Wednesday, June 30, 2010

Attitude Theraphy - Berdengkur dan Kesihatan

Jantung dan paru-paru yang sihat akan memastikan saluran pernafasan berfungsi dengan baik. Tetapi jangguan pada rentak jantung akan mengakibatkan sistem pernafaan terganggu dan tidk berlaku isyarat timbal balik oleh saraf yang mengawal diafragma (saluran di bawah paru-paru) yang mengawal pernafasan. Akibatnya paru-paru seperti tidak bernafas. Tetapi masalah ini boleh diatasi ketika sedang sedar iaitu menarik dan menghembuskan nafas dengan sendiri. Tetapi ketika sedang tidur, saluran tersebut tidak dapat dikawal. Maka berlakulah dengkuran.
Berdengkur ialah masalah yang mempunyai hubungan rapat dengan Jantung NW11. Jantung menjaga karektor risau dan perasaan. Masalah risau, cemas dan perasaan yang tertekan (biasanya berkaitan dengan date line atau tuntutan sesuatu) akan mengakibatkan masalah pada jantung.
Perhatikan bayi anda, sekiranya dia berdengkur ketika tidur, bermakna dia sedang mengalami masalah rentak jantung.

Antara karektor yang dapat kita kenal pasti terhadap bayi atau kanak-kanak yang mengalami masalah jantung ialah dia suka meragam, tidak suka dengan orang lain (misalnya apabila orang lain minta dukung, dia tidak mahu). Ketika berumur 5 tahun, dia kerap menangis (selama berhari-hari) setiap kali ditinggalkan di Nurseri atau tadika. Dia mudah rasa bosan dan takut jika ditinggalkan keseorangan.

Semakin kuat bunyi dengkuran bermakna semakin kronik tahap kesihatan jantung.

Langkah mengatasi masalah tidur berdengkur

1. Tidur mengereng atas rusuk kanan akan menjadikan jantung bebas daripada tekanan. Oleh itu ia dapat berfungsi seperti biasa dengan lancar. Tidur secara terlentang akan mengakibatkan saluran pernafasan disekat oleh pangkal lidah. Akibatnya saluran pernafasan akan tersekat dan akan mengeluarkan bunyi ketika tidur.
2. Bersedialah sebelum tidur. Bebaskan diri daripada masalah kerja atau rasa risau. Tidur dalam keadaan berwuduk dan membaca doa adalah cara tidur yang akan memutuskan tanggungan pemikiran berkenaan urusan pekerjaan di dalam tidur.
3. Ubah posisi tidur jika menyedari masih berdengkur ketika tidur. Perkara ini perlu kerana cara tidur yang pertama masih tidak dapat mengatasi masalah rentak jantung. Mengubah posisi untuk sementara waktu akan menjadikan jatung berbabas dari sesuatu tekanan.
4. Air bersifat pembersih. Minum air sejuk berais sebelum tidur akan membantu membersihkan bebanan memori daripada dibawa ketika sedang tidur.
5. Tidur ditempat yang betul dengan cara berbaring mengiring akan menjadikan diri lebih bersedia ketika tidur dan bebas daripada menanggung bebanan kerisauan.
6. Tidur dalam keadaan duduk menegak pada waktu siang atau selepas makan amat digalakkan supaya makanan dapat dihadam dengan sempurna dan tidak membebankan jantung.
Sebenarnya masalah tidur berdengkur masih boleh dirawat. Rawatan akan ditumpukan lebih kepada bahagian Jantung NW11. Tetapi pemeriksaan perlu untuk mengenalpasti punca sebenar.
Semoga anda bergembira dengan maklumat yang diberikan. Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan atau untuk mendapatkan khidmat rawatan alternatif Colour Vibration Therapy untuk merawat masalah tidur berdengkur atau sebarang jenis penyakit termasuk yang kronik, kritikal atau yang dianggap tiada harapan untuk sembuh yang merangkumi peringkat spiritual, mental, emosi dan fizikal, sila hubungi saya. Saya sedia ikhtiar dengan sedaya upaya membantu walau di mana anda berada, Insya Allah.

Interaksi Masalah Autisme dan Hiperaktif

alkindi: Terapi boling tu..layari alkindi09pendkhas.blogspot.com
30 Jun 10, 11:10 PM

alkindi: Daftar di Jabatan Pendidikan Negeri. di Jln Tun Razak setelah dokumen disiapkan.
30 Jun 10, 11:09 PM

alkindi: Dia boleh ditempatkan di Pusat Pemulihan Komuditi (PDK) kelolaan Jabatan Kebaikan Masyarakat. Jika dah okey baru ditempatkan di sekolah biasa tp cuba dulu ditempatkan di sekolah harian biasa.
30 Jun 10, 11:07 PM

alkindi: kalau macam tu..kemungkinan besar dia tidak layak ditempatkan sekolah harian biasa kerana ada masalah tingkah-laku dan urus diri.
30 Jun 10, 09:28 PM

lml: terima kasih zlanrazzaque, kelas ini di mana yah?
30 Jun 10, 09:27 PM

lml: alkindi. dia hanya tahu ah......dan lompat sini lompat sana macam monyet. macam mana dia dapat belajar
30 Jun 10, 09:24 PM

lml: banyak-banyak terima kasih alkindi.betul, dia tidak pernah bersekolah.saya kasihan melihat budak itu.saya juga risau macam mana dia belajar.Dia langsung tidak bercakap atau tidak tahu bercakap.
30 Jun 10, 11:59 AM

zlanrazzaque: Kelas Khas Seri Putera telah berjaya menyediakan terapi boling kepada murid murid khasnya . tahniah
30 Jun 10, 09:23 AM

alkindi: DIA mesti dididik...jika tidak macamana apabila dia dewasa nanti..kebetulan ibubapa dan TIADA.
30 Jun 10, 09:22 AM

alkindi: Di sekolah ada kepakaran tetapi ibubapa MESTI turut berkerjasama mendidik anak selaras dgn apa yg dilakukan oleh pihak sekolah
30 Jun 10, 09:19 AM

alkindi: Sekolah terdekat di sekitar jelapang ialah SK Jelapang Jaya yang ada program pendidikan khas.
30 Jun 10, 09:18 AM

alkindi: lml: Nampaknya dia tidak pernah bersekolah ya. Masih belum terlewat...bawa surat doktor ke Jabatan Pelajaran Perak untuk tujuan pendaftaran. Cuba dapatkan pandangan pegawai kat sana...
29 Jun 10, 09:38 PM

lml: terima kasih alkindi. saya ingin tanya di manakah sekolah rendah yg sesuai untuknya belajar. mereka dari keluarga yg miskin. tidak mampu untuk belajar sekolah swasta
29 Jun 10, 09:36 PM

lml: terima kasih Syida
29 Jun 10, 11:51 AM

Syida: lml. minta ibu anak terbabit 'pantangkan' yang manis2, banyakkan minum air masak, ajak anak beriadah selalu. kena usahakan anak utk mendengar arahan secara perlahan2. tegas tp berhemah, bagi pujian.
29 Jun 10, 09:58 AM

alkindi: lml. Lambat respon. Nanti saya akan bagitahu. Kalau boleh, lml masuk Kelab Anak Autisme dlm laman facebook dimana kita boleh mendapat pandangan drp ibubapa/penjaga yang menghadapi masalah yang sama
23 Jun 10, 10:38 PM

lml: saya kasihan melihat ibunya, sangat letih dan tidak tahu apa yg bih buat. blhkah beritahu saya bagaimana baru dia blh bercakap
23 Jun 10, 10:35 PM

lml: dia in sangat serius. blh panjat ke atas almari dan sepahkan semua benda di atas meja, pecahkan tv.ibunya tidak memberi ubat kpd anaknya krn takut kanser.
23 Jun 10, 10:30 PM

lml: dia tinggal di jelapang, apakah sekolah yg dpt dia masuk?sek OKU?sek pendidikan khas?saya pun tidak tahu. blhkah tolong ajar saya
23 Jun 10, 10:29 PM

lml: saya tolong kawan saya tanya, dia mempunyai seorang anak berumur 10 thn. dia tidak tahu bercakap, ibunya buta huruf, hanya tahu anaknya autism dan adhd.saya ingin tolong anaknya utk memasuki sekolah
23 Ju 10, 5:57 M

Tuesday, June 29, 2010

Masalah kanak-kanak Istimewa - Autisme + Hiperaktif

Mohon pandangan rakan-rakan terhadap masalah yang dihadapi rakan pengunjung blog PUTERA ISTIMEWA

SOALAN:

lml: saya kasihan melihat ibunya, sangat letih dan tidak tahu apa yg bih buat. blhkah beritahu saya bagaimana baru dia blh bercakap
23 Jun 10, 10:35 PM

lml: dia in sangat serius. blh panjat ke atas almari dan sepahkan semua benda di atas meja, pecahkan tv.ibunya tidak memberi ubat kpd anaknya krn takut kanser.
23 Jun 10, 10:30 PM

lml: dia tinggal di jelapang, apakah sekolah yg dpt dia masuk?sek OKU?sek pendidikan khas?saya pun tidak tahu. blhkah tolong ajar saya
23 Jun 10, 10:29 PM

lml: saya tolong kawan saya tanya, dia mempunyai seorang anak berumur 10 thn. dia tidak tahu bercakap, ibunya buta huruf, hanya tahu anaknya autism dan adhd.saya ingin tolong anaknya utk memasuki sekolah
23 jun 10, 05:57 AM

JAWAPAN RAKAN FACEBOOK KELAB ANAK AUTISME

PERTAMA
Syahida Yep pd pendapat saya, masalah2 di atas ni perlukan perhatian dan tindakan oleh mereka yang hampir dengan keluarga/anak yang berkenaan.
untuk latih anak non-verbal bercakap bukan proses singkat dan harus bermula dengan zero. tanpa pengetahuan asas tentang anak2 ni, sukar untuk ibubapa sendiri meransang anak tersebut.
masalah2 di atas ni melibatkan individu yang sama atau berlainan?
9 hours ago · Like · · Flag

KEDUA
Bajuri Johari saya impati dgn masalah ini......anak autisme perlu perhatian yang lebih.. situasi dia adhd.. kurangkan makanan yg manis.. beri lebih perhatian dan kawal tingkah lakunya.anak ini mempunyai kelebihan yg istimewa... cuma kita perlu cari keistemewaan yg dia ada. banyak berbual dgn dia.jgn terlalu cepat memberi arahan yg ia tak faham MENYEBABKAN DIA BERTINDAK DILUAR KAWALAN MINDA. anak autisme yg boleh mengurus diri boleh dimasukkan ke sek pend khas atau sek yg ada program integrasi pendidikan khas di kawasan berdekatan dengan rumah murid... boleh rujuk di sekolah yg ada program tersebut.
Yesterday at 11:44am · Like · · Flag

KETIGA
Syahrulikram Mohd Yasin salam.. da bwk berjumpa terapis carakerja n terapis pertuturan di hosp berdekatan x? kalau blum digalakkan jmp! mereka ni pakar bhg ADL(OT) n komunikasi-pertuturan-bahasa (ST).

utk knk2 berkeperluan khas autism yg nonverbal..blh aja komunikasi menggunakan PECS (pic exchange comm sys)..iaitu dia kene tukar kad gambar dgn apa yg dia mahukan....atau ...
See More
Yesterday at 3:05pm · Like · · Flag

KEEMPAT
Izhar Ibrahim sy setuju dgn SMY. Anak ini harus di diagnose oleh pediatrik terlebih dahulu supaya senang disalurkan melalui proses yg bersesuaian. Samada autisme, adhd atau add, perlu dapatkan pengesahan pediatrik dulu. Senang bila isi borang OKU. Senang dirujuk ke OT, ST dan semua badan2 terlibat e.g. Jabatan Pelajaran, Sekolah dsb.
Yesterday at 7:21pm · Like · · Flag

KELIMA
Nazri B. Isnin Kalau boleh daftarkan dulu pada hospital... next step rumah jika ada barang2 simpan dulu... tukar pemakanan.... kita akan sumbangkan idea dalam fb ini... tukar minuman mineral water pot sahaja untuk mendapatkan air bersih tiada gula...
Yesterday at 7:23pm · Like · · Flag


KEENAM
Cikgu Sue Pkhas sebenarnya anak itu boleh mendengar dengan baik.....perdengarkan ayat-ayat alquran supaya dia tenang.....jgn risau sampai masa yang sesuai / matang ..( bergantung kepada kesediaan mental dan emosinya) suatu hari nanti dia akan boleh bercakap tanpa diajar pun. Salah satu cara yang paling penting jalankan terapi yang disyorkan terutama dari NURY atau BRAIN GYM....tetapi kesabaran sangat diperlukan.
Yesterday at 10:09pm · Like · · Flag

KETUJUH
Suzana Omar suka statement "perdengarkan ayat-ayat alquran supaya dia tenang".. tp ada 1 murid d kelas saya, dia akan tutup telinga ngan jari ngan kuat (sehingga dia tak dpt m'dgr bacaan Quran tersebut..apatah lagi azan zohor...) terapi ini sbnrnya menenangkan, tapi sukar utk murid tersebut..;-p
5 hours ago · Like · · Flag

KELAPAN
Zamri Tembol Kawalan hyperactivity:

1. Kurangkan & kawal pengambilan makanan bergula & tinggi karbohidrat sebab ini yang buat dia bertenaga.

2. Buat aktiviti fizikal di luar rumah (dgn pantauan). Tujuannya, supaya anak tersebut dapat lepaskan tenaga yg ada dalam dirinya.

3. Elakkan tidur disiang hari supaya malam dapat tidur.

4. Anak2 ADHD perlukan latihan2 fizikal bersistematik untuk bantu mereka agar dapat beri tumpuan. Ini boleh diperolehi di pusat kesihatan kerajaan.

Pembelajaran:
1. Pastikan anak tersebut diperiksa dan disahkan keadaannya oleh doktor pediatrik dari kerajaan. Dari situ tindakan susulan boleh di ambil.
2. Tindakkan susulan yang biasa:
- daftar status anak di JKM
- rujuk ke PPD untuk penempatan keperluan khas sekolah (PPD akan luluskan & status dari JKM diperlukan)
- daftar ke sekolah & di peringkat ini berbincang dengan pihak sekolah terutama guru kelas khas supaya mereka dapat maklumat yg lengkap mengenai anak tersebut & ibunya agar mereka lebih bersedia
Yesterday at 10:52pm · Like ·

Tuesday, June 22, 2010

Keputusan Ujian Kak Long, Fakhira, Faqihah (Autisme) dan Haziq

Nama: Noor Fakhira Izzah Izzati
Kelas: Tahun 4 Bestari
Sekolah: SK Convent Ipoh

Rumusan
Ujian 1 - 1A 3B 1C
Ujian 2 - 1A 2B 2C
Pertengahan Tahun - 1A 4B

Peperiksaan Pertengahan Tahun 2010

Bahasa Melayu
1. Penulisanan - 80%
2. Pemahaman - 70%

Bahasa Inggeris - 69%
Mathematics - 76%
Science - 62%

Ujian 1 (Feb 2010)
BM (Pemahaman)- 68 B
BM (Penulisan)- 50 C
BI - 63 B
MM - 65 B
SN - 82 A

Ujian 2 (April 2010)
BM (Pemahaman)- 55 C
BM (Penulisan)- 58 C
BI - 63 B
MM - 89 A
SN - 68 B

Melaksanakan program score A mulai 30 April 2010

Keputusan Peperikasaan Tadika Haziq

BM - 81%
BI - 72%
Bahasa Cina - 74%
Math - 86%


Nama: Noor Faqihah Izzah Iwani (Autisme)
Kelas: PK Dinamik
Sekolah: SK Seri Mutiara Ipoh

Peperiksaan Pertangahan Tahun 2010

Bahasa Malaysia - Belum diterima
Bahasa Inggeris - 98% (Kertas 1 - 98% / Ketas 2 - 98%)
Mathematics - 94% (Kertas 1 - 90% / Ketas 2 - 98%)
Science - 88% (Satu kertas sahaja)

Pencapaian:

Ujian Bulanan untuk bulan Mac 2010

1. Bahasa Melayu - 83%
-Pemahaman
2. Bahasa Inggeris -71%
3. Matematik - 74%
4. Sains - 66%

Pencapaian: 1A 3B

Friday, June 18, 2010

Berhenti kerja demi anak Autisme



















Oleh ROSMAH DAIN
Gambar ABDUL NAZIR MOHAMAD

SEBAHAGIAN aksi Ahmad Ezham ketika ditemu bual bersama ayahnya, Syahrul Idham, baru-baru ini.

MENERIMA kehadiran anak-anak istimewa dalam kehidupan merupakan satu cabaran bagi setiap ibu bapa dan keluarga.

Justeru, untuk merentasi cabaran pastilah memerlukan pengorbanan besar agar dapat memberikan hanya yang terbaik untuk anak itu.

Begitu juga dengan bapa muda ini, Syahrul Idham Abd. Rahim, 36, yang sanggup berhenti kerja semata-mata untuk menjaga anak istimewanya, Ahmad Ezham, yang berusia 9 tahun.

Jika dilihat dari mata kasar, tiada apa yang kurang mengenai anak lelakinya itu. Tiada kecacatan yang ketara dan kekal dilihat dari pandangan mata. Namun, Ahmad Ezham sebenarnya dilahirkan sebagai anak autisme.

Ibunya bernama Rosnani Jaafar, 34 tahun. Ahmad Ezham juga mempunyai seorang abang berusia 11 tahun, Hazuan Syah dan seorang adik perempuan berusia dua tahun, Aisyah Addina.

Menurut Syahrul Idham, dahulu dia bertugas selama 15 tahun di salah sebuah syarikat MNC terkemuka di Petaling Jaya.

Namun atas kehadiran Ahmad Ezham, dia rela berhenti kerja agar dapat sentiasa dekat dengan anak kesayangannya itu.

''Implikasi ada anak OKU (orang kurang upaya) macam autisme ini memang memerlukan banyak pengorbanan kita sebagai ibu bapa mereka. Siapa yang nak jaga anak yang terlalu aktif

''Macam anak sindrom down atau kecacatan lain orang akan nampak, tapi anak istimewa autisme orang tidak boleh kenal, kecuali sudah ada pengalaman dengan keadaan mereka itu,'' katanya.

Jelasnya, waktu awal kelahiran anaknya itu, dia seolah-olah tidak boleh terima keadaan itu. Tambahnya, Ahmad Ezham terlalu aktif dan lasak mengakibatkan dia terlalu letih, menjadikan dia tertekan, tidak boleh melakukan sebarang aktiviti, tidak boleh tidur malam yang mengakibatkan pada waktu siang dia akan keletihan dan tertidur di tempat kerja.

Walaupun begitu, Syahrul Idham tidak pernah mengabaikan kepentingan pendidikan kepada anaknya itu.

Ketika berumur dua hingga tujuh tahun anaknya itu mengikuti aktiviti pembelajaran di NASOM (National Autisme Society of Malaysia) selain PDK (pendidikan dalam komuniti) di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Sekarang, anaknya bersekolah di Sekolah Pendidikan Khas di Taman Medan, Petaling Jaya, Selangor.

''Kalau nak cerita mengenai aktifnya anak saya ini mungkin orang tidak akan percaya. Kalau pergi kenduri kahwin, kami tidak boleh lama takut anak saya mengganggu majlis. Dia pula suka buka baju. Kalau dibiarkan dia ke taman permainan pula pastinya budak-budak lain akan buli dia,'' katanya ketika di temui di Serdang, Selangor, baru-baru ini.

Bercerita lanjut bapa ini menerangkan, sejak dari peringkat bayi lagi, Ahmad Ezham mempunyai banyak kelainan daripada abang sulungnya yang dilahirkan normal.

''Sejak dari bayi lagi perkembangannya tidak normal. Agak lembab. Tidak aktif dan tiada eye contact dengan kami ketika bercakap dengannya.

''Pada tahun kedua dan ketiga, dia masih juga tidak boleh bercakap. Kami terus rujuk dia kepada Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) yang mengesahkan anak saya ini autisme + ADHD (Attention Defisit Hyperactivity Disorder).

''Selain lasak dan terlalu aktif, anak saya ini juga selalu bercakap seorang diri tidak mengira tempat, masa dan keadaan. Kami juga tidak boleh alpa, kalau pergi mana-mana dia akan selalu 'hilang','' jelasnya.

Kata Syahrul Idham, bagi masyarakat yang tidak tahu, mereka selalu menganggap anaknya itu gila atau sedang bercakap dengan orang halus atau bunian atau kembarnya. Ada juga yang mencadangkan dirinya mengemukakan masalah ini kepada bomoh untuk dirawat.

Bagaimanapun dari segi fakta jelasnya, kanak-kanak autisme bercakap seorang diri menerusi intrapersonal mereka. Mereka sebenarnya mempunyai dunia mereka yang tersendiri seolah-olah terasing yang tidak difahami oleh orang luar.

Sekiranya anaknya itu melakukan sesuatu yang 'tidak masuk akal' sama ada di tempat-tempat awam, dirinya sebagai bapa akan dipersalahkan kononnya tidak pandai mengajar dan mendidik anak. Sedangkan Syahrul Idham sendiri seboleh-bolehnya tidak mahu membataskan pergaulan anak-anaknya daripada masyarakat biasa.

Katanya, sampai sekarang pada waktu malam dirinya tidak boleh tidur dengan lena, kerana sentiasa bimbang dan was-was, memandangkan reaksi anaknya itu yang boleh di luar jangkaan.

''Pengalaman saya terbangun dari tidur melihat dia menghayun pisau atas kepala saya dan menabur serbuk perasa pada badan saya amat mengejutkan.

''Pernah sekali di pasar raya seorang jurujual memarahi saya kerana kononnya tidak pandai menjaga anak kerana kelakuan Ahmad Ezham yang tidak senang duduk,'' katanya.

Bagi Syahrul Idham, masyarakat berbuat demikian kerana mereka tidak sedar dan tidak tahu apa yang dialami anaknya itu kerana rupa paras autisme seperti mereka yang normal.

Bagaimanapun dia berharap masyarakat dapat mengambil tahu maklumat sebenar mengenai apa itu autisme kerana kemungkinan besar mereka akan 'terjumpa' juga dengan kes-kes seperti ini satu hari nanti.

Ahmad Ezham menurut ayahnya, hanya akan duduk diam sekiranya dia berminat dengan sesuatu perkara. Dia juga boleh mengenal huruf atau perkataan dengan menghafal dan ralit dengan komputer dan permainan berbentuk elektronik lain.

Namun sebagai bapa, tiada apa yang diingini oleh Syahrul Idham terhadap anaknya pada masa depan selain hanya berdoa anaknya itu akan mampu berdikari dan boleh menguruskan diri.

Syahrul Idham kini menceburi bidang insurans yang masanya lebih fleksibel bagi membolehkan dia mengambil dan menghantar anaknya itu ke sekolah. Manakala, isterinya pula membuka perniagaan kosmetik.

Pengorbanan yang dilakukan oleh Syahrul Idham merupakan contoh terbaik bagi bapa yang sanggup menjaga anak istimewa mereka dengan kasih sayang tidak berbelah bagi.

Sesungguhnya kasih seorang bapa itu tidak bertepi.

Tuesday, June 8, 2010

Produk 6 - AROMATHERAPY AND SOAPS

1. Membantu Relaks, Menghilangkan perasaan marah dan kecewa...

AROMA Masscoolin
20 ML HARGA RM100
(Untuk Lelaki 1 tahun keatas)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tenaga asy-syifa.
Ø Membantu Melegakan tekanan
Ø Dapat membantu menghilangkan perasaan marah dan kecewa
Ø Memberi kesan menyegarkan
Ø Membantu memperbaiki system urinari
Ø Membantu menguatkan system tubuh
Ø Memberi kelegaan pada Ulcer mulut
Ø Melegakan kesakitan sendi dan otot

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.

SABUN Masscoolin
140g HARGA RM63
(Untuk Lelaki 1 tahun keatas)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Memberi kesan kesegaran dan kerehatan
Membantu mengatasi perasaan tertekan
Membantu mengatasi kesakitan sendi
Digalakan digunakan bersama Aroma Masscoolin
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.


2. Untuk kulit berminyak…
AROMA CELLULITE
10 ML HARGA RM69
(Untuk 1 tahun keatas)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tena ga asy-syifa.
Ø Boleh membantu mengatasi masalah kulit berminyak.
Ø Rawatan melalui empat aspek spiritual, emosi ,mental dan fizaikal.
Ø Membantu melegakan ketegangan otot.
Ø Membantu membina kelancaran sistem tubuh.
Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.

SABUN CELLULITE
140g HARGA RM63

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Ø Membantu mengatasi masalah kulit berminyak
Ø Membantu mengatasi jerawat
Ø Memberi rasa yang menyegarkan
Ø Digalakan digunakan bersama Aroma Cellulite
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.


3. Boleh membantu mengatasi masalah kulit dan jerawat...

AROMA TEA TREE
10 ML HARGA RM69
(Untuk 1 tahun keatas)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tena ga asy-syifa.

Ø Membantu Masalah kulit berjerawat
Ø Melegakan masalah Kesan terbakar
Ø Membantu masalah luka
Ø Meringankan masalah Urat timbul

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendaman.

SABUN TEA TREE
140g HARGA RM63
(Untuk 1 tahun keatas)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Membantu mengatasi masalah kulit
Membantu mengatasi jerawat
Memberi rasa yang menyegarkan
Digalakan digunakan bersama Aroma Tea tree
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.


4. Bayi yang sihat..
AROMA Babby
10 ML HARGA RM69
(Untuk bayi bawah 3 tahun)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tenaga asy-syifa.
Ø Khas untuk bayi baru lahir hingga 3 tahun
Ø Memberi kesan keseimbangan
Ø Membantu melegakan system pernafasan
Ø Memberi kesan melegakan system urinary
Ø Membantu melegakan masalah pencernaan

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.

SABUN Babby
140g HARGA RM63
(Untuk Bayi bawah 3 tahun)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Ø Membantu mengatasi masalah kulit ruam
Ø Membantu mengatasi Masalah pada system tubuh
Ø Memberi rasa yang menyegarkan
Ø Digalakan digunakan bersama Aroma Babby
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.

5. Melegakan sistem pernafasan dan wajah berseri..

AROMA Sinus
8ML HARGA RM37
(Untuk muka berminyak dan resdung)
Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tenaga asy-syifa.
Ø Membantu melegakan system pernafasan
Ø Memberi kesan melegakan masalah kulit
Ø Membantu melegakan masalah di muka
Ø Melegakan sukar tidur,Keresahan dan keletihan

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.
Melegakan system pernafasan…

SABUN Sinus
140g HARGA RM63
(Untuk muka berminyak dan resdung)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Ø Membantu mengatasi masalah kulit berjerawat dan ruam
Ø Mendapatkan kulit yang berseri
Ø Membantu membina kekuatan pada system tubuh
Ø Memberi rasa yang menyegarkan
Ø Digalakan digunakan bersama Aroma Sinus
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan

6. Penjagaan semasa mengandung..

AROMA Mummy
10ML HARGA RM69
(Untuk Wanita mengandung)
Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tena ga asy-syifa.
Ø Khas untuk wanita mengandung
Ø Membantu melegakan masalah air berlebihan
Ø Membantu mengaktifkan system tubuh
Ø Memberi kesan melegakan masalah kulit ruam dan bengkak
Ø Melegakan sukar tidur,Keresahan dan keletihan
Ø Memberi kesan Menyamankan dan releks

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.

SABUN Mummy
140g HARGA RM63
(Untuk Wanita mengandung)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Membantu mengatasi masalah kulit ruam
Membantu membina daya tahan pada system tubuh
Memberi rasa yang menyegarkan
Digalakan digunakan bersama Aroma Mummy
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.
Penjagaan sepanjang mengandung...

7. Sebelum dan selepas bersalin..

AROMA Bersalin
10ML HARGA RM69
(Baik Untuk Wanita lepas bersalin)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang

Dipancar tena ga asy-syifa.
Ø Membantu melegakan rasa sakit
Ø Membantu meransang keadaan contraction
Ø Melegakan sukar tidur,Keresahan dan keletihan
Ø Memberi kesan tenang, menyamankan dan releks
Ø Membantu mengaktifkan system tubuh
Ø Memberi kesan melegakan masalah kulit ruam dan bengkak
Ø Membantu melegakan masalah air berlebihan
Ø Melegakan Kembung dan masalah pencernaan
Ø Meringankan sakit Cirit birit dan jangkitan kuman

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.

SABUN Bersalin
140g HARGA RM63
(Baik Untuk Wanita lepas bersalin)


Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Ø Membantu membina daya tahan pada system tubuh
Ø Memberi rasa yang menyegarkan
Ø Digalakan digunakan bersama Aroma Bersalin

Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.
Penjagaan selepas bersalin…

AROMATHERAPY AND SOAPS

1. Membantu Relaks, Menghilangkan perasaan marah dan kecewa...

AROMA Masscoolin
20 ML HARGA RM100
(Untuk Lelaki 1 tahun keatas)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tenaga asy-syifa.
Ø Membantu Melegakan tekanan
Ø Dapat membantu menghilangkan perasaan marah dan kecewa
Ø Memberi kesan menyegarkan
Ø Membantu memperbaiki system urinari
Ø Membantu menguatkan system tubuh
Ø Memberi kelegaan pada Ulcer mulut
Ø Melegakan kesakitan sendi dan otot

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.

SABUN Masscoolin
140g HARGA RM63
(Untuk Lelaki 1 tahun keatas)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Memberi kesan kesegaran dan kerehatan
Membantu mengatasi perasaan tertekan
Membantu mengatasi kesakitan sendi
Digalakan digunakan bersama Aroma Masscoolin
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.


2. Untuk kulit berminyak…
AROMA CELLULITE
10 ML HARGA RM69
(Untuk 1 tahun keatas)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tena ga asy-syifa.
Ø Boleh membantu mengatasi masalah kulit berminyak.
Ø Rawatan melalui empat aspek spiritual, emosi ,mental dan fizaikal.
Ø Membantu melegakan ketegangan otot.
Ø Membantu membina kelancaran sistem tubuh.
Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.

SABUN CELLULITE
140g HARGA RM63

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Ø Membantu mengatasi masalah kulit berminyak
Ø Membantu mengatasi jerawat
Ø Memberi rasa yang menyegarkan
Ø Digalakan digunakan bersama Aroma Cellulite
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.


3. Boleh membantu mengatasi masalah kulit dan jerawat...

AROMA TEA TREE
10 ML HARGA RM69
(Untuk 1 tahun keatas)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tena ga asy-syifa.

Ø Membantu Masalah kulit berjerawat
Ø Melegakan masalah Kesan terbakar
Ø Membantu masalah luka
Ø Meringankan masalah Urat timbul

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendaman.

SABUN TEA TREE
140g HARGA RM63
(Untuk 1 tahun keatas)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Membantu mengatasi masalah kulit
Membantu mengatasi jerawat
Memberi rasa yang menyegarkan
Digalakan digunakan bersama Aroma Tea tree
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.


4. Bayi yang sihat..
AROMA Babby
10 ML HARGA RM69
(Untuk bayi bawah 3 tahun)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tenaga asy-syifa.
Ø Khas untuk bayi baru lahir hingga 3 tahun
Ø Memberi kesan keseimbangan
Ø Membantu melegakan system pernafasan
Ø Memberi kesan melegakan system urinary
Ø Membantu melegakan masalah pencernaan

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.

SABUN Babby
140g HARGA RM63
(Untuk Bayi bawah 3 tahun)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Ø Membantu mengatasi masalah kulit ruam
Ø Membantu mengatasi Masalah pada system tubuh
Ø Memberi rasa yang menyegarkan
Ø Digalakan digunakan bersama Aroma Babby
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.

5. Melegakan sistem pernafasan dan wajah berseri..

AROMA Sinus
8ML HARGA RM37
(Untuk muka berminyak dan resdung)
Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tenaga asy-syifa.
Ø Membantu melegakan system pernafasan
Ø Memberi kesan melegakan masalah kulit
Ø Membantu melegakan masalah di muka
Ø Melegakan sukar tidur,Keresahan dan keletihan

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.
Melegakan system pernafasan…

SABUN Sinus
140g HARGA RM63
(Untuk muka berminyak dan resdung)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Ø Membantu mengatasi masalah kulit berjerawat dan ruam
Ø Mendapatkan kulit yang berseri
Ø Membantu membina kekuatan pada system tubuh
Ø Memberi rasa yang menyegarkan
Ø Digalakan digunakan bersama Aroma Sinus
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan

6. Penjagaan semasa mengandung..

AROMA Mummy
10ML HARGA RM69
(Untuk Wanita mengandung)
Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang
Dipancar tena ga asy-syifa.
Ø Khas untuk wanita mengandung
Ø Membantu melegakan masalah air berlebihan
Ø Membantu mengaktifkan system tubuh
Ø Memberi kesan melegakan masalah kulit ruam dan bengkak
Ø Melegakan sukar tidur,Keresahan dan keletihan
Ø Memberi kesan Menyamankan dan releks

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.

SABUN Mummy
140g HARGA RM63
(Untuk Wanita mengandung)

Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Membantu mengatasi masalah kulit ruam
Membantu membina daya tahan pada system tubuh
Memberi rasa yang menyegarkan
Digalakan digunakan bersama Aroma Mummy
Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.
Penjagaan sepanjang mengandung...

7. Sebelum dan selepas bersalin..

AROMA Bersalin
10ML HARGA RM69
(Baik Untuk Wanita lepas bersalin)

Pati bunga dengan tenaga aura dan gelombang

Dipancar tena ga asy-syifa.
Ø Membantu melegakan rasa sakit
Ø Membantu meransang keadaan contraction
Ø Melegakan sukar tidur,Keresahan dan keletihan
Ø Memberi kesan tenang, menyamankan dan releks
Ø Membantu mengaktifkan system tubuh
Ø Memberi kesan melegakan masalah kulit ruam dan bengkak
Ø Membantu melegakan masalah air berlebihan
Ø Melegakan Kembung dan masalah pencernaan
Ø Meringankan sakit Cirit birit dan jangkitan kuman

Cara kegunaan:
Setitik aroma dicampurkan air dan Sapu ke wajah dan bahagian yang sakit.
Mandi:
Boleh di campur setitik kedalam sebekas air dan mandi atau rendam.

SABUN Bersalin
140g HARGA RM63
(Baik Untuk Wanita lepas bersalin)


Minyak sayuran, pati bunga, tenaga aura dan gelombang. Dipancarkan tenaga asy- syifa.
Ø Membantu membina daya tahan pada system tubuh
Ø Memberi rasa yang menyegarkan
Ø Digalakan digunakan bersama Aroma Bersalin

Cara Kegunaan:
Guna sebagai sabun mandian.
Baik untuk muka dan badan.
Penjagaan selepas bersalin…

Monday, June 7, 2010

Detoksifikasi

Salah satu punca berlakunya penyakit ialah kehadiran benda asing dalam tubuh yang tidak diperlukan. Ia boleh bersifat menghakis tisu sel, melemahkan fungsi sel, menyahmangkinkan enzim, mengganggu koordinasi impuls saraf dan merencatkan pertumbuhan sel baru. Bahan ini berasal dari makanan yang dan boleh juga merubahan bahan kumuhan sel. Apabila kehadirannya terlalu banyak dalam sistem pencernaan, ia digelar sebagai racun atau toksik. Masalah toksik ini boleh diatasi melalui proses pembuangnnya atau digelar de-toksik (Detox)

Kegagalan kaedah perubatan konvensional (a.k.a. rawatan allopati a.k.a rawatan klasik a.k.a rawatan hospital) untuk mengambil kira kaedah pembuangan toksik sebagai faktor penyembuhan adalah punca kebuntuan perubatan tersebut dalam menyelesaikan dan mengatasi masalah sesuatu penyakit.

Pembentukan Toksik

Toksik terjadi akibat kegagalan sesuatu organ pencernaan untuk menghurai dan mencerna makanan secara optimum. Makanan yang pada dasarnya berkhasiat boleh bertukar menjadi racun atau toksik setiap kali ia dimakan sekiranya ia gagal dihurai melalui penghasilan enzim yang tepat dengan kuantiti nutrient yang diambil.

Kehadiran toksik ini memerlukan proses penghuraian dan peneutralan yang memerlukan usaha yang berganda daripada sesuatu organ terutama usus. Sekiranya ia tidak sempat dineutralkan, ia akhirnya akan terhadam dan masuk ke dalam sistem darah hingga mendatang lebih banyak kemudaratan

Antara sebab sesuatu organ pencernaan gagal menghadam makanan ialah kerana fungsi dan tenga organ penghadam itu dialihkan ke sesuatu masalah seperti:

1. 1. Berfikir tentang kerja ketika makan
2. 2. Memikirkan masalah kehidupan ketika makan
3. 3. Berada dalam keadaan masalah tidak puas hati, marah, kecewa atau sebarang pemikiran negatif ketika makan.

Aktiviti ketika makan adalah bermula dari makanan pertama masuk ke mulut hingga kira-kira empat jam iaitu tempoh makanan selesai dicerna dan dihadam.

Gambar rajah di bawah adalah gambaran bagaimana keadaan struktur penghadaman, rembesan enzim bagi tujuan pencernaan dan keadaan pembentukan toksik akibat kegagalan enzim dirembeskan.

Sistem Penghadaman

Gambar rajah di atas menunjukkan struktur sistem penghadam yang digambarkan melalui bentuk yang mudah

GIF Penghadaman

Gambar rajah di atas menunjukkan keadaan sistem penghadaman yang tenang menghasilkan enzim yang resonan dengan nutrien yang diambil

GIF Toxic

Gambar rajah di atas menunjukkan makanan bertukar menjadi toksik akibat kegagalan ia dicernakan dengan sempurna

Kemudaratan Toksik

Toksik yang terhasil dalam jumlah yang sedikit boleh dinyahkan melalui rektum, tetapi jika jumlahnya berlebihan, ia turut akan diserap oleh tubuh terutamanya melalui usus kecil.

Kehadiran toksik yang berlebihan dalam darah akan menyebabkan kesan seperti berikut:

1. 1. Penghasilan enzim yang tidak resonan oleh sistem endokrin. Contohnya organ kelenjar liur, hati, hempedu dan pankreas tidak dapat menghasilkan enzim yang membantu sistem penghadaman.
2. 2. Penghasilan hormon tidak mampu menjalankan fungsi dengan cekap. Contohnya pankreas tidak dapat mengeluarkan hormon insulin, glucagon, and somatostatin yang membantu penghadaman, penguraian gula dan urik asid.
3. 3. Pertumbuhan sel terencat akibat nutrien yang diserap oleh sel bersifat toksik yang boleh menjejaskan fungsi nukleas sel.
4. 4. Menggalakan pertumbuhan mukus, kulat atau sebarang jangkitan di bahagian kulit akibat penghasilan peluh yang bertoksik dan berasid.
5. 5. Menjadi faktor kewujudan bahan karsonigen yang mampu memutasikan DNA sel hingga menyebabkan kewujudan sel kanser (fabroid, tumor), ketumbuhan, cyst dan sebagainya.
6. 6. Mencemarkan darah dan melemahkan fungsi sistem aliran darah. Kesannya seseorang menjadi mudah letih, muka pucat, kerap sakit kepala, punca migrain, punca keloid, punca gangrene, punca purpura (lebam seperti ”kena gigit hantu”) dan sebagainya.
7. 7. Toksik yang berlebihan dalam darah akhirnya akan disingkitkan melalui sistem perpeluhan yang boleh menyebabkan peluh berbau.
8. 8. Selain itu, ia juga akan disingkirkan melalui buah pinggang. Akibatnya pinggang boleh terjejas dan menjadi lemah hingga menyebabkan masalah pada buah pinggang dan menimbulkan simptom seperti masalah prostat, kerap membuang air kecil, bengkak air, lenguh belakang, sakit lutut dan sebagainya.

Pembuangan Toksik

Proses pembuangan toksik sangat popular digelar dengan istilah Detoxification (atau ringkasnya Detox). Bahan bertoksik dalam tubuh biasanya mempunyai sifat seperti berikut:

1. 1. Berasid
2. 2. Mempunyai ikatan kolestrol yang tepu
3. 3. Protein tinggi

Bahan yang digunakan untuk menghuraikan ketiga-tiga sifat di atas perlulah bahan yang boleh berfungsi serentak dan dirinya sendiri tidak boleh menjadi toksid dan mampu menghuraikan dirinya sendiri. Antara contohnya ialah:

1. 1. Timun boleh menghurai bahan yang berasid kerana ia beralkali dan mempunyi fiber yang lembut. Fiber lembut ini boleh menyahkan bahan bertoksid dengan berkesan.
2. 2. Daging kambing berkeupayaan menghuraikan kolestrol tepu dalam tempoh yang pantas.
3. 3. Buah delima dan minyak zaitun berkeupayaan menghurai protein tinggi dan meneutralkan urik asid terutama dalam organ hati dan pankreas.
4. 4. Cuka epal mempunyai kelebihan menstabilkan urik asid, menghurai kolestrol tepu dan protein tinggi dengan serentak.
5. 5. Madu mempunyai beberapa enzim semulajadi yang membantu mencernakan nutrien pada peringkat kolestrol dan protein ringkas.

Cuka Epal dan Madu

Cuka epal tidak mudarat jika diambil berlebihan. Untuk kesan yang lebih optimum, ia perlulah diambil dalam kuantiti yang sedikit.

Selain menghuraikan bahan berasid, kolestrol tepu dan priotein tinggi, nutrien yang bermanfaat yang terperangkap di dalam usus besar perlu dicernakan untuk manfaat tubuh. Toksik yang terbentuk di dalam usus besar mempunyai sejumlah nutrien yang masih berpotensi untuk dicerna dan dihadam oleh tubuh. Nutrein ini telah melepasi saluran deudenum yang sepatutnya mengeluarkan enzim sebagai pemangkin yang mencernakan nutrein tersebut, maka organ hati, hempedu dan pankreas tidak dapat membantu mencernakannya lagi.

Satu-satunya sumbre makanan yang mengandungi lengkap secala jenis enzim yang dapat membantu menghuraikan nutrein yang terperangkap di dalam usus ialah madu.

Gabungan madu dan cuka epal merupakan formula terbaik yang bertindak sebagai bahan Detox yang berkesan, selamat dan semulajadi.

Detoxin

Rawatan Attitude Therapy telah menghasilkan formula rawatan Detox yang dinamakan Detoxin yang merupakan rumusan daripada madu dan cuka epel yang telah dipotensikan tenaga nutrien serta jisimnya melalui kaedah pembenaman pancaran radionik. Ia mempunyai getaran tenaga yang dapat memberikan kekuatan pada usus supaya dapat menjalankan proses detox dengan berkesan dan selamat serta semulajadi.

Cara menggunakannya ialah;

1.
1. Kemam satu titik hingga habis. Kemudian ulangi hingga tiga kali.
2.
2. Ambil setiap kali selepas makan.
3.
3. Lakukan tiga kali sehari walaupun tidak makan.

Sebarang pertanyaan atau masalah sila berhubung terus dengan Prof. Dr. Ariffaizal di talian 012-4008972

Tuesday, June 1, 2010

New hope for autistic children

7 April 2010
By PANG HIN YUE

WHEN Dennis Lee is with his daughter, Sasha, nine, a camera is always at hand. Pictures of their bonding are dutifully put in her “memory book” and at the end of the day, Lee goes through it with Sasha, recounting their time together. Lee labels the emotions as he goes along. He also videotapes his one-on-one time with Sasha.

Similarly, Sasha’s daily contact with the people around her – be it sibling, relatives or her teachers – is also captured on camera to help her commit them to memory.

Everything that Lee does with his daughter is done mindfully, taking care that his words and deeds are in tandem with the principles of Relationship Development Intervention (RDI).

Psychologist Dr Steven Gutstein had noticed in his clinical work that many children with autism were emotionally and socially inept even though they had gained significant progress in language acquisition and academic achievements through therapies.

So 10 years ago, Gutstein developed the RDI Treatment Programme for Autism Spectrum Disorders (ASD) to address these deficits by taking the affected families through the various developmental stages which their autistic children had missed out.

Under the guidance of Jennifer Peters, the sole RDI certified consultant in Malaysia, Lee and Sasha are journeying together to put into practice what Gutstein calls, “reciprocal relationship”. “The child’s role is the key to all our engagement,” explains Lee.

Peters, a speech language pathologist with over 17 years of experience, decided to add RDI consultancy to her list of services after undergoing a two-year training programme under Gutstein and his team in Houston, Texas, the United States.

“I went into it because more than 80% of the clients that I see have autism, and RDI seems to be the missing piece to help them connect cognitively, emotionally and socially,” says Peters in her new Carespeech Centre at Jalan Yap Kwan Seng, Kuala Lumpur.

Autism is a brain disorder that impedes, in varying degrees, learning, communication and social skills. About one in 150 has the disorder.



Mind reading

In his book, Mindblindness: An Essay On Autism And Theory Of Mind, Simon Baron-Cohen postulates that persons with autism are unable to suss out the social and emotional cues of people around them as a result of selective impairment in mind reading.

Most people respond to those around them by gauging their gestures, facial expressions and tone of voice. But this natural ability is mostly absent in persons with autism. So despite acquiring language skills, many with ASD have difficulty engaging in meaningful, free-flowing conversations and they cannot adapt according to social settings.

Hence Gutstein believes that enhancing their emotional intelligence is pertinent. In his introductory guide for parents (www.RDIconnect.com), Gutstein cites a study done in the United States in 2001 which reveals that though the majority of autistic children gained grounds in language and academic development, few had gone on to work and live independently when they reached adulthood.

Over 65% of them had almost no social contact outside of their family.

The problem with most conventional therapies is that they promote rote learning, says Gutstein. They may carry out conversations based on what they learnt from social scripts for different settings but many still can’t relate in a natural, spontaneous manner. Once conversations fall out of the scripts, they are at a loss.

With all this in mind, Peters focuses on training parents to meet the RDI protocol that helps their children get back on track developmentally.

The onus is on parents to videotape their time with their children, and Peters reviews them once in 10 days and teach parents how to analyse their tapes.

Because RDI is parent-centred, Peters says: “I should work myself out of the job!” Her ultimate aim is to get the parents to become the prime teachers. So it is no surprise that when parents engage her services, more than 50% of the time is spent with the former.

The first three years are devoted to transferring skills to parents who in turn apply them on their children. They include skills to foster friendship, empathy and a desire to share personal experiences, Peters explains. “Ultimately, it is to get the children to think and respond dynamically,” she adds.

Jennifer Peters of Carespeech can be reached at 03-2161 6618 (e-mail: jennifer@carespeech.com / website: www.carespeech.com). One Voice is a monthly column which serves as a platform for professionals, parents and careproviders of children with learning difficulties. Feedback on the column can be sent to onevoice4ld@gmail.com. For enquiries of services and support groups, call Malaysian Care ( 03 9058 2102) or Dignity & Services (03-7725 5569). E-mail: onevoice4ld@gmail.com.

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!