Monday, May 16, 2016

HEBAHAN FILEM 'REDHA' oleh KPM


16 May 2016
YBhg Tan Sri / Dato’ Sri / Dato' / Tuan / Puan,
Sukacita dimaklumkan bahawa filem ‘REDHA’ telah ditayangkan di pawagam-pawagam di seluruh negara. Filem ini yang diinspirasikan dari kisah benar menceritakan perihal sebuah keluarga membesarkan anak autistik dan berdepan pelbagai kerenah dan cabaran.
Memandangkan Autisme semakin mendapat perhatian dalam kalangan masyarakat Malaysia, pihak KPM menggalakkan semua pihak terutamanya guru pendidikan khas untuk menonton filem ini. 

Sekian, terima kasih.



Diterbitkan oleh Unit Komunikasi Korporat

Hadiah Hari Guru

*Al-Ghazali : Adab Seorang Guru*

Berkata Imam Al-Ghazali:

“Jika engkau seorang guru maka hendaklah engkau jaga adab-adab ini:

1- Ihtimal (banyak sabar menanggung kesusahan).

2- Lambat marah.

3- Duduk dengan hebat atas kelakuan yang tetap serta menundukkan kepala.

4- Meninggalkan takabbur atas sekelian hamba Allah Taala kecuali terhadap orang yang zalim kerana menegahkan daripada kezalimannya.

5- Memilih tawadhuk yakni merendahkan diri pada perhimpunan orang ramai dan pada majlis orang ramai.

6- Meninggalkan bergurau-gurau dan bermain-main.

7- Kasih sayang dengan murid dan lemah lembut dengan yang kurang pandai.

8- Membimbing murid yang bebal.

9- Tidak memarahi murid yang bodoh.

10- Tidak malu daripada berkata ‘Aku tidak tahu’ (bagi masalah yang tidak diketahuinya).

11- Memberikan perhatian kepada murid yang bertanya dan cuba memahami soalannya dengan baik.

12- Menerima hujah atau dalil yang dihadapkan kepadanya.

13- Tunduk kepada kebenaran dengan kembali kepadanya ketika ia tersalah.

14- Melarang murid daripada ilmu yang boleh memudaratkan.

15- Melarang murid daripada menghendaki yang lain daripada Allah dengan ilmunya.

16- Melarang murid daripada menuntut ilmu yang fardhu kifayah sebelum selesai daripada menuntut ilmu yang fardhu ain, dan ilmu yang fardhu ain itu ialah ilmu yang berkenaan dengan membaikkan zahir dan batinnya dengan taqwa.

17- Memperbaiki diri sendiri dengan taqwa sebelum ia menyuruh orang lain, supaya muridnya dapat mencontohi amalannya dan mengambil manfaat daripada percakapannya (ilmunya).

* Peringatan dan tips dari terjemahan kitab Bidayatul Hidayah semoga dapat mengambil manafaat dalam  persediaan mental, emosi dan rohani yang terbaik bagi melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan lebih berkesan, semoga beramal dengan keikhlasan.

Asid folik punca autisme

Pak yoep ada terbaca dalam akhbar harian, Berita Harian, yang menyatakan wanita mengandung disaran supaya mengambil suplemen vitamin dengan asid folik untuk mencegah kecacatan kelahiran. Malangnya, kajian baharu menyatakan bahawa terlalu banyak asid itu meningkatkan risiko autisme.
Penemuan itu dibentangkan dalam satu persidangan di Baltimore, Maryland dan masih belum diterbitkan atau diteliti pakar lain, justeru penyelidik di Fakulti Kesihatan Awam John Hopkins Bloomberg mengingatkan hasil kajian itu ditafsirkan secara berhati-hati.
Walaubagaimanapun, kita sedia maklum wanita patut ambil asid folik awal ketika mengandung. Cara pengambilan vitamen tersebut perlu mengikut cadangan dos optimum suplemen ini sepanjang mengandung untuk menggelak risiko autisme.

Saturday, May 14, 2016

Selamat Hari Guru

~ GURU ~ Manusia paling syok sendiri di atas dunia.

Jadi cikgu ni, kita jadi syok sendiri. Masuk kelas tahun 1, tak kira mengajar apa pelajaran sekalipun, Math ke,BI ke, BM ke, PJK ke, mesti ada dalam buku teks part nyanyian dan lagu.

Maka, mahu tak mahu kena la menyanyi walau suara tu langsung tak sedap. Walau sumbang, walau piching ke laut,nyanyi saja. Tanya budak tahun 1, mesti diorang cakap suara guru sedap. Makin syok menyanyi!

Nak bagi penerangan,terkadang kena lukis gambar. Maka walau tangan sekeras batu, walau lukis ayam dah macam kucing, tetap perasan dan syok sendiri rasa lukisan tu cantik. Tambah2 bila ada murid puji,"wah, cantiknya cikgu lukis." Makin kembang hidung,makin syok sendiri dibuatnya.

Budak tahun 1, lukis camne pun diorang cakap cantik. Kalau tahun 4,5,6, memang kena kutuk la lukisan cikgu. Kalau sekolah menengah lagi la, mau tak lalu makan seminggu teringat kutukan anak murid.

Ni menjelang hari guru, makin menjadi-jadi perasaan syok sendiri ni. Majlis sendiri, sendiri yang beli hadiah, pastu buat2 tukar dengan rakan. Punya nak merasa dapat hadiah mahal sikit. Punya la teruja!

Buat jamuan, sendiri kutip duit, sendiri makan, kemudian sendiri pakat puji meriahnya jamuan itu. Sedapnya masakan diri sendiri. Oh,betapa syoknya puji diri sendiri. Lepas tu, buat la persembahan. Kononnya sempena hari guru. Sebenarnya untuk diri sendiri. Kan kita ni cikgu!

Maka bersajaklah,menyanyilah, berlakonlah. Penat lelah hafal skrip lakonan berminggu-minggu. Semata-mata nak buat persembahan untuk diri sendiri. Pastu suruh budak sorak. Suruh budak tepuk kuat-kuat. Pastu rasa bangga, hebat betul lakonan aku. Hebat sungguh aku deklamasi sajak. Ah,betapa syok sendirinya kita ni kan?

Tu belum kira Anugerah Guru Garang, Anugerah Guru Paling Popular, Anugerah Guru Paling Lawa, sendiri buat anugerah, sendiri beli medal, sendiri gembira bila menang. Tak ke syok sendiri orang panggil tu?

Lantak la orang nak kata profession ini profession syok sendiri ke apa. Janji aku bahagia. Janji aku gembira melayan budak-budak. Kerja sebagai guru ni bukan lagi sejenis pekerjaan bagiku, ianya adalah kecintaan. Cinta yang amat!
Korang bagaimana?

* Selamat hari guru buat semua guru-guru di Malaysia terutamanya guru-guru yang pernah mengajarku. Mohon redha segala ilmu dan mohon Allah ampunkan dosa kalian dan kita semua.
* Syok sendiri punya pasal, wish awal kat diri sendiri dan rakan sejawat. Huhu

Makanan anak autisme - Baik/Buruk

Rakan sekerja pak yoep ada berdiskusi dgn sesorang yang pakar dalam pemakanan mengenai pemakanan dan nutrien yang sepatutnya untuk anak autisme. Kebetulan beliau juga terjumpa artikel dibawah....



Menurut beliau anak² autisme terutama yg aktif dan sangat kurang tumpuan boleh menjadi normal dengan memberikan pemakanan yg betul terutama kalsium magnesium yg sememangnya terbukti merupakan nutrien yg kurang dlm badan anak² autisme...

Sebagai seorang guru p.khas beliau rasa patut utk berkongsi dgn semua ibu bapa maklumat ini......

Beliau telah berkongsi maklumat dengan pak yoep melalui message dalam FB kerana tiada berkesempatan nak berjumpa.

Antara maklumat yang hendak dikongsikan oleh beliau adalah seperti berikut:
Menurut pakar pemakanan kenapa anak autisme kadang² sukar dikawal adalah kerana pemakanan seharian mereka.....
Menurut pakar, kanak² autisme sememangnya kekurangan kalsium dan magnesium di dalam tubuh mereka ... fungsi kalsium dan magnesium yg tanpa kita sedar adalah utk menenangkan ....
Kanak² autisme perlu mengelakkan diberi makanan mengandungi MSG dan makanan susah lupus seperti makanan segera terutama nugget, sosej, fries dan seumpamanya... 
Kanak² autisme juga memerlukan salmon omega untuk keperluan tubuh mereka....
Elakkan juga memberikan daging beku atau ayam.....jika anak suka ayam bertukarlah kepada ayam kampung.... 
Seterusnya adalah makanan yg organik..... 
Protein sgt penting tetapi perlu bijak memilih protein yg baik terutama drp tumbuhan..


Tuesday, May 10, 2016

Di mana bumi dipijak

WAJIB BACA!! PERANCANGAN KAUM CINA (DAP, MCA, GERAKAN) TAWAN MALAYSIA DIDEDAHKAN!!!

Rencana ini adalah diterbitkan oleh sebuah majalah di London. Ditulis di dalam bahasa mandarin dan telah dialihbahasa oleh pelajar melayu yang belajar disana. Rencana ini telah disebarkan sekitar tahun 2006 dan kebenarannya telah terbukti.

TAJUK: 'BERSATULAH KAUM CINA'

Kita semua kaum Cina di mana sahaja kita berada mestilah berbangga dengan bangsa kita; samada Cina Amerika, Cina Singapura, Cina Taiwan dan Cina Malaysia. Kita mestilah mengekalkan identiti kita. Di Malaysia, kita mesti memberitahu anak-anak kita dan mengajar mereka cara-cara perjalanan halus.

Setakat ini oleh kerana kedudukan kita, kita tiada pilihan untuk memilih kerajaan yang majoritinya dikuasai oleh orang Melayu. Tetapi kita sedar dibidang perniagaan dan perindustrian, orang Melayu tidak ada melainkan mengekalkan bangsa kita (Cina) sebagai unsur utama meninggikan ekonomi Malaysia dengan meletakkan keutamaan Bahasa Mandarin atau Kantonis di dalam akhbar tempatan sebagai syarat penerimaan atau syarat kelayakan perlu. Maka orang-orang Melayu tentunya terpinggir dari bidang pekerjaan tersebut.

Jadi kita mengambil kesempatan ini atas kedudukan kita dan meminta hak-hak politik. Orang-orang kita yang bergiat di bidang pelajaran hendaklah pastikan bahawa generasi yang akan datang tidak akan diajar segala pengorbanan orang Melayu, terutama sekali dalam pelajaran sejarah, Ilmu Alam dan lain-lain mata pelajaran, baikpun di sekolah rendah mahupun di sekolah menengah.

Kita mesti mengajar anak-anak dan anak orang Melayu supaya mempunyai pendirian bahawa kejayaan itu bergantung semata-mata atas kebolehan. Untuk tujuan ini kerajaan Singapura yang kita harus banggakan kerana telah berjaya memecah-belahkan orang-orang Melayu dengan cara membahagikan mereka kepada banyak puak seperti Banjar, Acheh, Bugis, Mandaling, Boyan dan lain-lain.

Dari kesannya jiwa Rancangan ini, orang Melayu yang dulunya merupakan 19% daripada penduduk Singapura, sekarang hanya tinggal 10% sahaja. Sekarang mereka tiada pilihan melainkan memuji kerajaan Singapura kerana memberi mereka satu kestabilan, keadilan dan harapan untuk masa depan iaitu mana-mana bentuk yang kerajaan suka dan fikirkan, pasti mereka terima, sebabnya orang Melayu di sanatiada mempunyai suara lagi dan mereka akan tetap menemui kegagalan.

Sebagai orang Cina tulin, saya juga berbangga dengan cara yang dilakukan oleh En. Lim Chong Eu di Pulau Pinanguntuk memecah-belahkan orang-orang Melayu di sana. Beliau telah berjaya mengambil tanah-tanah orang-orang Melayu dan memajukannya sebagai kawasan perumahan dan perindustrian. Oleh kerana harga rumah-rumah itu terlalu tinggi bagi orang Melayu, mereka tiada keupayaan langsung untuk memiliki rumah-rumah tersebut. Polisi ini tidak sahaja harus dilakukan di Pulau Pinang, tetapi juga di lain-lain tempat selain bandar-bandar besar seperti Ipoh, Kuala Lumpur, Seremban, Melaka, Johor Bahru dan Kuantan. Kita orang Cina harus mara ke Alor Setar, Kangar, Kota Bharu dan Kuala Terengganu.

Tujuan kita ialah untuk menguasai segala kegiatan perdagangan yang berkaitan dengan bahan makanan, enjin, bank-bank serta pertanian. Alasan yang munasabah perlu dicari dan dikemukakan kepada kerajaan untuk menaikkan harga barang-barang keperluan harian. Inilah yang kita akan terus gunakan untuk mendapatkan kekuasaan politik di Malaysia. Oleh kerana kita telah kukuh di bidang Antarabangsa, kita mesti menganggap bahawa saluran penyebaran am yang ada pada kita. Setakat ini, dunia menganggap bahawa kerajaan Malaysia sekarang adalah anti Cina dan Pro-Melayu dan juga kita orang Cina ditindas. Orang Cina tersingkir dari kebanyakan peluang, itulah anggapan mereka. Juga bahawa kepakaran dan titik peluh kita telah tidak diberi dan mendapat ganjaran yang sepatutnya. Walau bagaimanapun, kebelakangan ini terdapat langkah-langkah yang diambil oleh elit-elit Melayu untuk mengubah gambaran ini dan menyuarakan apa yang sebenarnya berlaku.

Kita sebaliknya mematahkan langkah-langkah itu sebelum ianya berjaya dilaksanakan. Dalam bidang politik, orang-orang Cina haruslah bergembira dengan perpecahan demi perpecahan terlibat di kalangan orang-orang Melayu dengan keluarnya Pas dari Barisan Nasional, keluarnya ahli UMNO ke parti KeAdilan dan semakin perpecahan itu menguntungkan kita.

Saya sebagai orang Cina, sangatlah bergembira untuk memberitahu anda bahawa salah satu sebab penyingkiran itu adalah jarum dan tindak-tanduk teman-teman kita Gerakan dan MCA di dalam Barisan Nasional dan DAP dari luar. Sekarang tibalah masanya untuk kita menanam perasaan benci di kalangan orang-orang Melayu terhadap pemimpin mereka. Kalau kita bijak menjalankan operasi kita, kita akan berjaya mengasingkan Perdana Menteri sekarang ini yang terlalu jujur menjadi seorang Ahli politik. Kalau kita orang-orang Cina bersatu, kita berjaya memecah-belahkan Dato' Sri Dr. Mahathir Mohamed dengan Dato' Sri Anwar Ibrahim, kumpulan Abdullah Ahmad Badawi dengan Kumpulan Najib Tun Razak.

Apabila British meninggalkan Malaysia, pemerintahan adalah di tangan beberapa orang Melayu pilihan. Kita ketahui bahawa pemimpin-pemimpin Melayu ini kiranya disukai oleh orang Melayu sendiri. Pada keseluruhannya, mereka adalah orang-orang miskin tetapi bernafsu besar. Kita berkeupayaan memberikan apa yang mereka mahu. Kita akan terus mendapat apa yang kita kehendaki dari mereka. Kemudian sesudah kita memberi mereka secukupnya, kita akan mendedahkan mereka ini. Kita akan meminta mereka supaya dilucutkan daripada jawatan-jawatan mereka. Kita tidak akan rugi apa-apa dengan pemecahan itu, malah menguntungkan orang-orang Cina. Pekerjaan ini mesti dijalankan dengan licin, supaya intelek-intelek Melayu tidak akan menyedarinya.Setakat ini kawan-kawan kita di bidang perniagaan telah berjaya mengenepikan Dr Mahathir, Dr Abdul Rahman Yaakob dan semua pelampau-pelampau dalam UMNO termasuk juga sector kerajaan.

Kita orang-orang Cina harus bangga kerana orang-orang Melayu yang menerima rasuah ini telah diletakkan di badan-badan berkanun. Di UDA kita telah mendapat keuntungan yang banyak walaupun orang kita nombor dua di situ. Mereka yang tidak mempunyai pandangan yang kuat akan terus sanggup menjual orang-orang dari bangsanya sendiri, kiranya mereka diberi apa yang mereka kehendaki dan kita pula hendaklah menggunakan kelemahan mereka ini untuk kepentingan diri kita.

Kita akan gagalkan mereka dengan Tentera Darat, Laut dan Udara. Kita akan terus gagalkan mereka dalam polis. Kita telah buktikan bahawa tanpa kita orang-orang Cina, mereka tidak akan mendapat apa-apa maklumat berkenaan dengan kegiatan Komunis. Kita juga perlu bekerjasama dengan pergerakan di bawah tanah kerana tujuan kita adalah sama iaitu menguasai Malaysia.

Kepada kita, caranya tidak lain sama ada menerusi politik atau perjuangan bersenjata. Satu perkara lagi yang patut kita gunakan adalah kebencian yang ada pada orang-orang Melayu dengan Sultan-Sultan mereka. Kita mesti menguatkan lagi kebencian ini supaya apabila orang-orang Melayu tidak mempunyai kepercayaan terhadap Sultan-Sultan mereka, mereka akan hilang suatu simbol perpaduan dan kita dengan mudah sahaja dapat membawa mereka kepada kemusnahan mereka sendiri.

Untuk membuktikan apa yang saya katakan, sebagai seorang Cina, kita tahu kerajaan Malaysia sekarang lemah. Kelemahan ini terbukti dengan kegagalan mengawal harga barang-barang keperluan. Kita boleh menurun mana-mana cukai dengan menurunnya harga buah oren menjelang Tahun Baru Cina, tetapi kerajaan tidak berbuat demikian apabila tiba Hari Raya orang-orang Melayu kerana saya tidak pernah ingat harga buah Kurma diturunkan menjelang Hari Raya.

Pemimpin-pemimpin Melayu bertujuan untuk menolong orang-orang melayu dalam rancangan Malaysia ke-7. Kita orang-orang Cina harus menunjukkan sokongan kita terhadap rancangan ini kerana kita tahu mereka tidak akan mencapai matlamatnya. Di sebaliknya, apabila mereka hendak memajukan rancangan Felda, kita orang-orang Cina akan mendapat keuntungan melalui pembinaan jalan, pembinaan bangunan, pembinaan rumah-rumah, parit, pemotongan pokok, penyediaan tanah dan lain-lain.

Segala bentuk pembangunan akan membawa keuntungan kepada orang-orang Cina, yang juga bermakna kejayaan serta kekayaan orang-orang Cina akan bertambah. Sekarang ini saya percaya, orang-orang Cina sudahpun memegang 60% daripada kekayaan negeri ini termasuklah tanah. Sebaliknya orang-orang Melayu hanya memegang 3% berbanding 4% kepunyaan asing.

Kita tidak boleh berpuas hati. Kita orang Cina hendaklah mendapatkan kekayaan orang-orang asing ini sebelum ianya jatuh ke tangan orang-orang Melayu. Taktik kita memberi saham kosong kepada orang-orang Melayu hendaklah disambung terus kepada orang-orang Melayu ini dan akan mengenepikan orang-orang Melayu lain daripada memasuki bidang kewangan terutamanya sebagai akauntan.

Di bidang pelajaran kita mesti mewujudkan Universiti Merdeka secepat mungkin. Kita mesti terus menghantar beribu-ribu anak-anak kita ke Hong Kong, Taiwan , Amerika atau di mana-mana di dunia ini. Apabila mereka pulang kita akan memasukkan mereka di sektor-sektor Swasta yang mengandungi 80% daripada peluang pekerjaan. Oleh kerana keadaan ini, kerajaan sekarang ini yang pro-Melayu tidak akan berjaya menguasai keadaan pasaran. Petani-petani yang terdiri dari 75% orang-orang Melayu terus tidak bertanah. Nelayan akan tetap miskin oleh kerana pegawai-pegawai kerajaan mereka sendiri sudah tidak boleh dipercayai lagi.

Orang Cina harus menolong untuk memusnahkan segelintir pegawai-pegawai Melayu yang dedikasi dengan membawa mereka ke golongan kita. Kita dengan demikian diharapkan akan membuat mereka gagal dalam tujuan asal mereka. Ini kita pastikan lakukan dengan usaha bersama antara sektor swasta atau kerajaan.

Beberapa di kalangan Cina mungkin bertanya sama ada boleh atau tidak mengambil alih negara ini dengan pasukan tentera. Saya menjawab, mereka hanya general-general bodoh. Lihatlah sahaja kelulusan mereka dan pengalaman mereka dan lihat pula apa yang berlaku di Indonesia. Di Indonesia mereka semua boleh dibeli. Jadi, setelah kita memegang kuasa politik, kita boleh ketepikan pasukan tentera ini.

Kita orang-orang Cina mempunyai kebolehan untuk bermuka manis dan dipercayai oleh orang-orang Melayu dan kita harus memainkan peranan kita dengan baik. Kita akan terus bermanis muka dengan berkawan bersama mereka kerana waktu ini kita belum boleh menunjukkan niat dan belang kita yang sebenar.
Contoh yang paling konkrit kita mengalami kekalahan teruk dalam atasan dan saya tahu apa yang ada di dalam otak mereka dan apa yang difikirkan. Pada keseluruhannya, pemimpin-pemimpin sekarang sedang takut menemui pengundi mereka.
Kita mesti n tenaga dan usaha mematahkan mereka dengan cara perlahan-lahan. Pada masa yang sama juga kita mesti perkuatkan dan mengapi-apikan risauan kesangsian orang-orang Melayu terhadap pemimpin-pemimpin mereka. Ini kerana terlalu jelas ketidakstabilan dan kemiskinan masyarakatnya. Akhirnya diharapkan mereka ini n berminat untuk mengundi dan membiarkan takdir yang menentukannya.
Kita akan membuat penentuan ke atas mereka dan masa depan mereka kerana orang-orang Cina akan menjadi pemimpin-pemimpin mereka itu.

Oleh Dr. Ng. Seng

p/s: Perkara inilah yang merisaukan aku sebenarnya. Perpecahan antara bangsa Melayu itu sendiri. Bersatulah Melayu! Jangan kerana gilakan kuasa hingga Tanah Melayu tergadai!!!!

Saturday, May 7, 2016

Fakta Ais dari kacamata Attitude Therapy


Ais adalah air dalam keadaan yang berbeza iaitu pepejal.
Molekul2 air telah tersusun rapat pada suhu rendah hingga membentuk pepejal ais.

Apabila molekul2 unsur dan bahan bercampur dengan ais , molekul2 juga akan tersusun rapat.
Susunan2 teratur molekul2 zarah2 dapat menghasilkan tenaga dan fungsi.

Atom2 karbon boleh wujud dalam berbagai bentuk kerana kepadatan dan susunan molekul2nya spt arang, kayu dan intan.

Semakin cantik susunan atom semakin kuat tenaga yang tersimpan.

Dalam rawatan vibration AT amat mementingkan suhu yang rendah kerana getaran gelombang akan dihantar dengan pantas dan cekap pada suhu rendah.

Suhu tinggi menyebabkan peruwapan dan kekeringan.
Mengapa kita perlu peti sejuk untuk penyinpanan bahan makanan kita?
Makanan dan sayuran boleh tahan lama dalam suhu sejuk kerana bakteria dan kuman tidak boleh hidup membiak dalam suhu sejuk.

Teknologi suhu sejuk boleh membantu memanjangkan usia sesuatu bahan.

Tubuh badan yang panas amat tidak seimbang kerana bakteria aktif mengganggu siatem tubuh.

Badan hendaklah sentiasa disejukkan dan elakkan ambil minuman dan makanan yang panas.

Attitude Therapy care4U2.F

Friday, May 6, 2016

Vitamen sembuhkan autisme


Terima maklumat daripada rakan sekerja.

"Saya ada berdiskusi dgn sesorang yang pakar dalam pemakanan mengenai pemakanan dan nutrien yang sepatutnya untuk anak autisme. Kebetulan terjumpa artikel dibawah....menurut beliau anak² autisme terutama yg aktif dan sangat kurang tumpuan boleh menjadi normal dengan memberikan pemakanan yg betul terutama kalsium magnesium yg sememangnya terbukti merupakan nutrien yg kurang dlm badan anak² autisme...sebagai seorang guru p.khas saya rasa patut utk berkongsi dgn semua ibu bapa maklumat ini......sekiranya ada yg berminat utk mengetahui lebih lanjut boleh pm saya secara personal kerana panjang untuk ditaip di sini...hihi"

Perlu dimanfaatkan perkongsian ilmu ini terutama ibubapa yang mempunyai anak-anak autisma dalam kategori autisme yang mempunyai ciri-ciri yang terlampau aktif seperti anak admin semasa masih kecil. Alhamdulillah, sekarang dah semakin stabil apabila usianya dah semakin meningkat remaja. Tidak perlu berkejaran seperti sebelum ini. Letihnya ketika itu. Terpaksa menjadi bodyguardnya sepanjang masa samada di dalam atau di luar rumah. .... Tkasih Pn Imah Juli




Mungkin kita boleh search berkaitan maklumat di atas untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut untuk dimanfaatkan untuk anak autisme masing-masing. Nak hubungi pn Imah pun boleh. Jika tak keberatan boleh dapatkan maklumat dgn pakar pemakanan.

Wednesday, May 4, 2016

Aku hanya guru pendidikan khas

Saya cuma cikgu pendidikan khas..

Saya bahagia mengajar anak2 istimewa walau ada yg memandang sepi.

Kami tak mampu melahirkan anak didik yang setiap tahun mengemparkan sejarah sekolah dengan kejayaan cemerlang, tapi kami bangga andai anak didik kami mampu memegang pensil untuk menulis, mampu membaca setelah cikgu2 lain merungut tentang murid2 sudah berumur belasan tahun tidak mampu membaca.

Malah kami bangga dengan kejayaan kecil anak2 didik, yang asalnya tidak tahu memegang senduk, pisau, gunting mlh lain2 alatan dengan betul.

Kami hanyalah komuniti kecil, kamilah pengetua, guru2 kanan, guru akedemik, guru hem, guru kokurikulum, guru disiplin, penjaga, pengasuh, emak, ayah, saudara malah kamilah teman bergaduh anak2 didik kami.

Tak perlu pandang hina pada anak2 istimewa kerana kita tak tahu di mana penghujung jalan cerita kita.

Jangan dibangga dengan kesempurnaan kita, andai Allah menarik nikmat yang diberi samada fizikal, penglihatan, pendengaran malah percakapan, kita pun tergolong dalam kalangan org istimewa...

#sayabanggajadicikgupendidikankhas

Tuesday, May 3, 2016

Faqihah terjirus air panas

Semalam, dalam jam 5.30 ptg Faqihah menghadapi kemalangan. 

Terjirus panas pada anggota badan semasa dia memindahkan air panas ke dalam bekas. Rujuk ke klinik Shatin. Dapat MC selama 3 hari.

Sesemenjak ini, Faqihah amat rajin melakukan kerja-kerja rumah. Pelbagai kerja rumah dilakukannya termasuk memasak air panas. Dilarang tapi tetap dilakukannya tanpa disedari.


Ragam anak autisme lepas cuti sekolah.

Lepas cuti ni biasa susah sikit pujuk anak masuk sekolah balik..boleh share x cara ibu bapa kt sini pujuk anak..arini adam ponteng..ayah dia ugut.".x sekolah x boleh ikut ayah keluar rumah..dia cakap"ok duduk rumah"..ayah dia keluar rumah dia rilek jer dok dlm bilik..hmm..camne ye..😔

Di atas adalah situasi yang sering dihadapi oleh ibubapa yang mempunyai anak-anak autisme.

Kebiasaannya, jika dihantar ke sekolah, mereka akan tantrum yang sukar untuk dikawal oleh sesiapa. 

Apakah yang wajar dilakukan untuk mengatasi masalah ini.

Terdapat beberapa cadangan daripada laman FB Kelab Anak Autisme kendalian pak yoep.

Sunday, May 1, 2016

Autisme... Bapa menghilangkan diri

Dah jadi rencah kehidupan. Semasa senang dikongsi bersama. Apabila kesusahan mereka akan melarikan diri. Membiarkan insan terkontang-kanting menguruskan kehidupan sendirian.

"Kenapa nasib si ibu dan anak yang ada anak istemewa di tinggal kn....adakah si ayah tidak redha,adakah tidak menerima takdir dan amanah yg di berikan...kami pun perlukan sokongan...kekuatan untuk dikongsi....?????"


Ungkapan seorang ibu yang mempunyai anak-anak autisme. Buka sorang anak autisme tapi ada tiga. Tak dapat bayangkan bagaimana nak menguruskan anak-anak autisme ini berseorangan tanpa kehadiran seorang suami.


Kehidupan perlu diteruskan. Rezeki ada di mana-mana. 


Sama-sama kita berdoa agar ibu ini terus diberikan kekuatan untuk mendidik anak-anak autismenya. Allah akan terus merahmati kehidupannya.


Ameen.

Superstudy

28 Apr 2016. Haziq dan kak long ikuti program motivasi superstudy di Kepala Batas, Penang sebagai persiapan upsr 2016 dan spm 2017.

Bergerak jam 4.30 pagi, sampai di lokasi jam 8.45 pagi. Tempoh masa perjalanan begitu lama disebabkan jumlah pengguna lebuhraya amat ramai. Berlaku kesesakan di lebuhraya terutama di RnR dan tol Juru. Pengguna ambil kesempatan bercuti di kampung sempena cuti Hari Pekerja.

Program bermula jam 9 pg hingga 5 ptg. Pak yoep lepak kat masjid Abdullah Pahim Kepala Batas. Ada majlis pertandingan hafazan peringkat negeri. Ptg pak yoep layan civil war di panggung wayang.

Perjalanan balik 2 jam aje.

Respon anak, ilmu diperolehi amat bermanfaat. Moga jadi pedoman untuk persiapan exam upsr dan spm kelak.

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!