 'dgr suara & arahan kita seterusnya' rumah dorg dah biasa xplore & skolah tmpt br nak xplore.. pndpt sya jelah...

Uccu Mya Begitu lah anak autisme saya..

Alus Maznah Watak anak akk mcm tu lah..

Norul Huda A,aha ank saya pun sama..kat sek cikgu ckp dia bgus,suka tlg kwn2& ada sikap peminpin..sbb tu dpt jd pengawas..tp kat umh x leh sentuh..tersentuj jek ngan adik beradik dia mengamuk 1umh..x leh d tegur..sedangkan kat sek bdk2 buat dia,dia x bls pun..adakah ank sy mempunyai 2 watak?

Noor Shaliza Anak saya pun begitu. Mungkin kerana di rumah banyak perkara yg berlaku, banyak benda nak dibuat, dan biasa juga berlaku rutin berubah waktu.Di sekolah, masa, kelas, rutin lebih kurang sama sentiasa. Mudah untuk anak mengikutinya. Sb bila ada program yg berbeza di sekolah, ada juga cikgu atau ppm mengadu mengenai tingkah laku anak saya. Sekadar pendapat.

Balqis Qaisara betul....

Angah Aemy Ank sy di sek dan di rumah atau di mane² jerk same perangainy.. Kdng² penat nk melayan.. Tp bl di fkr ank sendri, sabar jerlklah n tetap layan wlpn terkdng sndri x sihat 

Lynn Mn Memang betul.. 

Eda Anne Betul...suasana baru tu kite xtau mcmne penerimaan dyorg...mcm faheem,dy relax lg..ade time dy wat mcm umah sendiri..baring2...cuma bl cikgu ckp dy blh pegang sudu sendiri,sy jd clueless...sbb kt umah,dy xde usaha pun nk mkn sendiri..mesti nk bersuap...maybe kn paksa slu...

Isza'ah Ahmid Betullll...ank saya camtu gak...malahan bile sampai saje di skolah...tetibe jer mcm org bujang dewasa (umur ank 14thn)...tapi bile balik Rumah atau bersama dgn saya atau suami..dh mcm baby2 plak adoiii...tapiiiii sayanggg sangatttt dgn die..sehari tak jumpe rindu sangatttt....hehe

Zazaryena Bt Abbas Jaja Ya, btul. Sama mcm ank sya.

Azlyn Aziz bila makin besar ..they will get better

Aniq Syalif ya saya stuju

Menarik Kekabu Ya betul....anak saya pun begitu klu kat sekolah cikgu punyo ckp senang dio ikut,klu kat umah mmmmm manjonye lobih....hihihihihi

Sham Norrisham ya betul sama dgn ank saya

Rohana Embong Betul..betul..betul. mcm ank autisme saya.

Nur Qamus Die cari perhatian mak ayah die sbnarnye... Kalau die buat xreti je,mak ayah pon buat xreti jugak kt die.. Anak normal pon sebegitu juge.. Mereka dahagakn kasih sayang n perhatian..

Dayana Elf Rasanya sbb mreka dlm situasi skolah..situasi x slmt.jadi sbb tu mungkin mreka fikir klu ikut arahan ckgu suka dan dorg rasa slmt.tpi klu kt rumah mreka boleh jd diri sndri.tk perlu tkut suasana skolah.

1 comment:

  1. Alhamdulillah, blog yang menerangkan tentang autism.
    semoga lebih ramai yang menyedari keistimewaan kanak-kanak ini.
    .
    mari kita dengar apa kata ustaz Ebit Lew tentang ini pula di
    'Konvensyen Tarbiyyatul Aulad', bertempat di Dewan Eksperimental, UIA, GOMBAK,
    pada 30 APRIL 2016.
    .
    Konvensyen ini diadakan kerana berdasarkan pengalaman kami sendiri, kami mendapati ramai ibu bapa yang tidak menyedari bahawa anak mereka mempunyai masalah ini, termasuklah sebahagian para pendidik di luar sana.
    .
    Untuk anak-anak begini, mereka perlukan kaedah pendidikan yang khas, yang sesuai dengan kemampuan mereka.
    contohnya Autisme, mereka ada masalah dengan percakapan dan suka berada di dunia sendiri, NAMUN,
    mengikut fakta, kanak-kanak Autisme mempunyai kreativiti yang sangat tinggi malah Albert Einstein dan Mozart sendiri adalah autisme.
    .
    Hanya kaedah pengajaran yang sesuai sahaja dengan mereka yang dapat menyerlahkan lagi bakat terpendam mereka ini.
    .
    Mari sertai kami, meriahkan lagi 'Konvensyen Tarbiyyatul Aulad'.
    Harga promosi bagi yang awal.
    Hubungi kami dan daftar sekarang juga.
    .
    Maklumat lanjut :-
    https://goo.gl/DhdCZy

    ReplyDelete

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!