Wednesday, November 30, 2016

Autisme mudarat jika tak dirawat


SUNGAI PETANI - Ramai tidak menyedari bahawa penyakit  autisme mampu membawa kemudaratan sehingga ke tua jika tidak dirawat.

Guru Penyelaras Program Pendidikan Khas Sekolah Kebangsaan Bukit Kiara, Shahnar Suriyati Shuib berkata, pendedahan mengenai autisme perlu kepada masyarakat terutama ibu bapa yang tidak menyedari anak mereka terdiri daripada golongan tersebut.

Menurutnya, tanpa disedari, anak yang mempunyai autisme ini sukar menerima pelajaran seperti rakan normal malah sering ketinggalan bukan sahaja dalam pelajaran tetapi komunikasi bersama rakan seangkatan.

“Tidak boleh menunggu lama untuk membeli makanan biarpun sudah meningkat dewasa, sikap yang seolah-olah berlagak, pekak dan bisu, tidak boleh terima perubahan dan boleh bertindak sesuka hati, antara ciri mereka yang autisme.

“Jika tidak dirawat, kanak-kanak autisme ini dipaksa melalui peraturan yang tidak disukai sehingga dewasa.

"Malah ciri-ciri autisme pada diri mereka mungkin tidak banyak tetapi sedikit,” katanya.

Segera jumpa doktor jika ada ciri autisme

Menurut Shahnar Suriyati, ada kalanya waris tidak memahami, kurang ilmu tentang autisme atau tidak mahu menerima kenyataan bahawa anak mereka mempunyai ciri-ciri autisme.

"Tindakan itu hanya akan memudaratkan mereka dan anak mereka.

"Ibu bapa perlu bawa anak mereka jalani pemeriksaan doktor, kenal pasti tahap yang dihadapi, lakukan ujian melalui saringan untuk mengetahui sama ada anak mereka penghidap autisme atau sebaliknya," katanya.

Sementara itu, Shahnar Suriyati berkata, golongan itu mempunyai peluang pendidikan dan kerjaya yang cerah sekiranya dibimbing dan digilap malah bakat luar biasa yang dimiliki ada kalanya mampu menjadikan mereka lebih cemerlang.

“Melalui pembacaan, hanya sebahagian kecil sahaja autisme berjaya dibawa ke dunia kita yang selebihnya memerlukan penjagaan rapi sehinggalah ke tua,” katanya.

Dalam pada itu, Shahnar Suriyati menyatakan, jika anak-anak autisme tidak dibimbing, ia berisiko mendatangkan bahaya kepada diri sendiri dan orang lain, bertindak di luar batasan atau tidak dapat dikawal.

Sentiasa raikan pesakit autisme

Dalam perkembangan lain, Hari Autisme Sedunia Program Pendidikan Khas Integrasi diadakan di sekolah itu, kelmarin.

"Biarpun hanya dua daripada 18 murid menghidap autisme, kami tetap meraikan mereka.

"Malah kita mahu memberi kesedaran kepada komuniti agar tidak memandang enteng kepada anak-anak autisme ini," katanya.

Hari austime disempurnakan guru besar, Azizah Abd Aziz.

Hari Kesedaran Autisme Sedunia disambut setiap tahun seluruh dunia pada 2 April, di mana warna biru sebagai tema warna tema sambutan berkenaan.


Sumber - Sinar Harian

Tuesday, November 29, 2016

Senarai semak sesi awal persekolahan

Berikut adalah senarai semak yang boleh dijadikan panduan untuk persiapan sesi persekolahan akan datang bagi memastikan sesi persekolahan akan berjalan dengan lancar.


Bil
Perkara
Tindakan
Catatan
34.
Semua senarai semak persiapan dan  keperluan sesi persekolahan baru 2013
-Takwim sekolah
-Jadual Waktu
-Jadual Guru Bertugas
- Senarai tugas guru tugas khas
- Jadual pencerapan guru
-Buku Rekod mengajar
-Jadual Kedatangan pelajar
-Buku kedatangan guru dan staf bukan guru
-Senarai guru yang diperlukan
-Buku rampaian pelajar
-Buku resit
-Buku SPBT terutama bagi pakej & subjek baru
- Jadual Kelas Induk, carta
  BBM, Sudut Mata Pelajaran
  dan papan STAD
- penyapu, pencodok, kapur,
  papan hitam, bakul sampah 
-dll yang difikirkan perlu mengikut bidang masing-masing
GB
PK1
PK HEM
PK KK
Semua ketua panitia dan juga guru-guru lain diminta untuk memaklumkan kepada semua Penolong Kanan sekiranya ada keperluan-keperluan tetentu untuk tahun 2013.
Contoh seperti mungkin perlu masukkan buku laporan SEGAK atau buku laporan PEKA sebagai keperluan murid untuk tahun2013 dsbnya. Sila bincang dalam mesyuarat panitia dan buat keputusan segera.
Semua guru boleh juga kemukakan cadangan-cadangan penambah-baikan yang difikirkan perlu untuk tahun 2013 dari semua aspek dan kelemahan-kelemahan yang perlu diatasi.

Semua cadangan penambahbaikan boleh di email terus kepada guru besar dan penolong-penolong kanan

Monday, November 28, 2016

Setahun di PPKI skpi


Mengejutkan. Jun 2014 dipindahkan bertugas ke ppki skgtgb Gopeng hanya 5 tahun menceburi bidang pendidikan khas. Oktober 2015 diberitakan bakal dipindahkan ke ppki skpi. Disahkan pindah ke ppki skpi pada November 2015. Mula bertugas di ppki skpi pada 3 Jan 2016.

Atas dasar apa perpindahkan dibuat tidak pasti. Hanya setahun setengah sahaja berada di ppki skgtgb. Memang mengejutkan pelbagai pihak. Suatu perpindahan yang amat menyeronokkan. Mengapa?

Setelah sekian lama melalui perjalanan yang jauh. Melangkau masa 30 minit, kini perjalanan ke tempat kerja hanya 8 minit sahaja. Alhamdulillah. Itu rezeki namanya.

Cabaran. Kehadiran pak yoep di ppki skpi macam sukar diterima oleh guru-guru di sana. Sebagaimana serupa dengan mula-mula pak yoep masuk ke ppiki skgtgb. Mengapa?

Hanya kerana pak yoep melakukan beberapa perubahan yang ketara dalam aspek pengurusan dan pentadbiran ppki terutama berkaitan dengan aspek dokumentasi. Mungkin juga watak pak yoep nampak garang, sombong, tegas dan sukar didekati. Sebenarnya tidak... Tak kenal maka Tak cinta.

Banyak penambahbaikan perlu dilakukan di ppki skpi. 

Guru-guru di sana sering mengeluh, merasakan ppki dianak-tirikan oleh pihak sekolah. Sering dipersalahkan. Mengapa?

Dalam pemerhatian sepanjang setahun, segalanya berpunca dengan ppki sendiri. Alhamdulillah, dalam tempoh setahun ini, tiada lagi kedengaran rungutan guru-guru ppki merasakan diri mereka dianak-tirikan dan dipersalahkan.

Jurang dan hubungan antara guru-guru ppki dan aliran perdana telah dapat dirapatkan. Rasa kekitaan telah mampu diwujudkan.

Moga ianya mampu dikekalkan untuk tahun-tahun mendatang.

In shaa Allah.


Isteriku terbaik di malaysia - Pertandingan PBT


Diberitakan semalam oleh ketua jabatannnya, isteri pak yoep telah dinobatkan selaku JOHAN dalam Pertandingan Tandas Tercantik bagi PBT seluruh Malaysia dimana isteri pak yoep telah membuat pelan tandas tersebut mewakili Dewan Bandaraya Ipoh. tandas tersebut telahpun siap dibina. Tiada kesempatan untuk pak yoep untuk ambil gambar tandas tersebut buat masa ini.

Beliau memaklumkan bahawa pelan tandas tersebut tidak dijangka dipilih pertandingkan. Beliau melukis alar kadar sahaja. Melaksana tugas seperti biasa sebagaimana diamanahkan. Tidak sangka menjadi johan pertandingan malah tidak tahu pun ianya dipilih untuk dipertandingkan.

Beliau bersama dengan ketua jabatannya akan hadir dalam majlis penganugerahan tersebut pada  2 Dis 2016 (Sabtu). Dalam pertandingan tersebut, hadiah yang bakal diterima selain sijil ialah wang tunai berjumlah RM 3,000.00.

Tahniah! Setiap kerja yang dilakukan dengan jujur dan ikhlas pasti ganjaran akan diterima samada di duania atau akhirat.




Sunday, November 27, 2016

Ubah persepsi Masyarakat tentang Autisme

Sukar, mustahil dan tiada peluang untuk sembuh. Ia antara beberapa komentar di laman sosial kala isu autisme diketengahkan.
Nyata komen itu menunjukkan betapa ceteknya pemahaman sebahagian masyarakat Malaysia mengenai penghidap autisme ini.
Autisme dihidapi kira-kira satu peratus daripada penduduk dunia dan berdasarkan statistik dikeluarkan Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat (CDC), satu daripada 68 kanak-kanak dilahirkan dengan keadaan itu.
Ketika ini usaha meningkatkan kesedaran masyarakat mengenai autisme giat dianjurkan di seluruh dunia dan menampilkan pelbagai aktiviti untuk menyalurkan ilmu kepada guru, pekerja kesihatan serta ibu bapa cara yang sesuai atau efektif dalam mengendalikan penghidap autisme.
Apakah sebenarnya autisme? Autisme ialah masalah perkembangan sepanjang hayat yang memberi kesan kepada cara individu terbabit berinteraksi dengan persekitarannya selain daya kemahiran sosial dengan orang lain.
Segelintir penghidap autisme masih boleh menjalani kehidupan normal. Bagaimanapun, sesetengah lain berhadapan kesukaran, cabaran dan memerlukan sokongan pakar secara berterusan.
Cabaran utama bagi penghidap autisme merangkumi komunikasi sosial, interaksi sosial, sikap tertumpu pada sesuatu saja serta perlakuan dan minat yang berulang-ulang.
Rawatan konsisten dikenal pasti sebagai langkah penting untuk memastikan masa depan terbaik buat kanak-kanak autisme selain menggalakkan masyarakat menerima golongan itu dengan terbuka.
Malangnya, individu dewasa autisme sering berhadapan dengan diskriminasi yang wujud akibat kurangnya pengetahuan mengenai autisme ini.
Sikap toleransi yang biasanya ditunjukkan kepada kanak-kanak autisme, kurang atau langsung tiada pada individu dewasa yang turut berada dalam keadaan sama.
Keadaan itulah yang cuba diubah Persatuan Kebangsaan Autisme Malaysia (NASOM) menerusi pelbagai aktiviti serta kempennya hampir setiap bulan.

#HMetro

Saturday, November 26, 2016

Faqihah menulis

The Story of Mowgli
An adaptation from the collection of children's stories "The Jungle Book" by Rudyard Kipling, this series follows the adventures of the 10-year-old boy named Mowgli was a man-cub who is raised by the wolves in the jungles of India. His birth mother died when he was a baby. He explores the world and learns about living life in the wild with his friends Baloo, Bagheera and Kaa. His birth mother died when he was a baby. His friends, fatherly bear Baloo and playful panther Bagheera. They live in the Indian jungle where many dangers lurk, such as the mighty Bengal tiger Shere Khan. The inquisitive Mowgli often gets himself into trouble and can't resist helping animals in danger or solving other problems.
Characters
Main characters
·    Mowgli (voiced by Emma Tate) is a ten-year-old boy who living in the jungles of India and adopted by the wolf pack led by Akela when he was young. His birth mother had died of killed by the Bengal tiger named Shere Khan when he was a baby, so Raksha became his adoptive mother and took care of him. He keeps a tiger claw which he as a pendant which he took in a battle from the man-eating tiger Shere Khan.
·    Bagheera (voiced by Sam Gold)
·    Baloo (voiced by Jimmy Hibbert) is a wise big brown bear who wore .
·     
·    Wolves
·    Daruka (voiced by Aaron Albertus) is the adoptive father of Mowgli and Raksha’s mate. Although Mowgli usually lives with Baloo and Bagheera, he visits Daruka's family sometimes. In the Disney film, Daruka's name is Rama.
·    Raksha (voiced by Prudence Alcott) is the adoptive mother of Mowgli and Daruka’s mate. She is beautiful, kind, gentle, brave and motherly. At the time, Mowgli’s birth mother had died, so Raksha became Mowgli’s adoptive mother to took care of him.
·    Bala (voiced by Richard Epcar) is the adoptive brother of Mowgli and Lali’s younger brother. He is fun-loving, kind, stubborn, caring and protective.
·    Lali (voiced by Danny Katiana) is the adoptive sister of Mowgli and Bala’s elder sister. She is tomboyish, energetic, loving, kind, and outspoken.
·    Akela (voiced by Joseph J. Terry) is the leader of the wolves


keluarga abang adib


Dalam kenangan sepanjang 6 bulan berada di Bukit pelandok, Negeri Sembilan. Ketika itu pak yoep berkerja sebagai pelatih penolong pengurus di ladang sawit syarikat perladangan Gutrie. 

D:\Instagram_adib_files\14596669_567878643420245_2905934169068535808_n.jpg

buat masa ini, gambar di atas belum mampu dicopy.

Friday, November 25, 2016

Jejak kasih faqihah di Brighter Future

Hadir dalam program anjuran Brighter Future School, gembira faqihah dapat berjumpa Teacher Ruby semula. Faqihah dan Teacher Ruby tidak dapat dipisahkan. Kerinduan antara mereka berdua sentiasa membara. Dalam kesempatan yang ada, pasti kami akan bawa Faqihah berjumpa Teacher Ruby. Faqihah telah mendapat didikan terbaik di sini bermula umurnya 4 tahun.




Jejak kasih di Program Brighter Future School. Mengimbau kenangan faqihah berada di sana bermula umurnya 4 tahun. Didikan terbaik Faqihah terima di sini. Terima kasih Teacher Ruby dan semua Staf Brighter Future. Terima kasih juga diucapkan kepada teacher Ruby kerana menggunakan lukisan faqihah sebagai logo Brighter Future.


Kerisauan dan Doa seorang ayah


Kadang2 bila terfikir ttg XXXX (anak istimewa autism), 

Ape akan jd kpd dia jika kami selaku mak ayah dia meninggal...

Siapa dan boleh kah yg ada menjaga XXXX

Berdasarkan 1 pengalaman baru2 ni, ada seorg OKU bekerja sebagai guard dan berumur lingkungan 50an, mati seorg diri tanpa mendapat layanan atau kebajikan sebaiknya ketika guard tersebut masih hidup. 

Tempat tinggal sebuah bilik kecil di sudut di belakang rumah arwah mak ayah beliau, bertilamkan tilam arwah mak, disisihkan adik beradik, dilarang mendapat rawatan kesihatan yg sewajarnya oleh adik beradik, gaji beliau diambil abg, belanja mkn mendapat ihsan org lain yg mengenali beliau. 

Sehingga, apabila beliau mati pun, kematian beliau disenyapkan oleh adik beradik. 

Sadisnya kisah seorg anak OKU yg benar2 berlaku didepan mata saya. 

Utk XXXX anak ku, sesungguhnya abi dan umi risau sgt perkara sedemikian berlaku kpd XXXX, setakat ini belum ada lg yg abi dan umi nmpk yg ade menyayangi XXXX sepenuh hati...

Abi dan umi hanya mampu berusaha setakat yg ada dan berdoa serta terus berdoa demi arif. 

Mudah2an Allah memudahkan hidup XXXX selepas ketiadaan kami. 

Mintak dijauhkn segala perkara yg tidak baik berlaku kpd XXXX

Ya Allah, hanya Engkau mengetahui kerisauan hati kami...mudahkan lah hidup anak istimewa kami slps ketiadaan kami nnti..

Jauhkan lah segala hasad dengki, tamak haloba org ke atas, 

Hatta adik beradik XXXX serta sepupu yg ada. 

Kpd Mu aku berserah Ya Allah. 

Yang benar, 


XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kuantan, Pahang
15 Nov 2016 

Wednesday, November 23, 2016

1001 cabaran guru pendidikan khas


SEORANG guru memberi tunjuk ajar cara yang betul bermain permainan khas kepada beberapa pelajar OKU semasa belajar di kelas Pendidikan Khas di SMK Kolombong, baru-baru ini.


KOTA KINABALU 21 Jan. – “Sayalah Ultraman Gaia cikgu,” kata seorang pelajar dengan begitu bersungguh-sungguh sambil melakukan aksi watak adiwira kartun itu sebaik sahaja tiba ke sekolah hari ini.
Pelajar yang menghadapi masalah hiperaktif itu merupakan salah seorang pelajar pendidikan khas yang sering meluru masuk ke bilik Guru Penolong Kanan Pendidikan Khas, Sekolah Menengah Kebangsaan Kolombong, Alizah Abdul Malek tidak kira masa.
Alizah bagaimanapun secara spontan terus melayan kerenah pelajar berkenaan tanpa sedikit pun menunjukkan rasa marah malah memujuknya masuk ke dalam kelas.
“Ya.. Cikgu tahu kamu Ultraman Gaia, tetapi sekarang waktu kamu belajar, jadi kamu kena masuk dalam kelas,” pujuk Alizah dengan lembut.
Itulah antara cabaran yang harus dilalui oleh guru pendidikan khas yang pastinya memerlukan kesabaran yang tinggi dan menurutnya, tugas itu sebenarnya begitu unik dan menarik malah tidak terhad kepada di dalam kelas semata-mata.
“Saya bukan sahaja mengajar di sekolah, malah saya pernah diminta oleh ibu bapa pelajar supaya menelefon dan mengejutkan anak mereka yang enggan ke sekolah.
“Alhamdulillah selepas dia mendengar suara saya murid berkenaan bangun dan kemudiannya tidak berapa lama dia datang ke sekolah dan mengucapkan selamat pagi kepada saya,” cerita Alizah sambil tersenyum.
Beliau yang berpengalaman sebagai guru biasa sebelum ini memberitahu, tugas mengajar pelajar pendidikan khas ini amat berbeza dan lebih mencabar.
Alizah memberitahu, secara kesimpulannya tugas guru pendidikan khas ini sebenarnya mempunyai 1,001 macam cerita.
Katanya, selain berhadapan pelbagai tingkah laku pelajar mereka juga berhadapan tindakan agresif sesetengah pelajar yang perlu ditangani dengan baik.
“Ada pelajar yang terlalu aktif pernah hilang menyebabkan guru-guru terpaksa mencari hingga ke bandar Inanam.
“Ada juga yang memanjat pokok dan kita terpaksa memujuk supaya pelajar berkenaan turun dengan selamat,” katanya.
Tambah beliau, menjadi guru pendidikan khas juga memerlukan setiap guru melayani kerenah pelajar dengan penuh berhemah.
Katanya, kaedah memujuk adalah cara terbaik berbanding memarahi pelajar yang boleh menyebabkan mereka bertindak agresif.
Dalam pada itu, seorang lagi guru, Donny Chin berkata, mendidik pelajar kelas pendidikan khas bukan sahaja memerlukan kesabaran tetapi perlu pendekatan kreatif dan kritis dalam pembelajaran.
Katanya, ini kerana setiap pelajar pendidikan khas di dalam sesebuah kelas memerlukan kaedah pengajaran tersendiri.
“Selain itu kita kadangkala perlu berhadapan sikap sesetengah ibu bapa yang menaruh harapan yang begitu tinggi terhadap guru untuk mengubah anak-anak mereka.
“Kita tahu had anak mereka bagaimanapun kita mencuba sedaya upaya memberi yang terbaik,” ujarnya.
Sementara itu, seorang ibu, Dayang Kianhing, 40, berkata, prestasi yang ditunjukkan anaknya selepas mengikuti program ini amat memberangsangkan.
Malah katanya anaknya yang menghadapi masalah hiperaktif dan pertuturan juga telah menunjukkan minat belajar setelah dihantar ke SMK Kolombong.
“Saya lihat anak saya kini bukan sahaja boleh mengurus diri tetapi sudah pandai menghafal surah al-Fatihah dan bersolat.
“Saya juga bersyukur kerana anak saya lebih berminat ke sekolah berbanding sebelum ini semasa bersekolah di Labuan dan Sandakan,” ujarnya

Sumber:http://ww1.utusan.com.my/utusan

Monday, November 21, 2016

Salah-fahan tentang Rezeki




Ramai yang lupa.
📍Kekadang kita berfikir soal rezeki dengan tidak adil..maka kita cemburukan gaji,elaun dan pendapatan tambahan kawan kita yang bekerja ditempat lain atau bekerja lebih masa dengan berniaga dan sebagainya yang dilihat lebih besar dari kita. Kita rasa resah melihat orang lain.
📍Ingat! Rezeki itu bukan sahaja di slip gaji atau pada jumlah angka duit semata-mata.
_*Kekadang kita lupa..*_
🍃- Dapat bos ditempat kerja yang baik pun rezeki..
🍃- Dapat kawan2 tempat kerja yang baik pun rezeki..
🍃- Dapat masyarakat sekeliling tempat kerja yang baik pun rezeki..
🍃- Kerja tak pressure pun rezeki..
🍃- Sambil bekerja tapi banyak masa dengan family pun rezeki..
🍃Banyak sangat rezeki yang Allah bagi kepada kita sebenarnya.. *Jom fikir luasnya rezeki.* Jangan sempitkan hanya pendapatan yang tercatat atas kertas sahaja sebagai rezeki..
*_Kekadang.._*
🍂- Ada orang direzekikan cantik & tampan,tapi tak direzekikan cinta.
🍂- Ada orang direzekikan harta,tapi tak direzekikan anak-anak.
🍂- Ada orang direzekikan anak-anak,tapi tak direzekikan kasih sayang.
🍂- Ada orang direzekikan kekayaan,tapi tak direzekikan kebahagiaan.
🍂- Ada orang direzekikan makanan yang hebat,tapi tak direzekikan selera.
🍂Demikian Allah SWT membahagikan rezekinya,jangan menyangka kita tidak ada rezeki.😊
Alhamdulillah....syukur di atas segala nikmat dari-Mu.. jadikanlah kami hamba2Mu yg sentiasa sedar, hargai nikmatMu dgn memanfaatkannya dan bersyukur... Allahumma Amin...

Saturday, November 19, 2016

Tugasan tahun pertama selesai

Banyak kerja yang perlu dilakukan. SKGTGB dan SKPI. 

Tidak sepatutnya berlaku sebab kedua-duanya telah lama beroperasi. 

Tidak dapat memberi fokus kepada murid kerana tumpuan pemurnian kerja-kerja pentadbiran. 

Tradisi lama juga terpaksa dibenteras secara berperingkat. Terima kasih atas sokongan untuk melaksanakan pembaharuan walaupun semua berada dalam keadaan tertekan pada peringkat awal. 

Tahun pertama berakhir. 

Dah tanggungjawab bersama yang perlu dilaksanakan mengikut ketetapan yang ada. 

Diiktiraf pihak luar -HRPB, perlu terus dibuktikan dengan perkhidmatan terbaik. 

Tak selesa rasanya berkerja apabila dah menjadi perhatian pihak luar. Moga kita terus diberi kekuatan untuk menghasilkan yang terbaik.

#SKGTGB dan SKPI.

Bakal tertubuh Kelab Anak Autisme Perak

Langkah pertama penubuhan akan bermula Jan 2017.
Kelab Anak Autisme Perak
March 14
KUMPULAN SOKONGAN IBUBAPA
Kelab Anak Autisme Perak (OFFLINE) untuk tahun 2016 masih dibuka untuk pendftaran.
SILA BERI MAKLUMAT BERIKUT :
Nama anak:
Umur anak:
Sekolah:
Nama ibubapa:
Email:
#Ibubapa akan dihubungi melalui email masing-masing.
#Maklumat di atas boleh dipostkan di ruangan komen dibawah @ PM admin
#Buat masa ini masih mengumpul maklumat ibubapa yang berminat sertai Kumpulan Sokongan Ibubapa ini.
#Langkah permulaan, group wasap akan diwujudkan.
SENARAI NAMA ANAK YANG BERDAFTAR UNTUK TAHUN 2016
1. Yusra Haziq Bin Norafiza (8 Tahun)
2. Mohamad Ashraf bin Mohd Izhan (4 Tahun)
3. Ahmad Danish Asyraf Bin Ahmad Rozi (7 Tahun)
4. Ahmad Amzar Ardhani bin Ahmad Hafiz (6 Tahun)
5. NURFATIHA ADAWIYAH BINTI ASMAWI (6 Tahun)
6. Muhammad Zafran Bin Abd Zaini (5 tahun)
7. Noor Faqihah Izzah Iwani (14 Tahun)
8. FAHIM HAFIZI BIN PAUZE (6 tahun)
9. NUR AINA SHUHADA BINTI MOHAMAD AZMI (11 TAHUN 10 BULAN)
10. Mohamad Rahman Ondek (7 Tahun)
11. FAHIM HAFIZI BIN PAUZE (6 tahun)
12. MUHAMMAD AQIDD MIQAIL (3 TAHUN)
13. HARITH ADHA (5 TAHUN)
14. MU'AMMAR SADAT B MUHAMMAD SAMSULRIZAL (15 TAHUN)
15. RIZQI FAIG BIN SHAMSURI UMUR (5 TAHUN)
16. aliff nazmi bin zakaria. Umur : 7 tahun.
17. ahmad haytham hussaini fakhri bin sofian sauri Umur : 8 tahun
18. Muhaimin azman bin mohd azhar umur 5 tahun
19. Muhammad Abdurrahman b muhamad zabid
20. Sheikh Thaqif bin Sheikh Izat Azhar Umur : 1 tahun 10bulan
21. Asyraf Ramadhan Bin Md.Norfazli Umur:6 Thn
22. haziq irfan b.hairil nizam Umur anak : 2thn 11bln
23. raihana haseena bt mohd hafiz umur : 4 thun
24. Adam Rifqi Abdul Manaf Safian
25. nurain maisara marzuki Umur :5 thn
#ANAK ISTIMEWA HARGAILAH ANUGERAH ILAHI

Thursday, November 17, 2016

Umar berkemahiran semulajadi - English


Anak pak yoep yang bongsu... Umar Hazmi.



Kini dia baru berumur

2 tahun 5 bulan... 

Dalam kenderaan ada helaian kertas tertera perkataan VIP (Saiz Besar)

Umar nampak perkataan VIP tersebut


Umar menyebut V...I...P dan 


Abah tanya Umar

V ....for.... Umar jawab "vest"
I .....for..... Umar jawab "ice-creams"
P ....for...... Umar jawab "PIG"


Emmmmmm pulak.


Umar berkemahiran semulajadi menguasai abjad, nombor dan mengetahui banyak perkataan dalam Bahasa Inggeris seawal usia setahun.

Terkini, Umar dah dapat mengenal dengan tepat semua abjab dan menyebut perkataan (English) bermula dengan huruf tersebut. Malah boleh membunyikan huruf tersebut secara biasa dan sebutan membunyi abjab.

Alhamdulillah. Mungkin umar berpeluang untuk ditempatkan di permata pintar pada suatu masa nanti.

Result UPSR 2016 Haziq



Keputusan UPSR 2016 diumumkan hari ini.

Anak pak yoep haziq akan menerima keputusan tersebut yang akan diumumkan oleh pihak sekolah SK Gopeng Taman Gopeng Baru bermula jam 10.00 pagi.

Malangnya pak yoep tidak dapat turut serta untuk menerima keputusan upsr tersebut kerana pak yoep ada komitmen di tempat kerja.

Keputusan upsr diambil oleh umminya.

Dimaklumkan sebelum umminya menerima keputusan tersebut, umminya dapat merasakan sesuatu yang diluar jangkaan akan berlaku. Naluri seorang ibu.

Dalam jam 11 pagi, apak yoep menerima wasap daripada isteri pak yoep. Memaklumkan keputusan peperiksaan upsr Haziq.

Wednesday, November 16, 2016

Perjumpaan pertama dengan GB baru

Membuat perjumpaan buat kali pertama dengan GB baru bersama-sama guru-guru dan PPM. Tujuan untuk memberi penerangan mengenai PPKI di mana GB tiada pengalaman mentadbir sekolah yang ada program pendidikan khas.

Tempoh perjumpaan telah memakan masa yang lama juga bermula jam 1.30 hingga 3.15 petang. Banyak agenda dibincangkan untuk kesepakatan bersama pentadbir, guru dan PPM.

Aspek yang dibincangkan
1. Pengurusan PPKI - 
2. Pengurusan Kurikulum, Hem dan Kokurikulum
3. Tanggunjawab guru pendidikan khas
4. Tanggungjawab PPM
5. Keselamatan murid
6. Hal lain-lain
    - Guru Bertugas Mingguan
    - Ketua panitia 

Tuesday, November 15, 2016

PPKI SKPI adalah terbaik.

Sebahagian daripada guru pendidikan khas dan PPM yang berjumlah 11 orang
Dah ramai ibubapa bertanya khabar di ppki skpi yang ingin mendaftar anak mereka pada tahun 2017. Hadir untuk dapatkan maklumat ppki.. 

Bila ditanya mengapa pilih ppki skpi sedangkan lokasi ppki skpi jauh dari tempat tinggal mereka. Malah ada beberapa ppki berhampiran dengan kediaman mereka. 

Mereka cakap disyorkan oleh doktor untuk memilih ppki skpi. 

Kata doktor ppki skpi adalah yang terbaik. 

Meremang bulu roma pak yoep. Amat tidak selesa apabila ada pihak-pihak tertentu melabelkan ppki skpi terbaik. Lebih selesa berkerja tanpa mendapat pengiktirafan sesiapa. 

Amat besar tanggungjawab ppki skpi untuk merealisasikan harapan ibubapa ini. 

Moga kami terus diberi kekuatan mampu memberikan yang terbaik untuk anak-anak istimewa ini.

Sunday, November 13, 2016

Dalam kenangan di skgtgbb 2014/15


Saturday, November 12, 2016

Autisme bukan penghalang kejayaan

Jika peluang dan ruang diberikan kepada anak-anak autisme PASTI mereka boleh membuktikan sesuatu seperti yang dilakukan oleh Ajeerah yang menyertai Pertandingan Bercerita bersaing dengan murid normal dan mencipta kejayaan sehingga keperingkat negeri.. Banyak lagi kejayaan dicipta oleh Ajeerah.


Kuantan: “Saya bersyukur apabila dia berjaya membuktikan sindrom autisme bukan penghalang mencapai kejayaan sebaliknya satu cabaran meraih kejayaan lebih gemilang.”
Itu kata Wan Haszanalila Wan Hassan, 46, ibu kepada remaja autisme, Ajeerah Zaharudie, 13, yang membuktikan sindrom itu bukan penghalang bersaing dengan rakan normal, malah mampu mencipta kejayaan yang tidak dapat dilakukan mereka seusia dengannya.
Menurut Wan Haszanalila, dia menyedari anaknya menghidap autisme dua tahun lalu ketika Ajeerah berusia 11 tahun apabila menunjukkan tanda seperti perlahan memahami pelajaran selain kurang berkomunikasi.
Katanya, apabila disahkan doktor, ibu kepada lima cahaya mata itu bertekad melatih dan mendidik anaknya agar menjadi insan yang mampu berdikari dalam kehidupan.
Bermula dari situ, Wan Haszanalila dan suaminya Zaharudie Nawi, 48, mula memberi lebih perhatian kepada anak keempat mereka apabila menghantarnya ke terapi pertuturan, komunikasi di khalayak dan kemahiran pergaulan untuk melatih Ajeerah menjadi individu yang lebih berdaya saing.

Sumber: http://www.hmetro.com.my/node/181420

Result Exam PAT 2016 -Hadif


Baru sahaja menerima result peperiksaan akhir tahun (PAT) Hadif Tahun 1 (Gemilang). Keputusannya agak positif jika dibandingkan dengan peperiksaan pertengahan tahun (PPT). Berlaku peningkatan diseluruh mata pelajaran.

Bahasa Melayu (Pemahaman) - 84%

Bahasa Melayu (Penulisan) - 68%

Bahasa Inggeris (Pemahaman) - 72%

Matematik - 81% 
(K1-30/40:K2-51/60)

Pendidikan Islam - 90%

Pelajaran Jawi - 90%

Bahasa Arab - 72%

Abah dah janji nak bagi RM10 setiap mata pelajaran supaya Hadif boleh membeli mainan legemarannya iaitu LEGO yang berskala besar.

Dah terima keputusan keseluruhan Hadif. Tak sempat nak postkan di sini. 

Pencapaian keseluruhan Hadif amat membanggakan. Berjaya memperolehi 8A dan menduduki tempat ke-9 daripada 36 orang murid.

Kesimpulanya, abah akan memberi Hadif ganjaran sebanyak RM80.



Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!