Sunday, October 30, 2016

Anugerah Program NILAM buat Faqihah


Alhamdulillah. Buat julung kalinya.

Faqihah telah dianugerahkan sijil Program NILAM pengiktirafan EMAS dalam program jamuan akhir tahun yang dianjurkan oleh pihak sekolah hari ini. 

Faqihah memang minat membaca, menulis dan melukis. 

Terima kasih cikgu-cikgu yang telah membimbing Faqihah sejak kecil bermula daripada Teacher Ruby, Brighter Future, cikgu-cikgu sksk, sksm, smksi..... 

Terima kasih cikgu.






‘NILAM’ atau Nadi Ilmu Amalan Membaca merupakan penggabungan atau adunan semua aktiviti galakan membaca yang pernah dijalankan di sekolah dengan memberi pengiktirafan yang sesuai. Pelaksanaan program ini meliputi penilaian pembacaan yang berterusan sepanjang tahun dan markah dikumpulkan secara kumulatif sehinggalah mereka tamat persekolahan.
Program ini ialah satu usaha Kementerian Pelajaran Malaysia dengan matlamat untuk membina tabiat membaca di kalangan murid. Bahagian Teknologi Pendidikan ialah urus setia di Kementerian Pelajaran yang ditugaskan untuk menyelaras program ini.
Program ini telah mula dilaksanakan dengan Tahun Satu di sekolah rendah dan Tingkatan Satu atau Peralihan di sekolah menengah dengan rasminya pada 1999, melalui Surat Pekeliling Ikhtisas Kementerian Pelajaran Malaysia Bil.13/1998: Program Membina Tabiat Membaca bertarikh 22 Mei 1998.

Tahap JAUHARI 
Murid pada peringkat ini wajib membaca banyak buku sebaik sahaja mereka tahu membaca dan mula belajar (Pertengahan Tahun dalam Tahun Satu). Mereka perlu berusaha untuk mencapai tahap pembacaan seperti berikut :
Jumlah Buku
Pengiktirafan
90 - 179
Gangsa
180 - 269
Perak
270 - 359
Emas
360 ke atas
NILAM

Cara nak BISNES berjaya

ADA 3 PERKARA YG WAJIB ANDA LALUI UTK BERJAYA DLM BISNES NETWORKING...
1- Bermula/daftar
2- Belajar/duplikasi
3- Mengajar/membina network..

Ramai boleh buat no 1...tapi tidak ramai boleh buat no2....sebab ramai yg mahu terus buat no3...
Ingat!! Dlm bisnes networking....ketepikan pangkat.....status....dan profile anda........ sebab kalau nak berjaya, anda perlu belajar seperti budak tadika.... meskipun anda seorang pensyarah.
"Biar slow jangan stop"

Mungkin ini boleh bantu anda nanti. Peringatan buat diri sendiri dan kwn2.
10 sebab yg MEMBAWA ANDA utk berjaya!

1. Mesti tulis 10 MATLAMAT
2. Mesti baca matlamat anda ! Baca hari2 n tampal matlamat anda.
3. Komited utk belajar/coaching
4. Filter/tapis - remove org negative.
5. Bakar keinginan anda.
6. Berada di suasana yg menyokong kejayaan anda.
7. Tingkatkan tenaga anda ! Jaga kesihatan...
8. Nk buat sesuatu.. Buat SEKARANG! Jgn tunggu2 !!!
9. Don't care attitude ! Bila kita ada ILMU kita focus.. Jgn layan apa org kata!!!
10. Rempuh CABARAN !

KUNCI KEJAYAAN

1. NAK
Bila hati NAK pasti boleh... Bila xnk cari ALASAN ! Bila kita NAK kita pasti FOKUS!
2. MENTALITI
Mentaliti tercabar jika adanya cabaran ! Baru jatuh sikit mula dah mengalah.... Mentaliti kena kuat! Anggap Itu smua COBAAN dan Ujian...
3. FOKUS
R.A.S...Reticular , Activating & System
Set apa yg kita NAK bukan apa yg kita XNAK!
4. MATLAMAT yg jelas... Setkan apa yg anda nak dlm matlamat anda...
5. MENTOR utk guide kita.. Tanpa Mentor anda xbleh pergi jauh
6. MESTI ! Tukar kata2 NAK kepada MESTI ! Sbb apa kata2 yg baik, Allah dgr...
7. STRATEGY - belajar utk bina strategy yg cemerlang dr org yg bjaya.. Jgn try n error byk kali...
8. EMOSI... U need of challenges! Jadi kan semua kutukan sbg PEMBAKAR diri !!
9. BERANI - MESTI ada Impian yg jelas/besar
10. ILMU.., tanpa ILMU anda xkan berjaya !

PATUT KE KITA BERHENTI KERJA ??

>Keje tetap jgn abaikn. xkira byk mana untung income sampingan anda..
>Gaji sekarang gunakan utk perbelanjaan bulanan..
>Keuntungan simpan utk kegunaan masa akan dtg. Kita xtau apa jd masa akan dtg..
Apa yg kita pikir, apa yg kita rasa, apa yg kita kata, apa yg kita usaha... Itu smua DOA...
> Kita nk DUIT n ada MASA...
> Klau kita ada DUIT yg byk bleh menyelesaikan byk perkara.. Hati tenang...
> Nk ubah hidup kena cari org yg lebih BERJAYA!!
> Matlamat kena ada progress ! Set target !
> sentiasa ada peningkatan.. Step by step..
> Penghalang utk mencapai KEJAYAAN adalah DIRI SENDIRI !
> Belajar jaga SOLAT ! Allah jaga REZEKI kita

Apa yg kita dpt JOM KONGSI.. Jgn SIMPAN ILMU tuuu... Ilmu berkat bila DIKONGSI !!!

Bengkel e-usahawan Copywriting 2

USP dalam bentuk ayat.

Untuk: Segmen yang ditujukan
Kenapa: Menerangkan kenapa segmen memerlukan
Produk/servis: Penekanan jenama tersebut
Pernyataan: Menerangkan feadah produk/servis
Perbandingan:  Kenyataan yang membandingkan jenama anda dengan pesaing

Contoh:

#Ibu-ibu yang sibuk berkerja dan tiada masa menjaga kesihatan kulit anda.
#Kini kami ada sebuah krim yang anda perrlu gunakan sekali sehari sahaja untuk mengembalikan seri dan keteganggan kepada kulit anda
#Memperkenalkan produk...
#Yang akan mengembalikan kulit yang gebu dan tegang dan menghilangkan kedur=kedu  yang tidak diingini.
#Berbanding dengan produk kulit yang lain, seri ratu telah melalui ujian KKM dan disahkan 100% organik

#USP unit selling point

#perlukan wujud rasa supaya timbul minat untuk membeli.

Friday, October 28, 2016

Pak Yoep ke Royal Belum


Wednesday, October 26, 2016

Bengkel e-Usahawan Copywritting 1

Kembali lagi ke RTC Gopeng untuk meninba ilmu keusahawanan dalam Karnival Youcandu-it. Hadir kali ke-3 dalam program keusahawanan.

Selesai daftar kedai di Avana atas nama Attitude Therapy - Autisme.

Pengisian hari ini. disampaikan oleh - Dr  Aidi- Ahmi

Panduan Copywriting, wasap, instagram

Copywriting

- seni penulisan
- menampakkan sesuatu itu exclusive
- 2nd Hand kepada Retro Chick (nama baru produk)
- struktur copywritiing: headline, offer, cta call for action

- elemen copywriting
#headline
#offer
#alasan
#bonus
#testimoni
#waranti
#cfa

Contoh headline
#sedarkahkan kita kepada 5 simpton penyakit diabetis

Offer
#apa yang ditawarkan
-capai impian pelangan
-menyelesai masalah pelangan
#jgn samapai mereka berfikir
-siapa peduli
-so what
-apa untuk bagi saya

Alasan
#7 alasan kepana anda harus beli...

Bonus
#relevan
#berkualiti
#ada harga

Testimoni
#semakin spesifek
#tunjuk dlm bentuk angka
#jangan guna angka genap
#jangan tunjukkan semuanya
#tunjuk screenshot

Jaminan
#mengunci risiko
#mengunci rasa kekecewaan
#alasan untuk terus berurusan

USP dalm bentuk ayat
#untuk
#kenapa
#produk
#penyataan
#perbandingan

Call to action


Struktur copywriting
#headline (connection)
#offer /usp
#cta (urgent)

Monday, October 24, 2016

Bengkel e-Usahawan Avana


Auto PM di FB Page
Pendaftaran Avana

#Pertandingan - Pemenang untuk 1000 peserta dianjurkan MDEC.


Mulakan kedai Facebook PERCUMA anda


Keperluan untuk pertandingan
#register
#kedai online
#publish di FB
#gambar produk di awana

#Lebih profesional

Saturday, October 22, 2016

Bengkel e-Usahawan FB Pages 1


Tarikh 22 Okt 2016 RTC Gopeng

Oleh - En Kamal, Digital Marketing

Keadah  posting FB

1. Treaser - Step by Step produk dikeluarkan
2. Soft Sell - Menjual tapi tak nampak menjual
3. Hard - jelas menjual

#cadangan harga dimaklumkan dalam post.
#harga tidak mempengaruhi pembelian, yang penting layanan pembekal.

FB Ads - on the spot
Ceate Ads
Ads Manager - setting Ads
Boost your post
Page post Engagement - campaign
Advert Set (sasaran target)
- setkan lokasi2
- setkan umur dan jantina
- bahasa
- job title (penting)
#kecilkan screen jk tak dapat teruskan (gambar spanar)
- Budget - daily @ setting budget

#wajib patuhi syarat FB - gambar/tulisan, tulisan SENSITIF, porno dll

Cara bayaran
- kredit kad, debit kad, online banking-perbankan internet (salah satu shj) atau bigkad airasia

ESOK akan belajar copywritting


#Nota pengisian  bengkel akan dipostkan sehingga pertengahan November 2016. Moga ilmu yang diperolehi dapat dimanfaatkan bersama.

Thursday, October 6, 2016

Melatih anak bercakap melalui mainan

Kongsi ilmu berkaitan dengan terapi pertuturan.
Bagi kanak-kanak 2-3 tahun, permainan pastilah yang paling utama dalam aktiviti harian.
Bagaimana ibubapa boleh gunakan mainan untuk melatih anak bercakap?

1) Pilih mainan yang tepat.

Pilih mainan yang memberi kesan menarik untuk kanak-kanak, tapi sebenarnya sukar untuk dilakukan.

Ini menyebabkan mereka terpaksa minta tolong ibunya buatkan.

Maka, akan terhasillah ayat
– “mama, buat ni”
– “nak lagi”
– “nak pakai jam”
– “camana ni”
– “tak leh pun”
– “mama buka la”
– “mama la buat”
– “nak mama buatkan”
– “nak bagi dia jalan @ pusing @ ada lampu”
– “ketat la, tak leh pusing pun.”

2) Buang bateri.
Ada beberapa jenis mainan yang mempunyai bateri. Apabila kita switch on,maka mainan tu pun gerak sendiri, berbunyi sendiri. Ini menyebabkan kanak-kanak tidak berdikari. Dia hanya buat benda mudah iaitu – tengok dan dengar saja. Kalau tiada bateri, maka dia kena buat.

Contoh permainan begini ialah keretapi. Jika tiada bateri, maka dia menggunakan imaginasinya dan pergerakkan tangannya untuk menggerakkan keretapi itu ke mana saja yang dikehendakinya. Sebagai ibu bapa, kita mestilah ambil giliran semasa bermain dengan anak. Maka terhasillah respon begini:

– “Ilman pulak”
– “Keretapi ni Ilman punya”
– “Lalu kat atas sini”
– “Langgar lembu ni”
– “Masuk bawah jambatan”
– “Pusing”
– “Pusing lagi”
– “Ayam naik, lembu naik, itik naik”
– “1,2,3, jalan….”

Pernah nampak mainan penguin turun slide kat kedai mainan? Kalau ada bateri, maka anak akan tengok sajalah. Cuba kalau buang bateri. Ibu bapa pula mestilah bijak merangsang percakapan anak. Jangan ibu bapa pun tahu tengok saja.

Pantang larang:

– TV mestilah ditutup semasa aktiviti bermain. TV bukan saja mengganggu tumpuan anak, malah TV mengganggu tumpuan ibu bapa terhadap anak mereka sendiri.
– ayat soal. “ni apa?” “dia buat apa?” “ni warna apa?” “ni bentuk apa?”. Sila rujuk artikel saya berkenaan ‘Banyakkan ayat penyata’.

Selamat mencuba.

Sumber:
Ruby Speech Therapy


Sunday, October 2, 2016

Cara galak anak bertutur

Prinsip Umum Untuk Menggalakkan Pemahaman Bahasa Pada Kanak-Kanak

Gunakan minat atau perkara yang dilakukan oleh kanak-kanak untuk berkomunikasi. Bersikap positif apabila kanak-kanak menjawab.

I. Bercakap dan mendengar

a. Semasa bermain: cuba kembangkan kosa kata yang dituturkan kanak-kanak tersebut. Misalnya, jika kanak-kanak member susu pada anak patung dan berkata "mum-mum" anda boleh berkata "Bayi minum susu".
Cuba huraikan atau bercerita semasa bermain. Misalnya:  semasa kanak-kanak membuka dan menutup pintu,  anda boleh berkata “buka/tutup". Tunggu seketika untuk menggalakkan kanak-kanak tersebut mengatakan sesuatu.

b. Aktiviti harian – beri peluang pada kanak-kanak untuk meminta sesuatu, dan namakan objek-objek harian seperti cawan atau sudu. Berikan huraian , contohnya "Saya melihat buah yang bulat dan merah" dan minta anak tersebut namakan ia.
Terangkan aktiviti harian "menyikat rambut", "memakai kasut". Ini adalah cara yang baik untuk menggalakkan pemahaman.

c. Tunggu giliran semasa bercakap: contohnya tunggu kanak-kanak menjawab selepas di soal.

II.Permainan melibatkan perkataan dan menyanyi

a. Permainan perkataan berirama – “ Perkataan mana bunyinya berirama sama dengan bola?"

b. Menyanyi berserta aksi tindakan - contohnya  "Ini kepala dan bahu,  ini pula lutut dan jari kaki" atau “Bila anda gembira tepuk tangan”

III.Gunakan isyarat serta gerak-geri dan galakkan kanak-kanak tersebut.

IV. Buku – Minta kanak-kanak tunjukkan dan namakan atau terangkan perkara-perkara dalam gambar. Berinteraksi sambil membaca. Biarkan kanak-kanak menceritakan sebahagian cerita tersebut walaupun ia tidak betul/tepat.

V.  Bagi kanak-kanak yang mampu menamakan dan menggunakan perkataan untuk menerangkan objek, guna dan terangkan (contohnya semasa bermain atau semasa aktiviti harian) – fungsi kata-kerja: berlari, duduk, menendang; adjektif: panas, tinggi, besar; serta preposisi:  atas, bawah, di bawah dan warna.

Kajian telah menunjukkan bahawa intervensi awal adalah penting untuk menyokong seseorang anak yang mempunyai masalah pertuturan dan kefahaman. Kesedaran antara ibu bapa, penjaga dan guru adalah penting untuk memastikan tindakan yang sewajarnya diambil.
Dr. Raja Juanita Raja Lope
PakarPerundingPerkembangan Kanak-Kanak
Hospital Pantai Kuala Lumpur

Mendaki Bukit Kledang


Kali ke-2 mendaki Bukit Kledang Ipoh. Berhampiran lebuhraya Ipoh-Lumut.

Kali pertama pada cuti umum Hari Malaysia, 16 Sep 2016. Ketika itu, badan masih belum berapa sihat. Atas pelawaan sang isteri...ikutkan aja. Kebetulan pulak hujan renyai-renyai. Dah naik bukit, redah je. Berjaya mendaki sehingga ke jarak 3.5 km.

Kali ke-2 pada hari ini, 3 Okt 2016 sempena cuti umum Maal Hijrah.

Berjaya mendaki sejauh 4 km. Pergi-balik 8 km. Masa perjalanan pergi-balik 1 jam 45 minit.

Permandangan begitu menarik apabila berada di puncak bukit. Dapat melihat hampir seluruh bandar Ipoh.

Mendaki Bukit Kledang dah termasuk senarai aktiviti pak yoep selain berjogging di Taman Botani Eco Park Ipoh dan Padang Polo Ipoh.

Tujuan utama untuk kekalkan tahap kesihatan dengan melakukan aktiviti senaman.

Jom! Jaga kesihatan masing-masing sebelum terlambat.

Jangan lupa, aspek pemakanan juga perlu dijaga.

Saturday, October 1, 2016

Citer tentang Ummi


Ummi sesemenjak ini begitu komited untuk tingkatkan kecergasan diri.

Bermula dengan membuat larian di Taman Botani Eco Park Ipoh.

Mendaki gunung Kledang Ipoh.

Ikut aktiviti Zumba di Buntong Ipoh.

Terkini...ikuti kelas Fitness di Pengkalan Ipoh.

Berjalan dah macam robot

Kerja rumah banyak yang sangkut.

Sebelum ini,begitu liat nak buat senaman.

Bagus jugak tu.

Umur dah makin meningkat, makanan perlu dijaga dan senaman perlu ditingkatkan bagi memastikan kesihatan kekal sihat senantiasa.

Pak Yoep dah mantain, jogging di Taman Botani. Paling kurang 5 pusingan yang memakan masa sejam perjalanan untuk larian/berjalan. Setiap minggu, dah mula disertai oleh umminya.

Tempah IKLAN anda di sini

IKLAN
IKLAN
IKLAN
IKLAN
Advertise Now!