Monday, February 6, 2017

Manfaat mendaki bukit

Dah menjadi rutin pak yoep setiap minggu.

Sejak hujung tahun lepas, pak yoep dah mulakan akktiviti mendaki bukit. Bukit yang pak yoep daki ialah Bukit Kledah yang terletak berhampiran dengan Menglembu Ipoh Perak.
Mendaki seawal waktu jam 6.30 pagi. Pendakian yang memakan masa selama 2 jam. Terdapat 3 laluan yang boleh dipilih iaitu jalan tar, laluan trek hutan atau lauan bertangga. Yang paling mencabar ialah laluan mendaki melalui tangga.
Pelbagai manfaat boleh diperolehi dengan mengamalkan aktiviti ini seperti yang dinyatakan dibawah. Walaupun memenatkan tapi dapat merasakan kesegaran diri selepas melakukan aktiviti tersebut.
Mendaki gunung maupun bukit dari dulu hingga kini banyak digemari kalangan pecinta alam. Walaupun melelahkan, tapi aktivitas ini menawarkan manfaat yang luar biasa untuk kesehatan fisik dan mental kita. Nah, berikut ini adalah beberapa manfaatnya.
Mendaki gunung maupun bukit dari dulu hingga kini banyak digemari kalangan pecinta alam.  Walaupun melelahkan, tapi aktivitas ini menawarkan manfaat yang luar biasa untuk kesihatan fisik dan mental kita. Nah, berikut ini adalah beberapa manfaatnya:
1.Membakar kalori dan menurunkan berat badan. Hanya dengan satu jam trekking dapat membakar lebih dari 500 kalori. Namun, hal ini tergantung dengan dengan tingkat kemiringan medan dan barang bawaan yang kita bawa. Jika kita mendaki bukit, kalori yang terbakar dan berat badan yang turun akan lebih banyak.
2. Membantu mencegah diabetes. Hiking (mendaki) dapat membantu kita untuk mengontrol, bahkan mencegah diabetes. Hal ini disebabkan karena menurunnya kadar gula darah ketika melakukan aktivitas ini. Hiking melatih otot untuk mengubah glukosa di aliran darah menjadi energi.
3. Menurunkan tekanan darah dan kolestrol. Tekanan darah dan kolestrol dapat diturunkan melalu hiking yang dilakukan secara teratur. Alhasil, kita dapat mengurangi bahaya penyakit jantung, diabetes, dan stroke.

4. Meningkatkan kreativiti. Suatu penelitian menunjukkan kalau menghabiskan waktu di alam terbuka dapat meningkatkan kemampuan untuk memecahkan masalah sebanyak 50 persen. Sederhananya, membuat kita jadi lebih kreatif. 

Penelitian dari Stanford University’s Graduate School of Education mengatakan, berjalan akan membuat kita lebih kreatif dibandingkan dengan duduk.
5. Meningkatkan kebahagian. Berada di alam terbuka, menjauhkan kita dari kekacauan kehidupan sehari-hari. Menghabiskan waktu di alam terbuka memungkinkan seseorang dapat menghubungkan dirinya dengan alam, yang pada akhirnya membawa kedamaian dan rasa bahagia.
6. Melawan penyakit. Beberapa penelitian mengatakan kalau hiking dapat membantu kita untuk melawan penyakit kanker dan kardiovaskular. Sebuah studi International Journal of Sports Medicine mengatakan, hiking dapat meningkatkan kapasitas antioxidative yang membantu kita untuk melawan penyakit oncological.
#Intisari-Online.com 

No comments:

Post a Comment

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!